Piepend geluid vanonder de motorkap

Plaats reactie
Ferrari
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

10.05.2020 - 17:07

Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:

Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.

Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?

Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Renault Megane 2019 (voorloop-leaseauto, alleen zakelijk)
Gebruikersavatar
teebee
6th Gear member
Berichten: 3248
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

10.05.2020 - 17:47

Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
V40 Cross Country MY18, Denim Blue, CC-bodykit, met veel lekkers
Volvo V60, Ocean Race, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Peugeot 208, Urban Soul, 1.2 Vti, 2013
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo Guilietta/33/33SW/155/156SW (10x), Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 20888
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

10.05.2020 - 17:51

Kan de waterpomp zijn maar die wordt meestal vervangen bij een distributieriem wissel. Ook de multiriem met bijbehorende poelies kan bijgeluiden geven.
V90CC T5 AWD GT PRO Polestar 2018
C70 Cabriolet 2.0T Rica Stage 1 2004
240 Turbo 1981
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 1697
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

10.05.2020 - 18:05

Ferrari schreef:
10.05.2020 - 17:07
Eerder deze week al een keer gehad en vandaag weer:

Direct na het starten van de auto 's morgens (koude motor) een piepend, soort krijsend geluid vanonder de motorkap wat lijkt op een droog lager of een slippende V-snaar. Eerder deze week na het starten, zonder iets anders te doen en vandaag ook na het starten en het openen van het dak. Het geluid duurt een seconde of 10 en dan is het weg, dus geen tijd om de motorkap open te maken en beter te luisteren waar het vandaan komt.
Zelf vermoed ik een (span)rol van de multi-riemen of van de distributie of een riem zelf. Bij 187 dkm is er een nieuwe distributieset op gegaan (nu 215 dkm), dus ik neem aan met nieuwe span- en looprol. Er wordt in het onderhoudsboekje niets gemeld over de multi-riemen, dus die zijn toen waarschijnlijk niet mee vervangen. Deze week de multi-riemen er eens afhalen en kijken. Het is jammer dat het alleen af en toe gebeurd, niet altijd bij een koude start.

Komt dit bekend voor of zijn er nog andere dingen die een piepend, krijsend geluid kunnen geven en dat ik zou kunnen checken?

Het gaat om de Volvo C70 D3 van 2011.
De mijne deed dat ook heel af en toe. Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.
Klonk inderdaad als een slippende riem.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2093
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

10.05.2020 - 18:35

Bij mijn V 50 was dit de startmotor ( Bendix ) die dit lawaai maakte, na vervanging van de startmotor was het over
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch, Spacers 10 mm
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 250 211PK
Ferrari
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

10.05.2020 - 19:06

Bedankt voor de reacties! Ik weet niet of de waterpomp ook mee vervangen is bij de distributiewissel. Er staat alleen "Grote beurt met APK, alle filters vervangen + distributieset". Ik kan de dealer nog eens bellen, maar de vorige keer kreeg ik geen informatie over het onderhoud wat daar gedaan was i.v.m. "privacy redenen".
teebee schreef:
10.05.2020 - 17:47
Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
Haha, had ik gedaan een paar ochtenden na de eerste keer piepen; vrouwlief laten starten, maar niks dus. Tot vanochtend weer. Deze week maar eens wat langer volgen. Ik heb het liever wel opgelost, al was het maar om er een goed gevoel over te hebben.

Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Renault Megane 2019 (voorloop-leaseauto, alleen zakelijk)
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2093
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

10.05.2020 - 20:11

Ferrari schreef:
10.05.2020 - 19:06
Bedankt voor de reacties! Ik weet niet of de waterpomp ook mee vervangen is bij de distributiewissel. Er staat alleen "Grote beurt met APK, alle filters vervangen + distributieset". Ik kan de dealer nog eens bellen, maar de vorige keer kreeg ik geen informatie over het onderhoud wat daar gedaan was i.v.m. "privacy redenen".
teebee schreef:
10.05.2020 - 17:47
Ehhh, eerst motorkap open zetten en iemand laten starten zodat jij direct kan luisteren?
Haha, had ik gedaan een paar ochtenden na de eerste keer piepen; vrouwlief laten starten, maar niks dus. Tot vanochtend weer. Deze week maar eens wat langer volgen. Ik heb het liever wel opgelost, al was het maar om er een goed gevoel over te hebben.

Het is niet met het starten zelf, maar net na het starten. Vandaag de auto gestart en na enkele seconden de knop voor het dak openen ingedrukt en toen begon ook het piepen. Misschien door de extra stroombelasting van het openen van de kap slip van de riem door de belaste dynamo? Begin vorige week zonder de kap te openen en eigenlijk direct na het starten. Of inderdaad de startmotorbendix die niet snel genoeg terug gaat. Ik ga het volgen.
Klopt bij was het geluid ook net na het starten, net of de Bendix na het starten droog uit loopt en dit piepen veroorzaakt.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch, Spacers 10 mm
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 250 211PK
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 15080
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

11.05.2020 - 07:49

lint schreef:
10.05.2020 - 17:51
Kan de waterpomp zijn maar die wordt meestal vervangen bij een distributieriem wissel. Ook de multiriem met bijbehorende poelies kan bijgeluiden geven.
Standaard vervangt Volvo deze niet mee bij de eerste wissel, dus dit zal het eerste exemplaar nog wel eens kunnen zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D

Ex Volvo's:
'03 S60 D5 Edition
'04 V50 2.0D Elan
'07 S60 2.4D GT Drivers Edition 2

Ex niet-Volvo's:
'90 Peugeot 205 Rallye 2.0 16v trackday project
'04 Seat Ibiza 1.9 TDi FR
'08 Hyundai Santa Fé 2.7 V6 Style Version op LPG
'03 Nissan Terrano Sport 3.0 Di
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Ugchelen

11.05.2020 - 11:54

Check ook de carterventilatie! Kun je doen door tijdens het piepen/fluiten/etc. even de peilstok eruit te trekken, dan moet het geluid weggaan.

2 jaar geleden kreeg ik ook ineens een piepend/gillend geluid vanonder uit de motorkap. Dit was tijdens het rijden overigens.
De toegesnelde wegenwachter concludeerde na inspectie resoluut dat het een spanrol of riem was.
De auto is naar de dealer gebracht en het bleek een verstopte carterventilatie (bij 95.000 km!) te zijn.

Het klonk in mijn oren ook als een riem of spanrol, dus niet zo gekke conclusie van de wegenwachter, maar dus toch geheel wat anders!

gr. Edwin.
V70 T6 GT Summum Polestar+ 315pk/480nm
C70 T5 GT Summum 230pk/320nm


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+ performance package
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Edwin van S
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09.04.2020 - 15:15

24.05.2020 - 17:14

Beste mensen,

Die van mij doet het ook een heel enkele keer, alleen bij een koude start... Het gaat hier om een D4 MY 2012 met slechts 37.000 km levenservaring.
Ik ga ook eens op onderzoek uit. Een peilstok voor de motorolie ontbreekt bij deze versie trouwens.

Groet, Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin van S op 24.05.2020 - 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
No worries!

Volvo C70 D4 Summum Plus Line MY2012
Volvo C70 2.0T Luxury Line MY2000
Volvo S60 2.4D Drivers Edition MY2009
Volvo S80 3.2 Geartronic Summum MY2008
Jelmer de Jong
5th Gear member
Berichten: 2041
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

24.05.2020 - 17:48

Ik zou hem wat verder onderzoeken, een diesel die amper 4000 kilometer per jaar heeft gereden is geen blije diesel.
Ferrari
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

25.05.2020 - 08:37

Even een update: De auto wordt dagelijks gebruikt, maar het is vorige week maar één keer voorgekomen. Het lijkt bij de distributie / het multi-riemgebeuren vandaan te komen, maar niet 100% zeker. Het geluid duurt te kort om een goede diagnose te stellen.

Dus de volgende mogelijkheden:
- Multi-riemen en/of poelies
- Distributierollen of waterpomp
- Bendix van de startmotor
- Carterventilatie --> bij de volgende keer zal ik de olievuldop open draaien; er is inderdaad (en helaas) geen peilstok. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het is, want je zou dit inderdaad eerder verwachten bij een belaste motor.

Ik houd het in de gaten!
Huidig wagenpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm Q-tronic 2008
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992 (2x)
Renault Megane 2019 (voorloop-leaseauto, alleen zakelijk)
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”