Range xc40 recharge serieus laag

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
ruddmore
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.01.2021 - 11:54

Sinds 2 weken in het bezit van de XC40 P8 en ik vind het van groot belang om de actieradius beloftes hier tegen het licht te houden.
Zonder technisch te worden: de verschillende afstanden in zomer en winter, genoemd door zowel Volvo zelf, als die van meerdere instanties EN (wat ik heel opvallend vind) de pers zoals Autovisie, kloppen totaal niet.

Het is heel eenvoudig; advies is 90% laden, dus wil je met 10% acculading thuiskomen -veiligheidsmarge- dan heb je dus 80% ter beschikking zonder opladen tussendoor.
Welnu, vraag het Google in de auto en je zult zien dat er MAX 2 km per procent gereden kan worden. Dus ja, bij bovenstaand uitgangspunt; 160 km in wintertijd! Eerlijk is eerlijk: opladen tot 100% en voorverwarmen (mits aan de stekker, anders werkt het niet!) en zeer rustig 50, 80 en 100 km aanhouden zal 90% x 2,2 km = 198 km actieradius opleveren.

Oh ja, ik heb de beroemde warmtepomp optie (1092). Daarvan wist de dealer helaas in eerste instantie niet of ie voor comfort is (standkachel principe) of voor vergroting van de acieradius. Even opgezocht, maar pas bij +5 graden levert het iets op! Wat dat oplevert is ook volslagen onduidelijk.

Ervaring met deze auto in de zomer (bij temperaturen boven 15 graden bijv.) heb ik niet, maar ik hou mijn hart vast.

Hoe dan ook: ik ben meer dan teleurgesteld en voel me misleid en bestolen EN ben procedure gestart om de auto formeel terug te geven.
Dit is helaas niets anders dan een wanprestatie van Volvo .
De te vroege lancering is mi. de oorzaak (denk ook aan het ontbreken van de call-app of apple carplay) en hopelijk komen er software updates binnen 6 maanden die de range serieus verlengen.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Dit lijkt wel bij elke nieuw gelanceerde elektrische auto zo te zijn. Ik herinner me van een paar jaar terug dezelfde berichten over de Jaguar I-Pace. Die range was ook echt serieus een dingetje. Nu, ruim 2 jaar later, is dat absoluut geen issue meer en is de range zowat verdubbeld door een reeks updates en aanpassingen, ook op bestaande auto's. En ditzelfde is ook gebeurd met de Audi E-Tron en andere elektrische auto's.

Nu moet ik zeggen dat onze MINI Electric netjes doet wat op papier en door dealer was beloofd. Wat dan waarschijnlijk komt door hun opgedane kennis en ervaring met de BMW i3...

Al met al blijft elektrisch rijden momenteel nog steeds wel wat pionieren...
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik zie hier heel veel negatieve verhalen, maar ik kan gewoon 25kWh/100km rijden op de snelweg met een buitentemperatuur van 2 graden. Hierbij heb ik mij overigens wel netjes aan de snelheid gehouden (iets waar de NEDC en WLTP ook vanuitgaan). Hiermee haal ik overigens ook niet de beloofde range. Zal wel beter worden bij warm weer wanneer de warmtepomp ook zijn ding kan doen (we hebben ook een warmtepomp voor het huis en die verbruikt aanzienlijk meer met dit weer).

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat er een EV is geweest die bij marktintroductie de range heeft gehaald. Van de i-Pace zei men in het begin ook dat de range schandalig was, maar inmiddels hoor je er niets meer over. Ook over de Tesl'a werd geklaagd na oplevering en ook dat ging over. Ik wacht rustig af en zie wat er komen gaat. Wat ik in de diverse fora zie is dat de bandenspanning lig wel in de gaten gehouden moet worden. Diverse bandenboeren hebben de winterbanden al op een vele te lage bandenspanning opgeleverd (2.4 ipv 3 bar) met een verbruik rond de 30kWh als resultaat.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat rijdt toch volkomen r.k, een bandenspanning van 3 bar op een auto?
Wat weegt een XC40 P8?
Heb een V90 lange tijd op 2.6 gereden met foutief afgesleten PS4 banden als gevolg, hij was wel lekker zuinig met die hard opgepompte banden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

ruddmore schreef: 06.01.2021 - 09:26 Sinds 2 weken in het bezit van de XC40 P8 en ik vind het van groot belang om de actieradius beloftes hier tegen het licht te houden.
Zonder technisch te worden: de verschillende afstanden in zomer en winter, genoemd door zowel Volvo zelf, als die van meerdere instanties EN (wat ik heel opvallend vind) de pers zoals Autovisie, kloppen totaal niet.

Het is heel eenvoudig; advies is 90% laden, dus wil je met 10% acculading thuiskomen -veiligheidsmarge- dan heb je dus 80% ter beschikking zonder opladen tussendoor.
Welnu, vraag het Google in de auto en je zult zien dat er MAX 2 km per procent gereden kan worden. Dus ja, bij bovenstaand uitgangspunt; 160 km in wintertijd! Eerlijk is eerlijk: opladen tot 100% en voorverwarmen (mits aan de stekker, anders werkt het niet!) en zeer rustig 50, 80 en 100 km aanhouden zal 90% x 2,2 km = 198 km actieradius opleveren.

Oh ja, ik heb de beroemde warmtepomp optie (1092). Daarvan wist de dealer helaas in eerste instantie niet of ie voor comfort is (standkachel principe) of voor vergroting van de acieradius. Even opgezocht, maar pas bij +5 graden levert het iets op! Wat dat oplevert is ook volslagen onduidelijk.

Ervaring met deze auto in de zomer (bij temperaturen boven 15 graden bijv.) heb ik niet, maar ik hou mijn hart vast.

Hoe dan ook: ik ben meer dan teleurgesteld en voel me misleid en bestolen EN ben procedure gestart om de auto formeel terug te geven.
Dit is helaas niets anders dan een wanprestatie van Volvo .
De te vroege lancering is mi. de oorzaak (denk ook aan het ontbreken van de call-app of apple carplay) en hopelijk komen er software updates binnen 6 maanden die de range serieus verlengen.
En welkom op het forum! Gefeliciteerd met deze mooie auto waar je z.s.m. weer vanaf schijnt te willen.

Eerlijk gezegd begrijp ik het gejammer van enkele van de "nieuwe ev-rijders" niet zo. Het is toch inmiddels wel een feit van algemene bekendheid dat (ook) elektrische auto's in de praktijk minder zuinig zijn dan op papier wordt voorgeschoteld? En ja, hoe ver je op een lading komt is erg afhankelijk van de verkeersomstandigheden, weersituatie en de rechtervoet. Maar dat is voor auto's met verbrandingsmotor nooit anders geweest. Ik heb nog nooit een rijder van een ICE-auto horen klagen over het feit dat de actieradius minder is dan was beloofd. Ook niet verbazend, want fabrikanten gaven nooit actieradiuscijfers voor die auto's. Wel gemiddelde verbruikscijfers, maar die kloppen in de praktijk ook van geen kanten.
Om voor de berekening van de actieradius uit te gaan van 80% accucapaciteit (omdat het advies zou zijn niet verder dan 90% op te laden en niet onder de 10% leeg te rijden) slaat ook nergens op. Je rijdt de tank van een brandstofauto toch ook niet tot de laatste druppel leeg? Ik tankte voorheen bijna altijd al als er nog 25% tankinhoud over was. Dus die 800+ km actieradius met je dieselmotor ga je in de praktijk ook zelden halen/benutten. Als je bij een elektrische auto dan wel afgaat op de (theoretische) maximale actieradius die door een fabrikant wordt opgegeven, meet je met twee maten en hou je jezelf voor de gek.

Blijft over dat de gemiddelde bruikbare actieradius van een BEV nog altijd fors achterblijft bij die van een ICE auto. Dat is een feit. Nu in de winter heeft mijn E-tron 50 (die ik normaal gesproken tot 80% oplaad) een bereik van zo'n 200km. Zou ik hem 100% opladen dan kom ik aan de 240-250 km bereik. In de zomer is een kleine 300 km haalbaar. Dat komt aardig overeen met wat de Audidealer mij vooraf heeft verteld. In de praktijk volstaat dat voor mij in Nederland altijd, de meeste dagen kom ik met woon-werkverkeer slechts aan 50 km. Mocht ik een keer een verre rit hebben naar een uithoek in NL dan is opladen op de bestemming bijna altijd mogelijk. En mocht dat onverhoopt niet kunnen, dan maak ik een tussenstop bij een snellaadstation, waar in max 25 minuten tot 80% kan worden bijgeladen. Vrijwel altijd genoeg om thuis te komen. Zelfs een rit naar Denemarken heb ik zonder problemen afgelegd. Het vergt wel wat extra tijd en planning vooraf.

Ben je vertegenwoordiger en rij je dagelijks vele honderden kilometers door het land, dan is naar mijn mening een BEV gewoon (nog) niet geschikt voor jou. Maar over enkele jaren zal het gemiddeld bereik van BEV's aanzienlijk zijn toegenomen verwacht ik. Heb je nu niets aan, maar als een BEV-rijder van nu verwacht dat zijn auto de WLTP-actieradius haalt is hij/zij naïef. Om te spreken van misleiding en zelfs diefstal lijkt mij dan ook volslagen onzin.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Helemaal eens met Summum.
Het lijkt wel of dit forum de laatste tijd als medium om gal te spuwen wordt gebruikt door nieuwe leden in plaats van een plek om open en gezellig over Volvo te discussiëren en elkaar te helpen.
En om nog even op de inhoud in te gaan: het lijkt mij met de huidige stand van de techniek normaal om elke avond je BEV aan de lader te hangen zodat je 's ochtends met een volle accu op pad kan.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik snap de teleurstelling over de beperkte range, wellicht kent Volvo coulance als het gaat om terugnemen of inruilen op een model met een ICE maar ik denk dat een formeel traject kansloos is aangezien de auto een onafhankelijke WLTP test heeft ondergaan en zolang de auto die waarden haalt is hij dus conform specificaties geleverd.

Persoonlijk denk ik dat hier de in mijn beleving ietwat suffe suv hype zich manifesteert (relatief hoge luchtweerstand) icm koud weer waardoor ook nog eens een significante hoeveelheid energie nodig is om de cabine en accu een beetje op temp te houden. En nu zijn de accu's nog nieuw....
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

diesel01 schreef: 06.01.2021 - 12:23member
Rijdt prima hoor. De XC40 weegt dan ook wel wat. Zo uit mijn hoofd is de standaard bandenspanning 2.8. Al diverse malen gehoord dat iemand hem op 3 had gezet.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

lancer schreef: 06.01.2021 - 21:13
diesel01 schreef: 06.01.2021 - 12:23member
Rijdt prima hoor. De XC40 weegt dan ook wel wat. Zo uit mijn hoofd is de standaard bandenspanning 2.8. Al diverse malen gehoord dat iemand hem op 3 had gezet.
Een XC90 T8 rijdt standaard ook op 2.9 bar.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik heb een diesel die op papier een verbruik heeft van 1:24, maar in de praktijk 1:16 blijk te zijn (niet alleen bij mij). Dat zou 66% van de geadverteerde actieradius zijn, als ze bij brandstofmotoren de actieradius op de folder printen.
De P8 zou in theorie 430km mogen rijden, neem ik daar 66% van dan is dat 283km in het dagelijks gebruik. Deze vorm van 'oplichting' in de folder hebben we al heel lang mee te maken, maar met de kleine actieradius van een EV wordt het pas als een probleem gezien.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Actieradius is bij 100% lading 400km zonder warmtepomp. Met geadviseerde 80% lading zou je op 320km uitkomen, de lage temperaturen hebben nog eens 20% verlies tot gevolg
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Ja, verwachten dat een EV wel opeens de geadverteerde range haalt... Het is nog altijd een cijfer vanuit een testomgeving om verschillende voertijgen met elkaar te vergelijken.
Mijn V40 D4 doet in de folder 3,3l/100km. 1:30. Maar in de praktijk haal ik 1:15 (veel korte stukjes de laatste tijd). Snelweg was 1:18. Dus ruwweg de helft als praktijkgegeven nemen is een goed uitgangspunt. Dus dan haalt een EV met 400km range dus 200km. En je moet wat reserve overhouden om bij een laadpunt te komen. En onderweg laden duurt veel langer. Dus als je verder rijdt dan een pakweg 150km per dag kan een EV vervelend zijn. Blijf je binnen die range en kun je hem thuis aan de lader hangen dan lijkt het me wel prettig.
Moes
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.01.2021 - 20:05

OGA244 schreef: 07.01.2021 - 07:49 Actieradius is bij 100% lading 400km zonder warmtepomp. Met geadviseerde 80% lading zou je op 320km uitkomen, de lage temperaturen hebben nog eens 20% verlies tot gevolg
Jou berekening klopt helemaal. Rijd de p8 nu een maandje. Ik rijd zelden tot nooit 300km op een dag. Zijn 1x weekendje weg geweest en had bij aankomst na 180km nog 40% over. Begonnen met 100% opgeladen. Als ik dat door reken kom ik op 300km. Bekend is dat in de winter je snel 20 -25% verliest. Dan kom je uit op 400km. En dan ben ik iemand die flink doorrijdt.

Paar updates en wat beter weer en ik weet zeker dat ik 430km met 100% lading ga halen. maar of ik daar ooit achterkom weet ik niet. Toen ik benzine reed, reed ik ook nooit me tank leeg.

Belangrijkste van alles. Super blij met de auto. Op alle vlakken comfort luxe vermorgen sportieve uitstraling met de nodige opties.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Er schijnt eind van de maand een update te komen waardoor de warmtepomp (als je die optie genomen hebt) actief wordt. Dat op zich zou een range-vergroting moeten opleveren van max. 30 km zegt de prijslijst.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

lancer schreef: 06.01.2021 - 12:14 Ik zie hier heel veel negatieve verhalen, maar ik kan gewoon 25kWh/100km rijden op de snelweg met een buitentemperatuur van 2 graden. Hierbij heb ik mij overigens wel netjes aan de snelheid gehouden (iets waar de NEDC en WLTP ook vanuitgaan). Hiermee haal ik overigens ook niet de beloofde range. Zal wel beter worden bij warm weer wanneer de warmtepomp ook zijn ding kan doen (we hebben ook een warmtepomp voor het huis en die verbruikt aanzienlijk meer met dit weer).

Daarnaast kan ik me niet herinneren dat er een EV is geweest die bij marktintroductie de range heeft gehaald. Van de i-Pace zei men in het begin ook dat de range schandalig was, maar inmiddels hoor je er niets meer over. Ook over de Tesl'a werd geklaagd na oplevering en ook dat ging over. Ik wacht rustig af en zie wat er komen gaat. Wat ik in de diverse fora zie is dat de bandenspanning lig wel in de gaten gehouden moet worden. Diverse bandenboeren hebben de winterbanden al op een vele te lage bandenspanning opgeleverd (2.4 ipv 3 bar) met een verbruik rond de 30kWh als resultaat.
Even compleet gemist dat jij een P8 hebt, leuk!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Peebeetje
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.01.2021 - 15:02

Heb nu de eerste 5.000 kilometer er op zitten en rijdt met een gemiddeld verbruik van 30,2 kWh ofte wel een maximum bereik van 250 kilometer als je 100% leeg zou rijden . Ik heb al veel ervaring met andere vol electrische auto's en die waren over het algemeen positief. Tot op heden heb ik spijt van mijn aankoop. Veel mankementen, onverwachte noodstops, wegvallende cruisecontrol, geen verbinding, geen volvo on call maar bovenal een veel te lage actieradius.
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Peebeetje schreef: 11.01.2021 - 15:26 Heb nu de eerste 5.000 kilometer er op zitten en rijdt met een gemiddeld verbruik van 30,2 kWh ofte wel een maximum bereik van 250 kilometer als je 100% leeg zou rijden . Ik heb al veel ervaring met andere vol electrische auto's en die waren over het algemeen positief. Tot op heden heb ik spijt van mijn aankoop. Veel mankementen, onverwachte noodstops, wegvallende cruisecontrol, geen verbinding, geen volvo on call maar bovenal een veel te lage actieradius.
Donders, dat is een serieus hoog verbruik. Dat lijkt me echt niet normaal!
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Kun je de auto niet weer inleveren? Voldoen immers niet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Je hebt al ervaring net andere elektro auto's zeg je. En volvo is een premium merk daar mag je ook niet veel mankementen van verwachten. Ik zou het proberen.
Peebeetje
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 11.01.2021 - 15:02

moos v40 schreef: 12.01.2021 - 08:21 Kun je de auto niet weer inleveren? Voldoen immers niet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Je hebt al ervaring net andere elektro auto's zeg je. En volvo is een premium merk daar mag je ook niet veel mankementen van verwachten. Ik zou het proberen.
Ik ben er inderdaad mee bezig. Dealer gaat na aandringen wel onderzoek doen en verwacht van de software update ook verbetering in het verbruik. Update wordt deze maand nog verwacht. Als verbruik inderdaad dermate laag blijft is het voor mij geen optie om er mee door te rijden. Dan wordt het overstappen op een Tesla, die presteert qua verbruik aanzienlijk beter. Zelfs de Ipace doet het ondanks alle slechte verhalen beter dan de XC40
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik vind het nog te vroeg om elektrisch te gaan rijden, tenzij je een stadswagen zoekt. De volgende jaren gaan die batterijen steeds sneller laden , grotere afstanden afleggen en veel goedkoper worden.
We staan nog maar aan de begin fase.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”