2.0 D3 vliegwiel/koppeling -> motor eruit?

De eerste generatie XC60
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

ja inderdaad, dat is ook het plan... dichtzetten en misschien zelfs een kuurtje geven! ik weet alleen niet hoe dit in combinatie met DPF filter werkt bij Volvo... bij BMW was dit geen probleem (EGR dicht - DPF laten zitten)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Je kan de EGR-klep softwarematig dicht laten zetten en het roetfilter gewoon zijn werk laten doen. Zo is het bij mij na de Obbe-tuning ook gedaan. Aanrader!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
OnnoJ

Ik vind het zeer verwerpelijk dat op het forum illegale handelingen worden gepromoot. Het softwarematig dichtzetten van de EGR-klep wat hier aangeraden wordt is slecht voor het milieu en volksgezondheid.
Mijn interpretatie van de forumregels verbiedt illegale posts, aanraden van illegale wijzigingen aan een voertuig hoort daar wat mij betreft ook onder.
Consultatie met een forum-moderator leerde mij dat hij dat aan de forumleden overlaat.
Ik wil niet geassocieerd worden met een forum waar illegale handelingen mogen worden gepromoot. Hierdoor zal ik mijn lidmaatschap beëindigen. Jammer, want ik heb genoten van de vele nuttig en interessante posts.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Jeetje.
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

OnnoJ schreef: 16.06.2021 - 06:51 Ik vind het zeer verwerpelijk dat op het forum illegale handelingen worden gepromoot. Het softwarematig dichtzetten van de EGR-klep wat hier aangeraden wordt is slecht voor het milieu en volksgezondheid.
Mijn interpretatie van de forumregels verbiedt illegale posts, aanraden van illegale wijzigingen aan een voertuig hoort daar wat mij betreft ook onder.
Consultatie met een forum-moderator leerde mij dat hij dat aan de forumleden overlaat.
Ik wil niet geassocieerd worden met een forum waar illegale handelingen mogen worden gepromoot. Hierdoor zal ik mijn lidmaatschap beëindigen. Jammer, want ik heb genoten van de vele nuttig en interessante posts.
beste onno, jammer om dit te horen en iedereen mag zijn eigen mening hebben. Er zijn veel meer dingen die slechter zijn voor het milieu, op 18 inch rijden ipv smalle 16 inch bijvoorbeeld (meer brandstof verbruikt, fijnstof banden etc etc). Hier zou niemand wat van zeggen want ja, 'het zijn maar velgen'. Zullen we dan maar gelijk alle extra elektrische comfort snufjes die extra branstof gebruiken (=uitstoot) ook verwijderen (zoals airco installatie) ?
Een roetfilter maakt roetdeeltjes kleiner en strooit ze na de regeneratie fijn de atmosfeer in, vraag de specialisten maar of dit ECHT gezonder is. Ect.. etc..etc..
Er zijn genoeg dingen die het milieu echt zou helpen maar daar word te weinig of niks meer mee verdiend door de overheid dus word het niet gestimuleerd.
Ik denk dat ik het zeer geringe extra uitstoot door het dichtzetten van de EGR veelvuldig compenseer door een auto door te blijven rijden tot dik over de 400dkm ;-)

Lees hier gewoon overheen als je het er niet mee eens bent zou ik zeggen, ik hoop oprecht dat je lid blijft en voldoening vind in de zaken in dit forum waar je wel achter staat!
mvg!
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

En nu weer over naar de orde van de dag: loopt ie weer? :-)
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

)()()st schreef: 19.06.2021 - 17:30 En nu weer over naar de orde van de dag: loopt ie weer? :-)
jazeker, vorige week nog een keer bezig geweest om de olielek te dichten. Bij het monteren van de nokkenas dichting is de hij olie gaan lekken tussen de top lager en de cil kop. Dus weer de distributie eraf en speciale coating gehaald volgens volvo specificaties (Loctite 518 - vlakkendichting tot .25mm) en de boel weer in elkaar gezet. Donderdag avond nog even de airco installatie gevuld dus dat werkt ook weer.

Ergens heb ik het gevoel dat hij af en toe wat blaast in het inlaat traject, maar ik kan dit niet altijd waarnemen. Ik hab al de eerste 'usual suspect' (intercooler slang naar EGR) eraf gehaald en getest, deze was nog goed. Binnenkort een keer met Vida de laaddruk meten wanneer ik tijd heb, de auto rijdt daarentegen best goed maar wellicht kan het dus toch een stuk beter en was dit vooraf ookal het geval. Na het eruithalen van de motor ga je natuurlijk op alles extra letten, dus wellicht dat het daarom dus pas was opgevallen.
Nu even een paar dagen rust omdat mijn verstandkiezen eruit zijn gehaald vrijdag en ik met een flink opgezwollen kaak zit en nabloedingen...niet echt fijn maar het gaat wel weer over. Eerst maar eens een APK afspraak maken ;-)

groetjes uit het zuiden!
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Beterschap, ook vanuit het zuiden! :-)
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

XC60 is gisteren APK gekeurd zonder enige op/aanmerkingen, uitzonderlijke staat gezien de km stand zei de keurmeester! we mogen weer een jaar...
Deze week ook lekker frisse olie erin gegoten van Castrol, klinkt ook weer een stuk mooier (zal wel tussen mijn oren zitten).
Nu nog de zomerwielen deze week erop zetten en dan vind ik het voorlopig wel genoeg geweest ;-) geldboom is bijna kaal geplukt (nog 1 tak over voor het blinderen van de ramen deze zomer).
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Congrats! Mooi om te lezen!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat het allemaal weer goed werkt na zo'n behoorlijke ingreep. Nu weer fijn km's maken!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Leuk project! Hoe is het er nu mee?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

jopie123 schreef: 25.10.2021 - 09:47 Leuk project! Hoe is het er nu mee?
Best goed eigenlijk, loopt als een zonnetje! momenteel 377dkm, meeste km's worden in het weekend gemaakt.
Eigenlijk saai want er is niks spannends te melden. Wat ik wel moet bekennen, echte klik kan ik niet met de XC60 krijgen:

pluspunten:
hoge instap (helemaal voor mijn zwangere vrouw)
genoeg ruimte op de achterbank voor de kids
zuinig! (+-6.5 ltr /100km gemeten aan de pomp)
robuust en veilig gevoel
hoog koppel laag toerental
5 cil. sound

minpunten:
weggedrag op hogere snelheid
uiterlijk niet spannend (draai mijn hoofd niet om als ik wegloop)
voorstoelen (in vergelijking met V70nn)

Maar dit is natuulijk mijn eigen bescheiden mening, puur op gevoel. De 'minpunten' wist ik natuurlijk ook ergens van te voren, daar heeft de XC60 geen schuld aan. SUV is gewoon niet echt mijn ding ;-)
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

update!

We zijn bijna 15dkm verder (momenteel 384.000km), niet geheel vlekkeloos verlopen maar overal tevreden.

- Lichte olielekkage bij de carter (90% opgelost) -> hier hebben wij zelf niet aan gezeten dus het was nogal onverwacht om er toevallig achter te komen dat de schroeven van de carterpan niet helemaal aangedraaid waren. De pakking van het oliefilter huis is ook vervangen maar dat bleek niet de boosdoener. Wanneer ik tijd heb zal ik de aircopomp eraf halen om de laatste schroeven ook nog na te lopen..

- tikkend geluid bij het accelereren rond de 2000 toeren bij vol/deel last -> usual suspect de injectoren, maar de waardes van Vida waren perfect. Motorflush uitgevoerd ivm klepstoters en olie na 7dkm nogmaals ververst. Helaas bood dit geen oplossing. Wederom bij toeval gaf een monteur aan om de injectoren te beluisteren ondanks dat de waardes perfect zijn...en ja hoor, injector 1/2/5 produceren meer geluid in tegenstelling tot 3/4. Luisteren kan via een 'stethoscoop' of old-school met dmv stuk metaal op de injector te houden en tegen je oor aan te houden.
Injector 2 was toch het meest luidruchtigste, dus revisie injector besteld en recent gemonteerd. Het tikkende geluid is bijna helemaal weg (bijna niet waarneembeer meer, injector 2/5 zouden ook nog vervangen mogen worden als men perfectionistisch wilt zijn). Helaas wel begrepen dat een injector coderen/inleren bij dit type alleen kan via specialistische weg (software moet op chassisnummer worden ingeladen bij dealer of specialist -> kosten 100/150 euro). Jammer dat ik dit niet zelf kan doen, toch best een prijzige actie voor het invoeren van een 9 cijferige code. Ik speel met de gedachten om injector 1/5 ook te vervangen en daarna te laten coderen bij de specialist.

Optisch nog even de ramen laten tinten en 19 inch XC60 II velgen gemonteerd, weg met de 55+ look!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Met Vdash kan dit. Kost volgens mij tien of vijftien euro, weet alleen niet of het per injector is dus even oppassen als je een V12 hebt. :D
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

Jelmer de Jong schreef: 08.06.2022 - 17:57 Met Vdash kan dit. Kost volgens mij tien of vijftien euro, weet alleen niet of het per injector is dus even oppassen als je een V12 hebt. :D
zeker weten dat dit kan bij dit specifieke type ? volgens 2 volvo specialisten, 1 bosch injector specialist heb ik hier een type te pakken waar het erg moeilijk is. Volvo specialist moet software op chassis nr 'kopen' en kan dan pas inleren (100-200 euro), bosch diesel specialist vroeg 200 euro voor het inleren. Vdash voor 15 euro klinkt me te makkelijk ..
El Mano
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 18.08.2022 - 16:21

Hi, ik heb zelf ook een XC60, D4, R-Design 2012 ca 230.000 km (MY2013). Ik hoor op langzame snelheden in bochten een wat 'nagelend' geluid. Volvodealer zegt dat het met het stuurhuis te maken heeft (wat op zich logisch klinkt omdat het alleen in bochten hoorbaar is) maar ik vroeg me af of dit ook met de injectoren te maken kan hebben.
Nu: XC60 D4 R-Design Geartronic MY2012 en C30 D3 R-Design Geartonic MY2012
Vroeger:
940 2x, V70 Classic, V70 2x, C70 T5 Convertible, 940, 960, XC70 2x, XC90
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”