Hoe meet jij dat dan?
En wat is de elektrische actieradius dan? En de actieradius bijelkaar opgeteld?
Doe je wel aan stekkeren en hoe vaak dan?
Hoe meet jij dat dan?
Dat verklaart een hoop. Ja 1:12 is denk ik heel normaal voor een T5 PIH als je niet laadt. Vergeet niet dat je extra gewicht meezeult en als je altijd in standje hybride rijdt (waar ik voor het gemak even vanuit ga) dan laadt je met de benzine motor ook nog eens op waardoor je motor tijdelijk tot wel 30-40% aan benzine extra verbruikt.mrgoodtobi schreef: ↑13.03.2023 - 10:24 Ik heb de auto sinds kort en wilde even meten wat de actieradius zou zijn puur op de benzine tank. Hierdoor heb ik expres niet lopen stekkeren. Bij een volle elektrische actieradius zou ik er ongeveer 30km extra mee kunnen rijden. Het verbruik van 1:12 is dus ook puur benzine met hier en daar natuurlijk een beetje elektrisch i.v.m. opladen van de accu bij het afremmen.
Ik rij in de individual modus met ecostand aan. Dat is trouwens de enige stand waarin je eco aan kunt zetten. Als ik in hybride rij, dan is me verbruik veel hoger en kwam ik op een volle tank niet eens over de 400km, in het geval dat ik de auto dus ook weer niet oplaad. Maar betekent dat dan als ik continue in power-stand rijd dat ik dan de 30-40% die ik verbruik aan het opladen, niet verbruik? Uiteindelijk zal ik dat of meer zelfs weer verbruiken in de meer agressievere power-stand. Maar even voor mijn beeldvorming.Gouwe schreef: ↑13.03.2023 - 11:26Dat verklaart een hoop. Ja 1:12 is denk ik heel normaal voor een T5 PIH als je niet laadt. Vergeet niet dat je extra gewicht meezeult en als je altijd in standje hybride rijdt (waar ik voor het gemak even vanuit ga) dan laadt je met de benzine motor ook nog eens op waardoor je motor tijdelijk tot wel 30-40% aan benzine extra verbruikt.mrgoodtobi schreef: ↑13.03.2023 - 10:24 Ik heb de auto sinds kort en wilde even meten wat de actieradius zou zijn puur op de benzine tank. Hierdoor heb ik expres niet lopen stekkeren. Bij een volle elektrische actieradius zou ik er ongeveer 30km extra mee kunnen rijden. Het verbruik van 1:12 is dus ook puur benzine met hier en daar natuurlijk een beetje elektrisch i.v.m. opladen van de accu bij het afremmen.
Ter vergelijking even mijn XC90 T8 waarvan de OBC nu kapot is: ik zit dus zonder laden op een verbruik van 1:10,8 terwijl dat met laden altijd ruim 1:18 is.
Ga vooral eens experimenteren met standje Pure i.c.m. Hold zou ik zeggen en laadt je accu aan de laadpaal op.
Dat roep ik hier ook al jaren en zo is het mij ook geleerd destijds tijdens een cursus toen ik mijn V60 D6 kocht. Standje hybride is voor gemakzuchtige rijders maar leidt niet per definitie tot de laagste verbruiksscores.erichendri schreef: ↑13.03.2023 - 22:19 Ik las op een ander forum (niet volvo) dat je de beste resultaat haalt als je in de stad elektrisch rijdt en op de buitenwegen (+80kmh) save gebruikt.
In de stad rijdt je benzinemotor het ongunstigst.
En op de buitenwegen de elektromotor.
Klopt hoor Hub. Ik ben ook zeer tevreden met mijn T2. Heb nog ff getwijfeld om te tunen, maar laat het gaan. Deze week nog van een dwarsweg ingevoegd, vlak voor een naderende vrachtwagen, waarbij ik dacht: Nou Hans, dat is kantje boord. Maar het gas ff flink ingedrukt, schoot hij naar de 85 km/u. Niks aan de hand, en geen moment die vrachtwagen gehinderd.
Mijn ritten met de Volvo zijn eigenlijk puur plezier ritjes. Zeg 30% snelweg, 70% dijken, polderwegen, en dorpen. Snelweg 100 of waar mogelijk 90 km/u. Dorpen ca 30 km/u, dijken, en overige wegen 50-60 km/u. Zit altijd alleen in de auto. Nooit geen haast of stress. Af en toe eens even stevig het gas er op, of ff snel inhalen. Maar dat zijn echt uitzonderingen. Wel staat er in deze regio, altijd wel een stevige wind, tot stormachtig. En we hebben nu de wintermaanden achter ons, dus het verbruik kan zelfs nog ietsje gunstiger worden. En wat de Volvo verbruikt, doet er voor mij wel degelijk wat toe. Dus ik zou écht geen auto willen met een berg pk,s, (wat ik überhaupt niet nodig heb in mijn situatie) en wat in de praktijk een zuipschuit blijkt te zijn. Zeker met de steeds weer stijgende benzineprijzen. Ik verdien al jaren geen bakken geld meer, maar leef van een bescheiden pensioen. Dus een vrij zuinige auto, is mooi meegenomen.
Waarom tank je die dure benzine? Met een T3 op E10 van 1,65 haal ik 1:18 aan de pomp en 5,2l/100 km op de boordcomputer.Hans Eilander schreef: ↑19.05.2023 - 15:34 Total Excellium 98. Dit keer 650 km gereden op 38 L =1:17,1
Je hebt altijd baas boven baas. Ik vind het erg knap dat je met een T3 aan de 1:18 komt. Ik denk dat het doorsnee verbruik van de XC40 T3, T4, T5, tussen de 1:10 tot 1:14 ligt. Alles wat zuiniger is, is bijzonder. En ik hou inderdaad een lijstje bij, waarop ik elke tankbeurt het verbruik schrijf. En ik tank met opzet de duurdere benzine, voor de mogelijk langere levensduur van de motor. Als ik hem elke 3 jaar zou inruilen, zou het me een worst wezen. Alhoewel je dat nooit van tevoren weet, of je daadwerkelijk na 3 jaar weer gaat/kan inruilen. En deze T2 kon zomaar eens een blijvertje worden. Daar ben ik nog steeds niet uit. Dikwijls begint het bij mij na 3 jaar weer te kriebelen. Maar ik ben nog lang niet om voor een EV. En puur benzine is bij Volvo niet meer te krijgen. Zelfs voor een MIld-Hybride, moet je niet te lang meer wachten. Want die gaan ook verdwijnen. En....ik ben juist zo tevreden met deze T2. En ja, ik ga voor Premium benzine. Ik drink zelf het liefst de beste A merk producten, en dat gun ik ook mijn Volvo. Baat het niet, dan schaad het niet.
Inmiddels is toch al meerdere malen aangetoond dat tankwagens van allerlei merken hun tank aan exact dezelfde voorraadsilo’s komen afvullen.Hans Eilander schreef: ↑20.05.2023 - 09:55 En ja, ik ga voor Premium benzine. Ik drink zelf het liefst de beste A merk producten