Retrofit elektrisch inklapbare spiegels

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Beste forumleden,

Voor mijn 2004 V50 Momentum 2.4 heb ik mijn oog laten vallen op een upgrade van mijn spiegels. Ik zou willen proberen om een elektrisch inklapbare set uit 2011 te willen monteren. Op de diverse fora word ik tot nu toe niet veel wijzer.

Aangeschaft:
- 2x elektrisch inklapbare spiegels met puddle lights (2011)
- Knoppencluster met functie om beide spiegels in te laten klappen (2011)

Heeft iemand enige know how of de DDM of kabelboom ook vervangen moet worden? En moet er software worden ingeladen? Weet iemand of er een ergens een tutorial op internet staat?

Ik weet dat modeljaar 2004 ook met elektrisch inklapbare spiegels is geleverd, vaak zit de juiste kabelboom er dan al in (gold ook voor stoelverwarming).

Hoop dat jullie me wijzer kunnen maken!
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Ik dacht dat dit een standaard was op alle V50 modellen. Indrukken spiegelknoppen in bestuurdersportier en de spiegels klappen in.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nee is het niet, zelfs de 2012 C30 van mijn ouders ontbreekt het op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Het is een fabriek-af optie, op latere modellen vaak wel geleverd in het kader van actie-paketten. Het was wel als optie leverbaar op de V50 uit 2004, dus ik gok dat het wel mogelijk zou moeten zijn om dit werkend te krijgen. De vraag is dus hoe :-)
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Het is mogelijk.
Heb retrofit van BLIS gezien op jouw platform, ik vermoed dat puddle lights en inklapbare spiegels minder voeten in aarde heeft.

Mijn suggestie zou zijn, als het geen officiële accessoire is zoals bij de V60, om het volgende te onderzoeken:

-Spiegels kopen met motor en eventueel geheugen, als je elektrische stoelen hebt.
-DDM en PDM vervangen in de deuren uit auto met elek.spiegels, tenzij je al modules hebt met aansturing, alle PINs aanwezig of enkele pins weg als je stekkers eruit haalt?

-deurkabel uit donor auto als draden ontbreken richting de spiegel. Op mijn v60 ontbreken enkel de draden van DDM tbv BLIS naar de spiegel.
-VDASH CEM unlock en dan configuratie wijzigen naar elektrische spiegels met of keuze zonder geheugen.
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Thanks, dat geeft de burger moed!

BLIS zou zelfs leuk zijn, maar ik moet zeggen dat ik er in mijn XC70 nou ook weer niet heel veel op let. Good old fashioned over de schouder kijken is tot nu toe altijd mijn redding geweest.

Ik twijfel over de deurkabel; iets staat mij bij dat de connector in het chassis bij latere modeljaren anders is. Ik ga de mijne checken en dan terug naar de sloop om de kabel daar te checken.

In ieder geval werken een latere DDM en PDM niet zondermeer; ik heb de facelift deurkaarten ooit geïnstalleerd tesamen met de facelift raammechanismen en toen moest ik toch mijn oude DDM en PDM’s terugplaatsen.

Het zou mooi zijn als het als volgt kan:
- Nieuwe kabel vanaf chassis naar deuren (driver & passenger)
- Nieuwe DDM & PDM van facelift donorauto
- Behoud van slot (2004) en overige componenten.

De enige voorwaarde in dit scenario is dus dat de deurkabel een-op-een over te zetten is.

Weet jij of er nog software geladen moet worden of is het inderdaad de optie aanzetten in VDASH? De CEM pincode is al bekend (ooit bij Obbe getuned en nieuw interieur met stoelverwarming geïnstalleerd).
Moet ik alleen ff checken bij VDASH of ze die code hebben opgeslagen.

Mocht ik nog iets in mijn overwegingen vergeten, dan hoor ik het graag.

Nogmaals dank!
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
GruttePier
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 14.01.2020 - 20:36

Misschien eerst even via de Dice en VDASH kijken of de inklapbare spiegels weggeschreven kunnen worden in jouw CEM?
Als je beschikt over een Dice kan je via d5t5 vdash installeren en anders keer langsrijden in Elst ;)

Als de code al bekend is, scheelt dat weer tijd.
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Dat is een goede, ik zal eens kijken of die optie in Vdash staat. En anders zal dat vast aan te passen zijn via de engineer van Vdash.

Mocht dat niet lukken, altijd een goed idee om in Elst langs te gaan, al is het maar voor de sfeer en een goed gesprek :-)
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Hoe zit dat eigenlijk met die inklapbare spiegels? Die van mij klappen alleen in als in de 2 knopjes van de spiegelverstelling tegelijkertijd indruk, maar lijkt me dat zoiets ook wel via de afstandsbediening mogelijk moet zijn? Moet je zoiets nog activeren?
Gebruikersavatar
wobbut
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 18.11.2018 - 13:16
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bedienen via de afstandbediening is mij onbekend, wel dat je via de boordcomputer kunt instellen of je spiegels standaard wilt laten in en uitklappen bij (de)activeren van contact.
'08 Volvo V70 2.5FT Geartronic (Obbetuning)
'10 Alfa Romeo MiTo 1.4 TCT

Actueel verbruik V70 | Afbeelding

-----
'12 Volvo V50 D2 Limited Edition (Obbetuning)
Gebruikersavatar
HJR
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 17.07.2016 - 12:16

stefan089 schreef: 23.11.2020 - 09:14 Hoe zit dat eigenlijk met die inklapbare spiegels? Die van mij klappen alleen in als in de 2 knopjes van de spiegelverstelling tegelijkertijd indruk, maar lijkt me dat zoiets ook wel via de afstandsbediening mogelijk moet zijn? Moet je zoiets nog activeren?
Bij mij zijn deze instellingen voor in en uitklappen van de spiegels i.c.m vergrendelen en ontgrendelen van de auto terug te vinden in het menu van de auto. Het menu waar men ook de instellingen voor bijvoorbeeld de klok kan aanpassen. Dit kan verschillen per bouwjaar en gekozen opties. Probeer het daar eens zou ik zeggen!
2006 Volvo S40 T5
2012 Volvo S40 D2 R-design Pro Edition + Winter Line
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Goh, dan moet ik toch nog eens kijken. Ik heb wel eens door het menu gelopen maar die functie nog niet tegen gekomen. Ik zal nog eens kijken. Thanks! Tot zover de topic-hijack ;)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Volvere schreef: 13.11.2020 - 11:43 Beste forumleden,

Voor mijn 2004 V50 Momentum 2.4 heb ik mijn oog laten vallen op een upgrade van mijn spiegels. Ik zou willen proberen om een elektrisch inklapbare set uit 2011 te willen monteren. Op de diverse fora word ik tot nu toe niet veel wijzer.

Aangeschaft:
- 2x elektrisch inklapbare spiegels met puddle lights (2011)
- Knoppencluster met functie om beide spiegels in te laten klappen (2011)

Heeft iemand enige know how of de DDM of kabelboom ook vervangen moet worden? En moet er software worden ingeladen? Weet iemand of er een ergens een tutorial op internet staat?

Ik weet dat modeljaar 2004 ook met elektrisch inklapbare spiegels is geleverd, vaak zit de juiste kabelboom er dan al in (gold ook voor stoelverwarming).

Hoop dat jullie me wijzer kunnen maken!
Spiegels van een V 50 van 2011 zijn wel anders als die van een V 50 van 2004
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Dank allen. Het ei van Columbus heb ik echter nog niet gevonden.
De kabel in de deur is ook anders qua aansluiting in modeljaar 2011 tov 2004, evenals het verloop van de bekabeling spiegels en DDM / PDM. Lijkt erop dat dit nog een aardige puzzel gaat worden.
Als je de EWD’s van beide modeljaren naast elkaar houdt, zitten behoorlijke verschillen in. Vraag me dus af of dit echt gaat werken. Mocht iemand in de tussentijd nog een gouden tip hebben, dan hoor ik die graag!
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Volvere schreef: 28.11.2020 - 18:26 Dank allen. Het ei van Columbus heb ik echter nog niet gevonden.
De kabel in de deur is ook anders qua aansluiting in modeljaar 2011 tov 2004, evenals het verloop van de bekabeling spiegels en DDM / PDM. Lijkt erop dat dit nog een aardige puzzel gaat worden.
Als je de EWD’s van beide modeljaren naast elkaar houdt, zitten behoorlijke verschillen in. Vraag me dus af of dit echt gaat werken. Mocht iemand in de tussentijd nog een gouden tip hebben, dan hoor ik die graag!
Elektrisch bedienbare en inklapbare spiegels kopen van een V 50 /S 40 van de bouwjaren 2004 tot ik meen 2008 daar zal het minste verschil inzitten, in mijn oude V 50 zaten ook spiegels met deze functies en purddie lights.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Stoney3K
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.03.2021 - 20:33

wobbut schreef: 24.11.2020 - 22:39 Bedienen via de afstandbediening is mij onbekend, wel dat je via de boordcomputer kunt instellen of je spiegels standaard wilt laten in en uitklappen bij (de)activeren van contact.
Die van mij gaan niet op contact, wel als ik de auto met de AB op slot zet of weer open maak.
MY2012 V50 D2 DRIVe Limited
Gebruikersavatar
ArnoudV40
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04.11.2019 - 15:03

Hoi! Ik heb net een V50 gekocht en wil daar graag een lederen interieur in zetten met stoelverwarming. Ik heb al een setje gevonden. Nu weet ik alleen niet of de bedrading er standaard al in zit, in ieder geval zitten er geen knopjes in de middenconsole.

Wie weet hier wat meer van? Ik zag dat er hier ook over stoelverwarming werd gepraat... Moet ik daarvoor ook een compleet andere middenconsole plaatsen (met knopjes)? En is alles dan plug en play of moet alles ingeleerd worden?
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Is erg lastig. Kost enorm veel tijd en geld om dat op de originele manier in je auto te krijgen. De software moet je via VDASH laten laden, de dealer kan het waarschijnlijk niet. Je kunt het beter op een aftermarket manier regelen.
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Die stoelverwarming is helemaal niet moeilijk. Heb ik zelf ook gedaan. De bedrading ligt er al, kwestie van knopje op middenconsole op de sloop halen en de software in laten leren. Dat kan Obbe (of een andere handige VIDA-owner) prima doen. De software is nog het kostbaarst.
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”