En toen stond ik stil ...

Dit board is exclusief voor het merk POLESTAR.
Polestar hoort bij de GEELY groep maar is geen eigendom vqn VOLVO AB
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

360Degreez schreef: 20.09.2021 - 19:08
Kick schreef: 16.04.2021 - 05:32 Waar is die tijd dat je met een klap van een hamer op de startmotor je auto weer aan de gang kreeg...

Als ik dit topic zo lees dan denk ik werkelijk waar gaan we naartoe met halfbakken auto's, waardeloze service en klauwen met geld. Ik ben een echte Volvo fan maar door dit soort zaken word mijn liefde wel steeds een stukje minder.
Je kunt 'm ook omkeren; Zet een EV eens naast een ouderwetse automobiel. Dan vraag je jezelf plots af waarom je anno 2021 nog in een onnodig mechanisch complex, inefficiënt, rumoerig en vervuilend voertuig wilt rondrijden, tenzij je fan bent van het spekken van de staatskas met brandstofaccijns natuurlijk.

Want geloof me, ook klassieke auto's hangen vol met sensoren, hebben plenty softwareglitches en hebben daarnaast ook nog een enorme berg aan mechanische onderdelen binnen de motor en versnellingsbak die aan slijtage onderhevig zijn en allemaal stuk kunnen.
Omdat we, wanneer we allemaal ineens over gaan naar elektrische voertuigen, er een serieus probleem in de elektriciteit voorziening ontstaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dat is er nu al. Uitzending Nieuwsuur gezien laatst met de CEO van Liander? Mijn zonnepanelen worden ook al regelmatig uitgeschakeld door overvol zijn van het net. Ik heb een slimme meter gekregen en daarmee kunnen ze dat nu regelen. Dat gaat mij, los van de nu explosief stijgende energieprijzen ook nog extra geld kosten. Mijn oude meter liep terug en die konden ze niet stoppen.

Elektrisch zal best een toekomst krijgen, maar niet op de manier zoals het nu gaat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Frits, hier even wat opmerkingen van mijn kant.

Je kunt het energiebedrijf vragen (dwingen) om de slimme meter NIET meer te kunnen uitlezen op afstand. Waarschijnlijk kunnen ze dan ook niet meer je terug geleverde energie stoppen.
Maar er is iets anders en dat is de wet- en regelgeving rondom zonnepanelen: in dit land mag een omvormer niet meer spanning leveren dan, ik meen, 253 volt. Als het lukt stel de omvormer dan in op Duitsland want daar is die marge wat hoger.

Je kunt ook de bekabeling tussen de omvormer en meterkast verzwaren. Feitelijk is een omvormer een stroombron. Als hij 10 ampère kan leveren dan doet hij dat door het spanningsverschil tussen de omvormer en het net op te voeren, net zo lang tot er 10 ampère naar de meterkast gaat. Als je kabel een weerstand heeft van 1 ohm en er levert 10 ampère dan wil de omvormer de spanning 10 volt hoger aanleveren dan de spanning van het net. Indien de kabelweerstand 2 ohm is en er is 10 ampère beschikbaar dan levert de omvormer een spanning die 20 volt hoger is dan het net. En op dat moment gaat het fout want de omvormerspanning nadert dan die 253 volt.
Door de bekabeling dikker te maken waardoor die kabelweerstand lager is hoeft de omvormer niet zo'n hoge spanning te leveren. Want a;s die kabel maar 0,5 ohm is en er moet 10 ampère doorheen levert de omvormer maar 5 volt hogere spanning dan de netspanning. En die netspanning is tegenwoordig zomaar 235 volt.

Voor de duidelijkheid: ik heb hier de wet van ohm gebruikt in mijn uitleg.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Dank Mark. Dat van het uitlezen op afstand zal ik bekijken. Bekend met de wet van Ohm en jouw uitleg dus begrepen. Dat van omvormer instellen op Duitsland lijkt interessant, moet ik uitzoeken hoe dat werkt. Groet, Frits.

Even terug OT: Het laden zal waarschijnlijk ook duurder worden met stijgende prijzen voor elektriciteit. Dat is dus ook geen goede zaak.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als de zonnepanelen (omvormer) uit gaat dan wek je nou eenmaal energie op die niemand in de buurt wil hebben. Kan je het ding wel op Duitsland zetten maar probleem 1 verhelp je er niet mee.
Wat de kabels betreft is dat een goed punt, let daarbij ook op halfbakken lasklemmen want die zijn net zo erg als 300 meter kabel.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Het echte probleem van het overbelaste net hier in de kop van noord-Holland is natuurlijk niet die paar EV’s, maar wel het feit dat er inmiddels op alle agrarische bedrijven bij elkaar vele duizenden panelen liggen, er honderden enorme windmolens staan en vooral aan de andere kant een paar giga-datacenters die per stuk meer stroom consumeren dan een gemiddelde provincie hoofdstad en dat alles in combinatie met een net waar nu van gezegd wordt dat het al jaren absoluut ontoereikend was.

Overigens, en daar ging het in eerste instantie om: de nodige updates van de elektrische Volvo’s en Polestars hebben de meeste problemen er wel uitgevist toch? Ik heb zelf geen EV-gerelateerde problemen gehad in de 10000 km tot nu toe, wel andere dingetjes die ook in een ICE zouden hebben gezeten ( sleutel overleden, alarm wat een eigen leven leidde etc.)
Het probleem van de lang uitgebleven app is opgelost, zei het dat die nog niet de meest uitgebreide functies aan boord heeft - maar wel het plannen van pre-conditioneren en het monitoren van het laden en de status van de auto. En ook aan de kritiek op het moeizame vinden van snellaadpunten door Maps is gewerkt en zijn er een paar filters bijgekomen die het leven een stuk simpeler maken. De navigatie functie zelf en Google Assistant is nog steeds briljant!
Tot slot: de open structuur van AAOS begint ook zachtjes zijn vruchten af te werpen met de komst van apps van derden (slimme parkeerfunctie, app waarmee je je oude vertrouwde usb-sticks af kunt spelen, een prototype versies van Flitsmeister en van ABRP). Als straks andere autofabrikanten ook op AAOS zijn overgestapt (Ford, Renault, PSA) zal er op dat punt vast nog wel meer losbarsten.

En … de souplesse met een koppel van 660Nm en 400+ pk’s en de wegligging die hoort bij constante 4-wielaandrijving heb ik in een ( enigszins betaalbare) ICE nog niet kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 21.09.2021 - 11:24, 3 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Kabel verzwaren kan helpen maar ik heb in de kast direct na de meter al regelmatig 255 V gezien en dan moet het omvormer afschakelpunt echt omhoog wil je niet trippen.
suzan b
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.12.2021 - 13:22

dan_nu_een_polestar schreef: 14.04.2021 - 08:19 Ik had links en rechts wel eens iets gelezen over problemen met de Polestar 2, maar dat waren vooral verhalen uit het laatste kwartaal 2020. Nog geen twee weken nadat ik mijn eigen Polestar heb opgehaald, stond ik gisteren ineens stil. Niet op een parkeerplaats, maar gewoon midden in Utrecht op een drukke straat ...

Ik kwam rustig aanrijden op een groen verkeerslicht waar een auto voor me net ging optrekken. Ineens een rode lichtrand om het bestuurdersdisplay en de auto stopt. Ik doe de waarschuwingslichten aan. Ik zet de pook in N. Ik zet de pook weer in D. De rode lichtrand wordt oranje en op het display verschijnt de melding dat ik eerst de stekker uit de auto moet halen. Ja, hallo, ik was al een kwartier aan het rijden dus die stekker zit er helemaal niet in! Dan maar op de Connect-knop gedrukt. Volgens de vriendelijke stem van Polestar Connect waren heel wat wachtenden voor me. Uiteindelijk kreeg ik een vriendelijke mevrouw aan de lijn die ook niet veel meer kon dan me vertellen dat ze een bergingsauto zou sturen. Balen!

Ondertussen is er een hoop getoeter achter me. Maar eens uitgestapt en een prachtig geel reflecterend hesje aangetrokken. Mensen schijnen niet te begrijpen dat je niet voor je lol met waarschuwingslichten aan voor een groen verkeerslicht staat. Dus ben ik als een verkeersregelaar alles om mijn auto gaan leiden. Toen het verkeer zichzelf regelde, ben ik gaan nadenken over een oplossing ...

1) Klepje van de laadopening openen. Daar zie ik een oranje licht. Dat hoort niet. Stekker van de laadkabel erin gestopt. Even wachten. Op de ontgrendelingsknop gedrukt. Stekker eruit. Nog steeds een oranje licht. Geen succes dus.
2) Alle deuren en kleppen dicht en de auto op slot gedaan. Door het raam gekeken tot het display uit ging. Auto weer open gedaan.Weer een oranje lichtgevende rand op het display. Dat was dus ook geen succes. Dan maar wachten op de bergingsauto en ondertussen het verkeer in goede banen leiden.

Na ongeveer een half uur, maar weer eens de auto geopend. Nu ineens wel het normale display. Geen rode rand, geen oranje rand, gewoon zoals het hoort. De pook in D en zowaar, hij doet het weer! Snel de auto van de weg af op een parkeerplaats gezet. Toch maar wachten op de berger, die aan kwartier later arriveert.

Afijn, auto wordt afgevoerd. Ik krijg een vervangende auto mee (Volvo V90 T4) en door naar huis. Nu afwachten op bericht van Polestar over hoe dit opgelost gaat worden. Niet echt een fijn begin met deze (verder prachtige) auto :(

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Polestar 2.
Herkent iemand deze situatie?

Grtz, Bas
Hier waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Mijn polestar 2 single range is 16 november geleverd, reed 3 weken perfect, tot ie in een drukke ochtendspits in de rij voor het stoplicht langzaam rijden/bijna stilstaand volledig stilviel,. Na ongeveer een kwartier rijden met een vrijwel volle accu. Melding: thuiskomstand (slak). De pook kon nog in R D en N gezet worden, maar hij ging niet meer voor of achteruit. Afgesleept, toen ie bij de volvo dealer van de sleepwagen kwam (en even uit had gestaan) deed ie het weer even. Daar is de laatste update geinstalleerd en kon ik hem eind van de dag weer ophalen.

Tot 5 dagen later: hij viel weer stil. Weer voor een stoplicht voor een druk verkleersplein. Weer met bijna volle accu, kwartier op weg. Foutmelding thuiskomstand (slak) en niet meer in beweging te krijgen. Helaas kon ik eerst een uur op de Wegenwacht wachten, deze belde meteen de sleepdienst en na 2 uur wachten is ie weer afgesleept. Nu staat ie voor onbepaalde tijd bij de garage. Laatste update: er is een technisch mankement gevonden, maar dit wordt niet gespecificeerd.

Inmiddels rijd ik ook in een vervangende auto en wacht af. Zie het niet meer zitten om zo weer in die auto stappen, ben zo al 2x in een gevaarlijke verkeerssituatie beland. Bij jou nog ontwikkelingen? Hebben ze het kunnen oplossen?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dat is wel intriest met zo,n mooie wagen als de Polestar 2. Zoiets verwacht je toch niet ?? Sterkte. En ik hoop dat dit probleem netjes voor je word opgelost. :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
suzan b
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.12.2021 - 13:22

Update: IHFA module is vervangen. De garage heeft er een aantal testritten mee gemaakt en het zou zo opgelost moeten zijn.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

suzan b schreef: 20.12.2021 - 10:07 Update: IHFA module is vervangen. De garage heeft er een aantal testritten mee gemaakt en het zou zo opgelost moeten zijn.
Ik hoop het voor je. Zo,n schitterende wagen, en dan zulke problemen......zucht. :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een auto is en blijft een complex stuk techniek en als een essentieel component, hoe klein ook defect blijkt te zijn dan kan het gebeuren dat de hele auto plat ligt. En ja dat ook bij een "premium" merk als Volvo en zonder onderscheid van de catalogusprijs. Het defecte onderdeel is nu vervangen en dus weer door met genieten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 21.12.2021 - 08:04 Een auto is en blijft een complex stuk techniek en als een essentieel component, hoe klein ook defect blijkt te zijn dan kan het gebeuren dat de hele auto plat ligt.
+1 ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “Polestar”