Gebruik slagmoersleutel

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Goedendag allen,

Ik heb een Mannesmann slagmoersleutel 320 NM op perslucht aangeschaft. Mooi ding maar ik krijg hem niet aan de praat. Heb hem geolied en aangesloten op een creemers 160/50 compressor. Een tank van 50 liter en een max druk van 8 bar. De luchtsleutel heeft tussen 6 en 6,5 nodig. Hij draait wel maar heeft geen kracht. Ik kan hem met mn hand vast houden. Ik heb het gevoel dat ik iets niet goed doe, maar weet niet wat. Heb al een mail gestuurd naar webshop waar ik heb gekocht, wacht nog op reactie. Wellicht dat iemand hier iets weet?

Gr Alex
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sleutel lekt nergens lucht?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

ja bij de "trekker". Komt er een beste lading lucht uit. Dacht dat dat zo hoorde..
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En dan die 320nm, daar sla je niet echt een deuk in een pakje boter...
Ik heb ook de fout gemaakt om een 320nm te kopen maar moet nog steeds mijn velgen met een moersleutel los draaien omdat hij te weinig kracht heeft om ze los te krijgen.
Vast lukt wel maar trek ze altijd na met moment.
Binnenkort nog maar eens kijken naar een "echte".
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn elektrische is sterker, maar ik trek de bouten/moeren altijd met de hand los.
Beetje voor het behoud van het spul ook.
Lexus76 schreef: 18.09.2020 - 10:32 ja bij de "trekker". Komt er een beste lading lucht uit. Dacht dat dat zo hoorde..
Mijn ervaring is dat dat niet hoort, zou in dit geval ook verklaren waarom hij zo weinig kracht heeft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat klinkt inderdaad als een defecte slagmoersleutel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

160/50 zegt nog niets over de hoeveelheid lucht die hij per minuut kan leveren. Waarschijnlijk is dat het probleem. De effectieve luchtafgifte ligt bij 6 bar vaak op 2/3 tot 1/2 van de aanzuigcapaciteit, dus in jouw geval 80 tot 106 l/m. Wat is het luchtverbruik/minuut van de slagmoersleutel?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

113 liter per minuut, had hem ook even opgezocht.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

ok, ok.. Hm lastig dit. Iemand zei tegen mij over dat lucht lekken bij de trekker dat het zo hoort ivm overdruk? Ik vermoed nu dat die compressor te zwak is. Ik kocht hem bij coolblue en die boden gelijk een combi deal aan met een slagmoersleutel. Met ruim 600 NM. Heb ik toen niet gedaan, maar daardoor had ik het idee dat die compressor het wel aan moest kunnen. Iemand zei ook dat de slang wellicht de boosdoener was. Te dun?
Ik trek mijn bouten ook aan met een moment sleutel, ik dacht dat 320 nm meer dan voldoende was...
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

320 nm is veel (te veel).
Als je lek rijdt, krijg je hem zonder slagmoersleutel waarschijnlijk niet los.
Veelal ligt het voorgeschreven aantal nm tussen de 100 en 150.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

320 nm is meestal de maximale kracht die tijdens losdraaien beschikbaar is.
Vast gaat vaak met minder kracht. Die van mij gaat geloof ik net over de 400 nm met losdraaien, maar vast stopt ie met 100 nm tenzij je door de beveiliging heen gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het vast zetten is idd 140nm, maar bouten los draaien lukt mij niet met het 320nm apparaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik gebruik altijd een wringijzer voor het losmaken van de bouten.
Sowieso een handig stuk gereedschap voor als je met de ratel te weinig kracht kan zetten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik gebruik deze, uitschuifbaar (dus flink kracht mee te zetten en toch redelijk compact) en knikbaar:

Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik een Hazet slagmoersleutel. Losmaken gaat prima, daarna vastzetten gaat tot 100Nm, natrekken met de momentsleutel maakt het af.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Als een pro: bouten in meerdere stappen vastzetten, dus eerst bout 1 op 70nm, dan bout 3 op 70Nm, vervolgens bout 5, 2 en 4. Daarna weer hetzelfde rondje maken op 100nm, gevolgd doorr 120nm en tot slot 140nm (voorbeeld-eindwaarde). Zo is de kans op trillingen door scheve montage minimaal. Dit is het mij ooit geleerd door de winnaar van de interne wedstrijd op het gebied van balanceren en monteren van een grote bandenboer. Ooit in de tijd dan er nog tijd en ruimte was om leuke dingen te doen voordat de concurrentie moordend werd...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik doe het in 2 stappen, eerst strak met de hand (gok ergens rond de 100 nm gemiddeld) en daarna met de momentsleutel.
Maar inderdaad wel 1,3, etc
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Ik los de moeren ook met een luchtslagsleutel los (hazet).
Maar wel met de wielen nog op de stenen, anders verliest de sleutel z'n moment in de ophanging etc.
De moeren direct weer “aanzetten”! zodat de wielen niet teveel loskomen zonder dat de auto opgekrikt is.
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”