V40 D2 D4 (VEA) hoofd accu vervangen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Omdat mijn V40 D2 steeds beroerder start, zeker als hij een week stil heeft gestaan, wil ik binnenkort de hoofdaccu vervangen.

Ik heb al 5x eerder een accu van andere auto's succesvol vervangen dus dit zou op zich ook moeten lukken.

Prachtige foto's staan op en mijn D2 ziet er echt precies hetzelfde uit als deze D4.

BMS stekkertje los, 2 TORX30 schroeven los, 3 plastic klepjes omhoogtrekken, 6 moertjes M10/M13 en het M8 moertje helemaal onderin los, dus so far so good.

Omdat ik graag goed voorbereid ben 2 vraagjes:

- Waar steek je precies de platte schroevendraaier in om dat bovenblok los te krijgen?

- Wat is dat precies voor dingetje linksvoor aan de onderkant wat je met een tangetje los moet trekken?

Alvast dank voor de hulp!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Schroevendraaier wijst zich vanzelf, is een plastic clipje. Daarna moet je de kabelboom even los halen met een tang omdat je ander weinig ruimte hebt om de batterij omhoog te trekken.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Jelmer de Jong schreef: 17.03.2021 - 19:21 Schroevendraaier wijst zich vanzelf, is een plastic clipje. Daarna moet je de kabelboom even los halen met een tang omdat je ander weinig ruimte hebt om de batterij omhoog te trekken.
Thanks Jelmer!

Bedoel je dus dat ik in die spleet naast de TORX30 schroef moet friemelen met een schroevendraaiertje?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Links en rechts (of boven/onder) van die torx30 schroeven zitten 3/4 clips.
GS_Kes
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 16.04.2013 - 16:58
Locatie: Land van Heusden en Altena

En wat klopt er van het verhaal dat een nieuwe accu gemeld door de dealer?
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Nogmaals dank Jelmer, de nieuwe Varta E39 accu van 119,95 inclusief verzending zit er na ruim anderhalf uur bloed, zweet en tranen in.

Zwaarste bevalling ooit qua accu vervangen.

Dat bovenblok ging er uiteindelijk nog relatief makkelijk af, een beetje sjorren en dan zie je die metalen klemmetjes die zorgen dat dat blok aan de rand van de accu vastgrijpt.

Die TORX30 schroeven trekken dan dus die klemmetjes omhoog en het kan geen kant meer op.

Verwijderen van het loodzware ding is een crime, je hebt werkelijk geen millimeter over (dat zei je al) en ik heb besloten die grote zwarte metalen balk met 6 M14 moeren en 2 M10 schroeven ook te verwijderen om mezelf iets meer ruimte te gunnen.

Nieuwe accu erin is ook een crime, want links- en rechtsonder moet 'ie in de gleuf komen en dan ligt er nog een los plastic plaatje van 40 mm achter dat alle kanten op schiet. Er kan dus ook een iets zwaardere en langere 318mm accu in in plaats van deze standaard 278mm.

Anyway, alles weer vastgemaakt met de min-pool-klem en BMS connector als allerlaatste en hij start weer als een speer!

Nu schijn ik nog wel de nieuwe batterij procedure van te moeten doen, iets geprobeerd, maar ik weet niet of dat gelukt is want ik zag geen lampje op het dashboard.

Ook zonder deze procedure zal hij het vast nog wel een jaartje volhouden want dan koop ik een XC40 8)
diakemp
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.10.2021 - 13:09

Een vrij oud topic, maar even voor de volgende die zich hier aan waagt. Neem even een kijkje naar de instructies die in VIDA staan. Hierbij wordt gezegd dat je ook de luchtinlaat box moet verwijderen. Deze er uit halen is oprecht een minuut of 5 werk (en erg makkelijk aangezien deze zonder schroeven vast zit) en zorgt er voor dat dit hele proces aanzienlijk makkelijker is dan hierboven omschreven wordt. Het uithalen van de accu kost hierdoor maar een minuut of 20 als je rustig aan doet!
Bartswaanenburg
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15.09.2022 - 14:23

diakemp schreef: 15.08.2022 - 19:27 Een vrij oud topic, maar even voor de volgende die zich hier aan waagt. Neem even een kijkje naar de instructies die in VIDA staan. Hierbij wordt gezegd dat je ook de luchtinlaat box moet verwijderen. Deze er uit halen is oprecht een minuut of 5 werk (en erg makkelijk aangezien deze zonder schroeven vast zit) en zorgt er voor dat dit hele proces aanzienlijk makkelijker is dan hierboven omschreven wordt. Het uithalen van de accu kost hierdoor maar een minuut of 20 als je rustig aan doet!
Kan je mij vertellen waar ik de instructies van VIDA kan vinden ? Ik heb op het moment ook het probleem dat mijn accu waarschijnlijk vervangen moet worden en wil dit ook zelf gaan doen. Mocht de auto wel in storing schieten wil deze dan nog wel starten ondanks alle storingen ?
Plaats reactie

Terug naar “V40”