Terugroepactie ontluchting koelsysteem
Geplaatst: 13.10.2020 - 11:16
Mijn auto heeft deze aanpassing vorige week gekregen. Er wordt een ontluchtingsslangetje aangesloten op het reservoir van de koelvloeistof (ik weet niet precies waar de andere kant aan zit). Bij de eerste wat langere rit kreeg ik dan de melding "koelvloeistofniveau laag - stop auto z.s.m." Ik panikeer niet zo snel, en omdat het bericht enkel in scherpe bochten of bij wat harder remmen optrad, ben ik gewoon naar huis gereden en heb ik wat water toegevoegd aan het reservoir (heel weinig, het verschil tussen de min- en max-aanduiding is klein). Daarna geen melding meer. Ik dacht : er gaat misschien wat vloeistof in dat nieuwe slangetje zitten, waardoor het niveau een beetje zakt.
In mijn oneindige goedheid dacht ik : ik bel even met de garage om te zeggen dat ze dat in de gaten moeten houden bij andere klanten die voor deze modificatie langskomen, maar dat ik het wel had opgelost voor mezelf. Nou, mooi niet ! Ik moest dringend terugkomen met de auto, en ze tillen er zwaar aan ! Blijkbaar zou dit euvel wijzen op een mogelijke interne lek in het koelsysteem wat zeer goed in de gaten moet worden gehouden, daar dit tot oververhitting en brand zou kunnen leiden. Vanuit Volvo had de dealer hieromtrent zeer duidelijke en strenge richtlijnen gekregen : een auto met te laag koelvloeistofniveau moet verder onderzocht worden en mag de garage niet verlaten vooraleer dat is opgelost. Volvo wil te allen prijze uit de krant blijven met brandende auto's langs de kant van de weg. Blijkbaar was de kleur van mijn koelvloeistof ook niet goed. Die moet roodachtig zijn, de mijne was bruinig, wat zou kunnen wijzen op vermenging met uitlaatgassen en olie, wat op een lek in het koelsysteem wijst. Er werd ook aan geroken, net niet geproefd. Als het dopje van het reservoir opengaat en je hoort kort lucht sissen, dan is het ook niet goed en dat was bij mij het geval. Met het rijden overigens niets verkeerd gemerkt aan de auto.
Auto is vandaag in de garage voor een volledig nazicht van het koelsysteem. Blij dat het bij de dealer goed wordt opgepakt, en dat ze mijn auto terug in optima forma brengen. Het blijft gissen of ik nu al dan niet aan een gebarsten motorblok of brandende auto ben ontsnapt...
Ik stelde voor om de auto te laten uitfakkelen, en een forse coulance te krijgen op de bestelling van een nieuwe, maar daar hadden ze helaas geen oren naar Grapje hoor, ik koester mijn V70, rij er nog steeds graag in.
In mijn oneindige goedheid dacht ik : ik bel even met de garage om te zeggen dat ze dat in de gaten moeten houden bij andere klanten die voor deze modificatie langskomen, maar dat ik het wel had opgelost voor mezelf. Nou, mooi niet ! Ik moest dringend terugkomen met de auto, en ze tillen er zwaar aan ! Blijkbaar zou dit euvel wijzen op een mogelijke interne lek in het koelsysteem wat zeer goed in de gaten moet worden gehouden, daar dit tot oververhitting en brand zou kunnen leiden. Vanuit Volvo had de dealer hieromtrent zeer duidelijke en strenge richtlijnen gekregen : een auto met te laag koelvloeistofniveau moet verder onderzocht worden en mag de garage niet verlaten vooraleer dat is opgelost. Volvo wil te allen prijze uit de krant blijven met brandende auto's langs de kant van de weg. Blijkbaar was de kleur van mijn koelvloeistof ook niet goed. Die moet roodachtig zijn, de mijne was bruinig, wat zou kunnen wijzen op vermenging met uitlaatgassen en olie, wat op een lek in het koelsysteem wijst. Er werd ook aan geroken, net niet geproefd. Als het dopje van het reservoir opengaat en je hoort kort lucht sissen, dan is het ook niet goed en dat was bij mij het geval. Met het rijden overigens niets verkeerd gemerkt aan de auto.
Auto is vandaag in de garage voor een volledig nazicht van het koelsysteem. Blij dat het bij de dealer goed wordt opgepakt, en dat ze mijn auto terug in optima forma brengen. Het blijft gissen of ik nu al dan niet aan een gebarsten motorblok of brandende auto ben ontsnapt...
Ik stelde voor om de auto te laten uitfakkelen, en een forse coulance te krijgen op de bestelling van een nieuwe, maar daar hadden ze helaas geen oren naar Grapje hoor, ik koester mijn V70, rij er nog steeds graag in.