240 als dagelijkse auto?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

De 240 is nog altijd mijn jongensdroom, het is voor mij de auto. Zou graag een 240 rijden maar vraag me af of een 240 als dagelijkse auto geschikt zou zijn. Ik rijd 30k-40k per jaar, dus behoorlijk wat kilometers (veel snelwegkilometers overigens), zou een 240 dit aan kunnen onder de voorwaarde dat ik een goede 240 zou kunnen vinden.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zeker, wat zeg ik, zeer zeker.

Mits: de auto wel onderhouden en niet vies zijn van vuil handen door het zelf te doen en anders een goede garage of dealer. Die dingen zijn gemaakt voor de eeuwigheid alleen de roestduivel wil nog wel eens vervelend zijn. En voor het milieu: de motoren lusten even graag LPG als benzine.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Doen!
Ooit krijg je spijt, dat je het niet gedaan hebt.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Bedankt voor de eerste reacties. Hoeveel kilometers mag ik gaan verwachten zonder problemen, vooropgesteld dus dat ik een goede 240 zou kunnen vinden zeg met een kilometerstand van rond de 250k - 300k?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoezeer ik mij ook kan vinden in de mening van bovenstaande reageerders. Ik plaats wel wat kanttekeningen.

Een 200 serie is onderhand ten minste 25 jaar oud. De meeste exemplaren hebben al veel kilometers op de teller. En zijn economisch afgschreven. Je moet echt bereid zijn er geld in te investeren.

Ga er van uit dat je geen gaaf exemplaar vindt. Er mankeert altijd wel wat aan. Dus je moet voordat je gaat rijden al aan de bak.

Ook in het verleden reden deze wagens met gemak 30.000 tot 40.000 km jaar. Maar toen waren ze nieuw.

Als je van plan bent om deze kilometrages ook te gaan rijden zou ik bij aanschaf het volgende direct uit (laten) voeren.
Overal nieuwe rubbers en steunen aanbrengen. De hele motor voorzien van nieuwe pakkingen en filters en ook de remmerij direct op orde brengen met nieuwe schijven en blokken.
Dan kan je er voorlopig mee vooruit. Let wel dat de motoren wel elke 7.500-10.000 km onderhoud nodig hebben en niet zoals de huidige pas elke 15.000 of 20.000 km.

Als laatste, ook ik zou met 30.000-40.000 km/jr LPG in (laten) bouwen.
En dan nog, het interieur (plastic) is ook 25 jaar oud. Dit kan gaan scheuren etc. Vervangen kan moeilijk blijken.
Je vraag hoe lang je zonder problemen zal rijden kan niet beantwoord worden. Soms zit er opeens iets verkeerd en start de auto niet. Je weet het gewoon niet.
Je kan veel voor zijn door bij aanschaf de auto gewoon helemaal na te kijken en te preparen. En daarbij ook aandacht te geven aan de bekabeling.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Bedankt voor de kritische noot hierbij, dat is ook waar ik mijn twijfels heb. In ieder geval duidelijk waar dan op te letten.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Andere optie: Een nieuwere auto met de snufjes op gebied van luxe, veiligheid en verbruik die je zou willen hebben om de meeste km's te gaan rijden en een 240 erbij voor de leuke ritten en gewoon hobby.
Een 240 en dan 40 dkm per jaar klinkt leuk, maar is het op den duur niet. Niet allen wvb comfort, maar ook bedrijfszekerheid.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

Ik zou ook zeker even uitrekenen of een nieuwere (kleinere) diesel voor de kilometers plus een 240 voor de hobby niet net zo goedkoop is.
En iig beter voor CO2 uitstoot en waarschijnlijk veiliger. Een 240 ziet eruit als een tank maar ik denk dat een nieuwere auto over een betere actieve en passieve veiligheid beschikt.
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Geldbesparing moet geen reden zijn om een 240 te rijden.
En natuurlijk zijn hedendaagse auto's vaak veiliger dan een 240. Maar ook al hebben hedendaagse kleine auto's meer actieve veiligheidssystemen dan een 240. Ze hebben een stuk minder passieve veiligheid. Een impact bij een "kleinere" auto is nog altijd ernstiger dan bij een 240.
En qua "milieu annex uitstoot". Een goed afgestelde 240 op LPG valt enorm mee qua uitstoot en heeft als voordeel dat zijn lifetime cycle qua footprint inmiddels verwaarloosbaar is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4666
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Mijn echtgenote heeft een 240 als daily drive. We rijden er niet zo heel veel kilometers mee als jij van plan bent maar de schrikverhalen die ik hierboven lees herken ik niet. We hebben de 240 GL met b200f motor bj. 1990 zo’n 5 jaar geleden gekocht en afgezien van het reguliere onderhoud (distributieriem, dynamo, verschillende filters, olie, banden) heb ik alleen extra kosten gehad aan een radio die er na 30 jaar mee stopte en de kachel die niet goed werkte. Verder rijden we er volkomen probleemloos mee.
Ik ben van mening dat, wanneer je niet overhaast koopt er heel goede exemplaren te koop zijn. Zeker als je er een zoekt in de laatste productiejaren (‘89-‘93). Kijk ook bijvoorbeeld eens in Zweden (Blocket.se). Het avontuur om er zelf een te importeren is onvergetelijk!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als hobby auto is een 240 een hele leuke. Met 30.000 tot 40.000 km jaar gaat het waarschijnlijk op termijn tegenvallen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee Lint, een 240 is ook met 30.000 - 40.000 km/jr nog comfortabel. Zelfs nu nog.
En ik ken de auto van TheoV70. Hij is daar ook mee naar Zweden gereden. Zonder problemen en uitermate comfortabel.

Het kan gewoon.

Echter, je moet wel een goed exemplaar treffen. Het niet vanwege besparing doen en er rekening mee houden dat onderdelen niet altijd direct voorradig zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Houd er ook rekening mee dat je met oudere auto's niet overal meer mag rijden. Er komen steeds meer milieuzones; wat dat betreft wordt het er niet beter op voor liefhebbers van wat oudere auto's.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Wij hebben inmiddels ook 4 jaar een 240 met 395.000 km op de teller, welke fungeert als daily driver voor mijn vrouw. Ze is er verknocht aan en vergeeft hem dus ook wel als er sporadisch iets aan mankeert: een kapotte accu, een lekkende benzineleiding etc.. Maar goed, dat zijn zaken die je bij een auto van 30 jaar mag en kan verwachten.

Voordeel van de dagelijkse km's: op de snelweg mag je maar 100 km/h en laat dat nou een heerlijke cruisesnelheid zijn voor een 240... wel zou een cruise control een fijne optie zijn ;-).

Daarnaast is er nog heel veel (2e hands) voor een 240 te krijgen: veel specialisten en hobbyisten die zich op de 240 en andere oude Volvo's richten bieden tegen redelijke prijzen hun diensten en spullen aan. En het is ook een heel dankbare auto om zelf aan te sleutelen.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

240' ers zijn er van slecht tot 'nog als nieuw' . Deze laatste categorie vind je bij garage's als die van Carlo Schmidt in Gemert. Niet goedkoop maar verschrikkelijk goed en vaak zeer weinig km's.
Persoonlijk zeer veel km's gemaakt in een diesel en in een B200. Deze laatste zou ik je afraden vanwege het 'luie' karakter. En over karakter gesproken een 240 heeft het en kan een hele probleemloze bullitproof auto zijn mits goed onderhouden.
Check wel os de kachelventilator. Ooit heb ik er een moeten vervangen.....daar droom ik nog wel eens van....
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zullen dan wel nare dromen zijn want een echte rotklus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Inderdaad. Was zo blij dat ik alle kabels gelabelled had want het was schrikken bij het wegtrekken van het complete dashboard toen alle kabels op de vloer vielen. Het enige wat ik nooit meer 'aan de praat' heb gekregen was mijn instrument dimmer. Toch een beetje trots want het was inderdaad 'een beste klus'.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb de indruk dat mijn opmerking.
"niet altijd direct voorradig zijn" wordt gezien/vertaald als "niet meer leverbaar". Dat is dan een verkeerde indruk.
Wat ik er mee bedoel is dat de onderdelen niet altijd dezelfde dag bij de dealer of garage aangeleverd zullen zijn (zoals bij veel huidige wagens en garages wel gegarandeerd wordt). De kans bestaat dat je een paar dagen moet wachten (omdat het onderdeel vanuit de "schatkamer" in Zweden moet komen). Of dat je er zelf achteraan moet. Onderdelen zijn er veelal inderdaad nog genoeg.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ferrari schreef: 03.02.2021 - 11:07 Houd er ook rekening mee dat je met oudere auto's niet overal meer mag rijden. Er komen steeds meer milieuzones; wat dat betreft wordt het er niet beter op voor liefhebbers van wat oudere auto's.
Dat geldt toch voornamelijk voor dieselauto's?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Msuidgeest schreef: 03.02.2021 - 17:40
Ferrari schreef: 03.02.2021 - 11:07 Houd er ook rekening mee dat je met oudere auto's niet overal meer mag rijden. Er komen steeds meer milieuzones; wat dat betreft wordt het er niet beter op voor liefhebbers van wat oudere auto's.
Dat geldt toch voornamelijk voor dieselauto's?
Diesels zeker en ik weet niet hoe het in Nederland is, maar met mijn benzine 850's mag ik in België niet de LEZ's (lage emissie zones) in. Dus bijvoorbeeld centrum van Antwerpen, Brussel en Gent.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”