Pagina 1 van 1

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 08.10.2020 - 12:10
door fredhead
Bron: AD
Elektrische auto Polestar 2 kan plotseling stilvallen: fout in de software
Automobilisten die in de gloednieuwe Polestar 2 rijden, moeten deze terugbrengen voor het herstellen van een fabrieksfout. Er is een fout in de software geslopen waardoor de elektrische auto plotseling kan stilvallen. In totaal worden meer dan tweeduizend auto’s van het nieuwe merk teruggeroepen.

De oorzaak van het probleem zit in de controle-module van de batterij-energie, meldt Polestar in een verklaring. Door de fabrieksfout levert de accu tijdens het rijden soms ineens geen stroom meer waardoor het voertuig abrupt stilvalt. De bestuurder heeft dan nog wel invloed op de besturing, remmen en veiligheidssystemen. Wie onderweg tot stilstand komt, kan de pechhulpservice oproepen met de Connect-knop in de dakconsole van zijn voertuig.

De fabrikant heeft het probleem onderzocht en geverifieerd nadat ‘een klein aantal klanten’ het had gemeld. Niet bekend is om hoeveel klanten het gaat; er zijn geen ongevallen bekend. De terugroepactie betreft alle 2189 Polestar 2-modellen die tot nu toe zijn geleverd. Het merk is dit jaar voor het eerst op de markt.

Bezitters moeten hun auto naar een servicepunt brengen voor een handmatige software-update die het probleem moet verhelpen. Dat maakt meteen een ander pijnpunt duidelijk. Het merk heeft namelijk in navolging van Tesla aangekondigd dat software-updates ‘over-the-air’, oftewel online naar de auto's kunnen worden gestuurd. Hierdoor zou het juist niet meer nodig zijn om een werkplaats te bezoeken. Maar dit systeem blijkt nog niet uitontwikkeld en daarom moet de software-update toch nog door een monteur worden uitgevoerd.

Polestar adviseert daarnaast in de werkplaats meteen ook het koplampniveau van de auto te controleren, omdat dit in de fabriek foutief afgesteld kan zijn en het dimlicht dan te hoog schijnt. Polestar is, net als zustermerk Volvo, eigendom van het Chinese Geely.

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 08.10.2020 - 13:15
door teebee
Dacht dat dat spul zo geavanceerd was dat software OTA kon worden gedownload, maar blijkbaar geldt dat niet voor alle software.
Tja, allemaal mooi dat de moderne auto’s vol met computers en software zitten.... maar een bugje kan lelijke effecten geven....

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 08.10.2020 - 13:17
door OGA244
Goed dat er dan volvo dealers zijn

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 08.10.2020 - 13:24
door fredhead
teebee schreef: 08.10.2020 - 13:15 Dacht dat dat spul zo geavanceerd was dat software OTA kon worden gedownload, maar blijkbaar geldt dat niet voor alle software.
Tja, allemaal mooi dat de moderne auto’s vol met computers en software zitten.... maar een bugje kan lelijke effecten geven....
Schijnbaar werkt dat systeem nog niet helemaal vlekkeloos.

Leidinggevende hier had laatst een Tesla die weinig meer deed en dat is gewoon OTA opgelost. Als je dat systeem goed werkend hebt is het wel briljant.

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 08.10.2020 - 13:40
door mga1600
OTA is nog niet beschikbaar, dat volgt later (bij de P8 in W49, voor de P2 weet ik het niet)
De patch voor dit probleem moet dus nog even ‘ouderwets’ worden geladen, maar schijnt wel de juiste oplossing te zijn.

Jammer dus dat OTA nog niet werkt zou een hoop moeite en negatieve pers hebben vermeden.

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 08.10.2020 - 13:42
door mga1600
fredhead schreef: 08.10.2020 - 13:24
teebee schreef: 08.10.2020 - 13:15 Dacht dat dat spul zo geavanceerd was dat software OTA kon worden gedownload, maar blijkbaar geldt dat niet voor alle software.
Tja, allemaal mooi dat de moderne auto’s vol met computers en software zitten.... maar een bugje kan lelijke effecten geven....
Schijnbaar werkt dat systeem nog niet helemaal vlekkeloos.

Leidinggevende hier had laatst een Tesla die weinig meer deed en dat is gewoon OTA opgelost. Als je dat systeem goed werkend hebt is het wel briljant.
De tesla model S van een familielid van me had een tijdje geleden een probleem wat te vergelijken is met het 12v probleem van de P2. Daar moest t de sleepdienst wel aan te pas komen.

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 05.11.2020 - 14:17
door DB200
fredhead schreef: 08.10.2020 - 13:24 Leidinggevende hier had laatst een Tesla die weinig meer deed en dat is gewoon OTA opgelost.
Dan heeft hij of zij best wel geluk gehad. Er is inmiddels een Stichting Tesla claim begonnen om ontevreden Teslarijders te helpen om de strijd tegen Tesla aan te gaan. : https://www.teslaclaim.nl/

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 05.11.2020 - 15:53
door fredhead
Toch lees ik eigenlijk geen hele bijzondere klachten, maar als Tesla heen thuis geeft...geef ik ze wel gelijk

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 05.11.2020 - 20:23
door DB200
Lees dan deze brief: https://assets-global.website-files.com ... 0Tesla.pdf

Dat zijn wel heel problemen bij een auto van 160k. Een Polestar 2 lijkt mij een veel betere koop.
Voor die 160k had je ook een Polestar 1 gehad 👍

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 06.11.2020 - 07:07
door fredhead
Vooruit, we hebben een winnaar! :lol:
Dat zijn inderdaad wel mooie kwaliteitsprobleempjes en een service om te huilen.

Stap zo weer met een gerust gevoel in m'n 12 jaar oude diesel 8)

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 06.11.2020 - 07:11
door Autowina
En wat ik dan weer goed van Polestar vindt is dat ze er niet alleen goed over communiceren (wat in het begin wel anders was) maar dat ze als goedmaker voor het ongemak ook een extra jaar fabrieksgarantie geven (ik krijg nu dus drie jaar garantie).

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 06.11.2020 - 10:58
door DB200
Inderdaad dat is een goede zet waardoor het vertrouwen toeneemt. Het zou mij eerlijk gezegd niet verbazen als Polestar het op de lange termijn gaat winnen van Tesla als Tesla zich niet verbetert.

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 06.11.2020 - 11:13
door fredhead
Of in ieder geval een goede 2e (gelijke) plaats krijgt.

Terugroepactie Polestar 2

Geplaatst: 06.11.2020 - 12:46
door Autowina
Ik denk dat het vooral een auto met een andere filosofie is. Tesla is vooral op technisch gebied sterk (integratie automatisering, bereik i.c.m. gewicht).
Polestar heeft in mijn ogen een betere bouwkwaliteit en afwerking en een veel mooier in- en exterieur.