Trekhaakhoogte vs luchtvering

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

AlexV70 schreef: 30.04.2022 - 21:22 1zilvergrijs, ik vind het geweldig hoe jij je verdiept in de trekhaakhoogte. Top. 👍
Maar je schrijft: ‘dat de feiten zijn’. Ik zie daarin toch ook enkele aannames:
- dat er meerdere types caravans met verschillende chassismerken en asconstructies keurig horizontaal hangen.
Dit is niet juist, van de XC’s MET luchtvering zijn, zowel op dit forum als bij mijn dealer, meerdere klachten bekend. Bij de V90 niet, maar daarvoor zijn dan ook twee verschillende trekhaken verkrijgbaar (met en zonder LV).

- dat er enkele zijn, waaronder ook een tandemas aanhanger, die achterover hangen
Enkele? Waaruit blijkt dat? Ook een caravan is ook een aanhangwagen. Dus hoogte is overeenkomstig.

Jouw conclusie dat de meeste forumleden in dit topic geen last hebben van achteroverhangen durf ik niet aan, want wat is de verhouding tussen de leden met en zonder luchtvering.
Dank je voor het compliment. Ik ben alleen uitgegaan van de reacties door de leden in dit topic, en daar zie ik toch echt -juist ook met LV- verschillende types asconstructies-caravans die keurig achter de XC60 hangen. Voorbeelden van Flying Jeroen, Daf55 en mijzelf. Bij Frenkie ook, met staalvering, maar gelet op de afstand band-achterspatbord ligt die niet lager. Ik heb de ervaringen van de dealer niet meegenomen en verder denk ik dat het een staaltje statistiek wordt over wel dan niet problemen, met welk type caravan.
Dat een caravan een aanhanger is daar heb je gelijk in (maar ik slaap echt liever in een caravan😜).
Overigens vandaag een tandemas aanhanger erachter gehad…. Horizontaal.
En geïnformeerd bij vrienden met een Tiguan met Fendt: hangt wat achterover….
Komt nog wel even de vraag bij mij op of jouw auto wel de juiste bandenmaat heeft, maar gelet op je garage bezoeken heb ik deze vraag niet eerder gesteld.
Voor mij het belangrijkste punt blijft niet het hier gelijk, ongelijk, met hoeveel, welke types etc. Maar wel hoe jouw probleem het beste kan worden opgelost. Wat betreft een eventuele adapterplaat zou ik me rechtstreeks wenden tot Al-ko want de typegoedkeuring moet ook verzekeringstechnisch natuurlijk wel geldig blijven. En ik zal je in een PB een foto mailen hoe de situatie er bij ons uit ziet, volgende week met de caravan op pad. Met gemeten trekhaakhoogte. En ik zal eens voor je neuzen op het Duitse XC60 forum, waar ook veel te vinden is.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

1zilvergrijs, goed bezig 🙂
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Bonnerveld
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.01.2024 - 08:13
Locatie: Gieten

Ik heb een XC 60 met luchtvering uit januari 2022 en dus een te hoge trekhaak. Bij mij levert de te hoge trekhaak in combinatie met een paardentrailer wel problemen op. tussen de 80 en 100 km trilt de combinatie enorm. Boven de 100 is het over. Ik heb inmiddels met 8-10 aanhangers/paardentrailers gereden en met bij alle aanhangers hetzelfde probleem. Het euvel doet zich alleen voor bij tandemasaanhangers/paardentrailers. De caravan (enkel asser) geeft geen problemen. Inmiddels zeker 6 keer daarvoor bij de garage geweest. Garage erkend de trilling maar zegt na testen door de importeur dat het aan de aanhanger ligt. Bij ophalen van de auto was de aanhanger neer natuurlijk al weer weg zodat ik niet in de gelegenheid ben gesteld om dat ook vast te stellen. Het komt me raar voor dat ik bij alle tandemasaanhangers/paardentrailers exact dezelfde problemen heb. Afgelopen weekeinde kom ik toevallig een andere XC 60 rijder tegen met paarden trailer die hetzelfde probleem heeft. Ook de buurman met zijn elektrische XC40 heeft hetzelfde probleem (bij een andere paardentrailer). Zijn er meer mensen met deze ervaring. Ik vraag me af of dit veroorzaaktwordt door de trekhaakhoogte of dat er anders iets niet goed is.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”