ACC is een fantastisch hulpmiddel. Maar ook niet meer dan een hulpmiddel. (Oei, niet in dezelfde valkuil lopen als bij PA of LA).
En ik kan er mee leven, met al de "nukken en kuren" die een dergelijk systeem heeft.
Het is echter niet altijd even goed bruikbaar in ons "hufterig" verkeersbeeld. En het heeft ook wel wat beperkingen. Maar vooral op enkelbaans 80 km wegen of autowegen is het een rustbrenger.
Ervaringen na 2 maanden in een S60
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19497
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50
Bij mij staan de hulp systemen op de snelheidsaanpassing in bochten tijdens ACC ook altijd aan en moet zeggen dat ze sinds de vorige generatie weer net wat beter zijn geworden.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Het verkeer is gewoon te druk om de gaten niet te vullen. Dat heeft helemaal niets met hufterigheid te maken volgens mij. Technologie is mooi en kan het leven veraangenamen maar het is verstandig om zelf na te blijven denken en actief aan het verkeer te blijven deelnemen. Berijder is en blijft verantwoordelijk.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- peer54
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30
De auto zit vol technische hoogstandjes. Behalve als je de fietsendrager op de trekhaak hebt staan en je opent de achterklep dan heb je schade.
Groet Peer
Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
- Flippeke
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24.10.2020 - 12:39
Tja, als je de weg afstuurt de berm in heb je ook schade.. schuld van Volvo?
2014 V40 D4 R-design Osmium Grey
2014 V40 D4 Ocean Race Black Sapphire
2016 V60 D6 AWD R-Design Black Sapphire
2003 XC70 2.4 T GEARTR. 4WD Ash gold Pearl
2019 V60 T8 Polestar Engineered Black stone solid
2014 V40 D4 Ocean Race Black Sapphire
2016 V60 D6 AWD R-Design Black Sapphire
2003 XC70 2.4 T GEARTR. 4WD Ash gold Pearl
2019 V60 T8 Polestar Engineered Black stone solid
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik vind de ACC ook een heerlijk hulpmiddel. Wel herken ik de opmerkingen hier dat het soms wel heel abrupt ingrijpt en naar mijn smaak te abrupt. Bijvoorbeeld als jij op de snelweg een 100m of meer achter een auto rijdt, die auto gaat een vrachtwagen inhalen en opeens ziet ACC dus die vrachtauto en gaat dan vol in de rem. Dat kan echt wel beter is mijn mening (en ik ben geneigd te denken dat mijn D6 dat beter deed). Verder zie ik de ACC niet als een hulpmiddel maar meer als een veiligheidsvoorziening. Mocht ik iets over het hoofd zien dan grijpt de auto in om een ongeluk te voorkomen en dat vind ik de meerwaarde van het systeem, idem voor LKA.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
In combinatie met het gebruik van het gaspedaal werkt het voor mij prima. Kan dan heel relaxed rijden.
Voor de goede orde: Rechts inhalen is verboden. Ik merk (en soms tot hun eigen schrik) dat veel autorijders dat niet meer weten.
Voor de goede orde: Rechts inhalen is verboden. Ik merk (en soms tot hun eigen schrik) dat veel autorijders dat niet meer weten.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
...ik ervaar de ACC op dezelfde wijze als jij hier beschrijft. Alleen, dacht ik dat de auto ook ingrijpt als de ACC uit staat..Gouwe schreef: ↑28.11.2020 - 10:11 Ik vind de ACC ook een heerlijk hulpmiddel. Wel herken ik de opmerkingen hier dat het soms wel heel abrupt ingrijpt en naar mijn smaak te abrupt. Bijvoorbeeld als jij op de snelweg een 100m of meer achter een auto rijdt, die auto gaat een vrachtwagen inhalen en opeens ziet ACC dus die vrachtauto en gaat dan vol in de rem. Dat kan echt wel beter is mijn mening (en ik ben geneigd te denken dat mijn D6 dat beter deed). Verder zie ik de ACC niet als een hulpmiddel maar meer als een veiligheidsvoorziening. Mocht ik iets over het hoofd zien dan grijpt de auto in om een ongeluk te voorkomen en dat vind ik de meerwaarde van het systeem, idem voor LKA.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19497
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Als ik op een uitvoegstrook rij, rechts van de blokmarkering, is "inhalen" niet verboden.
Overigens is onnodig links blijven plakken een enorme ergernis. Als je er dan op de ACC rechts voorbij gaat is dat nog altijd verboden ja. Ik ben dan ook niet roomser dan de paus en rij er, gewoon rechts voorbij. Ook al mag het niet. (Alleen op een tweestrooks baan trouwens, op de 5 strooks A2 ga ik wel slalommen, hoewel dat een zeer onrustig verkeersbeeld zal geven .)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik haal niet rechts in, hoogstens op een uitrijstrook of in een file. Verder niet.
En onnodig links rijden vanwege mijn ACC doe ik ook niet. Dan zet ik 'm uit, want dan is het toch al te druk om 'm te blijven gebruiken.
En onnodig links rijden vanwege mijn ACC doe ik ook niet. Dan zet ik 'm uit, want dan is het toch al te druk om 'm te blijven gebruiken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1219
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dan heb je rechts ook ruimte genoeg.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19497
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Maar mag dus ook niet.
BTW, ik zal niet links blijven plakken. Maar als ik keurig rechts rij op de ACC en er is zo'n linksplakker. Dan rij ik hem/haar, ongeoorloofd dat wel, rechts voorbij. Ik ga niet onnodig remmen.
BTW, ik zal niet links blijven plakken. Maar als ik keurig rechts rij op de ACC en er is zo'n linksplakker. Dan rij ik hem/haar, ongeoorloofd dat wel, rechts voorbij. Ik ga niet onnodig remmen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2960
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Nog een situatie waarin ik rechts inhaal:
Als er in de verte een vrachtwagen op de rechter rijbaan rijdt en iedereen alvast naar de linkerbaan gaat om in te halen. Op de linkerbaan gaat de snelheid eruit en ik blijf op de rechterbaan en haal iedereen rechts in op de ACC. Aangekomen bij de vrachtwagen kijken we wel eens of en hoe we er voorbij kunnen.
Of soortgelijk: in de verte gaat de rechter rijstrook dicht vanwege werkzaamheden ofzo. Auto's gaan veel te vroeg alvast naar links, de rechter rijstrook raakt leeg. Ik rij altijd door tot het punt dat je moet opschuiven, maximaal benutten van het asfalt, en haal daarbij vaak rechts in omdat links alles al min of meer vast staat.
Maar dit is dan al niet meer op ACC, die is in deze situaties niet zo praktisch.
Als er in de verte een vrachtwagen op de rechter rijbaan rijdt en iedereen alvast naar de linkerbaan gaat om in te halen. Op de linkerbaan gaat de snelheid eruit en ik blijf op de rechterbaan en haal iedereen rechts in op de ACC. Aangekomen bij de vrachtwagen kijken we wel eens of en hoe we er voorbij kunnen.
Of soortgelijk: in de verte gaat de rechter rijstrook dicht vanwege werkzaamheden ofzo. Auto's gaan veel te vroeg alvast naar links, de rechter rijstrook raakt leeg. Ik rij altijd door tot het punt dat je moet opschuiven, maximaal benutten van het asfalt, en haal daarbij vaak rechts in omdat links alles al min of meer vast staat.
Maar dit is dan al niet meer op ACC, die is in deze situaties niet zo praktisch.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Daf88
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03
Ik heb mijn eerste twee uur snelweg rijden erop zitten en met de ACC op 105km/h: heerlijk! Het gaat zo vloeiend dat ik soms niet in de gaten had dat de auto al langzaam aan het afremmen was naar 100 km/h. Even knipper naar links, de auto geeft rustig gas bij en ik haal de voorligger in. Dit was overdag, dus de snelheidsverschillen zijn minder groot dat speelt vast ook een rol.
Kan het zijn dat de Recharge modellen wat soepeler kunnen remmen en versnellen met de ACC?
Kan het zijn dat de Recharge modellen wat soepeler kunnen remmen en versnellen met de ACC?
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
- VincentH6
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 27.01.2020 - 09:11
- Locatie: NH
Dat kan ik niet beoordelen. Heb wel gemerkt dat de Drive-mode ook invloed heeft op het moment van vertragen bij het naderen van een voorligger. Als ik 'm in de Polestar mode zet dan rijdt de auto dichter naar de voorligger toe voordat het vertragen begint. Onder normale verkeersomstandigheden vind ik dat prima rijden (vergelijkbaar met de Passat). In stop-and-go verkeer is de Polestar mode wel erg onrustig, bruusk remmen en fel optrekken. Dan maakt de Comfort stand zijn naam waar.Daf88 schreef: ↑03.12.2020 - 13:44 Ik heb mijn eerste twee uur snelweg rijden erop zitten en met de ACC op 105km/h: heerlijk! Het gaat zo vloeiend dat ik soms niet in de gaten had dat de auto al langzaam aan het afremmen was naar 100 km/h. Even knipper naar links, de auto geeft rustig gas bij en ik haal de voorligger in. Dit was overdag, dus de snelheidsverschillen zijn minder groot dat speelt vast ook een rol.
Kan het zijn dat de Recharge modellen wat soepeler kunnen remmen en versnellen met de ACC?
Het is volgens mij ook een kwestie van gewenning om te kunnen anticiperen op het moment dat de auto gaat vertragen. Als je dat moment weet in te schatten dan kun je tijdig naar links. Dat wil ik alleen zo laat mogelijk doen. Stoor me vaak aan links-rijders en dan wil ikzelf geen bron van ergernis worden.
Volvo S60 R-Design - Fusion Red (2020)
Volvo S60 Intro Edition - Black Stone (2001)
VW Passat R-Line - Diamond Black (2016)
Volvo V60 Momentum - Savile Grey (2012)
Eerder: Renault Laguna GT II en III, VW Golf, Toyota Yaris Verso, Opel Astra, Fiat Brava, Nissan Micra