Trekhaakhoogte vs luchtvering

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Uh Bover,
Bij onze Xc40 staat de trekhaak ook te hoog. Hoger dan max 'genormaliseerd'.
En er is geen luchtvering.
Opgelost door de caravan hoger op de as te plaatsen. Lees: BPW-as 1 tandje te verstellen.

Deze info voor nieuwe lezers in dit topic.
zie: viewtopic.php?p=1724595#p1724595
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mees was even benieuwd hoe Alex vergaan is met de stand van zaken of caravan. Bij al mijn volvo s heeft de caravan er altijd goed achter gelegen....alleen de auto s met luchtvering blijken soms af te wijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1004
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

pimsam schreef: 08.06.2021 - 10:51 Ik heb afgelopen weken meerdere keren een enkelasser en een dubbelasser aanhangwagen achter de XC90 gehad. In beide gevallen staat de auto veel te hoog, zelfs in de laagste rijstand van de luchtvering.
Ik ga het maar eens aankaarten bij de dealer.
Wat ik begrijp is dat de rijhoogte van de luchtvering wordt bepaald door de rijmodus. Kun je volgens mij niet apart instellen, of heb ik dat verkeerd?
Ben benieuwd naar de reactie van de dealer, ik blijf dit zeker volgen...
Succes!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Bover schreef: 25.04.2022 - 09:49 Trekhaak hoogte kwam even voorbij in ander topic dus hier even doorgelezen...
Alex ben je nu tevreden met de huidige "stand van zaken" of beter verwoord de huidige stand van de caravan..."
Na veelvuldig afstellen, kan het er net mee door. Zou iets lager mogen.
Ik had toch voor een iets hogere band moeten kiezen. Maar om er nu een jaar oude band onder weg te halen….. 🙄
Ik heb begrepen dat de XC40 met dezelfde problemen zit. Je zou toch denken dat Volvo NL zelf lerend is… 🙈
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja dat zelflerende begint bij een boel klachtgen vaak.... :whistle: .

Die banden snap ik....het rijdt toch niet vervelend? Lijkt me meer een optisch hinderpaal..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Ik heb net onze Tabbert uit 2018 opgehaald met onze XC60 met luchtvering op 20” wielen.
XC60 is model 2022 Recharge, dus met verschillende rijmodi en daarbij behorende vaste hoogte van de luchtvering. Caravan in modus hybride en AWD keurig horizontaal, in power heel licht voorover.
Hier dus geen enkel probleem.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Bover schreef: 25.04.2022 - 21:08 tja dat zelflerende begint bij een boel klachtgen vaak.... :whistle: .

Die banden snap ik....het rijdt toch niet vervelend? Lijkt me meer een optisch hinderpaal..
Niet helemaal, afhankelijk van de drempel komt de achterzijde van de caravan aardig dicht bij de grond. En uit ervaring; de boot op wil meestal nog wel, alleen bij de boot af….. En zoals het nu lijkt in september naar Schotland… 🙈
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou Alex ls je gaat boten zou ik toch misschien maatje banden aanpassen. Die 200 eurie voor banden maar uit het vakantiebudget. iets minder wiskey als compensatie :lol: :lol:
Man wat mooi vooruitzicht Schotland!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Alex V70, ik lees in dit topic maar een paar gevallen dat de caravan achterover hangt, genoeg voorbeelden van Hobby (op eentje na), Knaus, Tabbert, LMC, Dethleffs die allemaal keurig horizontaal staan. Dus zowel met rechte als Delta Alko as, staalgeveerde BPW as, met andere woorden echt verschillende types. Omdat je auto ook al goed is nagekeken is mijn vermoeden echt dat het vooral de caravan is die blijkbaar laag ligt.
Ben je al eens bij verschillende caravandealers langs geweest om daar de verschillende koppelingshoogtes te meten (niet met de steunpunten uitgedraaid) of heb je al geprobeerd je caravan achter een beetje vergelijkbare auto te hangen zoals een Tiguan of een X3?
Wat ikzelf je nog kan melden is dat achter onze vorige XC 60 (vorige type zonder luchtvering) onze Kip niet anders qua iets voorover hellend lag dan onze in 2018 nieuw aangeschafte Tabbert.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Bover schreef: 26.04.2022 - 20:18 Nou Alex ls je gaat boten zou ik toch misschien maatje banden aanpassen. Die 200 eurie voor banden maar uit het vakantiebudget. iets minder wiskey als compensatie :lol: :lol:
Man wat mooi vooruitzicht Schotland!
Nu heb ik 195/70-15 gemonteerd (opgave Fendt) en ik zou dan naar 195/80-15 willen gaan. Totale hoogte verschil 39 mm. Dus een winst van 2 cm in de hoogte.
Hierover contact gehad met de caravan-dealer. Ik dacht dat ik mogelijk niet voldoende hoogte zou hebben in de wielkast. Maar de dealer gaf aan dat ik de ruimte aan de achterzijde wielkast moet opmeten. Ervaring was dat bij een te grote bandenmaat de achterzijde van de wielkast zou gaan uitslijten….
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

1zilvergrijs schreef: 28.04.2022 - 20:40 Alex V70, ik lees in dit topic maar een paar gevallen dat de caravan achterover hangt, genoeg voorbeelden van Hobby (op eentje na), Knaus, Tabbert, LMC, Dethleffs die allemaal keurig horizontaal staan. Dus zowel met rechte als Delta Alko as, staalgeveerde BPW as, met andere woorden echt verschillende types. Omdat je auto ook al goed is nagekeken is mijn vermoeden echt dat het vooral de caravan is die blijkbaar laag ligt.
Ben je al eens bij verschillende caravandealers langs geweest om daar de verschillende koppelingshoogtes te meten (niet met de steunpunten uitgedraaid) of heb je al geprobeerd je caravan achter een beetje vergelijkbare auto te hangen zoals een Tiguan of een X3?
Wat ikzelf je nog kan melden is dat achter onze vorige XC 60 (vorige type zonder luchtvering) onze Kip niet anders qua iets voorover hellend lag dan onze in 2018 nieuw aangeschafte Tabbert.
Achter mijn vorige XC’s had ik dit probleem niet. Het bekende probleem van de Delta as (doorzakken) heb ik opgelost door nieuwe rubbers te monteren (TrioRep). Moet zeggen dat dit qua hoogte mij niet zoveel heeft gebracht als gehoopt. Probleem zit echt in de trekhaak hoogte.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb wel eens gezien dat twee mensen op de dissel stonden toen hoogte verschil boot wal cruciaal bleek voor de achterkant caravan.
Ook een nood oplossing met als voorwaarde dat de luchtvering mee wil zakken dan.......
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

AlexV70, je auto is gecontroleerd, de caravan heeft nieuwe asrubbers en toch hangt de caravan achterover. Je bent er dunkt mij meer dan voldoende serieus bezig. Gelet op de ervaring van anderen, mezelf incluis, kan mijn conclusie niet anders zijn dan dat jouw caravan-koppelingshoogte lager is dan die bij anderen.
Gegeven blijft dat de trekhaakhoogte aan de forse kant is, maar dit valt niet op te lossen OF: vraag de dealer nogmaals de LV te controleren en volgens mijn dealer kunnen ze de auto ook wat lager instellen.
Een andere oplossing is montage van een adapterplaat tussen dissel en koppeling, Al-ko heeft daar originele onderdelen voor.
En tot slot: weet je zeker dat je huidige bandenmaat van de caravan de originele is?
Succes ermee!
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2956
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Vergeet het soort aanhanger.
Het begint bij......: de trekhaakhoogte.

Bron: https://www.aanhangcars.nl/trekhaakhoogte-aanhangwagen
en ik weet niet of het waar is:

Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja dan is mijn trekhaak redelijk goed gesteld....ouderwetse V70 kwaliteit maar serieus nu:.
het is geen grapje als de trekhaak en aanhanger geen goede mooie combi blijken. Hoop dat luchtvering toch elektronisch is bij te stellen zoals gesuggereerd wordt voor Alex..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

De luchtveringshoogte is door de dealer al verschillende keren bekeken en afgesteld in overleg Volvo NL. Een ander eindresultaat is blijkbaar niet mogelijk.
Caravan-koppelingshoogte. Zoveel merken onderstellen zijn er niet. Alleen de opbouw is verschillend. En Fendt heeft een lage opbouw. En ja, bandenmaat is correct, opgave Fendt.
De adapterplaat van Alko is het proberen nog waard, aan 2 cm zal ik genoeg hebben.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Bover schreef: 29.04.2022 - 12:34 Ik heb wel eens gezien dat twee mensen op de dissel stonden toen hoogte verschil boot wal cruciaal bleek voor de achterkant caravan.
Ook een nood oplossing met als voorwaarde dat de luchtvering mee wil zakken dan.......
Voordeel van luchtvering, hoogte blijft altijd gelijk, ondanks belasting. 😀
Maar je kan hem met de knop in kofferbak laten zakken, maar bij rijden direct weer omhoog….. 🙈
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Ik denk dat we nog tig pagina’s hieraan kunnen besteden.De feiten zijn
- dat themastarter AlexV70 alles grondig heeft laten controleren/ vervangen
- dat de XC60 trekhaak hoog is, zeker met LV daar deze niet inzakt bij belading
- dat er meerdere types caravans met verschillende chassismerken en asconstructies keurig horizontaal hangen
- dat er enkele zijn, waaronder ook een tandemas aanhanger, die achterover hangen
- dat er ervaringen uit het verleden zijn waarbij er wel en geen verschil is.
Aan de trekhaak hoogte valt niet veel te doen, alleen een rijmodus kiezen met de laagste LV stand. Of wellicht toch de auto door de dealer lager laten kalibreren.
Aan de caravan, mits technisch in orde zoals bij AlexV70, valt wel iets te doen, zijnde een adapterplaat.
Mijn conclusie is dat de meeste forumleden in dit topic geen last hebben van het achterover hangen fenomeen en enkele wel. Ik bagatelliseer dit niet, zeker bij ferry’s is dat vervelend. De oplossing is een adapterplaat of indien mogelijk een bandenmaat met hogere wang. Houd bij het laatste wel rekening met een iets ander rijgedrag/zijwaartse beweging.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

1zilvergrijs, ik vind het geweldig hoe jij je verdiept in de trekhaakhoogte. Top. 👍
Maar je schrijft: ‘dat de feiten zijn’. Ik zie daarin toch ook enkele aannames:
- dat er meerdere types caravans met verschillende chassismerken en asconstructies keurig horizontaal hangen.
Dit is niet juist, van de XC’s MET luchtvering zijn, zowel op dit forum als bij mijn dealer, meerdere klachten bekend. Bij de V90 niet, maar daarvoor zijn dan ook twee verschillende trekhaken verkrijgbaar (met en zonder LV).

- dat er enkele zijn, waaronder ook een tandemas aanhanger, die achterover hangen
Enkele? Waaruit blijkt dat? Ook een caravan is ook een aanhangwagen. Dus hoogte is overeenkomstig.

Jouw conclusie dat de meeste forumleden in dit topic geen last hebben van achteroverhangen durf ik niet aan, want wat is de verhouding tussen de leden met en zonder luchtvering.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Op het caravan forum speelde deze discussie ook al vorig jaar echter wel met een andere combi en zonder LV.
https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=43691
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”