Terugroepactie ontluchting koelsysteem

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Mijn auto heeft deze aanpassing vorige week gekregen. Er wordt een ontluchtingsslangetje aangesloten op het reservoir van de koelvloeistof (ik weet niet precies waar de andere kant aan zit). Bij de eerste wat langere rit kreeg ik dan de melding "koelvloeistofniveau laag - stop auto z.s.m." Ik panikeer niet zo snel, en omdat het bericht enkel in scherpe bochten of bij wat harder remmen optrad, ben ik gewoon naar huis gereden en heb ik wat water toegevoegd aan het reservoir (heel weinig, het verschil tussen de min- en max-aanduiding is klein). Daarna geen melding meer. Ik dacht : er gaat misschien wat vloeistof in dat nieuwe slangetje zitten, waardoor het niveau een beetje zakt.

In mijn oneindige goedheid dacht ik : ik bel even met de garage om te zeggen dat ze dat in de gaten moeten houden bij andere klanten die voor deze modificatie langskomen, maar dat ik het wel had opgelost voor mezelf. Nou, mooi niet ! Ik moest dringend terugkomen met de auto, en ze tillen er zwaar aan ! Blijkbaar zou dit euvel wijzen op een mogelijke interne lek in het koelsysteem wat zeer goed in de gaten moet worden gehouden, daar dit tot oververhitting en brand zou kunnen leiden. Vanuit Volvo had de dealer hieromtrent zeer duidelijke en strenge richtlijnen gekregen : een auto met te laag koelvloeistofniveau moet verder onderzocht worden en mag de garage niet verlaten vooraleer dat is opgelost. Volvo wil te allen prijze uit de krant blijven met brandende auto's langs de kant van de weg. Blijkbaar was de kleur van mijn koelvloeistof ook niet goed. Die moet roodachtig zijn, de mijne was bruinig, wat zou kunnen wijzen op vermenging met uitlaatgassen en olie, wat op een lek in het koelsysteem wijst. Er werd ook aan geroken, net niet geproefd. Als het dopje van het reservoir opengaat en je hoort kort lucht sissen, dan is het ook niet goed en dat was bij mij het geval. Met het rijden overigens niets verkeerd gemerkt aan de auto.

Auto is vandaag in de garage voor een volledig nazicht van het koelsysteem. Blij dat het bij de dealer goed wordt opgepakt, en dat ze mijn auto terug in optima forma brengen. Het blijft gissen of ik nu al dan niet aan een gebarsten motorblok of brandende auto ben ontsnapt...

Ik stelde voor om de auto te laten uitfakkelen, en een forse coulance te krijgen op de bestelling van een nieuwe, maar daar hadden ze helaas geen oren naar :-) Grapje hoor, ik koester mijn V70, rij er nog steeds graag in.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Of het ontlutchtingslangetje heeft zijn werk gedaan en er zat ergens nog wat lucht die nu vervangen is door koelvloeistof.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Jelmer de Jong schreef: 13.10.2020 - 15:38 Of het ontlutchtingslangetje heeft zijn werk gedaan en er zat ergens nog wat lucht die nu vervangen is door koelvloeistof.
Dat kan ook, maar dan heb je nog de kleur en de geur van de koelvloeistof en het feit dat de dop een plofje gaf bij verwijderen, wat blijkbaar ook niet zou mogen. Ik vond de reactie van de garage alarmerender dan het euvel zelf, dus ik schik me in het geboden nazicht, zij weten het echt beter dan ik. Inmiddels bericht gekregen dat de auto weer klaar staat, dus straks hoor ik wel wat er mis was en wat er aan gedaan is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ik ben benieuwd wat de uitkomst is. Overigens hoor je volgens mij altijd een sisje als je de koelvloeistof dop er af draait. Ook bij koude motor als de dop na een aantal ritten niet los is geweest. Of heb ik dit mis?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Auto gisteren terug opgehaald. Er was wel degelijk wat loos. De EGR-koeler was intern gescheurd of gebarsten. Nochtans had ik al eens een nieuwe EGR-koeler gehad bij een vorige terugroepactie. Afijn, die EGR-koeler is dus nu wederom vervangen door een nogmaals gemodificeerd model. En dat alles bij een auto die 6,5 jaar oud is... Topservice van de garage en van Volvo, want het kost mij geen cent.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De EGR-koeler kan scheuren door een gebrek aan koeling, vaak het gevolg van een luchtbel in het syteem wat weer het gevolg kan zijn van onjuist vullen/ontluchten. Vandaar de terugroepactie voor de ontluchtingsnippel.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is wel goede service van je dealer om de EGR-koeler kosteloos te vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Bij mijn vorige auto, een BMW gingen de EGR koelers ook bij bosjes kapot. Uiteindelijk maar een EGR koeler delete gemonteerd. Dat die bestaan geeft al aan dat het onginele ontwerp bagger is... Hoop niet dat het bij volvo zo is...
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Heel dat EGR-gedoe met klep en koeler en dichtslibben etc. is volgens de dealer (en naar wat ik lees en hoor) een algemeen probleem, niet alleen bij Volvo. Dit alles om enkele gram CO² minder uit te stoten. Milieuwinst is negatief (naar mijn buikgevoel), door alle problemen en herstellingen hiermee en mensen die hun EGR-klep gewoon dicht zetten om van de miserie af te zijn.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is iets waar ieder merk inderdaad last van heeft.
Bij mij staat op het lijstje om volgend jaar de hele inlaat eraf te trekken en schoon te maken, volop voorbeelden te vinden van motorblokken die nog slechts "door een rietje ademen" door dat geneuzel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
voske
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 22.05.2013 - 14:32
Locatie: Menaam

fivepack schreef: 11.07.2020 - 11:16 Naar aanleiding van de terugroepactie over de gordels, keek ik zojuist op de rdw site of deze al op mijn auto geregistreerd stond.
En jawel er stond een 1 bij terugroepacties. Tot mijn verbazing stond er echter een andere actie geregistreerd. Namelijk een over een mogelijk probleem met ontluchting van het koelsysteem waarbij er een extra ontluchtingsslang moet worden aangebracht. Deze actie staat op 6 juli 2020.

https://terugroepregister.rdw.nl/Pages ... =MGP200338

De terugroepactie voor de gordels staat er nog steeds niet bij
Voor welke bouwjaren is deze terugroep actie?
Kan dit hier niet vinden, ook niet uit gegevens RDW.
Volvo V60 B5 Cross Country AWD Denim Blue mj 2023 Full Options
Porsche 997 3.6 Turbo Cabrio 2008
Volvo S60 R-Design Intro Edition T5 GT8 Full Options Fusion Red MY 2019 Polestar Engineered
Volvo V60 Cross Country, MY 2018, electric silver, T5, GT 8, Polar+, Luxury Line, 19`Borr, etc.
V70 D4(5cilinder)MY 2014, Nordic Plus, Sapphire Black, Ad. Bi-Xenon, Sensus Navi, etc.
Volvo C70 D4 Summum, 2011, offblack Sovereign Hide, Aluminium inleg, Bi-Xenon.
Diverse klassieke Volvo's Amazon[/s]
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Hm... Ook dit topic kom ik tegen door mijn zoekactie mbt mijn topic: viewtopic.php?t=88945

Ik heb de auto in februari 2016 gekocht en de terugroepactie is van juli 2016. Ik heb nooit een brief gekregen en ik ben nu bang dat daardoor mijn problemen zijn ontstaan en nu geconfronteerd ga worden met aanzienlijke kosten.

Twee vragen; hoe kan het dat ik geen brief heb gekregen en kan ik vanwege het feit dat ik die brief niet heb gehad en dus niet wist van de mogelijke gevolgen aansprak maken op een coulanceregeling?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Is de auto sinds 2016 nooit bij een dealer geweest? Terugroepwerkzaamheden worden (ook) bij onderhoud uitgevoerd en dat wordt lang niet altijd gemeld. Mogelijk is de modificatie al in het productieproces toegepast en is de terugroepactie later op gang gekomen.
Ik zou eerst checken of de modificatie überhaupt wel of niet op jouw auto zit.
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

De auto is altijd dealeronderhouden. Het is een Zweedse import maar ook daar is hij door de dealer onderhouden. Ik zal gaan navragen of de aanpassing is uitgevoerd of niet.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”