Pagina 1 van 1

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 08:29
door Volvo-Renkum
Wanneer je in de bergen rijdt, met sterk stijgende en dalende wegen, hoe ga je om met je automaat in de XC90?

Houd je de automaat gewoon in D of gebruik je vooral de handbediening (min-plus)? Wanneer ga je over?

Dick

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 08:39
door diesel01
Wanneer de automaat in een soort vrijloop gaat en geen remmende werking heeft naar beneden ga ik over op manueel.
Ook naar boven vind ik het prettiger om zelf controle te hebben en schakelmomenten te kiezen.
De D5 met GT staat er om bekend om op koppel naar boven te willen en dat is doorgaans tussen de 1500 en 2000rpm.
Dat vind de bak doorgaans niet zo leuk omdat er dan weinig koeling is, wanneer de auto zo moet werken houdt ik het toerental boven de 2500rpm, alle pompen voor koeling werken dan stukken beter en automaat staat in volledige lockup zodat je geen slip in de bak hebt.
Lockup treed pas op bij 1750rpm op de oude GT6.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 08:47
door Volvo-Renkum
diesel01 schreef: 01.09.2020 - 08:39 Wanneer de automaat in een soort vrijloop gaat en geen remmende werking heeft naar beneden ga ik over op manueel.
Ook naar boven vind ik het prettiger om zelf controle te hebben en schakelmomenten te kiezen.
De D5 met GT staat er om bekend om op koppel naar boven te willen en dat is doorgaans tussen de 1500 en 2000rpm.
Dat vind de bak doorgaans niet zo leuk omdat er dan weinig koeling is, wanneer de auto zo moet werken houdt ik het toerental boven de 2500rpm, alle pompen voor koeling werken dan stukken beter en automaat staat in volledige lockup zodat je geen slip in de bak hebt.
Lockup treed pas op bij 1750rpm op de oude GT6.
Bedankt voor uw reactie. Duidelijk verhaal.

Schakel je dan van D naar manueel 'min of plus' of zet je de wagen eerst nog stil voordat je dit doet? Is misschien gek, maar ik heb nog nooit manueel geschakeld.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 09:13
door Plein69
Nee je kan hem vanuit D gewoon naar de + / - stand zetten.
Hij komt dan automatische in de versnelling waar hij bij de D stand stond.

Afhankelijk van hoe stijl het is rijdt ik in D naar boven. Maar bepaalde stukken ( BV Grosslockner pas) wilde ik hem op toeren houden en schakelde ik zelf.
Omlaag rijdt ik wel handmatig omdat je dan gebruik kan maken van motorremming.
Zeker met carvan wel handig om te voorkomen dat je remmen verbranden.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 09:37
door E.T.
Met de caravan aan de haak hou ik het actuele verbruik altijd in de gaten, zodra die duidelijk begint te stijgen ga ik over op manueel schakelen en zorg dat de motor toeren draait en de automaat in lock-up blijft. (meestal 4 en soms 3e versnelling)
Hou ook je temperatuurmeter in de gaten, die wilde bij mijn vorige V70 D5 MY05 ook nog wel eens oplopen. Niet spannend maar als het gebeurd gewoon een tandje terug.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 10:07
door t5power
Wij zijn net terug uit Zwitserland, met 1500 kg naar 1600 m camping gegaan. Imo kun je in de bergen niet goed rijden in de D, automaat wil veel te snel terugschakelen. Dit sowieso met caravan, dan rijd je altijd in manual maar ook zonder caravan. Ik reed zodra je wat omhoog of omlaag gaat gelijk in manuele stand. Veel beter voor je automaat en het is niet erg voor je motor om een keer flink wat toeren te maken, worden ze mooi schoon van :-)

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 10:19
door Volvo-Renkum
Bedankt iedereen voor de reacties, tips en adviezen. We sleuren in ieder geval niet met een caravan. Zaak is dus wel de motor op toeren te houden. In verband met de koeling. Volgens mij kom ik er zo wel uit.

Groet, Dick

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 12:10
door Kick
Grappig dat ze die handmatige stand de Sportstand noemen terwijl bijna iedereen hem alleen maar gebruikt in de bergen met beklimmingen en afdalingen en de sleurhut erachter.

Of is er iemand die deze stand gebruikt tijdens het rijden over normale vlakke wegen?

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 12:16
door lint
Op vlakke wegen heeft de handbediening van de automaat niet zoveel zin. Bij de eerder genoemde omstandigheden kan het wel zinvol zijn.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 01.09.2020 - 12:58
door e_knook
Met de huidige volvo heb ik nog niet in de bergen gereden, maar de audi die ik hiervoor had zette ik in de sportstand, dan kwam hij net wat beter de haarspeldbochten uit. (Ook op die manier een verbruik record gehaald van ongeveer 1 op 3 achter een best vlotte motorrijder aan 😂)

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 08.09.2020 - 19:02
door Volvo-Renkum
Was afgelopen dagen even in de Alpen. Dankzij de aanwijzingen hier is dit prima verlopen. Geen angst meer. Bedankt iedereen.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 25.03.2024 - 18:06
door Almerev70
Hoe zit dat met een T8?
In het instructieboekje staat er niks over.
Mag je bij afdalen (zonder caravan) in de B rijden? Laad de accu beetje op en remt zonder het remsysteem te belasten?
Bertje vroeg maar ga pas in de zomer naar Italië.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 25.03.2024 - 18:26
door HGV
Dit zegt ome Google hierover:

De B stand
In deze “Brake” stand, zal de auto meer op de motor afremmen. Dit is vooral handig in auto's die elektrisch of deels elektrisch (hybride) zijn. In deze auto's zorgt het namelijk voor een boost in de regeneratie van elektriciteit in de batterij.

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 25.03.2024 - 19:46
door Gouwe
Almerev70 schreef: 25.03.2024 - 18:06 Hoe zit dat met een T8?
In het instructieboekje staat er niks over.
Mag je bij afdalen (zonder caravan) in de B rijden? Laad de accu beetje op en remt zonder het remsysteem te belasten?
Bertje vroeg maar ga pas in de zomer naar Italië.
B-stand is in de bergen prima te gebruiken en door verder terug te schakelen kun je ook gewoon op de motor afremmen.....

Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Geplaatst: 25.03.2024 - 19:57
door fredhead
Dit gaat over een hele andere generatie XC90, graag in het juiste board verder op deze vraag.