Koni Rood onder V50

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Cavanta schreef: 01.03.2022 - 17:30
fredhead schreef: 01.03.2022 - 10:01
Cavanta schreef: 28.02.2022 - 20:21 Heb je eigenlijk inmiddels alles vervangen? En hoe vind je het resultaat?

Ik ben zelf ook van plan om de gehele voorvering te vervangen. Ben van plan om het volgende te gaan bestellen:
BILSTEIN Schokdempers - B4
BILSTEIN Veerpootlagers - B1
Sachs Veren - 993 211
SACHS Stofkap / Einddemper

Mis ik dan nog belangrijke zaken?
Ik had destijds ook Bilstein B4 dempers onder de V50 en vond het een prettige combi.
Had het wel direct in combinatie met verlagingsveren gedaan.
Hoe ver heb je hem toen verlaagd?
Ik moet zeggen dat ik het wel mooi en fijn vind als hij iets hoger op zijn poten staat. Ik moet in ieder geval absoluut niet hebben dat ik traag over drempels ofzo moet rijden haha.
Ik had hem 30mm verlaagd met een setje van Intrax.
Denk dat het in de praktijk net iets minder was.
Woonde toen in een drempelrijke omgeving en het nooit problemen.

Zal vanavond wel eens zoeken naar foto's, die moet ik nog wel ergens hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zoals beloofd een tweetal foto's van mijn ex-V50.
Verlaging met 30mm Intrax veren en Bilstein B4 dempers rondom.

Afbeelding

Afbeelding
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Ziet er inderdaad wel strak uit! Ook goeie velgen erbij!
Maar wordt de vering daar dan niet wat stugger van?
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had toen gekozen voor progressieve veren (altijd doen bij verlagingsveren) en dan behoud je zo goed als het comfort van voor de verlaging.

Velgen op de foto zijn 18 inch Pegasus R (R van replica).
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Bij een verlaging zou ik eerder voor de B6 dempers van Bilstein gaan en niet de OEM vervangers de B4.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tot 3 centimeter zijn de B4 geschikt.
Dit is ook vanuit Bilstein bevestigd. De B6 is noodzakelijk als je verder wil zakken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik had trouwens de B4 onder mijn Vectra B en die waren na 2 jaar en ongeveer 40 - 50 duizend km al aan het slijten, terwijl de originele fabrieksdempers het veel langer ( 350 duizend km) hadden volgehouden.
Heb er wel vaak een volle bagageruimte , gastank en 1500 km aanhanger achter gehad.
Er zaten wel verzwaarde achterveren op trouwens i.pv. de originele sport veren (-15mm tov normaal).

Vandaar dat ik bij een verlaging op een station meer neig naar de B6.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Onder de S60 had ik een B12 set, geen idee of die ook voor de V50 verkrijgbaar zijn maar dan heb je in 1 keer alles compleet en vond het een fijne set.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

fredhead schreef: 03.03.2022 - 10:54 Onder de S60 had ik een B12 set, geen idee of die ook voor de V50 verkrijgbaar zijn maar dan heb je in 1 keer alles compleet en vond het een fijne set.
Zo te zien wel:
http://web1.carparts-cat.com/default.as ... 4=1&12=130
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Toch maar besloten om voor de B4 set met normale veren te gaan.. Ik ga alleen de voorkant doen, de achterkant is geloof ik nog prima, dat ziet er anders ook zo dom uit haha.
Het volgende is onderweg:
BILSTEIN Schokdempers - B4
BILSTEIN Veerpootlagers - B1
Sachs Veren - 993 211
SACHS Stofkap / Einddemper
Stabilisatorstangetjes

Hij zakt nu rustig aan door zijn hoefjes en ik heb het idee dat de veerpootlagers ook stuk zijn, de voorvering zakt echt een stuk verder in:
Afbeelding
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Nou, het heeft allemaal even mogen duren, maar het spul zit eronder. Voor en achter nieuwe OEM-veren en B6-dempers, voor ook nieuwe Sachs voorpootlagers uiteraard. Behalve de bouten die de schokdempers in de fusees klemmen was alles met een ratelsetje makkelijk los te krijgen.
Ik ben tevreden over het resultaat. Je voelt veel meer weg en je hebt niet meer het idee dat je met een zware auto onderweg bent: de scherpe randjes van drempels of korte hobbels worden keurig gedempt, maar de auto zakt niet meer zo ver in bij het afkomen daarvan. Het maakt de auto zeker straffer zonder daar nou echt comfort voor in te leveren. Het is echt niet zo dat ik nu het idee heb dat ik steigerbuizen geplaatst heb. Als bijkomend voordeel zijn de dempers nu knalgeel en het werkt dan toch zo dat je er 20pk bij hebt? :P

Hierbij de video's van de methodes die ik toegepast heb als op-de-knietjes-klusser. Auto stond steeds op assteunen en met een 2ton-krik kon ik alles netjes manoeuvreren, bevrijden en monteren.


Laatste is wel van een V70, maar het concept is hetzelfde.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”