handgeschakeld schakelen met een automaat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9889
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Even weer een schopje naar boven.
Een automaat en een caravan erachter. Wat is wijsheid? De bak gewoon in D laten staan en lekker laten gaan? Of gevoel voor techniek laten spelen en handmatig schakelen?
Wel in Nederland zou de bak in D over het algemeen kunnen volstaan. Waarbij file rijden wellicht wat meer slip zou kunnen genereren. Optrekken, afremmen langzaam rijden beetje meer snelheid en weer afremmen.... Let wel ik heb de wijsheid niet in pacht slechts duuzenden kilometers ervaring. Cursisten vragen aan mij wat is nu verstandig? Wel of niet handmatig gaan schakelen met een caravan erachter?

Mijn ervaring;
Een automaat met een knappe caravan erachter schakel je in mijn optiek altijd handmatig. De auto's van tegenwoordig hebben nagenoeg allemaal de optie handmatig te kunnen schakelen. Bij een 8 traps automaat laat ik hem in 6 staan. Maakt hij wat meer toeren, lopen de vloeistoffen allemaal vlotjes door het blok en wordt daardoor sneller gekoeld. De bak vertoont geen slip indien het wat vals plat omhoog gaat en indien je een vrachtwagen of bus in wilt halen schakel je ff terug naar 5 en de auto is gelijk bij de les. Gas d'r op en je bent er vlotjes langs. Je verliest geen snelheid..... Heb je hem in de D staan dan klapt de bak terug met de kickdown naar 4 of 5 en doet dan hetzelfde, nl vlotjes er langs gaan. Bij handmatig schakelen gaat het allemaal net wat soepeler. Je moet natuurlijk wel goed anticiperen, dus in de spiegels kiekn.

In de bergen..... In de bergen rij je met een automaat net als met een handbak de berg omhoog in 2 of 3. Dan is handmatig schakelen een absolute must. De versnelling waarmee je naar boven gaat hou je ook vast indien je de berg af gaat. Je rijdt in de bergen net als met een handbak met de caravan erachter. En ik zou me voor kunnen stellen dat je dat solo ook doet. Zeker als je mooi bergpassen gaat rijden.

Zodra de auto in de D staat en op de cruise en je stoomt net als ik wat harder dan 80km/h over bijv. de Autobahn dan heb je niet in de gaten wanneer de bak slip vertoont. Slip houdt in hitte en hitte in de bak houdt in de boel kan kaputt gaan. Als dat gebeurt is de de stemming in de auto naar het vriespunt gedaald, de vakantie naar de klootn doordat je extreme kosten krijgt. Niet op tijd op je gewenste vakantie doel aankomt, minder vaak uit eten kunt gaan.... En vul zelf maar in. Schakel je handmatig en niet op de cruise dan heb je er veel meer gevoel bij en is de kans op een "leukere" vakantie vele malen groter. Je kunt wat vaker uit eten, de verstandhouding met je partner is wat beter, de kids hebben meer plezier........

Tot slot...... Fijne vakantie....... ;-)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9889
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@ArPro topicopener...... Mocht ik jouw topic bevuilt hebben dan kan een moderator het zo wegknikkeren.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1379
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Lijkt me juist een waardevolle post Hans, lekker laten staan zou ik zeggen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9889
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Henry82 schreef: 23.04.2024 - 13:20 Lijkt me juist een waardevolle post Hans, lekker laten staan zou ik zeggen.
:-D :-D Check
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Peet&Il
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.09.2023 - 21:05
Locatie: Hoofddorp

Met dank... zo leer je weer het nodige.

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst weggeweest met mijn Volvo V60 3.0 T6 AWD (2011), met erachter een Dethleffs Caravan van 1500 kg.
Rit van een uur en 45 min. Automaat in D. En je begrijpt het al, een hele hete motor bij aankomst. Echt heet! Geen meldingen op dashboard. Zelfs ANWB laten komen, om te laten checken. Die gaf me een draai om m'n oren omdat oliepeil veel te laag was. Dat dus bijgevuld, en testrit gemaakt zonder caravan, met ANWB man naast me. Dat ging uitstekend. Als een zonnetje, was het commentaar.
Dat de motor zo heet was had hier toch mee te maken, alhoewel dat technisch onmogelijk is, aldus de ANWB. Goede vent was dat!
Ziet iemand hier logica in?

Op de terugweg naar huis de automaat (geartronic) in S. Dan zit ie hoger in de toeren, maar op vlakke stukken nog steeds net onder de 2000.
Uiteraard vet in de file, anderhalf uur optrekken, afremmen stilstaan, en weer optrekken etc. Wat een drama. Met de zenuwen dat de motor weer zo heet zou worden... en die werd uiteraard warm in de file, maar normaal, en niet meer de hete motor als op de heenweg. Wat een opluchting!
Netjes naar huis gereden zodra we uit de file waren. En dat ging fantastisch. Wat wil je, met zo'n wagen.
Bij het naar de stalling brengen de handschakeling toegepast , bij wijze van uitproberen. Ik had dat nog nooit eerder gedaan bij een automaat.
Dat gaat heel goed en ga ik zeker toepassen in heuvelig gebied en bergen als ik in september op vakantie ga met dezelfde combinatie naar Zuid Frankrijk.

Zo leer je steeds weer allerlei zaken bij, ik heb deze wagen slechts een paar maanden. Heel trots op!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nu: V60 3.0 T6 AWD Summum
nu: C30 2.4 Momentum
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik snap niet helemaal dat je aangeeft dat je motor heet werd maar de temperatuur op het dashboard gewoon netjes in het midden blijft.

Mijn gouden regel is altijd: rij op verbruik ook met een automaat. Als de motor minder brandstof verbruikt in een lager versnelling, rap terugschakelen. Alle overtollige brandstof zorgt alleen maar voor warmte. Een motor is nog nooit kapot gegaan door toeren te maken maar door warmte die hij niet kwijt kan zeker wel.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3023
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nuttige bijdragen weer, om anderen te behoeden voor ellende.

Bij een automaat wil ik eigenlijk maar 2 dingen: hogere toeren voor de automaat-koeling en..... de lock-up voelen dat die ook echt lock-upt (goed werkt / aangrijpt).
Tja, bij mijn GT5 (V70xc '02) ging het mis in 2013. Zie eerste postings. Was decennialang 'ouderwetse' automaten gewend (wel ander doel) en die bleven goed.
GT's echt anders.

In huidige auto een GT8 en die is weer beduidend anders:
--. ik voel de lock-up niet meer (maar merk wel dat 'ie er 'in zit' want er is geen slip, als je bij constant rijden 'gas' er bij geeft)
--. als ik Dynamic ipv Comfort rijd (zeg maar S ipv D), blijven de toeren wel mooi ergens bij de 2500 toeren maarrrrrr,
--. als ik de ACC gebruik dan schakelt hij door en vallen de toeren terug naar 2000 of lager.
Dus rij ik M als de snelheid op auto(snel)wegen nagenoeg constant blijft.
In Dynamic met wegtrekken, in steden, over binnenweggetjes etc, met lage(re) snelheden. Komt dan nooit onder de pak'em beet 2200 rpm.

Overigens in Dynamic remt de motor wel af (bij gas loslaten) / lock-up blijft, ook al is het maar weinig bij lagere toeren.
In bergen, zeg 12% of meer, houd ik 'em op 4000 om 'af te remmen'. Berg op niet onder de 3000 rpm

Olie is smering (graag verse en juiste) en ook (vooral met belasting) koeling.
Zowel voor je automaat, als je motor en je Haldex etc

Lang geleden vroegen ze aan mij: waarom ben je Volvo gaan rijden? Omdat ze zo heerlijk de caravan trekken!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En wat ik me ook afvraag is of het type motor/karakteristiek ook nog van invloed is op het minimale toerental? Ik ken zelf de 3.0 T6 toch meer als een toerenmotor. De D5 is meer een koppelblok en als ik naar mijn T8 kijk met compressor en turbo is dat ook veel meer een koppelblok dan dat je toeren moet maken?

Mijn take away's uit de verhalen en adviezen (voel vrij om aan te vullen of te corrigeren):
- Zorg voor het juiste oliepeil van je motor
- Zorg voor goede rijwind koeling door een schoon pakket aan koelers en waarvan de lamellen er nog goed inzitten
- Zorg voor de juiste motortoeren bij de verschillende omstandigheden, meer toeren is meer koeling
- Laat de automaat (maar ook de gewone koppeling) niet onnodig slippen
- Met een tandemasser sleurhut van 8 meter moet je meer je rijstijl aanpassen dan met een Kip Kompakt op de knobbel
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27847
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 22.05.2024 - 08:06 En wat ik me ook afvraag is of het type motor/karakteristiek ook nog van invloed is op het minimale toerental? Ik ken zelf de 3.0 T6 toch meer als een toerenmotor. De D5 is meer een koppelblok en als ik naar mijn T8 kijk met compressor en turbo is dat ook veel meer een koppelblok dan dat je toeren moet maken?
Rijden met belasting aan de haak is zoeken naar de mix van het koppel en het vermogen. Dan loopt het op z'n mooist.
Bij een diesel is dat uiteraard bij een wat lager toerental dan bij een benzine.
Diesel niet onder de 2000 toeren op een vlakke weg en met klimmen rustig 2500 of meer laten draaien.
Benzine zou ik niet onder de 2500 toeren laten komen.

Wat velen vergeten is dat hoe meer toeren een motor maakt hoe harder de koeling ook werkt.
Zowel voor de motor als voor de automaatbak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”