S80 erg lage compressie en slecht starten
Geplaatst: 04.12.2020 - 20:00
Onlangs kocht ik een S80 (2003) bij een particulier. De auto reed goed bij de proefrit. Wel viel me op dat hij minder direct startte dan mijn S70, maar daar heb ik niets achter gezocht. Na twee ritten heb ik de tank vol gegooid (E5). De volgende ochtend - na een koude nacht - startte de auto niet. Nieuwe accu geplaatst, zonder effect. Vacuümslangen vervangen (waren wat poreus), leek enig effect te hebben op het terugvallen in toeren (nadat hij toch weer eens startte), maar later ook weer niet. De start blijft allerberoerdst; kost minuten proberen voordat hij eindelijk aanslaat.
Dus maar naar een Bosch Car Service gebracht. Die ontdekten gaandeweg dat alle vijf de cilinders te weinig druk genereren. Twee zelfs maar 3,5 bar! De hoogste was 7,5 bar, ook nog te weinig dus.
Hun conclusie was dan ook dat het hoe dan ook erg veel geld gaat kosten om dit te repareren. Ofwel om verder te gaan in de diagnose (kop eraf, kleppen bekijken, oid) en vervolgens te repareren, ofwel door een andere motor te plaatsen. Voor minder dan € 2.500 zou dat niet gaan lukken. Dat is hij niet waard, dus dat zou (flink) verlies nemen betekenen.
Het gekke is (voor mij althans) dat hij prachtig loopt áls hij eenmaal loopt. Merk ook geen vermogens verlies tijdens het rijden, al heb ik dat vermogen sinds het probleem nog niet erg aangesproken. Maar als de compressie zo beroerd is, hoe kan hij dan zo mooi lopen?
Graag plaats ik de casus hier, in de hoop dat iemand met verstand van zaken hierin mee kan denken. Zijn er scenario's denkbaar die (aanzienlijk) minder kostbaar zijn, of wordt het inderdaad verlies nemen?
Dus maar naar een Bosch Car Service gebracht. Die ontdekten gaandeweg dat alle vijf de cilinders te weinig druk genereren. Twee zelfs maar 3,5 bar! De hoogste was 7,5 bar, ook nog te weinig dus.
Hun conclusie was dan ook dat het hoe dan ook erg veel geld gaat kosten om dit te repareren. Ofwel om verder te gaan in de diagnose (kop eraf, kleppen bekijken, oid) en vervolgens te repareren, ofwel door een andere motor te plaatsen. Voor minder dan € 2.500 zou dat niet gaan lukken. Dat is hij niet waard, dus dat zou (flink) verlies nemen betekenen.
Het gekke is (voor mij althans) dat hij prachtig loopt áls hij eenmaal loopt. Merk ook geen vermogens verlies tijdens het rijden, al heb ik dat vermogen sinds het probleem nog niet erg aangesproken. Maar als de compressie zo beroerd is, hoe kan hij dan zo mooi lopen?
Graag plaats ik de casus hier, in de hoop dat iemand met verstand van zaken hierin mee kan denken. Zijn er scenario's denkbaar die (aanzienlijk) minder kostbaar zijn, of wordt het inderdaad verlies nemen?