Pagina 1 van 1

Volvo V70

Geplaatst: 07.05.2021 - 21:18
door Herman71
Hallo allemaal,

Mijn vraag, wat is nu het meest betrouwbaar motorblok voor een Volvo V70 automaat benzine uitvoering.
Bouwjaar 2003 tot 2008

Groeten,
Herman👍

Volvo V70

Geplaatst: 07.05.2021 - 21:40
door OGA244
Een 2.4 van 140pk

Volvo V70

Geplaatst: 08.05.2021 - 09:43
door Herman71
Bedankt voor je reactie👍

Volvo V70

Geplaatst: 08.05.2021 - 19:36
door fredhead
Simpeler en betrouwbaarder dan dat wordt het inderdaad niet.
Over het algemeen doen alle 5 cilinders het goed, maar dit blok is onverwoestbaar.

Volvo V70

Geplaatst: 09.05.2021 - 23:39
door V70R^2
Een 2.4 non turbo is wel echt een verschikkelijk (en (betrouwbare)) wagen om mee te rijden. Ik heb momenteel een 2.3 T5 een 2.4 T5 en de V70R naast de oudere en nieuwere Volvo's. Een non-trubo en kale versie gaat je zeker niet meer bieden. ;)
Wil je het beste, ga voor nog een generatie ouder en simpeler, al de rest moderner liever opteren voor een motor mét turbo. Wil je die gebruiken dan is daar een oneindige hoeveelheid kennis en kunde voor, indien je de souplesse en het comfort weet te waarderen dan ook. punt.

Volvo V70

Geplaatst: 12.05.2021 - 19:50
door Volvolof
Een 2.4 met 170pk is net zo betrouwbaar als die met 140pk. Alleen de software is een beetje anders en bij de handbak de overbrengingen (de 170pk maakt iets meer toeren in 3,4,5)
Of een 140pk te langzaam is, is nogal persoonlijk. Tegenwoordig zijn er diverse 3-cilinders met meer vermogen en koppel.
Toen de auto nieuw was, kon je een Audi A6 nog krijgen met een turboloze 1.8 20-klepper met 125pk. Die moet je echt op toeren houden. Daarmee vergeleken is de 140pk 5-cilinder van Volvo pure luxe.
Persoonlijk vind ik de 140pk met handbak snel genoeg, maar heb 'm liever niet met automaat.

Met goed onderhoud zijn de turboloze 2.4's vrijwel onverslijtbaar. Waar je meer last van kan hebben is alles wat er omheen zit: aandrijfassen, draagarmen, airco, schokdempers noem maar op.
Een sluitende onderhoudshistorie is net als bij iedere auto belangrijk.

Overigens staan de 5 cilinder turbo's ook bekend als betrouwbaar, vooral de latere (vanaf 2004 ?) , die hebben het verstevigde onderblok en krukas van de Diesels gekregen en iets meer cilinderinhoud (de 210pk 2.5t en de 260pk T5).
Bij normaal gebruik hoeft de turbo bijna niet te draaien, dus kan veel langer mee dan bij een moderne downsize 3-cilinder waar die ook bij normaal gebruik moet meeblazen.

Volvo V70

Geplaatst: 05.02.2022 - 13:38
door rottierood
Ik heb ook een 2.4 nonturbo met 140 PK. Ik vindt het meer dan genoeg. Ben geen snelheidsduivel,rijdt hem rustig warm en ja...........af en toe moeten de 140 paarden even in actie komen voor een bepaalde situatie op de weg.
Totaal geen problemen met hem.

Volvo V70

Geplaatst: 14.02.2022 - 10:14
door V60-er
een 2.4 betrouwbaar, zeg je? ik vraag me dan af of ik een maandagmorgenblok heb, met een olieverbruik van 1: 4000...terwijl mijn Volvo (S60, S60LPG XC70) 2.4-rijdende collega's nergens last van hebben...mijn V70 staat nu een week bij de garage, maar heb nog niet gehoord of ze wat hebben kunnen vinden...

Volvo V70

Geplaatst: 14.02.2022 - 14:05
door V480-S60
Jou 2.4 is inmiddels 17 jaar oud. En jij bent de zoveelste eigenaar. Weet jij hoe de vorige eigenaren de auto (mis)(be)handeld hebben? Overigens is 1 liter olie op 4000 km weliswaar niet standaard maar ook weer niet zodanig verontrustend dat hij daarvoor al een week bij de garage in onderzoek zou moeten zijn.
Desalniettemin blijft de 2.4 een oersterk blok dat zich wel degelijk bewezen heeft door niet gauw stuk te gaan. Maar ja alles kan kapot. Ook het 2.4 blok.

Volvo V70

Geplaatst: 14.02.2022 - 14:17
door mees
Onze 2,4 (die we nu niet meer hebben sinds vorig jaar), verbruikte altijd zo'n 1 liter op 6000 km ongeveer.
Maakte mij er totaal geen zorgen over.
Geweldige motor gebleken de 11 jaar dat we hem hadden, tussen zijn ongeveer 140 en 320 kkm.

Volvo V70

Geplaatst: 16.02.2022 - 13:05
door Ferrari
Een olieverbruik van 1 op 4000 is niet weinig, maar inderdaad ook niet onrustbarend. En heeft ook eigenlijk weinig met betrouwbaarheid te maken. Als je zorgt dat er altijd voldoende olie inzit zal het waarschijnlijk een betrouwbare motor blijken.

Wellicht een kwestie van nieuwe klepstelrubbertjes; die kunnen hard worden na zoveel jaren. Zie je blauwe rook bij gasgeven na een tijdje stationair draaien?

Volvo V70

Geplaatst: 17.02.2022 - 09:10
door V60-er
Geen blauwe rook, geen lekplek onder de auto. Wel dunne olie (0W30). Garage heeft wel ergens een slangetje vervangen dat vacuum zoog maar dat niet mocht (heb ik begrepen). In overleg besloten er dikkere (race-)olie in te gieten (10W60), en met een litertje reserve-olie in de kofferbak zien wat er gebeurt. Carterventilatie vervangen is een klus van 4u en kan altijd nog.

Op mijn verzoek een compressietest uitgevoerd en daar kwamen ook geen gekke dingen uit. Blok klinkt goed en mooi, volgens Stigter Vianen. Dus revisie/nieuwe klepsteelrubbers is niet nodig (mede omdat er geen rookpluim uit de uitlaat komt).

Volvo V70

Geplaatst: 18.02.2022 - 21:00
door Oceanracer
Ik vind zowel de eerdere 0W30 als de huidige 10W60 een bijzondere keuze. Destijds was de voorgeschreven olie namelijk gewoon 5W40. Ik heb mijn V70 al sinds 2005 en de teller staat nu op 4 ton. Ding is nog origineel maar van de 170 pk zal niet alles meer aanwezig zijn, maar betrouwbaar is hij zéker!

Volvo V70

Geplaatst: 18.02.2022 - 21:21
door Msuidgeest
Die carterventilatie zou ik toch overwegen om te laten doen. Maar je merkt pas verschil als het gedaan is. De mijne liep net even mooier bij vooral stationair (ook al betreft het geen Volvo).

Volvo V70

Geplaatst: 19.02.2022 - 09:34
door volvo440special
Oceanracer schreef: 18.02.2022 - 21:00 Ik vind zowel de eerdere 0W30 als de huidige 10W60 een bijzondere keuze. Destijds was de voorgeschreven olie namelijk gewoon 5W40. Ik heb mijn V70 al sinds 2005 en de teller staat nu op 4 ton. Ding is nog origineel maar van de 170 pk zal niet alles meer aanwezig zijn, maar betrouwbaar is hij zéker!
Voor vrijwel alles na 2004 (auto van V60-er is van 2005) werd ineens 0w30 voorgeschreven. Soms nog 5w30. Terwijl deze blokken inderdaad jaren voorschrift 5w40 hebben gehad.

Zelf zou ik die 10w60 gauw wisselen voor een 5w40 en dan zien wat het verbruik doet.

Volvo V70

Geplaatst: 19.02.2022 - 20:04
door flevodirk
Die 10w60 vind ik persoonlijk ook wat overdreven. Die wordt vaker voor race of hele kleine motoren gebruikt die relatief warm/heet worden.
Mijn vorige volvo, de S60 2.0T, een heerlijke vijfcilinder uit 2007 die had ook dat 0w30 spul als voorgeschreven. Ik heb heb er direct na aanschaf 5w30 of 5w40 ingestopt en daarmee naar de 3,5 ton gereden. Ook paar keer geflushed bij MMTS in Oldenzaal. De motor was nog in topstaat, liep prachtig en startte in een halve seconde.

Adriaan heeft al een mogelijke oorzaak aangegeven, of soms zijn het de olieschraapveren die wat vastgekoekt zijn, hoewel ik dat zelf bij de oudere Volvo’s nog niet heb gehoord, die modellen hadden vaak goede/stevige veren om de zuigers.. Als je het niet onder de auto vind dan gaat er wat olie mee de verbranding in! Heel veel andere verklaringen zijn er haast niet.
Maar een goede engine flush zou kunnen helpen. Vaak de olie wisselen is nog altijd het beste voor een gezonde motor. Je hebt alleen geen invloed hoe op de oliewissels de eigenaren hiervoor hebben gedaan…
Check aub inderdaad ook de PCV (google op handschoentest) mocht de overdruk idd te hoog zijn, dan krijg je onheroepelijk motorschade.

Ik hoop dat er wat uitkomt en ververs gerust over een paar duizend kilometer de olie met een perfecte olie (5w30/5w40) voor dit blok.

-olie info: https://www.denhartogbv.com/branche/ver ... lesje-sae/

Hier nog een informatieve link:


pcv test filmpje van een Volvo specialist:

Volvo V70

Geplaatst: 16.03.2022 - 20:57
door Bover
ik zweer bij de oudere blokken 00=2007 bij dikkere olie 5.40..en alle 15K verversen. ok kost iets meer brandstof iets dikkere olie.. Per jaar verwissel ik twee keer olie.
De derde keer doe ik er een blikje reiniger in blok voor het aftappen en laat de motor voor het aftappen met inhoud blikje twintig minuten lopen.