Olieverbruik D4 wachten op melding of eerder bijvullen?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Mijn V40 D4 automaat van 2014 neemt zo'n halve liter olie per 4000 km. De eerste keer schrok ik best toen ik de melding 0,5 liter bijvullen kreeg, immers bij oude auto's was je vaak al te laat als het olielampje in het dashboard ging branden. Ik heb die halve liter bijgevuld, electronisch peil weer normaal. Ik heb dit gemeld bij de garage, nog tijdens de garantieperiode en men vertelde dat dit verbruik hoog is maar binnen de norm.
Nu, na 1500 km zie ik bij een peiling dat het peil op laag staat. Ik heb er een kwart liter bijgedaan en merk ook dat het start/stop systeem weer werkt.
Olie is 5W30.

Vragen:
Moet ik wachten op de melding 0,5 liter bijvullen zoals het instructieboekje zegt (m.a.w. ben ik dan niet al te laat)?
Bij oliepeil laag, hoeveel olie moet ik bijvullen? (Hoeveel bij niveau 1-2-3-4)
De garantieperiode is verstreken. Moet ik me zorgen gaan maken over dit verbruik en de garage er wat aan laten doen (hopende dat mijn melding binnen de garantieperiode van kracht is)
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Olieverbruik bij deze motoren is - vooral bij hogere kmstanden en lange onderhoudsintervallen (30k km) - een bekend fenomeen. Vaak komt het door dichtslibbende schraapveren rond de zuigers. Kan je weinig aan doen.
Wat wel goed is, is om even te controleren of het verbruik geen lekkage is. Vooral de kleppendekselpakkingen willen nog wel eens lekken, maar dat zie je niet zo snel.

Deze auto heeft zowel een niveau- alswel druksensor. Als de niveausensor aangeeft (geel icoontje) dat er wat bij moet, zit er in principe nog genoeg in om bij normaal gebruik schade te voorkomen. Maar, het is natuurlijk beter niet blindelings hierop te vertrouwen. Beter kan je op gezette tijden (1x per maand oid, afhankelijk van hoeveel je rijdt) even olie peilen en bijvullen indien laag wordt aangegeven.
0.5L is het beste, omdat deze motoren ook (qua storingsmelding) gevoelig zijn voor een iets te hoog olieniveau.

Je kan overwegen om voor de volgende oliewissel, een olieflush/spoelmiddel te gebruiken. Sommige mensen hebben hier wat resultaat mee geboekt.
Wat is de kmstand van de auto, en hoe vaak wissel je de olie+filter?
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Dank voor je snelle antwoord.
Km stand is 167000, ik heb nog geen olie en filter gewisseld maar normaal gesproken 20000.
Verder ben ik een rustige zuinige rijder en maak toch wel veel kleine ritjes waarbij de auto wel tot bedrijfstemperatuur komt. Ik vroeg me af of de door Volvo aanbevolen 0W20 olie dan beter zou zijn.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Jens352
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2020 - 19:27

Giant2000 schreef: 30.05.2020 - 06:09 Vragen:
Moet ik wachten op de melding 0,5 liter bijvullen zoals het instructieboekje zegt (m.a.w. ben ik dan niet al te laat)?
Bij oliepeil laag, hoeveel olie moet ik bijvullen? (Hoeveel bij niveau 1-2-3-4)
Oliepeil op het display is erg onnauwkeurig, eigenlijk 0 of 1: je ziet alleen LOW of OK.
Als het werkelijke oliepeil hoger is dan ca. 20 mm is het altijd OK. Onder 20 mm - LOW.
Later krijg je "add 0,5l oil".
Het gedetailleerde oliepeil in de VEA-motor is af te lezen op de smartphone (Car Scanner app)
2491515.png
2293354.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Vroege VEA diesels staan bekend om oplopend olieverbruik als ze ouder worden. Zo te zien valt het bij jou nog mee. Ik zou so wie so een complete reiniging van het intake traject doen (hier zit ook een olieflush bij) en de EGR dichtzetten omdat je veel korte ritjes maakt. Lees dit topic even, dan zie je wat ik bedoel: viewtopic.php?f=60&t=84810
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mijn dealer adviseerde me om met dit type motor vooral niet alleen maar rustig te rijden. Door de motor regelmatig goed warm te laten worden verdwijnt minuscule vervuiling die de zeer dunne 0W20-olie de kans geeft om weg te lekken. Mijn olieverbruik is inderdaad gedaald en de auto loopt beter. Ik heb het geluk dat ik 2 kilometer van een Duitse snelweg woon zonder snelheidslimiet. Regelmatig een half uurtje met 150 km/h rijden en wat tussensprintjes doen is voldoende. Misschien werkt minder hard /lang ook. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je dit moet doen, maar ik heb het maar geaccepteerd omdat het werkt.
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

Absoluut waar. Moderne diesels draaien te "koel" (vooral interne- en uitlaatgastemperatuur) en met te lage toerentallen (te weinig wervelende snelle luchtstroom), waardoor ze daadwerkelijk dichtslibben. Af en toe stevig doortrekken tot minimaal 3000 toeren, alswel af en toe een langere tijd belast hogere toerentallen draaien (zoals een tijdje 150 of zelfs wat harder rijden) is zeker goed voor de motor.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Of misschien de automaat handgeschakeld op een lage versnelling zetten met 3000 toeren.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dat dacht ik ook maar, als je een app als Car Scanner Pro erbij pakt dan zie je dat alleen meer toeren nauwelijks een verhoging van de temperatuur in (bijvoorbeeld) het roetfilter geeft. Harder rijden waarbij er meer luchtweerstand moet worden overwonnen geeft ook bij normale toerentallen wel een duidelijke verhoging,
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Inmiddels na 13.000 km 2,5 liter olie bij moeten vullen, dat is zo'n slordige liter op 5000 km. Volgens de Volvo specialist is dit niet ongewoon en pas bij 1 liter/3000 km echt wat aan de hand.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
hardwareman
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 30.08.2020 - 00:19

1 liter op 2000 km is ook vervelend. Blijf het opmerkelijk vinden dat meerdere er last van hebben.
richardg67
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18.09.2019 - 20:59

Bekend d4 probleem, begreep vooral van de eerste generatie d4 4 cilinder. Hoe schoner de uitstoot hoe meer er achterblijft in het blok. Egr klep dicht zetten voorkomt verdere interne vervuiling. Mijn D4 met 190.000km verbruikte 1l olie op 2000km. Volvo hanteert als grens 1l op 1000km dus ondanks Bovag garantie werd het probleem, want zo zag/zie ik het, niet verholpen.
De digitale oliemeting vind ik waardeloos, meestal toonde hij ook geen meting…ook niet na vervangen van de sensor, het is een kunst om hem uit te lezen en idd niet nauwkeurig. Voor mij was de oplossing om voor e10 een obd2 scanner te kopen en Erin te laten zitten. Zo kon ik via mijn iPhone app op de mm nauwkeurig te oliestand controleren.

Uiteindelijk voor e3500 het blok gereviseerd en daarna was het olieverbruik 1 liter op 7000km.

Beetje olie verbruik zou mijn inziens geen probleem moeten zijn. Zou bij mij uitkomen op e200 aan olie per jaar, maar het ‘voelde’ niet goed! En de norm van Volvo, probleem pas bij olieverbruik van 1l op minder dan 1000km, vond ik niet Volvo waardig. Dat Bovag geen eigen norm hanteert maar blind die van de autofabrikant overneemt vond ik bizar. Dacht Bovag een onafhankelijk orgaan was en er voor ons was…
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb het vermoeden dat de cilinders niet gehoond zijn en dat er gewoon nieuwe (gemodificeerde) zuigers en de daarbij horende zuigerveren zijn gemonteerd. Want 1 op 7000km na een revisie vindt ik nog al erg veel. Er zijn hier jongens op het forum die het hebben laten doen en geen verbruik meer hebben.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Giant2000 schreef: 23.09.2020 - 15:24 Inmiddels na 13.000 km 2,5 liter olie bij moeten vullen, dat is zo'n slordige liter op 5000 km. Volgens de Volvo specialist is dit niet ongewoon en pas bij 1 liter/3000 km echt wat aan de hand.
Ah.. Ik heb net na mijn eerste 6.000km een liter moeten bijvullen..
richardg67 schreef: 25.09.2021 - 09:04 Egr klep dicht zetten voorkomt verdere interne vervuiling.
Ik neigde al naar het dichtzetten van de EGR, maar dit is misschien nog een reden.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Tinus89
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40

eta76 schreef: 14.11.2021 - 16:59 Ik neigde al naar het dichtzetten van de EGR, maar dit is misschien nog een reden.
Let wel: eigenlijk is "voorkomt" het verkeerde woord hier. Het zal het fors verminderen, maar de echte oorzaak van dit probleem is niet de interne vervuiling door de EGR, maar de te smalle zuigerveren door Volvo toegepast. Het dichtzetten van de EGR en tussentijds olie verversen (ipv wachten tot 30k km) helpen dit probleem verminderen.
MY2015 V40 D4
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Tinus89, inderdaad...

Zijn er nog mensen die misschien een slag dikkere olie zijn gaan gebruiken?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Tinus89 schreef: 15.11.2021 - 10:57 Let wel: eigenlijk is "voorkomt" het verkeerde woord hier. Het zal het fors verminderen, maar de echte oorzaak van dit probleem is niet de interne vervuiling door de EGR, maar de te smalle zuigerveren door Volvo toegepast. Het dichtzetten van de EGR en tussentijds olie verversen (ipv wachten tot 30k km) helpen dit probleem verminderen.
Ik hoorde ook van een revisie bedrijf, dat de kracht van de zuigerveren te slecht is, of eigenlijk express zwak ivm minderwrijving en beter voor het milieu.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Afgelopen vrijdag heb ik de knoop doorgehakt: ik ga Volvo verlaten.
Vanaf het moment dat Corona uitbrak en het (nu blijvende) thuiswerken kon diesel eigenlijk al niet meer uit. Maar de lange actieradius, de goedkope brandstof en toch ook wel het feit dat inruilen altijd geld kost deed me besluiten om door te rijden, in principe tot hij op was. Maar nu de dieselprijs in relatief korte tijd van -€0,30 naar +€0,10 t.o.v. benzine is gegaan liep ik al met de gedachte aan toch maar inruilen.
Daar komt bij dat mijn D4 met 214.000 op de teller in de 2,5 jaar dat ik hem had wel heel veel kosten heeft gehad buiten het onderhoud om. Ga maar na: €769 aircopomp, €366 startmotor, €506 klepdeksel, EGR klep+koelvin €1360 en als klap op de vuurpijl vorige week een kapotte accu €355. Het houdt een keer op. Na de D6 waarvan de aircopomp 2x in een half jaar is kapotgegaan heb ik geen vertrouwen meer in het oerdegelijke merk van weleer.
De eerste 3 Volvo's waren oersterk en heb ik niet of nauwelijks kosten aan gehad, allen tegen de 300.000 km probleemloos. De laatste 2 was ergernis en een hoop kosten. Die spaar ik hopelijk nu uit met een degelijke Japanner op benzine (merk en type laat ik verder in het midden)
Hierbij zeg ik jullie vaarwel, al blijf ik wel lid van het forum. Bedankt voor alle tips en tricks!!
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Verstandige zet! 😉
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

De vraag hoe verstandig het is, een auto wegdoen waar je al veel aan hebt verbouwd. Het kan maar zo zijn dat er nu geen kosten meer aan zitten te komen. Maar dat weet je nooit, behalve pas achteraf (en dat is mooi wonen :) ).
Plaats reactie

Terug naar “V40”