Zo blij als een kind.......
Geplaatst: 30.01.2021 - 11:23
Vorig jaar maakten we een heel bewuste keuze om kleiner te willen gaan rijden (in plaats van de XC90 die we op dat moment reden). Dat hangt samen met het feit dat we allebei al een tijdje uitgewerkt zijn en daarom ook veel minder zijn gaan rijden en dan heeft zo’n bakbeest niet zo veel zin. Die XC90 (T8) was overigens een heerlijke auto, waarbij de elektrische kilometers in onze ogen altijd de allerfijnste van een rit waren. Afwezigheid van motorgeluid en trillingen voelt erg luxueus. Het idee dat een volgende auto een vol-elektrische auto zou kunnen zijn begon toen al post te vatten,
We hebben in die tijd als leenauto een aantal keren in een benzine-XC40 gereden en we voelden ons er in thuis: een stuk ‘handzamer’ met parkeren (vooral voor mijn vrouw beter te managen) en toen de elektrische versie van de XC40 werd aangekondigd waren we dan ook direct geïnteresseerd en hebben we in overleg met de dealer het juiste moment afgewacht om de XC90 in te ruilen. Voor maximalisatie van de inruilwaarde is die auto trouwens al in juni ingeleverd en hebben we het sinds die tijd zonder Volvo moeten doen (we gebruikten we ons VW Campertje voor ons dagelijkse vervoer)…..tot deze week……
Want de bestelde P8 is vorige week bij de dealer ‘gelost’ en deze week afgeleverd. Er was nog wel even wat gedoe over het alarmcertificaat wat de verzekering eist want er zijn nieuwe eisen en het bleek dat Volvo op de XC40 weliswaar in slaap vallende sleutels toepast, maar met een veel te ruime wachttijd. Dus de sleutels moesten eerst worden aangepast.
Nu erg blij dat het lange wachten (bijna een jaar) beloond werd met een heel fijne auto. Levering werd bewust naar het nieuwe jaar geschoven omdat het dan ooit bij inruil weer een bouwjaar scheelt en bovendien konden we de eerste kinderziekten dan even laten uitwoekeren.
Afleveren is natuurlijk noodgedwongen beknopt door alle beperkingen van het moment, ik kan me voorstellen dat dat voor iemand die voor het eerst in een Volvo stapt best heel lastig is. Maar als je, zoals ik de schermen van het ‘oude’ Sensus Connect en Pilot Assist etc. al gewend bent zitten er eigenlijk niet zo veel verrassingen verborgen in de auto.
Het maken van het berijdersprofiel geschiedt eigenlijk automatisch zodra je je Google account hebt ingevoerd. Dingen als je thuisadres, je contacten zijn ook meteen in dat profiel opgeslagen. Uiteraard moet je nog wel even je persoonlijke instellingen van stoelen opslaan en rijsystemen uit- of aanvinken – klaar. Spotify aanmelden was ook een fluitje van een cent.
Het grote scherm zier er op het eerste gezicht redelijk hetzelfde uit als in de Sensus Connect Volvo’, maar het valt op dat het scherm veel scherper is (hogere resolutie) en dat je niet het hele scherm ing te dien heen en weer swiped, maar slechts de “balken”. En het ligt voor de hand meer met spraakbediening te doen want dat werkt binnen het Android infotainment systeem buitengewoon goed! Uit pure nieuwsgierigheid natuurlijk direct van alles daarmee geprobeerd (navigeren, bellen, muziek kiezen, radio aanzetten, een mop laten vertellen, van het laatste nieuws of weer of de resterende range opvragen- het gaat allemaal feilloos).
Het vinden van een lekkere ‘zit’ duurde evenmin lang, kennelijk zit er nog iets als een soort ‘geheugen in mijn rug en kont’, want het voelde heel snel vertrouwd achter het stuur. En overigens is de ruimte voorin niet eens zo heel veel kleiner dan die in een XC90 is (denk ik). Je zit wel aanmerkelijk lager....en uiteraard is de auto veel korter maar niet eens zo heel veel smaller. Beenruimte voor is prima, achter ook best goed, bagageruimte niet overdreven maar voor ons tweeën meer dan voldoende.
In de XC90 waren we verwend met luchtvering wat natuurlijk super comfortabel is, de P8 is met zijn 20” wielen met tamelijk platte banden steviger geveerd maar zeker niet oncomfortabel. Drempels neemt hij goed zonder klappen, op korte oneffenheden voel je wel iets maar het is niet storend.
Door het lage zwaartepunt en de constante 4-wiel aandrijving stuurt de auto alsof je op rails rijdt: strak in de bochten zonder een spoor van overhellen.
Je kunt het gasgeven en remmen instellen alsof het een brandstofauto is, maar ook met One Pedal Drive waarbij je met hetzelfde pedaal gas geeft en remt. Ik ben als oude aap nog niet zover dat ik dat prettig vond maar het schijnt voor het verbruik/de range wel belangrijk te zijn.
Ik moet in de P8 de beste instellingen van het geluid (Harman Kardon) ook nog zien te vinden, het geluid vind ik vooralsnog niet indrukwekkend. Volgens mij moet er nog een update komen, want equalizer settings lijken op moment beschikbaar te zijn.
Wel een beetje jammer ook wel dat je (nog?) geen muziek van een usb stick kunt afspelen, maar Spotify werkt daarentegen wel weer heel erg goed op het ingebouwde 4G (en het streamen in hoge kwaliteit).
Uiteraard niet alleen overdag maar ook nog in het pikdonker gereden en daarbij de lichtopbrengst van de koplampen kunnen beoordelen. Vergeleken met de matrix koplampen van de xc90 is het wel minder indrukwekkend, maar voor dagelijks gebruik prima. Wel blij dat ik voor de optionele meedraaiende lichtbundels heb gekozen. Dat was van de week op compleet donkere en smalle binnenweggetjes met diepe greppels ernaast echt wel van meerwaarde.
Kortom ik ben blij, ondanks het feit dat er nog allerlei updates moeten komen rijdt het ding heerlijk soepel, snel, gemakkelijk en vooral stil. De wegligging ook weer heel anders dan een ‘gewone’ XC40.
Er zijn belangrijke updates aangekondigd die laden sneller en de range groter maakt en het navigeren inclusief laden onderweg slimmer laat zijn. Natuurlijk blijft laden onderweg iets complexer dan tanken, maar ik geloof niet dat dat in Nederland of onze buurlanden voor dagelijks gebruik een onoverkomelijk probleem zal zijn. Want zelfs als de praktische range in de winter misschien maar 300 km is kom je (met onderweg een minuut of 10-12 aan een snellader = goed voor ruim 100 extra kilometers) gemakkelijk heen en weer naar iedere bestemming in Nederland om dan thuis weer vol te laden.
Ik zeg dit bewust omdat ik hier op dit forum in het algemeen nogal een anti-EV houding aantref afgaande op veel van de reacties die op andere posts worden gegeven. Mij werd verweten niet objectief te zijn omdat ik zelf een P8 in bestelling had, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik in de orde van grootte 2 miljoen kilometers met benzine, LPG en Diesel auto’s heb afgelegd en dus wel denk te weten waar ik het over heb als ik de voordelen benoem.
Men ziet kennelijk wel de last maar niet het fijne van een EV en ik denk dan: “je weet gewoon niet wat je mist: aan stilte, afwezigheid van trillingen, een onvoorstelbare trekkracht en door de combinatie van constante 4-wielaandrijving en het lage zwaartepunt een rotsvaste wegligging”.
Ik zou zeggen doe eens wild en boek een proefrit bij de dealer en er zal een wereld voor je open gaan…….
We hebben in die tijd als leenauto een aantal keren in een benzine-XC40 gereden en we voelden ons er in thuis: een stuk ‘handzamer’ met parkeren (vooral voor mijn vrouw beter te managen) en toen de elektrische versie van de XC40 werd aangekondigd waren we dan ook direct geïnteresseerd en hebben we in overleg met de dealer het juiste moment afgewacht om de XC90 in te ruilen. Voor maximalisatie van de inruilwaarde is die auto trouwens al in juni ingeleverd en hebben we het sinds die tijd zonder Volvo moeten doen (we gebruikten we ons VW Campertje voor ons dagelijkse vervoer)…..tot deze week……
Want de bestelde P8 is vorige week bij de dealer ‘gelost’ en deze week afgeleverd. Er was nog wel even wat gedoe over het alarmcertificaat wat de verzekering eist want er zijn nieuwe eisen en het bleek dat Volvo op de XC40 weliswaar in slaap vallende sleutels toepast, maar met een veel te ruime wachttijd. Dus de sleutels moesten eerst worden aangepast.
Nu erg blij dat het lange wachten (bijna een jaar) beloond werd met een heel fijne auto. Levering werd bewust naar het nieuwe jaar geschoven omdat het dan ooit bij inruil weer een bouwjaar scheelt en bovendien konden we de eerste kinderziekten dan even laten uitwoekeren.
Afleveren is natuurlijk noodgedwongen beknopt door alle beperkingen van het moment, ik kan me voorstellen dat dat voor iemand die voor het eerst in een Volvo stapt best heel lastig is. Maar als je, zoals ik de schermen van het ‘oude’ Sensus Connect en Pilot Assist etc. al gewend bent zitten er eigenlijk niet zo veel verrassingen verborgen in de auto.
Het maken van het berijdersprofiel geschiedt eigenlijk automatisch zodra je je Google account hebt ingevoerd. Dingen als je thuisadres, je contacten zijn ook meteen in dat profiel opgeslagen. Uiteraard moet je nog wel even je persoonlijke instellingen van stoelen opslaan en rijsystemen uit- of aanvinken – klaar. Spotify aanmelden was ook een fluitje van een cent.
Het grote scherm zier er op het eerste gezicht redelijk hetzelfde uit als in de Sensus Connect Volvo’, maar het valt op dat het scherm veel scherper is (hogere resolutie) en dat je niet het hele scherm ing te dien heen en weer swiped, maar slechts de “balken”. En het ligt voor de hand meer met spraakbediening te doen want dat werkt binnen het Android infotainment systeem buitengewoon goed! Uit pure nieuwsgierigheid natuurlijk direct van alles daarmee geprobeerd (navigeren, bellen, muziek kiezen, radio aanzetten, een mop laten vertellen, van het laatste nieuws of weer of de resterende range opvragen- het gaat allemaal feilloos).
Het vinden van een lekkere ‘zit’ duurde evenmin lang, kennelijk zit er nog iets als een soort ‘geheugen in mijn rug en kont’, want het voelde heel snel vertrouwd achter het stuur. En overigens is de ruimte voorin niet eens zo heel veel kleiner dan die in een XC90 is (denk ik). Je zit wel aanmerkelijk lager....en uiteraard is de auto veel korter maar niet eens zo heel veel smaller. Beenruimte voor is prima, achter ook best goed, bagageruimte niet overdreven maar voor ons tweeën meer dan voldoende.
In de XC90 waren we verwend met luchtvering wat natuurlijk super comfortabel is, de P8 is met zijn 20” wielen met tamelijk platte banden steviger geveerd maar zeker niet oncomfortabel. Drempels neemt hij goed zonder klappen, op korte oneffenheden voel je wel iets maar het is niet storend.
Door het lage zwaartepunt en de constante 4-wiel aandrijving stuurt de auto alsof je op rails rijdt: strak in de bochten zonder een spoor van overhellen.
Je kunt het gasgeven en remmen instellen alsof het een brandstofauto is, maar ook met One Pedal Drive waarbij je met hetzelfde pedaal gas geeft en remt. Ik ben als oude aap nog niet zover dat ik dat prettig vond maar het schijnt voor het verbruik/de range wel belangrijk te zijn.
Ik moet in de P8 de beste instellingen van het geluid (Harman Kardon) ook nog zien te vinden, het geluid vind ik vooralsnog niet indrukwekkend. Volgens mij moet er nog een update komen, want equalizer settings lijken op moment beschikbaar te zijn.
Wel een beetje jammer ook wel dat je (nog?) geen muziek van een usb stick kunt afspelen, maar Spotify werkt daarentegen wel weer heel erg goed op het ingebouwde 4G (en het streamen in hoge kwaliteit).
Uiteraard niet alleen overdag maar ook nog in het pikdonker gereden en daarbij de lichtopbrengst van de koplampen kunnen beoordelen. Vergeleken met de matrix koplampen van de xc90 is het wel minder indrukwekkend, maar voor dagelijks gebruik prima. Wel blij dat ik voor de optionele meedraaiende lichtbundels heb gekozen. Dat was van de week op compleet donkere en smalle binnenweggetjes met diepe greppels ernaast echt wel van meerwaarde.
Kortom ik ben blij, ondanks het feit dat er nog allerlei updates moeten komen rijdt het ding heerlijk soepel, snel, gemakkelijk en vooral stil. De wegligging ook weer heel anders dan een ‘gewone’ XC40.
Er zijn belangrijke updates aangekondigd die laden sneller en de range groter maakt en het navigeren inclusief laden onderweg slimmer laat zijn. Natuurlijk blijft laden onderweg iets complexer dan tanken, maar ik geloof niet dat dat in Nederland of onze buurlanden voor dagelijks gebruik een onoverkomelijk probleem zal zijn. Want zelfs als de praktische range in de winter misschien maar 300 km is kom je (met onderweg een minuut of 10-12 aan een snellader = goed voor ruim 100 extra kilometers) gemakkelijk heen en weer naar iedere bestemming in Nederland om dan thuis weer vol te laden.
Ik zeg dit bewust omdat ik hier op dit forum in het algemeen nogal een anti-EV houding aantref afgaande op veel van de reacties die op andere posts worden gegeven. Mij werd verweten niet objectief te zijn omdat ik zelf een P8 in bestelling had, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik in de orde van grootte 2 miljoen kilometers met benzine, LPG en Diesel auto’s heb afgelegd en dus wel denk te weten waar ik het over heb als ik de voordelen benoem.
Men ziet kennelijk wel de last maar niet het fijne van een EV en ik denk dan: “je weet gewoon niet wat je mist: aan stilte, afwezigheid van trillingen, een onvoorstelbare trekkracht en door de combinatie van constante 4-wielaandrijving en het lage zwaartepunt een rotsvaste wegligging”.
Ik zou zeggen doe eens wild en boek een proefrit bij de dealer en er zal een wereld voor je open gaan…….