raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

raspaardje schreef: 05.01.2022 - 12:05 Voor mezelf heb ik dit meerverbruik tov een hybride goedgepraat; minder complexe techniek en een fijner sturende auto vanwege minder gewicht.
Ja, zou ik ook doen. Toch ervaar ik de stilte op volledig elektrisch als een genot, had dit niet gedacht. Tegenwoordig rijdt ik elektrisch als zover het kan.
Heb nog 2 auto's met 6 cilinders in lijn die in mijn beleving als een van het mooist klinken en een wegligging waar ik mee kan lezen en schrijven (1400kg, instelbare schokbrekers, sper, achterwielaandrijving, resp. 220 en 249pk, etc) en toch rijdt ik hier sindsdien nauwelijks meer in.
Heeft eigenlijk niets met het verbruik te maken overigens, zijn oldtimers, en gezien deze beide op LPG rijden en relatief goedkoop zijn.

Extra gewicht voor T8 is voornamelijk laag waardoor bochtenwerk zeker niet slecht is, maar op een lange rit maak je volgens mij niet veel bochten :-)
Sterker nog, gebruik dan voornamelijk autopilot en dynamic cruise control.
File rijden helemaal lekker. Niks doen en gewoon elektrisch aansluiten op verkeer.
raspaardje schreef: 05.01.2022 - 12:05 Waar ik in NL best wel wil letten op het verbruik interesseert het me op vakantie niet zo heel veel. Geen idee hoeveel de verbruiksmeter aangeeft bij 160 - 180 km/h, ik zal de volgende keer eens voorzichtig kijken...
Verbruik maakt mij ook helemaal niks uit, rijdt met de Omega gemiddeld 1 op 6 (lpg)
raspaardje schreef: 05.01.2022 - 12:05 Bijna 1 op 23 geeft aan dat je te weinig mooie lange ritten met je V60 maakt...
Hahaha, in België zijn alle ritten mooi :-) (hoewel ik als Eindhovenaar ook wekelijks in Eindhoven ben, die ritten ook mooi zijn hoor)
Denk dat de laatste 8 jaar ik geen rit meer heb gemaakt van meer als 300km en is wel jammer. ... omdat als we op vakantie gingen en zij sliep, ik ook altijd doortrapte naar de 240-250 en hadden we altijd ruzie als ze wakker werd, ook wel begrijpelijk.
Vrouw wilde sindsdien liever met vliegtuig. Nu moet ik wel zeggen dat ik haar deze week heb betrapt met de volvo app :-) dochter van 11 zei dat mama een wedstrijdje had gedaan en zag hierin ik dat ze naar 172km/uur was geaccelereerd. Dus ja, nog iets dat we moeten bespreken.

Maar daar zit de kneep niet. Ik rem altijd regeneratief (dus op de elektromotor) waardoor hij constant bijlaad.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Het mooie van zeker de nieuwe T6 en T8 met 20kw is dat je heel veel ritten elektrisch kan doen en toch het voordeel van een brandstof motor hebt.
Het gewicht zou mij op papier ook tegenstaan. Maar een 1 op 1 test meteen na elkaar zou ik ook wel benieuwd zijn. En het enorme vermogen is weer zo'n plus dat ik het gewicht wel als penalty zou pakken.

De vraag (ook aan mezelf) hoe vaak rijd ik nou zo hard dat ik dat gewicht echt merk? Alleen met een afrit waar er niemand voor me zit of bergwegen op vakantie 1x per jaar.

Ik kan me voorstellen wat EVO500 aangeeft, Met een snelle V60 zal je niet snel in een andere auto stappen. Ja misschien als je een 911 GT3 hebt of weet ik het wat.
Een V60 T8 polestar lijk me zo'n beetje de ideale auto!

Verbruik zit vooral in je rechtervoet, als je auto's onderling gaat verglijken maakt het allemaal weinig uit.
Het gewicht is daar vaal het grootste probleem. En al die verhalen van 1/25 met mijn diesel prima. Dat lukt mij ook, maar dan irriteer ik me aan mijn eigen rijstijl.
Rijd je lange 80km stukken lukt het wel, maar geconbineerd stad en snelweg echt niet, zeker niet mer winterbanden en koud.

Mijn vrouw heeft sinds twee weken een electrische mini oa door werk veel dichter bij. Wat een leuk (2de) autootje.
Kost weinig in de private lease en voorin zit je echt prima! Zie het als een twee zitter of 1 + 2 kinderen.
Altijd voor de deur tanken, vind ze ook fijn!.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32850
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb hier dan uit de app als voorbeeld een stukje van:

2.29 uur, 288km 10,4l/100km
2.47 uur 334km 10,5l/100km

En dan Nederland:
0.58 uur 104,7km 8,9k/100km

met skibox...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 05.01.2022 - 15:45 Ja, zou ik ook doen. Toch ervaar ik de stilte op volledig elektrisch als een genot, had dit niet gedacht. Tegenwoordig rijdt ik elektrisch als zover het kan.
Heb nog 2 auto's met 6 cilinders in lijn die in mijn beleving als een van het mooist klinken en een wegligging waar ik mee kan lezen en schrijven (1400kg, instelbare schokbrekers, sper, achterwielaandrijving, resp. 220 en 249pk, etc) en toch rijdt ik hier sindsdien nauwelijks meer in.
Heeft eigenlijk niets met het verbruik te maken overigens, zijn oldtimers, en gezien deze beide op LPG rijden en relatief goedkoop zijn.
Een V60 op benzine met gelaagd glas is wellicht net zo stil als een T6/T8 rijden op elektriciteit..:-)

Extra gewicht voor T8 is voornamelijk laag waardoor bochtenwerk zeker niet slecht is, maar op een lange rit maak je volgens mij niet veel bochten :-)
Sterker nog, gebruik dan voornamelijk autopilot en dynamic cruise control.
File rijden helemaal lekker. Niks doen en gewoon elektrisch aansluiten op verkeer.
Het is natuurlijk ook niet slecht maar de natuurkundige wetten blijven wel degelijk gelden. In elke bocht, bij elke remactie.
Hahaha, in België zijn alle ritten mooi :-) (hoewel ik als Eindhovenaar ook wekelijks in Eindhoven ben, die ritten ook mooi zijn hoor)
Denk dat de laatste 8 jaar ik geen rit meer heb gemaakt van meer als 300km en is wel jammer. ... omdat als we op vakantie gingen en zij sliep, ik ook altijd doortrapte naar de 240-250 en hadden we altijd ruzie als ze wakker werd, ook wel begrijpelijk.
Vrouw wilde sindsdien liever met vliegtuig. Nu moet ik wel zeggen dat ik haar deze week heb betrapt met de volvo app :-) dochter van 11 zei dat mama een wedstrijdje had gedaan en zag hierin ik dat ze naar 172km/uur was geaccelereerd. Dus ja, nog iets dat we moeten bespreken.
:-) Op lange ritten ga je zo'n auto iig nog meer waarderen!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

wasbeer2006 schreef: 05.01.2022 - 16:15 De vraag (ook aan mezelf) hoe vaak rijd ik nou zo hard dat ik dat gewicht echt merk? Alleen met een afrit waar er niemand voor me zit of bergwegen op vakantie 1x per jaar.
Daar hoef je je eigen niet druk om te maken met een T6/T8 dat ondervindt ik dagelijks :-) het enige wat ik merk is als je binnen de bebouwde kom, met veel rotondes en korte slinger wegen je misschien in het nadeel bent.
Op wat langere bochten waag ik te betwijfelen of dat je 1km/uur dan harder door een bocht kunt. Maar die tijd heb ik wel gehad om te zien wie het hardste door een bocht kan of durft, leverde alleen erg gevaarlijke situaties op.
Alles daarbuiten ben je (zeker met de hulp van de elektromotor) zonder enkele moeite de veel rappere. Hoge koppel vanaf 0 en bij 1800 toeren vol koppel 670nm en dat met vierwiel aandrijving.
Blijft wel lachwekkend omdat ieder dag wel enkele mobilisten zijn die denken van, die nepuitlaten hahaaha of dit nou bij het opgaan van snelweg is rechte weg. In de bochten trek te gewoon veel rapper op met de awd. zelfs met vochtig weer.
wasbeer2006 schreef: 05.01.2022 - 16:15 Het gewicht is daar vaal het grootste probleem. En al die verhalen van 1/25 met mijn diesel prima. Dat lukt mij ook, maar dan irriteer ik me aan mijn eigen rijstijl.
Rijd je lange 80km stukken lukt het wel, maar geconbineerd stad en snelweg echt niet, zeker niet mer winterbanden en koud.
Dat is met 80km en binnen de bebouwde kom. Daar maak je de meeste winst. Dan heeft het geen zin om de brandstof motor te gebruiken is mijn ervaring.
Hier is het vaak langzaam optrekken en weer afremmen en vervolgens weer stil te staan.
Hier maak je optimaal gebruik om elektrisch te rijden omdat hij weinige km maakt en amper accu verbruikt, dus niet een benzine motor die blijft draaien om dan brandstof te gebruiken, is zoiets als het licht aan laten als je van huis bent.
Wegligging heeft overigens niet alles en alleen te maken met gewicht (natuurwetten rapaardje :-) )
Gaat ook om hoe laag het zwaartepunt is en gewichtsverdeling. Zo ligt het zwaartepunt door de zware batterij erg dicht op de weg en is het gewicht ook beter verdeeld dan bij een benzineauto.
wasbeer2006 schreef: 05.01.2022 - 16:15 Mijn vrouw heeft sinds twee weken een electrische mini oa door werk veel dichter bij. Wat een leuk (2de) autootje.
Kost weinig in de private lease en voorin zit je echt prima! Zie het als een twee zitter of 1 + 2 kinderen.
Altijd voor de deur tanken, vind ze ook fijn!.
Denk ideaal voor in de stad!
Mocht ik een andere auto aanschaffen, zal het zeker hybrid of vol electrisch zijn.
Nu moet ik zeggen dat ik vlak voor de aanschaf wel zoiets had , misschien beter vol elektrisch maar ik blijf het nog steeds erg fijn om ook even de beznine motor te horen. Vandaar dat het nu een perfect compromis is voor mij.
raspaardje schreef: 05.01.2022 - 17:49 Een V60 op benzine met gelaagd glas is wellicht net zo stil als een T6/T8 rijden op elektriciteit..:-)
Mwa zou je denken :-)
Paul schreef: 05.01.2022 - 16:59 Heb hier dan uit de app als voorbeeld een stukje van:

2.29 uur, 288km 10,4l/100km
2.47 uur 334km 10,5l/100km

En dan Nederland:
0.58 uur 104,7km 8,9k/100km

met skibox...
XC 60 heeft wel wat meer luchtweerstand, zeker met een skibox :-)
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 05.01.2022 - 16:15 Het mooie van zeker de nieuwe T6 en T8 met 20kw is dat je heel veel ritten elektrisch kan doen en toch het voordeel van een brandstof motor hebt.
Het gewicht zou mij op papier ook tegenstaan. Maar een 1 op 1 test meteen na elkaar zou ik ook wel benieuwd zijn. En het enorme vermogen is weer zo'n plus dat ik het gewicht wel als penalty zou pakken.

De vraag (ook aan mezelf) hoe vaak rijd ik nou zo hard dat ik dat gewicht echt merk? Alleen met een afrit waar er niemand voor me zit of bergwegen op vakantie 1x per jaar.
Elektrisch kunnen rijden is natuurlijk top, laat ik dat voorop stellen. Echter heb je wel een veel tammere auto wanneer je dat volledig elektrisch kunnen doen; met een 82 pk resp. 145pk (nieuwe longrange) sterke elektromotor heb je dus niet dat enorme vermogen.
Het lijkt me dus een auto waarin je wat meer moet nadenken. Even flink doortrekken met een koude benzinemotor die moet bijspringen; dat staat mij als techneut tegen.
En dat gewicht merk je in iedere rit; remmen en sturen voor een rotonde, elke bocht moet er 350 kg meer afgeremd worden en de hoek om. De bekende quote: “Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere”.

Voor wat betreft hard rijden: dat doe ik nauwelijks, alleen in Duitsland. Waarom heb je dan een T5 gekocht zou je dan kunnen denken?
Omdat ik de wetenschap dat je veel snelheid onder het pedaal hebt, heel fijn vind; je rijdt met het verkeer mee maar je hebt heel veel over wanneer het moet. En soms "moet" dat dus. En dan is alles lekker warm...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Paul schreef: 05.01.2022 - 16:59 Heb hier dan uit de app als voorbeeld een stukje van:

2.29 uur, 288km 10,4l/100km
2.47 uur 334km 10,5l/100km

En dan Nederland:
0.58 uur 104,7km 8,9k/100km

met skibox...
120 km/h gemiddeld, dat is niet bovengemiddeld hard. Indien je die 288 en 334 km ook in één keer hebt gereden.
De stroomlijn helpt zeker niet mee, dat is duidelijk.

Mijn VOC is nog steeds van de kaart dus ik kan deeltrajecten nog niet inzien.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

EVO500 schreef: 05.01.2022 - 19:50 [Daar hoef je je eigen niet druk om te maken met een T6/T8 dat ondervindt ik dagelijks :-) het enige wat ik merk is als je binnen de bebouwde kom, met veel rotondes en korte slinger wegen je misschien in het nadeel bent.
Op wat langere bochten waag ik te betwijfelen of dat je 1km/uur dan harder door een bocht kunt. Maar die tijd heb ik wel gehad om te zien wie het hardste door een bocht kan of durft, leverde alleen erg gevaarlijke situaties op.
Wat mij betreft gaat het niet op pure snelheid maar om de beleving; welke gevoel krijg je van de auto terug na jouw input als bestuurder? Direct gehoor geven aan jouw stuuruitslag, wel afremmen maar laten blijken dat er heel veel gewicht moet worden vertraagd, enz.
Wegligging heeft overigens niet alles en alleen te maken met gewicht (natuurwetten rapaardje :-) )
Gaat ook om hoe laag het zwaartepunt is en gewichtsverdeling. Zo ligt het zwaartepunt door de zware batterij erg dicht op de weg en is het gewicht ook beter verdeeld dan bij een benzineauto.
Mij gaat het dus niet om de wegligging...:-) Want een goede wegligging koppel ik direct aan snelheid; met een goede wegligging kan je heel hard door de bocht.
Een goede wegligging zegt niks over of jij je echt de bestuurder voelt/de beleving of dat je meer passagier bent van de auto die jouw input heel klinisch met al zijn techniek vertaalt in snelheid.
Mwa zou je denken :-)
Het zal je verbazen denk ik; dat hele kleine beetje motorgeluid bij normaal rijden dat juist de andere rijgeluiden minder heftig doen laten overkomen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

raspaardje schreef: 06.01.2022 - 09:16
wasbeer2006 schreef: 05.01.2022 - 16:15 Het mooie van zeker de nieuwe T6 en T8 met 20kw is dat je heel veel ritten elektrisch kan doen en toch het voordeel van een brandstof motor hebt.
Het gewicht zou mij op papier ook tegenstaan. Maar een 1 op 1 test meteen na elkaar zou ik ook wel benieuwd zijn. En het enorme vermogen is weer zo'n plus dat ik het gewicht wel als penalty zou pakken.

De vraag (ook aan mezelf) hoe vaak rijd ik nou zo hard dat ik dat gewicht echt merk? Alleen met een afrit waar er niemand voor me zit of bergwegen op vakantie 1x per jaar.
Elektrisch kunnen rijden is natuurlijk top, laat ik dat voorop stellen. Echter heb je wel een veel tammere auto wanneer je dat volledig elektrisch kunnen doen; met een 82 pk resp. 145pk (nieuwe longrange) sterke elektromotor heb je dus niet dat enorme vermogen.
Het lijkt me dus een auto waarin je wat meer moet nadenken. Even flink doortrekken met een koude benzinemotor die moet bijspringen; dat staat mij als techneut tegen.
En dat gewicht merk je in iedere rit; remmen en sturen voor een rotonde, elke bocht moet er 350 kg meer afgeremd worden en de hoek om. De bekende quote: “Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere”.

Voor wat betreft hard rijden: dat doe ik nauwelijks, alleen in Duitsland. Waarom heb je dan een T5 gekocht zou je dan kunnen denken?
Omdat ik de wetenschap dat je veel snelheid onder het pedaal hebt, heel fijn vind; je rijdt met het verkeer mee maar je hebt heel veel over wanneer het moet. En soms "moet" dat dus. En dan is alles lekker warm...:-)
Dit is dan ook precies wat mij tegen staat aan rijden in een T6/T8. Persoonlijk hou ik wel van ''normaal'' doorrijden. In de T5 kan dat prima in comfort met de polestar stand om even lekker op het gas te gaan op legen wegen (of in een 30km/h gebied met bijzonder veel drempels om niet steeds terug te schakelen bij het afremmen van elk hobbeltje).
In een T6/T8 zou ik dan ook praktisch altijd gecombineerd willen rijden, wat leuk is voor het vermogen, maar weinig doet voor het verbruik naast het extra gewicht. Dan zou ik liever volledig elektrisch willen gaan.

Enige nadeel van de T5 vind ik de voorwielaandrijving die met koud en nat weer, zelfs met rustig rijden, vaak grip verliest bij het optrekken. Verder een prachtige machine,
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Cloudie schreef: 06.01.2022 - 09:51 Enige nadeel van de T5 vind ik de voorwielaandrijving die met koud en nat weer, zelfs met rustig rijden, vaak grip verliest bij het optrekken. Verder een prachtige machine,
Welke banden heb jij eronder?
Want zelfs bij rustig rijden gripverlies hebben lijkt me geen goede zaak.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

raspaardje schreef: 06.01.2022 - 09:57
Cloudie schreef: 06.01.2022 - 09:51 Enige nadeel van de T5 vind ik de voorwielaandrijving die met koud en nat weer, zelfs met rustig rijden, vaak grip verliest bij het optrekken. Verder een prachtige machine,
Welke banden heb jij eronder?
Want zelfs bij rustig rijden gripverlies hebben lijkt me geen goede zaak.
Pilot Sport 4. Het is soms even wat wielspin voordat je goed vooruit komt.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat zit dan wel goed.
Iets minder het gaspedaal bij lagere snelheden als een aan-uit schakelaar behandelen? :-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik ben van mening dat Volvo met zijn voorwiel aandrijvers vrij snel grip verliest wanneer je even snel vanuit stilstand naar rechts of links wilt uitvoegen.
Met stuuruitslag even snel links of rechts geeft met 400nm doorslaande voorwielen.
Ik had op mijn V70 my16 D4 PS4 235/40/19 en de Alpin 4 voor de winter en juist deze eigenschap heeft gemaakt dat ik weer voor een AWD ben gegaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Cloudie
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 27.09.2020 - 13:04

raspaardje schreef: 06.01.2022 - 10:08 Dat zit dan wel goed.
Iets minder het gaspedaal bij lagere snelheden als een aan-uit schakelaar behandelen? :-)
Dat helpt sowieso :P

Voelt een 4 wiel of achterwiel aangedreven auto toch wat lekkerder aan.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

@diesel01 Ja, dat herken ik wel.
Ik denk dat elke FWD met veel vermogen daar last van heeft; een grote stuuruitslag en veel aandrijving gaan simpelweg niet samen.
Zeker een pluspunt voor AWD. Of een hybride...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2098
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

wasbeer2006 schreef: 05.01.2022 - 16:15 Mijn vrouw heeft sinds twee weken een electrische mini oa door werk veel dichter bij. Wat een leuk (2de) autootje.
Kost weinig in de private lease en voorin zit je echt prima! Zie het als een twee zitter of 1 + 2 kinderen.
Altijd voor de deur tanken, vind ze ook fijn!.
Leuk is die he. Hier staat er ook zo eentje als 2e auto, alweer meer dan een jaar. Het gekke is dat we meer 'vechten' om wie de Mini mee 'mag' nemen als de V60. Het elektrische past 'm heel goed ook qua karakter.

Mede door die Mini weten we dat het elektrische ook echt een blijvertje zal zijn bij ons, dus ik kijk ook reikhalzend uit naar de komende generatie elektrische Volvo's. Als daar iets tussen zit wat me aanstaat, zal ik m'n V60 er zeker op gaan inwisselen. Verbruik van de T4 is redelijk te noemen als je maar enigszins constant kan rijden qua snelheid en op de langere stukken, Daarnaast is het verder gewoon echt een dorstige wagen.

Tot zover de off-topic ;-) .
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

100% is het DE aandrijving voor de mini en juist gekozen maar 40KW accu en 200km max, maar daardoor licht en snel.
Ik pak met een stadsrit ook zeker de mini! BMW heeft momenteel de fijnst rijdende EV's. Weer steekt de aandrijflijn met kop en schouders boven de andere merken uit.

Lang verhaal kort, ik kreeg vorige week een dag een countryman cooper works mee. iets van 310pk en 4wd.
Mooi hoor het geluid en beleving. Maar eerlijk.... de electric rijd veel leuker.

Vroeger had ik er iets mee moeten doen....... :-) Ik zei 25 geleden al dat 90% van de mensen een EV veel fijner vinden dan een brandstof en het de toekomst zou worden.
dat kwam omdat ik toen met RC auto's racete. Daarnaast onderhoud is veel simpeler. Er valt vrijwel niets te onderhouden....

PS
Ik zou me niet druk maken om een doorslippend binnenste voorwiel. Laat dat maar lekker gaan heb je er de minste last van.
Dat is vaak een opsomming van keuzes aan de voortrein. Net zoals een M3 een eland proef heel slecht verteerd. dat heeft niets met een slechte auto te maken, maar alles met een manier van afstellen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Zo'n Mini EV: een iets grotere accu/accu met meer dichtheid erin en het is een serieuze kanshebber.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b04b398d/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 912
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja maar daardoor is ie ook zo leuk, licht, niet te duur en super fun!
Maar het is wel echt een twede auto.

Met mij rijstijl van de afgelopen week staat ie vol op een actieradius van 170km :-)

Met meer accu capaciteit blijft het een twede auto. Het is of een 2 zitter voor volwassenen of een 1 + 2.
1 volwassene en 2 kinderen bij mij van 10 en 13. Heel volwassen verder, prima stoelen, ruimte voor iemand van 195 voorin is prima.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2763
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Over een paar jaar neemt dat batterijpakket net zoveel ruimte in maar is het qua capaciteit groter. En dus hetzelfde gewicht maar grotere actieradius.
200 km op één acculading met een enthousiaste rijstijl zou ik wel willen kunnen halen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”