Pagina 1 van 1

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 16.02.2021 - 11:49
door BlackbirdT5
Heb al zoveel gelezen over E5 & E10 dat ik al lang besloten heb voor beide modellen C70 T5 & 262C E5 te tanken.
Maar de vraag die nog, voor mij, steeds onbeantwoord is gebleven is de volgende;

Wat killed de ethanol killer precies? Als ik 80 ltr E10 tank zit hier dus 8 liter ethanol in. Ik neem aan dat de 8 liter niet verdwijnt maar welk proces vindt er nu precies plaats?
Heb wel eens begrepen dat benzine en ethanol zich niet goed laten mengen en dat door toevoeging, onder andere, aceton e.e.a. wel beter mengt. Ik kan mij dus voorstellen dat aceton ook mede veroozaker kan zijn van het aanvreten van leidingen e.d. maar wordt de aceton dan ge killed?

Zou fijn vinden wanneer iemand mij dit eens kan uitleggen welk proces er precies gebeurd na toevoeging van de ethanol killer toevoegingen.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 16.02.2021 - 12:22
door Walter
Detail; er KAN max 8 liter ethanol in zitten.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 16.02.2021 - 13:02
door BlackbirdT5
@ Walter Hoop dat ik net zo'n gedetailleerde uitleg ontvang. :-)

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 16.02.2021 - 14:24
door Walter
Verdere uitleg kan ik niet geven. Ik tank e5 gewoon omdat de meerprijs in lager verbruik ongeveer weg te strepen is.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 16.02.2021 - 17:07
door V480-S60
Voor zover ik het heb begrepen killed een ethanol killer eigenlijk helemaal niets. Het voorkomt juist dat er een onthechting van benzine en bio-ethanol plaatsvind. En dat daardoor de ethanol niet verdwijnt. Waardoor het octaangetal hoger blijft.
De naam is dus eigenlijk verkeerd.

Als ik lieg, lieg ik in commissie van wat Millers (de leverancier van ethanolkillers) zegt

De vraag is echter of het daadwerkelijk werkt.

BTW. Ik mag E10 tanken. Ik doe het echter niet. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Ik tank de duurdere (ethanolvrije/arme) super varianten.
De 6 in lijn vindt dat merkbaar fijner. Zeker ook omdat ie nu wat vaker stil staat.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 16.02.2021 - 19:04
door BlackbirdT5
Thanks, dat maakt het wat duidelijker. Heb ook bij de T5 en de 262 6 cilinder ook het idee dat ze beiden er lekkerder op lopen. De T5 is getuned naar 260PK dus daar komt sowieso geen E10 in en de 262C heeft al ruim 40 jaar het goed gedaan op E5 dus dat mag hij blijven doen.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 17.04.2022 - 20:41
door euerw
Voor de duidelijkheid aceton vreet niets aan, dat is een idee dat mensen hebben met aceton.
Voor heen ging het in mijn diesels , D5 en de laatste 2l diesel, merkbaar verschil in verbruik en liep er eigenlijk nog beter op.
Nu in mijn huidige auto T6 motor merk ik geen verschil met aceton en Ron 95, ik heb wel verschil met Ron 98, zuiniger en pittiger, zonder aceton

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 19.04.2022 - 12:23
door corsa_gsi
BlackbirdT5 schreef: 16.02.2021 - 19:04 De T5 is getuned naar 260PK dus daar komt sowieso geen E10 in.
Wat je tankt bij een gechipte auto, dat hangt toch af waarop die gechipped is?
Als die gechipped is op 95 E10 dan merk je geen verschil qua prestaties als je 98 E5 gaat tanken.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 19.04.2022 - 16:04
door Hans Eilander
corsa_gsi schreef: 19.04.2022 - 12:23 Als die gechipped is op 95 E10, dan merk je geen verschil qua prestaties als je 98 E5 gaat tanken.
Het verschil qua prestaties is niet baanbrekend, maar E5 is beter voor je motor qua levensduur, en in sommige gevallen zelfs wat zuiniger. ;)

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 19.04.2022 - 20:59
door Edgecrusher
Kun je dat onderbouwen voor een moderne auto?

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 19.04.2022 - 21:51
door Hans Eilander
Edgecrusher schreef: 19.04.2022 - 20:59 Kun je dat onderbouwen voor een moderne auto?
Dat kan ik zeker onderbouwen. Ga maar eens wat Googgelen, en kijk naar wat de experts zeggen over het verschil tussen E5 en E10. De verbranding is beter, het schijnt de motor schoner te houden, denk aan roetafzetting op kleppen enz. Bij betere en schonere verbranding, dus óok iets meer vermogen, en dus óok zuiniger. Zelf tank ik al jaren geen E10 meer, dus cijfers van verbruiksverschil kan ik je niet geven. Maar ik vind een verbruik van 1: 15,5 oplopend naar 1:16, voor een Volvo XC 40 van 1525 kg, voldoende onderbouwing om E5 te tanken. ;)
Je wilt toch het beste voor je Volvo? :)

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 20.04.2022 - 09:20
door corsa_gsi
Hans Eilander schreef: 19.04.2022 - 16:04
corsa_gsi schreef: 19.04.2022 - 12:23 Als die gechipped is op 95 E10, dan merk je geen verschil qua prestaties als je 98 E5 gaat tanken.
Het verschil qua prestaties is niet baanbrekend, maar E5 is beter voor je motor qua levensduur, en in sommige gevallen zelfs wat zuiniger. ;)
Jouw statement klopt natuurlijk, maar gaat voorbij aan wat ik probeerde duidelijk te maken.
Als jouw auto afgesteld /gechipped / gemapped is op E10 dan heeft het tanken van E5 geen nut qua vermogen / koppel, aangezien de ECU de winst ervan niet zal gebruiken.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 20.04.2022 - 10:03
door Hans Eilander
corsa_gsi schreef: 20.04.2022 - 09:20 Jouw statement klopt natuurlijk, maar gaat voorbij aan wat ik probeerde duidelijk te maken. Als jouw auto getuned is op E10, dan heeft het tanken van E5 geen nut qua vermogen / koppel, aangezien de ECU de winst ervan niet zal gebruiken.
Op dát punt heb je natuurlijk gelijk. Ik wist zelfs niet eens dat bij het tunen, afgesteld word op de soort benzine. ;)

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 20.04.2022 - 11:10
door fredhead
corsa_gsi schreef: 19.04.2022 - 12:23
BlackbirdT5 schreef: 16.02.2021 - 19:04 De T5 is getuned naar 260PK dus daar komt sowieso geen E10 in.
Wat je tankt bij een gechipte auto, dat hangt toch af waarop die gechipped is?
Als die gechipped is op 95 E10 dan merk je geen verschil qua prestaties als je 98 E5 gaat tanken.
En zelfs dan regelt de ECU zich af naar een "mindere" brandstof.
Met 260 pk uit een T5 is het niet een dusdanig heftig programma dat een Super(E5) benzine noodzakelijk is.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 20.04.2022 - 12:22
door Edgecrusher
Hans Eilander schreef: 19.04.2022 - 21:51
Edgecrusher schreef: 19.04.2022 - 20:59 Kun je dat onderbouwen voor een moderne auto?
Dat kan ik zeker onderbouwen. Ga maar eens wat Googgelen, en kijk naar wat de experts zeggen over het verschil tussen E5 en E10. De verbranding is beter, het schijnt de motor schoner te houden, denk aan roetafzetting op kleppen enz. Bij betere en schonere verbranding, dus óok iets meer vermogen, en dus óok zuiniger. Zelf tank ik al jaren geen E10 meer, dus cijfers van verbruiksverschil kan ik je niet geven. Maar ik vind een verbruik van 1: 15,5 oplopend naar 1:16, voor een Volvo XC 40 van 1525 kg, voldoende onderbouwing om E5 te tanken. ;)
Je wilt toch het beste voor je Volvo? :)
Dat red ik ook op E10 en massa rijklaar van 1500kg.
Maar geen onderbouwing dus.

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 20.04.2022 - 12:25
door corsa_gsi
Hans Eilander schreef: 20.04.2022 - 10:03
corsa_gsi schreef: 20.04.2022 - 09:20 Jouw statement klopt natuurlijk, maar gaat voorbij aan wat ik probeerde duidelijk te maken. Als jouw auto getuned is op E10, dan heeft het tanken van E5 geen nut qua vermogen / koppel, aangezien de ECU de winst ervan niet zal gebruiken.
Op dát punt heb je natuurlijk gelijk. Ik wist zelfs niet eens dat bij het tunen, afgesteld word op de soort benzine. ;)
Zeker!

Bij mijn Corsa met VEMS ecu is er een duidelijk verschil in vermogen als je op 98 afstelt of op 102 octaan.

98 535pk
102 575pk

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 20.04.2022 - 12:35
door fredhead
Maar wel met de context dat die "wat verder" aan is gepast dan enkel en alleen een chip en die verschillende mapping met een andere ECU dan standaard van toepassing zijn :)

Ethanol killer (?)

Geplaatst: 03.07.2022 - 20:34
door BlackbirdT5
corsa_gsi schreef: 19.04.2022 - 12:23 Voor de duidelijkheid aceton vreet niets aan
Beet je late reactie van mij maar ik neem aan dat jij ethanol bedoeld en niet aceton.
Ethanol op zich vreet inderdaad niets aan maar aluminium en aceton zijn geen vrienden van elkaar.
Komt er bij mij dus niet in.