Regeneratie roetfilter

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik ervaar steeds meer problemen met het regenereren van het roetfilter. Toen ik de auto met 174.00km op de teller kocht, vond regeneratie exact om de 700km plaats. Dit was al sneller dan ik van mijn vorige auto gewend was (toen circa 1100km). Inmiddels met 191.000km vindt het schoonbranden om de 250 tot 300km plaats. Mijn rijprofiel is bijna dagelijks 2x 55km waarvan 75% snelweg waar ik de toegestane snelheid rijdt. Ook regelmatig een stuk van 5km in Duitsland (de A12 gaat over in de Duitse A3) waar ik even de 200km/h aantik. Geen luie stadsauto dus. Ik tank alleen maar BP Ultimate zonder biodiesel.
Wat me opvalt als ik de regeneratie volg via de Car Scanner Pro app, dat zie ik dat deze start zodra er 17g soot in het filter zit. De temperatuur loopt door de inspuiting van diesel op tot 600-650 graden en de soot-mass loop terug naar 0gr in circa 15km. Op dat moment wordt ook de teller gereset die bijhoudt wanneer de laatste regeneratie heeft plaatsgevonden. Direct daarna springt de soot-mass weer naar circa 9 tot 11 gram.
Ik heb twee keer een geforceerde regeneratie met Vida gestart maar lager dan 6,7gr komt hij niet. Bij de ritten daarna loopt het aantal grammen duidelijk sneller op dan normaal.
Zoals je op de screenprint kunt zien is het nu zelfs na slechts 16km rijden weer op gelopen tot ruim 13 gram. Dat gaat betekenen dat ik de 200km niet ga halen tot hij weer de drempel van 17gr heeft bereikt.

De auto rijdt als een zonnetje, het verbruik is netjes, zo rond de 1 op 18 wat ik voor een automaat-auto van 1540kg prima vindt. Er zijn dus geen indicaties dat er iets mis is.

Volgens de dealer is er niets mis met het roetfilter. Dit is ingeschat aan de hand van het stationaire drukverschil tussen de twee sensoren. Ik heb met Vida een printscreen gemaakt.

De auto verbruikt wat olie zoals bekend is bij dit type motor (D4 181pk). Momenteel iets van 0,5l op 2000km. Te veel, maar niet schokkend.
Wie kan er iets zinnigs zeggen over deze situatie?

soot2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kan ook zijn dat hij door het olieverbruik was sneller vol loopt.

Ik denk dat het in ieder geval niets heeft te maken met de nieuwe maximum snelheid die we kennen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
albrecht
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 19.03.2019 - 12:42

Hoi, is er hier al een reden of oplossing voor gekend ???

groetjes Albrecht
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik volg dit onderwerp met veel interesse omdat ik in het verleden reeds meermaals problemen heb gehad met roetfilters . Mijn klacht naar Volvo toe was dat je niet kan zien waneer het regenereren van de roetfilter begint of bezig is.
Werkt deze app volledig op een xc40 ? Kan je bevestigen over welke app het gaat ? Er zijn er namelijk meerdere . Kan je hier niets mee beschadigen door de app te gebruiken ?
Graag raad a.u.b.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je kan het zien aan het actuele verbruik, als dit ineens hoger is dan normaal dan is de regeneratie aan de gang.
Zodra dit klaar is dan is het meerverbruik ook over.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

fredhead schreef: 21.01.2021 - 14:31 Je kan het zien aan het actuele verbruik, als dit ineens hoger is dan normaal dan is de regeneratie aan de gang.
Zodra dit klaar is dan is het meerverbruik ook over.
Niemand kijkt toch constant naar zijn verbruik , een lampje dat aangeeft dat regeneratie bezig is zou toch veel simpeler zijn.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Er is over dit topic al veelvuldig gediscussieerd op dit forum.
Ik ken persoonlijk geen enkele auto die een indicatie heeft voor DPF regeneratie.
Dit betekent volgens mij dat de fabrikanten vinden dat die info voor de berijder niet relevant is.
Sommigen roepen dat het afbreken van de DPF regeneratie schadelijk is omdat er dan diesel in het carter kan lopen. Daar zijn uit de begindagen van DPF wat voorbeelden van met op hol geslagen motoren. Maar daar hoor je de laatste jaren niets meer van. Ik denk dat je bij verder normaal gebruik, rustig een regeneratie kunt afbreken. In ieder geval heb ik er met mijn diesel auto’s nooit op gelet en ook geen problemen mee gehad.

Wat betreft het probleem van TS, is zou vermoeden dat het DPF toch aan het einde van zijn levensduur is (vol met as?), ondanks dat de dealer anders beweert. Er wordt bij veel diesels gezegd dat het DPF een leven lang mee moet gaan, maar wat is de definitie van een (auto)leven?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Goed is het afbreken nog altijd niet, maar het is niet zo dat als dat sporadisch gebeurd er enorme ellende meer ontstaat.

Mijn auto heeft wél een lampje, maar deze gaat de eerstvolgende start pas branden als er een regeneratie af is gebroken zodat je weet dat je het proces alsnog kan voltooien.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Marcnij schreef: 21.01.2021 - 16:13 Sommigen roepen dat het afbreken van de DPF regeneratie schadelijk is omdat er dan diesel in het carter kan lopen. Daar zijn uit de begindagen van DPF wat voorbeelden van met op hol geslagen motoren. Maar daar hoor je de laatste jaren niets meer van. Ik denk dat je bij verder normaal gebruik, rustig een regeneratie kunt afbreken.
Nee, dat is niet zo. De problemen zijn er nog steeds als de regeneratie wordt onderbroken: viewtopic.php?t=80910&start=180
-KJ- schreef: 29.08.2020 - 11:54 De auto verbruikt wat olie zoals bekend is bij dit type motor (D4 181pk). Momenteel iets van 0,5l op 2000km. Te veel, maar niet schokkend.
Wie kan er iets zinnigs zeggen over deze situatie?
Het snelle vollopen van het DPF lijkt me te wijten aan het olieverbruik. Bij gebruik van de standkachel regenereert mijn auto om de 1200km. Zonder standkachel om de 600 - 700km. Ik heb geen olieverbruik.
albrecht schreef: 21.01.2021 - 13:00 Hoi, is er hier al een reden of oplossing voor gekend ???
Ja, lees dit draadje "even": viewtopic.php?f=92&t=79609
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

-KJ- schreef: 29.08.2020 - 11:54 Ik ervaar steeds meer problemen met het regenereren van het roetfilter. Toen ik de auto met 174.00km op de teller kocht, vond regeneratie exact om de 700km plaats. Dit was al sneller dan ik van mijn vorige auto gewend was (toen circa 1100km). Inmiddels met 191.000km vindt het schoonbranden om de 250 tot 300km plaats. Mijn rijprofiel is bijna dagelijks 2x 55km waarvan 75% snelweg waar ik de toegestane snelheid rijdt. Ook regelmatig een stuk van 5km in Duitsland (de A12 gaat over in de Duitse A3) waar ik even de 200km/h aantik. Geen luie stadsauto dus. Ik tank alleen maar BP Ultimate zonder biodiesel.
Wat me opvalt als ik de regeneratie volg via de Car Scanner Pro app, dat zie ik dat deze start zodra er 17g soot in het filter zit. De temperatuur loopt door de inspuiting van diesel op tot 600-650 graden en de soot-mass loop terug naar 0gr in circa 15km. Op dat moment wordt ook de teller gereset die bijhoudt wanneer de laatste regeneratie heeft plaatsgevonden. Direct daarna springt de soot-mass weer naar circa 9 tot 11 gram.
Ik heb twee keer een geforceerde regeneratie met Vida gestart maar lager dan 6,7gr komt hij niet. Bij de ritten daarna loopt het aantal grammen duidelijk sneller op dan normaal.
Zoals je op de screenprint kunt zien is het nu zelfs na slechts 16km rijden weer op gelopen tot ruim 13 gram. Dat gaat betekenen dat ik de 200km niet ga halen tot hij weer de drempel van 17gr heeft bereikt.

De auto rijdt als een zonnetje, het verbruik is netjes, zo rond de 1 op 18 wat ik voor een automaat-auto van 1540kg prima vindt. Er zijn dus geen indicaties dat er iets mis is.

Volgens de dealer is er niets mis met het roetfilter. Dit is ingeschat aan de hand van het stationaire drukverschil tussen de twee sensoren. Ik heb met Vida een printscreen gemaakt.

De auto verbruikt wat olie zoals bekend is bij dit type motor (D4 181pk). Momenteel iets van 0,5l op 2000km. Te veel, maar niet schokkend.
Wie kan er iets zinnigs zeggen over deze situatie?


soot2.JPG
Ik heb interesse in de aankoop van die Car Scanner Pro voor mijn iPhone , maar om welke app gaat het hier ? Er zijn er meerdere met die naam.
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik heb niet goed begrepen hoe die app werkt . Moet je die met een stekker aansluiten of werkt dat via bluetooth ?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Een forum is geen vervanging van Google toch? Met een paar klikken vind je de juiste info.

Mistique
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.06.2020 - 11:10
Locatie: Den Haag

-KJ- schreef: 29.08.2020 - 11:54Geen luie stadsauto dus. Ik tank alleen maar BP Ultimate zonder biodiesel.
Als je Aral Ultimate diesel tankt is het biodiesel vrij, dat zie je omdat het even helder als water is.

In Nederland is BP Ultimate vermengd met biodiesel, omdat het geel is.

Hier 3 diesels die ik getankt heb in Den Haag. ( januari 2021 )

De BP Ultimate stonk heel erg naar chemische troep, V-power en Shell diesel was reukloos.
IMG_9250.JPG
DSC_0426.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 R-Design 2012 D3/D4 (163 PK ) 198 PK + ERG off by Rica
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dan maar eens Shell proberen. Ik gebruik nu sinds een hlaf jaar Liqui Moly 5123 Pro-Line Dieselpartikelfilter-Schutz. Dit goedje verlaagt de temperatuur waarbij roet wordt verbrandt. In plaats van elke circa 275km wordt er nu pas bij 900km weer geregenereerd. Dat scheelt mij heel veel opletten dat ik de auto niet uitzet wanneer er toevallig een regeneratie bezig is. Als Shell zuiverder is dan zou dat ook weer kunnen schelen.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Gister de Car Scanner geinstalleerd, maar ik krijg niet heel veel data te zien. Met de Torque app krijg ik wel rpm, temperatuur van koelvloeistof, torque etc.. maar ook daar krijg ik geen dpf data mee.
Zou met goedkope OBD bluetooth plug misschien het probleem zijn?

Bij Car Scanner Pro staat ook niet een v90 '18 in het lijsten, maar enkel oudere modellen. Iemand meer succes gehad?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

-KJ- schreef: 04.03.2021 - 14:29 Dan maar eens Shell proberen. Ik gebruik nu sinds een hlaf jaar Liqui Moly 5123 Pro-Line Dieselpartikelfilter-Schutz. Dit goedje verlaagt de temperatuur waarbij roet wordt verbrandt. In plaats van elke circa 275km wordt er nu pas bij 900km weer geregenereerd. Dat scheelt mij heel veel opletten dat ik de auto niet uitzet wanneer er toevallig een regeneratie bezig is. Als Shell zuiverder is dan zou dat ook weer kunnen schelen.
Ik ben een tijdje geleden overgestapt van Makro en gewone Shell diesel naar V-Power. Injector geluid, waar ik eerst in het begin wat last van had toen ik hem kocht, is nu geheel weg. Motor loopt ook mooier, stiller. Van verschijnselen rondom regenereren merk ik helemaal niets.

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik rij nu eenmaal in een wat duurdere auto, dan mag de brandstof ook wel wat meer kosten als dit het behoud van mijn motor oplevert.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Waarschijnlijk een domme vraag voor de kenners en techneuten op het forum , maar heeft een benzine wagen ook een roetfilter met regeneratie ?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ja hoor, DPF voor diesel en GPF voor gasoline. Die laatste is wel een stukje goedkoper in aanschaf en onderhoud.
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Jelmer de Jong schreef: 29.08.2021 - 16:37 Ja hoor, DPF voor diesel en GPF voor gasoline. Die laatste is wel een stukje goedkoper in aanschaf en onderhoud.
Bedankt als dat zo is hebben ze me voorgelogen in mijn garage. Daar verzekerde men mij dat er geen roetfilter in de benzine versie zit en geen regeneratie gebeurt.
Dit was namelijk hun verkoopt argument die mij overtuigde om de wagen te kopen. Ik doe namelijk weinig kilometers.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”