Benzine verbruik aanduiding boardcomputer, hoe werkt dat??

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

OK,

Gisteren heb ik grotere benzine injectoren in mijn T4 gestopt (441cc/min ipv 312cc/min), want hij liep een beetje te arm door de extra turbodruk.

Was zo gepiept, motor draait geweldig, staionair goed, alles goed, edoch..

Het bezineverbruik zoals aangegeven door de boardcomputer is ineens omlaaggepleurd, van 8.5liter/100 km bij 120KM/uur naar 6.3 liter (zelfde snelheid) Hoe kan dat nu?

1) Hij IS zuiniger door de nieuwe injectoren. Mooi!
1a) Zie 1, maar met als reden dat ie nu NOG armer loopt. Niet Mooi!
2) De boardcomputer is "ingesteld" op 312cc injectoren en gaat het nooit meer goed doen.
3) De ECU moet nog leren om te gaan met de injectoren en daarna komt alles goed.
4) Uuuhh????

Over een tijdje weet ik meer, als ik weer ga tanken.
Hij moet ook ASAP weer op de rollenbank, maar als iemand een idee heeft dat meer zekerheid verschaft dat zou ik dat toch wel fijn vinden.

Alvast bedankt!!

Janis
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ik denk dat je "last" hebt van optie twee. Het hele systeem is gebouwd op de standaard configuratie. Die grote injectoren herkent ie niet als dusdanig.

Wellicht dat mensen die andere injectoren in hun vijfpitter turbo hebben het zelfde ervaren...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Hmm, waar zou ik deze vraag dan kunnen herhalen? Op dit forum in
het V70 deel?
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Mik de vraag (in het engels) eens op het Swededemon-forum, daar zitten wel meer mensen die tunen.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Janis, hoe loopt ie met die nieuwe injectoren? Beter/slechter?

Wat zei de benzinepomp, daar ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar.
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Marinus schreef:Heren, ontopic please.

Janis, hoe loopt ie met die nieuwe injectoren? Beter/slechter?

Wat zei de benzinepomp, daar ben ik wel heel erg nieuwsgierig naar.
ECHT op zijn staart getrapt heb ik 'm nog niet, maar hij lijkt perfect te lopen. Stationair toerental exact hetzelfde (768tpm ongeveer :-) ).
"Gewoon" rijden gaat ook perfect. Hij lijkt misschien zelfs ietsje lekkerder te lopen (maar dat kan ik ter plekke vezinnen,.. of het komt omdat ze nieuw zijn). Behoorlijk gassen doet ie ook. Alles behalve WOT heb ik getest. Alles lijkt daar uitstekend te werken.

I.i.g. in close-loop mode, waar dus middels de lambda-sonde de hoeveelheid ingespoten benzine bepaald wordt, gaat alles prima. De ECU lijkt gewoon de DC te verlagen (waardoor er toch weer even veel benzine ingespoten wordt). Dat is waarschijnlijk (Bedankt Johann) ook de reden dat de boardcomputer het niet meer snapt, omdat ie DC als input krijgt voor het "bepalen" van het verbruik. DAT komt dus nooooit meer goed.

Ja, de benzinepomp, geen klachten gehoord :-)

Is het niet zo dat ie nu een gemakkelijker leven gekregen heeft bij alles behalve WOT? Hij (of zij, dat weet ik niet) hoeft minder druk op te bouwen om dezelfde hoeveelheid benzine in te spuiten. Met dezelfde druk wordt nu meer benzine door de injectoren gejaagd. Maar aan de andere kant, als er meer ingespoten wordt, moet ie ook meer pompen, hmmm, ik snap mijn eigen theorie niet meer :oops:

Tot nu toe ben ik tevreden, zeker voor het uitgegeven bedrag (195euro/4)

Hoezo, denk jij ook aan grotere injectoren. (Ik ken je verlanglijstje niet meer, ik weet wel dat het lang was :lol: )

Groeten,

Janis
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Voorlopig moet ik eerst zorgen dat ik de 3-gassen test ga halen GRRRRRRRR :(

Voor wat betreft het lijstje, ik denk dat ik vooral met de R5 aan de slag ga voorlopig. En de volvo even zo laat. Nieuw onderstel, nieuwe turbo, zo moet het maar ff. Zodra de R5 rijdt en eventueel de T4 voor woon/werkverkeer kan vervangen, wil ik nog eens rustig naar de T4 kijken.

Maar andere injectoren, als dat echt zin heeft, dan hou ik natuurlijk m'n ogen open. Daarom volg ik jouw verhaal me grote intresse.
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Klopt de volgende rekensom?

Op dit moment is vanaf zo'n 4000 toeren mijn Air/Fuel Ratio 15/1 da's niegoe. Dus ging ik er vanuit dat mijn injectoren te klein waren.

Stel ik maak mijn injectoren 30% groter en schroef de turbodruk met 13% op (van 1.15 naar 1.3Bar), klopt het volgende:

Turbodruk +13% A/F ratio naar 17/1 (ongeveer)
30% meer benzine A/F = 17/1.3 = 13/1.

Zou mooi zijn als deze berekening klopte.

Groeten,

Janis
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

v40jlt4 schreef:Klopt de volgende rekensom?

Op dit moment is vanaf zo'n 4000 toeren mijn Air/Fuel Ratio 15/1 da's niegoe. Dus ging ik er vanuit dat mijn injectoren te klein waren.

Stel ik maak mijn injectoren 30% groter en schroef de turbodruk met 13% op (van 1.15 naar 1.3Bar), klopt het volgende:

Turbodruk +13% A/F ratio naar 17/1 (ongeveer)
30% meer benzine A/F = 17/1.3 = 13/1.
dit is theorie, heel mooi maar praktijk is anders.
het is niet omdat je grotere injectors plaatst en de druk opvoert dat er ook méér benzine ingespoten word.
daarvoor moet je de ECU (laten) aanpassen.
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Marinus schreef:Voorlopig moet ik eerst zorgen dat ik de 3-gassen test ga halen GRRRRRRRR :(

Voor wat betreft het lijstje, ik denk dat ik vooral met de R5 aan de slag ga voorlopig. En de volvo even zo laat. Nieuw onderstel, nieuwe turbo, zo moet het maar ff. Zodra de R5 rijdt en eventueel de T4 voor woon/werkverkeer kan vervangen, wil ik nog eens rustig naar de T4 kijken.

Maar andere injectoren, als dat echt zin heeft, dan hou ik natuurlijk m'n ogen open. Daarom volg ik jouw verhaal me grote intresse.
3 of 4 gas test? Die wordt toch bij 3000 toeren gedaan? Zo ja, dan zit ie in closed loop mode, ik ga ervan uit (fingers crossed!) dat ie dan binnen de normen blijft.

Maar inderdaad, de Volvo is wel even genoeg verwend geweest. Heppie toch wat foto's van de R5? Ergens in dit forum mag je toch wel "niet volvo gerelateerde" items plaatsen?

W.b. mijn injectoren, ik heb zojuist de turbodruk naar 1.25 opgeschroefd, gaat weer een stuk sneller 8) Ik moet snel naar een Dyno, maar het liefst dezelfde als de vorige keer. Maar ja, da's een mobiele en die staat vaker op Assen dan hier in de buurt,..

Ik houd je op de hoogte.

Janis
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

v40jlt4 schreef:3 of 4 gas test? Die wordt toch bij 3000 toeren gedaan?

Maar inderdaad, de Volvo is wel even genoeg verwend geweest. Heppie toch wat foto's van de R5? Ergens in dit forum mag je toch wel "niet volvo gerelateerde" items plaatsen?

W.b. mijn injectoren, ik heb zojuist de turbodruk naar 1.25 opgeschroefd, gaat weer een stuk sneller 8) Ik moet snel naar een Dyno, maar het liefst dezelfde als de vorige keer. Maar ja, da's een mobiele en die staat vaker op Assen dan hier in de buurt,..

Ik houd je op de hoogte.

Janis
De whatever x-gassen test, klereding. Ik mag 0,3 hebben en ik had 0,48 ofzo. Ik ga zoiezo vragen of ik 2 soorten software kan krijgen. Een voetje voor de apk en een voetje voor de rest van het jaar.

R5, foto's? Uh, nah niet echt ik zal er eens een paar gaan maken, dan post ik wel een linkje, want dit is natuurlijk een volvo-forum.

Waarom ga je niet een keertje bij Roel op de bank, bij RICA, geen idee wat het kost trouwens om daar ff te rollen.
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

850Turbo schreef:
v40jlt4 schreef:Klopt de volgende rekensom?

Op dit moment is vanaf zo'n 4000 toeren mijn Air/Fuel Ratio 15/1 da's niegoe. Dus ging ik er vanuit dat mijn injectoren te klein waren.

Stel ik maak mijn injectoren 30% groter en schroef de turbodruk met 13% op (van 1.15 naar 1.3Bar), klopt het volgende:

Turbodruk +13% A/F ratio naar 17/1 (ongeveer)
30% meer benzine A/F = 17/1.3 = 13/1.
dit is theorie, heel mooi maar praktijk is anders.
het is niet omdat je grotere injectors plaatst en de druk opvoert dat er ook méér benzine ingespoten word.
daarvoor moet je de ECU (laten) aanpassen.
De ECU is toch ietsje slimmer dan je denkt. I.i.g de Siemens EMS 2000

In closed loop mode probeert de ECU de A/F ratio op 14.7/1 te houden. Pomp je er meer lucht in, dan zal ie meer benzine inspuiten.

Het volgende stuk heb ik van horen zeggen en weet ik niet zeker:
Boven de 4000 of 4500 kan ie het niet meer aan (voornamelijk doordat de O2 sensor geen bruikbare data meer doorgeeft, want het is geen breedband-sensor) en maakt ie gebruik van tabellen. Gebaseerd op DC.
De ECU zal gewoon, met dezelfde druk, de injectoren een bepaalde tjd laten inspuiten. Bij grotere injectoren betekent dat meer benzine.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”