Pagina 15 van 22

Fulaks’ V90

Geplaatst: 18.01.2022 - 16:03
door lint
Ik was de auto's in de winterperiode ook minder vaak. Zorg wel voor goede lakbescherming voordat de winter begint en na de winter de onderkant en de wielkasten goed schoonmaken, kan mooi samen met de wielwissel naar de zomerwielen.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 21.01.2022 - 18:18
door DB200
Bover schreef: 16.01.2022 - 12:37 Vaag me altijd af of tussentijds afspuiten met vorst zinvol is.
Zeker wel als de temperaturen tussentijds boven de 7 graden komen. Dan kan pekel namelijk zijn roest-werk doen en dat wil je voorkomen.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 21.01.2022 - 18:20
door Bover
dan
DB200 schreef: 21.01.2022 - 18:18
Bover schreef: 16.01.2022 - 12:37 Vaag me altijd af of tussentijds afspuiten met vorst zinvol is.
Zeker wel als de temperaturen tussentijds boven de 7 graden komen. Dan kan pekel namelijk zijn roest-werk doen en dat wil je voorkomen.
kijk dan wachten we totdat de temp weer hoger wordt....:)

Fulaks’ V90

Geplaatst: 25.01.2022 - 10:50
door Fulaks
Ik heb de V90 gisterenavond naar de garage gereden voor een reguliere onderhoudsbeurt. Nieuwe sapjes en filtertjes en een kleine resonantie aan het dak verhelpen en dan hup naar de sneeuw binnen een week of twee. De receptionist, die ik al 20 jaar ken, zegt spontaan : "Ik zal je auto nog binnenzetten, jij apprecieert dat wel hé" . Daar wordt ik dus blij van...

Fulaks’ V90

Geplaatst: 25.01.2022 - 13:40
door PGV90
Goede service inderdaad!

Fulaks’ V90

Geplaatst: 25.01.2022 - 17:57
door Bover
Fulaks schreef: 25.01.2022 - 10:50 Ik heb de V90 gisterenavond naar de garage gereden voor een reguliere onderhoudsbeurt. Nieuwe sapjes en filtertjes en een kleine resonantie aan het dak verhelpen en dan hup naar de sneeuw binnen een week of twee. De receptionist, die ik al 20 jaar ken, zegt spontaan : "Ik zal je auto nog binnenzetten, jij apprecieert dat wel hé" . Daar wordt ik dus blij van...
PGV90 schreef: 25.01.2022 - 13:40 Goede service inderdaad!
DAt is het werk....ken je klant en zijn de kleine dingen die het doen..nog steeds :)

Fulaks’ V90

Geplaatst: 26.01.2022 - 10:33
door Fulaks
De V90 gisteren opgehaald, resonantie aan het dak is opgelost. Dit weekend alle autospullen klaarleggen voor de wintersport en nog eens oefenen met de RUD Centrax loopvlakkettingen, dan heb ik het vers in m'n hoofd.

Vanavond gaat de Mini naar de garage voor een beurt. Nog nooit gebeurd dat beide auto's in dezelfde week op onderhoud gaan...

Fulaks’ V90

Geplaatst: 26.01.2022 - 14:09
door Bover
Dat oefenen net de kettingen is geen overbodige luxe als je in de sneeuw staat met min 10graden onder nul, ( voelt als min 20) meestal donker en sneeuwstorm natuurlijk en je vingers half bevroren...
Leuk vooruitzicht...dat skiën dan :)

Fulaks’ V90

Geplaatst: 16.02.2022 - 18:04
door Fulaks
Zo, terug van een weekje skieën in Serfaus-Fiss-Ladis. Heerlijke week gehad met goed weer, verse sneeuw op maandag en helemaal niet druk op de pistes en aan de liften. Lekker gegeten en gedronken op de pistes en in het hotel, wat op de weegschaal een winst van 3 kg gaf. Dan weet je wel dat we onszelf niet tekort hebben gedaan. De buikriem is aangetrokken, tegen eind april moet ik scherp staan voor een mtb-week in het Spaanse gebergte, ik wil er 10 kg winterspek af...

Zowel op de heen- als de terugweg vrij kalm verkeer, dus goed kunnen doorrijden in Duitsland. Heerlijke autobahnauto, je kan vrij lang hoge snelheden aanhouden, de V90 blijft erg stabiel en onverstoorbaar. Ik heb de drive mode op ECO gezet op de autobahn, dan gaat het vertragen voor voorliggers geleidelijker en wordt er bij het terug optrekken naar de ingestelde snelheid veel minder teruggeschakeld, wat een vloeiender, rustiger gevoel gaf voor de inzittenden. We waren zondagmiddag thuis (na overnachting in Würzburg), dus nog genoeg tijd om de auto een welverdiend en hoognodig bad te geven. Geen foto's, dat zou wat eentonig worden, neem van mij aan dat ie weer blinkt...

Ik ben vermoedelijk wel geflits in Duitsland (twee oranje lampen langs voor) aan werken waar je 60 km/u mocht, en dat werd vrij plots een atypische 40 km/u bij een asverschuiving, waar ik nog even gas gaf om niet naast een Poolse vrachtwagen op de versmalde rijstrook te komen (borden gaven aan dat je geschrankt moest rijden). Nu ben ik altijd de eerste om die snelheidsbeperkingen te respecteren, dus veel te veel zal het niet geweest zijn).

Fulaks’ V90

Geplaatst: 16.02.2022 - 18:06
door Fulaks
Hier staat ie nog vuil te wezen in een eng Parkhaus in Würzburg...

Fulaks’ V90

Geplaatst: 16.02.2022 - 18:08
door PGV90
Goed en herkenbaar verhaal (en niet alleen wat het auto rijden betreft ;-) ).
Hoop voor je dat de boete mee valt.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 16.02.2022 - 18:13
door Bover
tja ik kan me wel wat storen aan de flits die meteen na de aankondiging komt.....Mag tot wel paar honderd meter tussen zitten dacht ik. Maar ja als ik boete krijg is het ook bij boven beschreven variabelen.. je rijdt de toegestane of aangegeven snelheid en dan ff gas bij komt beter uit....flits foto

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 07:16
door Sander Peter
Is inderdaad vervelend ja. Aan de andere kant, de boetes in Duitsland zijn een stuk minder hoog dan hier. De situatie is wel herkenbaar en voelt toch een beetje als een naaistreek. Morgen vertrekken we zelf en zullen meerder bauwstelles tegenkomen. Maar weer goed opletten dus.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 10:00
door Bart
De boetes zijn, zelfs bij Baustellen, lager dan in NL maar zuur is het wel... zeker als het komt door een veiligheidsingreep.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 10:09
door Fulaks
Tot gisteren nog geen boete in de bus, fingers crossed. En anders aftikken en vergeten, behalve dan het geleerde lesje. Aan werken wordt ik telkens weer voorgestoken door auto's die zich niet aan de beperking houden, na de werken haal ik ze terug in. Dus beetje zuur dat mij dit dan mogelijk overkomt, maar verder maal ik er niet om. Liever een boete dan een langs beide zijden gekraste auto. Met de V70 reed ik bij werken regelmatig op de versmalde rijstrook, met de V90 doe ik het liever niet. Auto voelt breder aan, maar als ik naar de afmetingen kijk is dat maar beperkt, dus zal wel vooral in mijn hoofd zijn. Bovendien, en dan luister ik naar mijn vrouw, kan je beter wat langzamer op de rechterstrook rijden, want als je op de versmalde linker strook een kras (of erger) oploopt, ben je veel meer tijd kwijt (met invullen van aanrijdingspapieren en/of het achteraf laten herstellen, verzekering e.d.).

@Sander Peter : het was op de route via Stuttgart op de A8 ergens tussen Karlsruhe en Ulm, ik weet helaas niet meer precies waar.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 10:17
door raspaardje
CamSam voor Android laten draaien. Gaat al jaren goed hier, ook in Baustellen.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 10:58
door diesel01
Tjonge even een paar dagen geen forum en dan mis ik het Serfaus verhaal weer.
Ik lees net dat Oostenrijk alle beperkingen overboord wil gooien en dat zou ons weer goed uitkomen, zonder mondkapjes weer los en skiën.
Met een week of 4 zitten wij er en hebben er zin in.
Goed om te lezen dat de conditie perfect zijn, dan komt het straks ook goed.
Ik ben van plan om het hele stuk op de PA te gaan rijden, op het gemakkie 134 in het uur, we gaan het zien.
Die boetes vallen heel erg mee hoor, wanneer dat maar een paar km is dan heb je geen PL nodig.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 11:37
door Fulaks
raspaardje schreef: 17.02.2022 - 10:17 CamSam voor Android laten draaien. Gaat al jaren goed hier, ook in Baustellen.
Bedoel je als app via de Sensus, of je mobiel (dat lukt me niet, heb een iPhone...) ?

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 12:14
door raspaardje
Via de telefoon idd.
Maar voor iOS zal vast ook een dergelijke app zijn.

Fulaks’ V90

Geplaatst: 17.02.2022 - 13:35
door Fulaks
diesel01 schreef: 17.02.2022 - 10:58 Tjonge even een paar dagen geen forum en dan mis ik het Serfaus verhaal weer.
Ik lees net dat Oostenrijk alle beperkingen overboord wil gooien en dat zou ons weer goed uitkomen, zonder mondkapjes weer los en skiën.
Met een week of 4 zitten wij er en hebben er zin in.
Goed om te lezen dat de conditie perfect zijn, dan komt het straks ook goed.
Ik ben van plan om het hele stuk op de PA te gaan rijden, op het gemakkie 134 in het uur, we gaan het zien.
Die boetes vallen heel erg mee hoor, wanneer dat maar een paar km is dan heb je geen PL nodig.
Wat is een PL ?

Om je al in de sfeer te brengen een verslag !

Wij hebben vrienden die deze week in Fiss zitten, en het is een aanmerkelijk guurdere week, dus je moet toch geluk hebben met het weer; maar er is wel wat sneeuw gevallen, dat dan weer wel. Momenteel zijn een aantal liften dicht wegens storm, en de helft van de pistenkilometers zijn dicht, vrijwel alle hoger gelegen pistes.

Wij zijn op zondag 6/2 beginnen skieën, in de nacht van zondag op maandag en ook gedurende de dag is er zo'n 20 cm verse sneeuw gevallen, heerlijk om in te skieën ! Wel slecht zicht, laag blijven was de boodschap. Dan 3 dagen volop zon en een wolkenloze blauwe hemel, echt zoals in de folders. De verse sneeuw van maandag was zeer welkom, want de steilere pistes lagen erg hard. Geen ijs, maar gewoon erg harde sneeuw, mogelijk wordt die sneeuw uit de kanonnen harder, dat weet ik niet. Met de zon kregen we ook positieve temperaturen overdag, wat op de lagere pistes te merken was. Nog niet echt natte pap, maar wat zwaardere sneeuw waar je nog wel goed in kan skiën. Onderaan bij de Lawensalpe vond ik het het slechts liggen. Vrijdagvoormiddag weer wat sneeuw en slecht zicht, vanfa de middag als afsluiter weer volop zon. Prima skiweek gehad !

Tom, jij kent het gebied goed, maar ik geef nog maar even mee : slechte ervaring in de Kuhalm, daar blijven we weg in het vervolg. Lekkerste eten vonden wij in de Hög Alm, niet te verwarren met de nabij gelegen Seealm Hög (de Hög Alm heette vroeger Rupi's Rodelhutte, je raakt er via de rode piste 92 die vertrekt op de Alpkopf, eerste afslag rechts en dan ook rechts het weggetje aanhouden... om terug op de piste te komen moet je wel wat krasselen). Ook prima : Schalber Alm, Leithe Wirth en Zirbenhütte, mooi en gezellig. De dag afsluiten deden we een aantal keer op het zonnige terras van de Seealm Hög.

De pistes van het Masner-gebied zijn prachtig, het uitzicht op de 'Gipfelsee' is majestueus, met de Ortler die er bovenuit steekt. Wij stonden twee keer om 07:00u op om bij de eersten op de lift en in de Masner te zijn. Tegen de middag wordt het daar dan toch te druk, omdat je maar één lange lift hebt (Masnerkopfbahn) en maar twee eetgelegenheden (Masnerhütte en Hexenseehütte) waar het dan ook te druk wordt. Dus tegen de middag via de prachtige piste Arrez Non-Stop terug richting Serfaus en Fiss.

Het gehannes met mondmaskers aan de liften was geen pretje. Ze verkopen clips voor op je helmriempjes waar je dan het mondmasker aan kan bevestigen. Maar met handschoenen lukte mij dat niet, dus telkens beide handschoenen uit, jaszak open, mondmasker aanbrengen, handschoenen terug aan. En eens op de zetellift weer in omgekeerde volgorde... Voor een gesloten cabine begrijp ik het wel, voor een zetellift heeft het m.i. enkel zin in de aanschuif (maar die hadden wij nauwelijks) of wanneer de haube dicht gaat. Nu zaten wij vaak met ons drietjes in de cabine of op de lift, dus dan kon het ding weer af. Men is toch geneigd binnen familie of groepje op de lift te stappen en minder bij 'vreemden' in te stappen, maar door het gebrek aan drukte was dat ook prima mogelijk.

Mocht je thuis zijn in 3D-printen, dan kan ik je een file bezorgen voor het zelf printen van die helm-mondmaskerclips, maar wellicht heb je ze niet meer nodig...