Vandaag met mijn XC40 T2 Geartronic getankt en 544 km met 31,4 liter gereden, dat is 1:17,3 (= 5,8l/100km)
Voornamelijk snelweg op de rechterstrook met adaptive cruise control achter vrachtwagens blijven plakken, je zit dan meestal rond de 90 km/u.
Airco uit, banden goed opgepompt, geen onnodig gewicht etc.
Veel meer is er denk ik niet uit te halen, misschien dat het ietsje beter wordt als hij helemaal goed ingereden is want ik sta nu pas op 2000 km.
Het verbruik van de XC 40
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is zeker zuinig. Maar ik ben absoluut geen voorstander van: "achter vrachtwagens plakken" Zelf toen ik nog truckchauffeur was, en ik zag zo,n klever achter me, ging ik nogal eens een remproefje maken. Bovendien is op déze manier zuinig willen rijden, in mijn optiek niet echt reëel.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35
Afgelopen winter ritje naar Oostenrijk.
Niet op snelheid gelet en winterbanden.
Gemiddeld 6,3L/100km of 1:15,87
XC40 T3 geartronic....
Niet op snelheid gelet en winterbanden.
Gemiddeld 6,3L/100km of 1:15,87
XC40 T3 geartronic....
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is ook heel netjes. Al heb je dan natuurlijk wél het voordeel van veel snelweg, en dus constante snelheid. Ik zit met mijn gevarieerde ritten rond de 1:15. Dat kan met stijgende (zomerse) temperaturen, (behalve stijgende brandstofprijzen ) alleen nog maar beter worden........
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4090
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Kennis heeft zo zeer zwaar ongeval gehad. Hij was een echte vrachtwagenklever en ging er prat op dat hij zo weinig verbruikte. Geen Volvo, geen ACC, dat zeg ik er wel even bij. Tegen 90 achter zo'n vrachtwagen kachelen is waarschijnlijk oersaai, ik weet niet of hij nu in slaap is gevallen of uit z'n neus zat te vreten, of dat de vrachtwagenbestuurder het beu was, maar toen de vrachtwagen plots fors moest remmen is mijn kennis er vanachter opgeknald en moest de brandweer er aan te pas komen om 'm te bevrijden. Ik bespaar jullie de details, maar kan wel meegeven dat hij dat niet meer doet...Hans Eilander schreef: ↑07.03.2022 - 19:22Dat is zeker zuinig. Maar ik ben absoluut geen voorstander van: "achter vrachtwagens plakken" Zelf toen ik nog truckchauffeur was, en ik zag zo,n klever achter me, ging ik nogal eens een remproefje maken. Bovendien is op déze manier zuinig willen rijden, in mijn optiek niet echt reëel.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Mensen zijn enorm hardleers. Dat zie je ook bij absurd hoge snelheden bij mist. Na een ongeval in hun buurt, rijden ze even zachtjes en normaal, maar even laten gaat het gas er weer op. Zelf heb ik nooit de intensie gehad, met een remproefje bij een bumperklever, een ongeval te veroorzaken. Mijn opzet was om ze alleen maar even te laten schrikken, en dat ik van hun onverantwoorde gedrag niet gediend was.Fulaks schreef: ↑08.03.2022 - 10:02 Kennis heeft zo zeer zwaar ongeval gehad. Hij was een echte vrachtwagenklever en ging er prat op dat hij zo weinig verbruikte. Geen Volvo, geen ACC, dat zeg ik er wel even bij. Tegen 90 achter zo'n vrachtwagen kachelen is waarschijnlijk oersaai, ik weet niet of hij nu in slaap is gevallen of uit z'n neus zat te vreten, of dat de vrachtwagenbestuurder het beu was, maar toen de vrachtwagen plots fors moest remmen is mijn kennis er vanachter opgeknald en moest de brandweer er aan te pas komen om 'm te bevrijden. Ik bespaar jullie de details, maar kan wel meegeven dat hij dat niet meer doet...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Zodra er een vrachtwagen achter mij komt rijden, haal ik rustig in.Hans Eilander schreef: ↑07.03.2022 - 19:22 Dat is zeker zuinig. Maar ik ben absoluut geen voorstander van: "achter vrachtwagens plakken" Zelf toen ik nog truckchauffeur was, en ik zag zo,n klever achter me, ging ik nogal eens een remproefje maken. Bovendien is op déze manier zuinig willen rijden, in mijn optiek niet echt reëel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35
Is gemeten aan de pomp...
BC wijkt inderdaad wat af, maar zeker geen 10%
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Dat klopt, de kortste afstand met adaptive cruise control is 2 seconden (50 meter) of zo ...JeroenSpock schreef: ↑08.03.2022 - 15:24 Hij zegt toch niet dat hij er anderhalve meter achter zit? En dan nog...
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
ik zeg toch óok niet dat hij anderhalve meter achter me zit? En met een bus vol passagiers in de remmen, is nog heel wat anders dan met een 40 tonner ff je remlichten laten zien. En als dat na 3x niet helpt, de CC er af, en steeds wat langzamer, dan gaan ze er wel voorbij. Je noemt een irritante lijnrijder. ik kan nog wel 20 andere factoren noemen, die uiterst irritant zijn. Daarom ben ik ontzettend blij, dat ik al 8 jaar verlost ben van al die idioten op de weg....JeroenSpock schreef: ↑08.03.2022 - 15:24 Hij zegt toch niet dat hij er anderhalve meter achter zit? En dan nog...Ik heb er geen moeite mee als ik een hele rij volgelingen achter de bus heb. Wat wel irritant is, zo'n lijnrijder waardoor je steeds links een koplamp in de spiegel hebt terwijl er zat ruimte is om er voorbij te gaan. Maar ook dat is geen reden voor een remproef met de bus (en niet eens om de passagiers hoor).Remmen is wel het domste wat je kan doen met een voertuig, zo zonde van de brandstof.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Kijk....dat is een ander verhaal. Maar de vraag is, of je dan op 50 m afstand, nog voordeel hebt van het "achter een vrachtwagen blijven plakken"...........??
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8293
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Op 50 meter is het effect wel weg, dan moet je binnen 10 meter rijden.
Het hele idee van remproef voor een achterligger staat me tegen, maar ieder zijn ding. Collega heeft tijdje geleden een bus achterin een auto gedrukt die een remtest wilde doen omdat de bus hem in de weg reed... Resultaat was artikel 5 en rijbewijs kwijt voor de automobilist, auto kapot en afgevoerd, ego gedeukt, een bus die gewoon verder kon rijden en een chauffeur die er totale schijt aan had. Automatisch remsysteem was uitgeschakeld door de bus zelf.
Hoop papierwerk en stress, het zou je eigen auto maar zijn. Nooit doen bij iemand in een voertuig van de bank.
Het hele idee van remproef voor een achterligger staat me tegen, maar ieder zijn ding. Collega heeft tijdje geleden een bus achterin een auto gedrukt die een remtest wilde doen omdat de bus hem in de weg reed... Resultaat was artikel 5 en rijbewijs kwijt voor de automobilist, auto kapot en afgevoerd, ego gedeukt, een bus die gewoon verder kon rijden en een chauffeur die er totale schijt aan had. Automatisch remsysteem was uitgeschakeld door de bus zelf.
Hoop papierwerk en stress, het zou je eigen auto maar zijn. Nooit doen bij iemand in een voertuig van de bank.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Daarom dacht ik hier niet aan 50 m afstand, toen Longone het had over: "achter een vrachtwagen blijven plakken". Dan denk ik meer aan "bumper kleven", al staat het er niet letterlijk.JeroenSpock schreef: ↑08.03.2022 - 22:04 Op 50 meter is het effect wel weg, dan moet je binnen 10 meter rijden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- JohnXC
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28
Toelichting bij het plaatje:
Woensdagmorgen 9 maart 2022.
Buiten is het -1, Volvo voorverwarmt en dus hoef ik niet ijs te krabben, en is de auto lekker warm van binnen.
Een ritje gemaakt in de Pure stand en ik kon tot op 100 meter na elektrisch rijden tot het volgende laadpunt. Toen sprong de benzinemotor aan.
Volgens de Volvo app zat er bij aanvang laden nog 4% in.
Na precies 4 uur laden was de accu weer helemaal vol.
Woensdagmorgen 9 maart 2022.
Buiten is het -1, Volvo voorverwarmt en dus hoef ik niet ijs te krabben, en is de auto lekker warm van binnen.
Een ritje gemaakt in de Pure stand en ik kon tot op 100 meter na elektrisch rijden tot het volgende laadpunt. Toen sprong de benzinemotor aan.
Volgens de Volvo app zat er bij aanvang laden nog 4% in.
Na precies 4 uur laden was de accu weer helemaal vol.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
- Harry M.
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52
Geweldig!JohnXC schreef: ↑09.03.2022 - 14:36 Toelichting bij het plaatje:
Woensdagmorgen 9 maart 2022.
Buiten is het -1, Volvo voorverwarmt en dus hoef ik niet ijs te krabben, en is de auto lekker warm van binnen.
Een ritje gemaakt in de Pure stand en ik kon tot op 100 meter na elektrisch rijden tot het volgende laadpunt. Toen sprong de benzinemotor aan.
Volgens de Volvo app zat er bij aanvang laden nog 4% in.
Na precies 4 uur laden was de accu weer helemaal vol.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- Harry M.
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52
Hans, appels, peren of bananen...... blijft in deze dure tijden toch prachtig om te zien dat mensen na aanschaf van een (toch prijzige auto) zo zuinig kunnen rijden? Ik vind dit prachtig, ook bij mij is het een sport om dat getal rechtsonderin zo laag mogelijk te krijgen/houden.