Velgen + Winterbanden advies

Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6929
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Meer dan duidelijk zelfs. En dan (met name de remtest) te bedenken dat je echt niet op een ijsbaan hoeft te rijden om dat effect te ervaren. Samengeperste sneeuw op de weg is in no-time ijs gelijk een ijsbaan.
Maar mening ‘overtuigde’ all year zomerbanden gebruiker zal denken ‘dat gebeurt mij niet’…… totdat…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 472
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Is wel een oude test uit 2011.
Je kunt op Internet natuurlijk vinden wat je wilt zien, vaak van fabrikanten zelf.

Hier een iets recentere (on afhankelijke?) test waarin het volgende wordt beweerd:

"Hij bestaat dus echt: een band waarmee je onder alle weersomstandigheden veilig onderweg bent.
Hij excelleert nergens, maar zit op droog en nat wegdek vlak achter de zomerband, en onder winterse omstandigheden doe hij bijna niet onder voor de winterband.
Dit gaat zeker op voor de testwinnaars, de Michelin Crossclimate + en de Vredestein Quatrac Pro."

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... test-2019/

Weet alleen dat ik zelf ook zeker 10 jaar winterbanden rij (en soms wat te laat erop leg) maar ik niet het verschil ervaar als in sommige filmpjes. Maar ik zorg er wel gewoon voor dat het minimale profiel 4mm is.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Kijk dit filmpje maar eens:

Verschillen worden natuurlijk het meest gemaakt/gemerkt in extreme omstandigheden; bijvoorbeeld bij een noodstop of een uitwijkmanoeuvre.
Een langere remweg wordt niet gemerkt maar kan wel degelijk het verschil tussen dag en nacht betekenen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

EVO500 schreef: 24.11.2021 - 17:20 Is wel een oude test uit 2011.
Je kunt op Internet natuurlijk vinden wat je wilt zien, vaak van fabrikanten zelf.

Hier een iets recentere (on afhankelijke?) test waarin het volgende wordt beweerd:

"Hij bestaat dus echt: een band waarmee je onder alle weersomstandigheden veilig onderweg bent.
Hij excelleert nergens, maar zit op droog en nat wegdek vlak achter de zomerband, en onder winterse omstandigheden doe hij bijna niet onder voor de winterband.
Dit gaat zeker op voor de testwinnaars, de Michelin Crossclimate + en de Vredestein Quatrac Pro."

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... test-2019/

Weet alleen dat ik zelf ook zeker 10 jaar winterbanden rij (en soms wat te laat erop leg) maar ik niet het verschil ervaar als in sommige filmpjes. Maar ik zorg er wel gewoon voor dat het minimale profiel 4mm is.
In het artikel van Autoweek staat ook "Je zou het niet verwachten, maar op nat wegdek haalt de zomerband opnieuw de beste scores. Veel vierseizoenenbanden zitten in de buurt. De winterband in natte condities niet verder dan de middenmoot." . Ik kan niet opmaken bij welke temperatuur die test op nat wegdek gedaan is. Maar het is een bijkomende reden dat ik geen winterbanden neem. De hoofdreden is dat ik In mijn persoonlijke situatie de auto kan laten staan wanneer het sneeuwt of de weg nat is en dreigt te bevriezen,. Als ik afhankelijk was van de auto zou ik zonder meer winterbanden (of misschien 4-seizoensbanden) nemen.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..nog duidelijker filmpje van Raspaardje: nat bij rond de 2 gr doet de zomerband het niet best..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

EVO500 schreef: 24.11.2021 - 17:20 Is wel een oude test uit 2011.
Je kunt op Internet natuurlijk vinden wat je wilt zien, vaak van fabrikanten zelf.

Hier een iets recentere (on afhankelijke?) test waarin het volgende wordt beweerd:

"Hij bestaat dus echt: een band waarmee je onder alle weersomstandigheden veilig onderweg bent.
Hij excelleert nergens, maar zit op droog en nat wegdek vlak achter de zomerband, en onder winterse omstandigheden doe hij bijna niet onder voor de winterband.
Dit gaat zeker op voor de testwinnaars, de Michelin Crossclimate + en de Vredestein Quatrac Pro."

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... test-2019/

Weet alleen dat ik zelf ook zeker 10 jaar winterbanden rij (en soms wat te laat erop leg) maar ik niet het verschil ervaar als in sommige filmpjes. Maar ik zorg er wel gewoon voor dat het minimale profiel 4mm is.
Duidelijke bevestiging dat je met die banden altijd net niet optimaal zit, ik rij zelf inmiddels al zo'n 20 jaar op winterbanden (als kind hadden mijn ouders in 1980 al winterbanden voor de wintersport) en zeker in de sneeuw merk ik een groot verschil, alleen al omdat we altijd naar dezelfde woning gingen op wintersport en met de zomerbanden nooit bij het huisje kwamen zonder kettingen, met de winterbanden altijd wel, zo ook hier in de straat waar we 18 jaar wonen zijn het de mensen met zomerbanden die niet omhoog hun oprit opkomen en de winterbandrijders wel, daardoor zijn ook een aantal buren overgestapt :) anderen parkeren niet voor de deur :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Elke band is een compromis.
De All Season banden lijken echter voor een milder winters klimaat een prima alternatief te zijn voor de echte winterband.

Dus standaard rijden op zomerbanden en wisselen naar All Season banden in de wintermaanden.
Maar alleen wanneer je niet naar het buitenland gaat waar de kans op winterse omstandigheden groter is. Dan toch gewoon een winterband pakken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Zometeen bandjes wisselen! Hopelijk richting de sneeuw.........
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 26.11.2021 - 09:21 Dus standaard rijden op zomerbanden, en wisselen naar All Season banden in de wintermaanden.
In mijn optiek als je eenmaal op All Season rijd, hoef je niet meer in het voor en najaar te wisselen. De All Season banden zijn namelijk voor "alle" seizoenen. Ik was ooit eens in de winter van 2005 op zomerbanden in Bayern, en daar doe je dus met zomerbanden in de sneeuw helemaal niks. Dan gaan winterbanden in dikke sneeuw nog altijd bóven de All Seasons.
Maar ik sluit me aan bij Ab S, ik rij op zomerbanden, en overweeg wanneer deze op zijn misschien All Seasons (Hankook of Michelin) te nemen. Maar bij dik winterweer, laat ik de Volvo gewoon staan, tot de temperatuur hoger, en de sneeuw weer weg is.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Daarnaast zit er onder de V90 255/40/19 en kom hier geregeld wegen tegen die onder een beste laag modder zitten, lelie kwekers rijden grond met bollen van de akker naar de bedrijven en ook dan zijn de winterbanden in het voordeel.
Met een beetje mazzel kunnen we in maart naar de sneeuw, enige nadeel is dat ik voor die tijd weer nieuwe winterbanden nodig ben, de 2mm restprofiel tot 4mm voor die ik heb gaat er in de 4 maanden wel af en de 1mm achter tot 4mm ben ik dan ook wel kwijt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

diesel01 schreef: 26.11.2021 - 10:15 Daarnaast zit er onder de V90 255/40/19 en kom hier geregeld wegen tegen die onder een beste laag modder zitten, lelie kwekers rijden grond met bollen van de akker naar de bedrijven en ook dan zijn de winterbanden in het voordeel.
Met een beetje mazzel kunnen we in maart naar de sneeuw, enige nadeel is dat ik voor die tijd weer nieuwe winterbanden nodig ben, de 2mm restprofiel tot 4mm voor die ik heb gaat er in de 4 maanden wel af en de 1mm achter tot 4mm ben ik dan ook wel kwijt.
als je nu al op 2-4 zit zijn ze al versleten, in Landen als Duitsland worden ze <4mm niet meer als winterband gezien, voor Nederland is het allemaal niet zo slim
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Neen, ik zit voor op 6 en achter op 5mm.
Plannetje was om 3e week jan naar Oostenrijk te gaan, deze willen mij met Janssen niet hebben(kan ik nu ook de discriminatie kaart trekken?) maar dat was met de banden net gelukt.
Nu we eind maart gaan red ik dat dus gewoon niet, de D5 lust best wel banden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Hans Eilander schreef: 26.11.2021 - 09:38 In mijn optiek als je eenmaal op All Season rijd, hoef je niet meer in het voor en najaar te wisselen. De All Season banden zijn namelijk voor "alle" seizoenen.
En dus een groot compromis; en daarmee leveren deze banden mindere prestaties dan een zomerband (in ten minste het zomerseizoen) en een winterband (onder echt winterse omstandigheden).
Ik zou wel eens een testvergelijk willen zien van All Season en zomerbanden bij 20 graden en/of warmer. Ik denk dat de All Season dan behoorlijk door de mand vallen. In de extremen uiteraard. Ze zullen best lekker rijden maar op de momenten dat het er op aan komt zal het verschil met een zomerband aanzienlijk zijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 26.11.2021 - 13:38 Dus een groot compromis; en daarmee leveren deze banden mindere prestaties dan een zomerband (in ten minste het zomerseizoen) en een winterband (onder echt winterse omstandigheden). Ik zou wel eens een testvergelijk willen zien van All Season en zomerbanden bij 20 graden en/of warmer. Ik denk dat de All Season dan behoorlijk door de mand vallen. In de extremen uiteraard. Ze zullen best lekker rijden maar op de momenten dat het er op aan komt zal het verschil met een zomerband aanzienlijk zijn.
Daarom, gezien mijn persoonlijke situatie, zal ik eerst goed nadenken, wat voor nieuwe banden ik dan nemen zal. Boven de 6 graden, scoren zomerbanden het beste. En daar we steeds minder échte winters krijgen, en warmere zomers, kan het zó maar zijn dat het dan Michelin Primacy 4 gaat worden... ;)

En ook hier in deze regio, is in de campagnetijd (van oktober tot eind december) veel modder op de wegen. Dan is het glibberen en glijden. Maar daar pas ik de snelheid op aan. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Goed nadenken, dat zouden meer mensen moeten doen....:-)

Bekijk ajb het eerder door mij geposte filmpje eens en vergeet de 7 graden als wisselmoment tussen zomerband en winterbanden.


Alle banden zijn een compromis en denk goed na welk compromis het beste bij jouw situatie op de weg past.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

In de winter moet je volgens het filmpje dus all-seasons gebruiken als het een milde winter is, maar winterbanden als er sneeuw ligt. Helaas weet je van tevoren niet wat voor winter het wordt...
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een conclusie dat je na het bekijken van dit filmpje kan trekken is dat je in NL in de winter nooit op de beste soort banden rijdt...:-)

Mijn advies: doe je niet aan wintersport en blijf je in NL gedurende de wintermaanden -> all seasons gebruiken in de wintermaanden, zomerbanden gedurende de rest van het jaar.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Zomer/all-season hier. Enkel bij sneeuw is een winterband dan nog net iets beter.
Extra setje velgen, zodat ik geen last heb van corossie op de zomerset, die Diamond cut velgen zijn er zeer gevoelig voor.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Wij gaan in de winter wel eens naar landen waar winterbanden verplicht zijn. Hier dus zomer- en winterbanden.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1727
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik heb eens een setje cross climates gehad onder de xc70. Fijne band, maar bij zomerse omstandigheden in de bergen versleten ze best snel. Het bochtenwerk heeft ze dan best wel opgevreten. In combo met 30+graden.
Nadien overgegaan op zomer en winter. Primacy en winter...(model ontgaat me) Van Michelin.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”