Wat is een goede uitlaat voor een 940 Estae van 1998 ?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
RobertGG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2020 - 22:53

Ik zoek voor mijn Volvo 940 Estate van 1998 een complete uitlaat die ècht goed dempt. In de afgelopen weken heeft mijn (bereidwillige) garage (Vakgarage, dus geen Volvo-dealer) achtereenvolgens twee verschillende merken uitlaat gemonteerd, waaronder een Walker, maar beide uitlaten dempen slecht. Dwz resoneren bij lage toerentallen en maken veel herrie bij meer dan 3000 tpm.
Graag een suggestie voor een goed merk ‘aftermarket’ uitlaat.

Nb ik heb in de jaren 1980 tot 1990 zéér slechte ervaringen opgedaan met de originele Volvo uitlaten (en trouwens ook accu’s) zodat niet zo geneigd ben nu een originele versie te laten monteren..
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Allereerst welkom.
Het wordt op prijs gesteld dat je je even voorstelt en wat over je Volvo geschiedenis vertelt. Zeker als je weliswaar in je eerste post met een goede vraag komt maar die wel vergezeld doet gaan van slechte ervaringen met originele Volvo onderdelen.

Overigens heb ik juist zeer goede ervaringeen in de jaren '90 en '00 gehad met originele Volvo uitlaten en slechte met niet originele (die, zonder de extra familiekorting, ook nog eens duurder waren). Dus ga eens naar de Volvo dealer voor een hernieuwde poging zou ik zeggen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb inderdaad ook altijd goede ervaringen gehad met de originele Volvo uitlaten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

30 tot 40 jaar terug negatieve ervaringen..
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

OGA244 schreef: 09.06.2021 - 10:17 30 tot 40 jaar terug negatieve ervaringen..
Sindsdien weinig veranderd toch? ;-) (en ja, dat is sarcasme...)
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
RobertGG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2020 - 22:53

Polar, dank voor je welkom. Sorry, ik had mij moeten voorstellen! Mijn Volvo-historie is:
Volvo 144 (1971) van 1974 tot 1977
Volvo 245 (1977) van 1977 tot 1990
Volvo 745 (1985) van 1990 tot 2002
Volvo 940 Estate (1998) van 2002 tot heden
Lange relaties dus, maar ik rijd ook gemiddeld weinig, plm 7000 km /jaar.

Mijn opmerking over de kwaliteit was nogal bot en vraagt daarom om enige voorbeelden.
Van mijn splinternieuwe 245 was binnen 4 jaar de uitlaat compleet op. Door de dealer vervangen door een originele. Daarvan was binnen 2 jaar een demper defect en de tweede slecht. Reactie van de dealer: ‘ja dat kan gebeuren…’
In 2004 raakte mijn accu defect en werd vervangen door een originele Volvo accu. Dertien maanden later was ook deze overleden. De daaropvolgend accu haalde de twee jaar niet.

V.w.b. de dealer: In de afgelopen jaren ben ik soms langdurig klant geweest van vier Volvo-dealers. De eerste was bar slecht, de tweede geweldig goed (maar moest stoppen met de personenmodellen omdat hij ook Volvo-vrachtwagendealer was), de derde was matig, de vierde redelijk maar erg kostbaar.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Als je alleen af en toe korte afstanden rijdt dan heeft de uitlaat niet de kans om warm te worden en blijft er veel condens achter in de uitlaat. Als je dan ook nog weinig rijdt dan blijft die condens er in en heeft de uitlaat een korte levensduur. Vier jaar, of zelfs 2 is wel erg kort moet ik zeggen. Hetzelfde geldt ook voor accu's; kleine stukjes en weinig rijden helpt niet voor de levensduur. Een druppellader zou hier kunnen helpen.

Je zou kunnen kiezen voor een volledige RVS-uitlaat, custom made. De kan dan de demping kiezen die je wil hebben en RVS gaat erg lang mee. EPS schijnt een goed bedrijf te zijn, maar er zijn er meerdere op dat gebied. Is waarschijnlijk niet goedkoop, maar dan heb je wel wat.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

'n uitlaat van bv 'n 850 gaat echt lang mee, mij mijn 27 jaar oude zit de 1e er nog onder, het eindstuk (los verkrijgbaar) is wat minder aan het worden
Zou 'n nieuwe voor 'n 940 gewoon bij 'n dealer halen, er is echt het nodige veranderd in 40 jaar
RobertGG
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.07.2020 - 22:53

Dank voor jullie reacties. Ik zal op korte termijn met mijn garage overleggen wat nu te doen: Origineel of ‘Aftermarket’. Nieuwe reacties en ervaringen zijn natuurlijk nog steeds welkom!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”