Veel fouten in Sensus navigatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 12.01.2022 - 14:49
BraboFrits schreef: 12.01.2022 - 12:30 Of wordt dit wel gecontroleerd?
Theoretisch wordt het gecontroleerd maar men vanwege Covid veel gedoe gehad met die controle. Dat werd in Azië gedaan en omdat men niet meer naar het werk mocht stagneerde dat enorm. Los daarvan stelde ik wel vraagtekens bij die controles want zaken die wel gecontroleerd werden klopten vaak ook niet. Daarnaast heeft men de Map Creator geïntroduceerd. Daar zitten zodanig wat bugs in die ervoor zorgen dat wijzigen die door gebruikers correct worden ingevoerd verkeerd worden doorgevoerd. Ik vermoed dat men het principe van Open Street Map heeft willen overnemen maar dat dat niet helemaal gelukt is en dat men nu met de "rotzooi" zit.
Wat ook niet meehelpt is dat je als gebruiker van de Map Creator niet doorhebt dat iedere aanpassing die je doet waadwerkelijk wordt gesubmit. Sommige gebruikers melden zich aan en proberen vervolgens wat uit met de interface en vermeubelen de kaart. Hierdoor komen dus allerlei spookwegen in het kaartmateriaal terecht. Ik zou verwachten dat je aanpassingen doet en vervolgens heel bewust op "Submit" moet klikken om de aanpassingen door te zetten. Ook zijn er gebruikers die niet goed weten hoe de interface werkt en dus hun wijzigingen foutief invoeren. Samen met de gebrekkige moderatie leidt dat ook tot fouten in het kaartmateriaal. Afgelopen jaar heeft men ook stokoude bedrijfinformatie ingelezen in de kaarten. Bedrijven die al 40 jaar niet meer bestaan, staan ineens op de kaart. Daarnaast heeft men tijdelijke snelheidsaanpassingen vanwege wegwerkzaamheden als definitief geldende maximum snelheden vastgelegd. Allemaal een beetje ondoordachte acties. Ik hoop dat het in de toekomst beter gaat.
Nou, dat klinkt allemaal niet bemoedigend moet ik zeggen.
Helemaal goed dat gebruikers fouten kunnen doorgeven maar de aanpassing zou toch door werknemers van Here met verstand van zaken moeten worden gedaan - na controle van de situatie door Here.
Ik snap dat dat heel wat kost maar ik heb inmiddels een erg onprettig gevoel bij deze kaarten... :-/
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Even ter info voor Brabo Frits
De Here kaart is de Garmin kaart
Garmin heeft een aantal jaren geleden zijn kaart divisie verkocht. Toen is de naam veranderd in Here. GARMIN koopt ze nu dus ook gewoon van Here
De Garmins hebben momenteel hetzelfde probleem
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Was Here eerder niet NavTech??
V70 T5 '14/MY '15
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 12.01.2022 - 16:31 na controle van de situatie door Here
Dat is onmogelijk. In West-Europa kan dat nog wel maar als iemand ergens een weggetje aanpast in het oosten van Roemenië of midden in Mongolië is dat moeilijk te controleren. Men moet het dus doen met gebruikers die een trustlevel krijgen, satellietkaarten en informatie die door overheden wordt aangeleverd.
Laatst gewijzigd door dimitripb op 12.01.2022 - 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Opa Bert schreef: 12.01.2022 - 16:53 De Here kaart is de Garmin kaart
Garmin heeft een aantal jaren geleden zijn kaart divisie verkocht. Toen is de naam veranderd in Here. GARMIN koopt ze nu dus ook gewoon van Here
Nee, Here heeft niets met Garmin te maken. Here was vroeger Navteq, wat weer ooit door Nokia is opgekocht. Garmin maakt nu wel gebruik van de kaarten van Here.
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Klopt
Het was Navteq, in 2007 opgekocht door Nokia, maar een jaar of 5 geleden overgenomen door een consortium van Audi, BMW en Daimler Benz.
Hoofdkantoor zit in Eindhoven.
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Opa Bert schreef: 12.01.2022 - 16:53 Even ter info voor Brabo Frits
De Here kaart is de Garmin kaart
Garmin heeft een aantal jaren geleden zijn kaart divisie verkocht. Toen is de naam veranderd in Here. GARMIN koopt ze nu dus ook gewoon van Here
De Garmins hebben momenteel hetzelfde probleem
Ow? Da's nieuw voor mij. Moet eerlijk zeggen dat ik er de laatste jaren niet echt veel mee gedaan heb.
Apart hoor, in mijn Garmin staan de actuele kaarten maar de problemen zoals beschreven in mijn Volvo ben ik daarmee nog niet tegen gekomen...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

BraboFrits schreef: 13.01.2022 - 13:02 maar de problemen zoals beschreven in mijn Volvo ben ik daarmee nog niet tegen gekomen...
Naast het kaartmateriaal zijn ook de algoritmes van het navigatiesysteem belangrijk voor de kwaliteit van navigeren. Als jij ergens anders uitkomt dan dat je hebt ingesteld is dat waarschijnlijk een probleem van de navigatiesoftware. Ook kan de software fouten bevatten die ervoor zorgen dat wegklasses verkeerd geïnterpreteerd worden, waardoor je op een fietspad terechtkomt. Het is heel moeilijk na te gaan waar het probleem zit, in de kaarten of de aansturende software. Spookwegen zijn uiteraard een probleem van het kaartmateriaal. Zover ik weet kun je bij een kaartleverancier ook kiezen tussen verschillende versies: een recente met het risico dat er veel fouten in zitten maar met het voordeel dat recente wijzigingen ook worden meegenomen of oudere robuustere versies die misschien niet zo up-to-date zijn maar waar ook minder fouten in zitten. Misschien koopt Volvo de eerst en Garmin de tweede.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

dimitripb schreef: 13.01.2022 - 20:49
BraboFrits schreef: 13.01.2022 - 13:02 maar de problemen zoals beschreven in mijn Volvo ben ik daarmee nog niet tegen gekomen...
Naast het kaartmateriaal zijn ook de algoritmes van het navigatiesysteem belangrijk voor de kwaliteit van navigeren. Als jij ergens anders uitkomt dan dat je hebt ingesteld is dat waarschijnlijk een probleem van de navigatiesoftware. Ook kan de software fouten bevatten die ervoor zorgen dat wegklasses verkeerd geïnterpreteerd worden, waardoor je op een fietspad terechtkomt. Het is heel moeilijk na te gaan waar het probleem zit, in de kaarten of de aansturende software. Spookwegen zijn uiteraard een probleem van het kaartmateriaal. Zover ik weet kun je bij een kaartleverancier ook kiezen tussen verschillende versies: een recente met het risico dat er veel fouten in zitten maar met het voordeel dat recente wijzigingen ook worden meegenomen of oudere robuustere versies die misschien niet zo up-to-date zijn maar waar ook minder fouten in zitten. Misschien koopt Volvo de eerst en Garmin de tweede.
Zou zomaar kunnen...
enfin, nog een half jaartje, dan gaat mijn pensioen in. Alle tijd dan om eens meer met navigatie te stoeien...ga het nog druk krijgen straks :-D
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Dan overstappen op TomTom op je telefoon. Die kan afbeelden op je sensus scherm via Apple car play of Android auto
Of als je gehecht bent aan je Garmin kaarten op My route app Navigation. Die gaat alleen op Iphone en carplay
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Met die Carplay krijgt men het al jaren niet voor elkaar om het schermvullend te maken. Je hebt een landscape app op een portrait scherm staan. Je ogen gaan behoorlijk van de weg af als je daar op wil kijken. Ook mis je dan de instructies in het scherm achter je stuur. Ondanks alle nieuwe techniek was mijn oude Tomtom Go 510 uit 2005 het beste navigatiesysteem als het om duidelijkheid en kwaliteit van de kaarten ging.
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Dat is inderdaad wel een nadeel.
Zou al beter zijn als ze de bovenste helft van het scherm zouden vullen.
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”