V60 D6 II (2014) motorsysteem service vereist

Plaats reactie
robkuh29
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.06.2007 - 11:34
Locatie: eindhoven

Onlangs is mijn dynamo vervangen (V60 D6 II 2014). Vlak voordat deze zou worden vervangen zag ik voor het eerst de melding 'motorsysteem service vereist' voorbij komen.
Dit in combinatie met aanzienlijk verminderd vermogen (in hybrid stand kom je dan vrijwel niet vooruit, wel bij lage kms maar net bij snelweg snelheid, in de power stand zit er gelukkig nog wel wat beweging in). Volgens de Volvo dealer was dit niet gerelateerd aan elkaar. Na vervanging van de dynamo heb ik haast iedere dag weer die melding gehad. Auto heeft al meerdere dagen 'aan het infuus' gelegen bij de dealer maar daar hebben ze nog niet kunnen achterhalen wat het probleem is. Druk schijnt goed te zijn, ook is de TMAP sensor al vervangen. Maar nog steeds deze melding. Ik denk dat er een relatie ligt tussen het ontstaan van dit probleem in combinatie met 'veel van de motor vragen', bijvoorbeeld vol gas in de powerstand bij 120km per uur. Maar, het is heel lastig om deze foutmelding te tripleren, de dealer is het tot nu toe nog niet gelukt... Als ik normaal en in hybrid rijd en gewoon snelweg cruise dan wordt het probleem niet getriggered. Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn?
________________________________________________
Volvo V60 D6 AWD 2014 -/- C70 D5 2008 -/- S80 D5 High Exe 2007
854R MTE 1996 -/- S60R AWD 2003 -/- V40 2.0T 1998
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven: je 'overvraagt' de systemen qua vermogen. En ja, dan zou de melding misschien alsnog niet mogen komen, maar het feit dat de dealer niets heeft kunnen vinden tot op heden, zegt mij genoeg. Naar mijn bescheiden mening is de goedkoopste oplossing vrij simpel: iets rustiger rijden, of veel duurder: een sportwagen kopen. Die zijn er meer voor gemaakt dan een D6. Niet flauw bedoeld.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

is er tijdens de reparatie niet ergens een kabeltje/slangetje van een of andere sensor geraakt/geknakt . Los van het feit of je op dat moment teveel vraagt moet het wel gewoon kunnen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ibanez schreef: 27.06.2021 - 18:16 Ik denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven: je 'overvraagt' de systemen qua vermogen. En ja, dan zou de melding misschien alsnog niet mogen komen, maar het feit dat de dealer niets heeft kunnen vinden tot op heden, zegt mij genoeg. Naar mijn bescheiden mening is de goedkoopste oplossing vrij simpel: iets rustiger rijden, of veel duurder: een sportwagen kopen. Die zijn er meer voor gemaakt dan een D6. Niet flauw bedoeld.
Dat is dus echt behoorlijk onzinnig wat je hier schrijft (je kunt het systeem met een enkele keer volgas geven niet overvragen) en TS heeft er ook niet zoveel aan lijkt mij. Een D6 kun je heel prima vol belasten en dat een dealer niets kan vinden zegt meer iets over de monteur(s) in kwestie (kennis en/of ervaring) of over het feit dat het mankerende onderdeel geen foutcode genereert.
Voor de TS: Je zou nog eens kunnen laten kijken naar de TCV klep, maar ik weet niet of een defecte klep die melding op het dashboard triggert. Verder lijkt het mij dat je met de dealer moet overleggen dat het probleem een gevolg lijkt van de ISG wissel en dat ze anders contact moeten opnemen met Volvo Nederland. Wat je zelf ook nog kan doen is langs een andere dealer rijden voor een second opinion. Kortom niet opgeven, wat je beschrijft hoort niet en hoeft ook niet. Succes en laat even weten hoe het vervolg gaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ibanez
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 04.01.2014 - 15:30
Locatie: Noorderkempen - net onder Breda

Gouwe, cheer up man. Mijn uitspraak was bedoeld met een 'knipoog' (of humor, zo je wilt) en zeker niet op de man. Niet alles is altijd wat het lijkt en tellen tot 3 kan soms ook helpen, alvorens iemand te verwijten 'behoorlijk onzinnig' te schrijven... Verder moeten we er niet méér woorden aan vuil maken.

Ik ben wel benieuwd naar het vervolg van Robkuh29 op deze kwestie.
S60 D3 Summum Geartronic - mijn vierde Volvo inmiddels.
S70 2.5 10v Exclusive-line Prins VSI (1998)
340 GL Special handgeschakeld (1990)
340 Special met het pientere pookje (1990)
WilliamV60
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24.06.2021 - 12:10

Ik heb dezelfde melding gehad met onze d6, in frankrijk in de bergen met een boot erachter van +- 1800 kg.
In straatsburg bij een volvo dealer uit laten lezen,
Daar kwam uit: overbelasting turbodruk. Verder geen vermogensverlies gehad.

We hebben nog een krappe 2000 km verder gereden die weken en de storing kwam nog meerdere malen terug.

Bij thuiskomst bij de garage uit laten lezen, en daar kwam uit dat de egr klep kapot was gegaan.
Deze hebben ze onder bovag garantie vervangen.

Daarna geen last meer gehad
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Vermogensverlies van de V60 D6 wordt vaak veroorzaakt door defecte Turbo Control Valves. Dit zijn 2 modules (volgens mij Pierburg) en wanneer deze defect zijn wordt de turbodruk niet gehaald. Met name bij hogere snelheden wordt dit effect steeds erger. Ik geloof dat bij ca 150km/h de turbodruk vrijwel helemaal weggevallen is. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat wanneer deze modules defect zijn dit voor hogere motortemperaturen zorgt wanneer je het vermogen wil aanspreken.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Edwin28 schreef: 23.10.2021 - 11:16 Vermogensverlies van de V60 D6 wordt vaak veroorzaakt door defecte Turbo Control Valves. Dit zijn 2 modules (volgens mij Pierburg) en wanneer deze defect zijn wordt de turbodruk niet gehaald. Met name bij hogere snelheden wordt dit effect steeds erger. Ik geloof dat bij ca 150km/h de turbodruk vrijwel helemaal weggevallen is. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat wanneer deze modules defect zijn dit voor hogere motortemperaturen zorgt wanneer je het vermogen wil aanspreken.
Je merkt dit vooral bij zware belasting (bv heuvelop, trekken caravan of dat je niet veel sneller kan dan 200 op de teller in Duitsland). Een ODB lezer kan dat snel inzichtelijk maken omdat de 2e turbo vrijwel niet meedoet en de turbodruk op hogere snelheid dan wegvalt.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
lala83
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05.07.2022 - 14:23

    Ik heb dit probleem nu ook. Precies vanaf flink gasgeven bij 150 km/u.

    Nog meer nieuws opties?
    evkessel
    2nd Gear member
    Berichten: 200
    Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

    Bij mij heb ik de TCV 2x vervangen, is niet lastig. Mijn test als ik eraan twijfel is: 0-100 in Power moet onder de 7 sec kunnen. Met defecte TCV haal je dat niet.
    V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
    Plaats reactie

    Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”