Airco troubles wie weet meer?

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Geitekaas
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 25.10.2006 - 07:55

Lieve mensen,
Terwijl het paaszonnetje ervoor zorgde dat ik de quarantaine uit voorzorg voor een dagje onderbrak en lekker een ritje wilde rijden, doet mijn airco niets.
Ik heb de ventilator op vol gezet en de temperatuur op zijn laagst. Hij werd niet koud. Toen ik hem na een tijdje uitdeed, merkte ik geen verschil met de niet-airco stand. Het is voor het eerst dat ik dit bij een Volvo heb meegemaakt. Ik heb gelijk een afspraak gemaakt bij mijn dealer (Bluekens), maar in afwachting van wat het zou kunnen zijn, zou ik wel wat ervaringstips kunnen gebruiken.
Met andere woorden: wat denken jullie? Wat kan er aan de hand zijn? Aircopomp? Slang? Mijn airco staat altijd aan op automatisch en 21 graden. Het is een C30 D5 2009. Krijgt ieder jaar vanaf dag 1 zijn beurten bij de officiële dealer.
Jeetje, ik hoop niet dat het een grote operatie gaat worden. Mijn vrouw en ik zijn beide zzp'er, need I say more?

Allen een gezonde tijd toegewenst!
redracer
4th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Kan meerdere oorzaken hebben , laat daarom eerst een diagnose uitvoeren bij een bekende aircospecialist en niet bij een dealer €€ . In het gunstigste geval is hij gewoon leeg ( hoeveel jaar geleden gevuld ? ) en slaat daarom je pomp niet meer aan . Condensor is ook een zwak punt ( steenslag ) en in het slechtste geval pomp zelf . Airco is een vak apart dus goedkoop is duurkoop dus zou zeggen ga even langs een specialist ( doet de dealer ook )
Geitekaas
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 25.10.2006 - 07:55

Ha Redracer,
Dank je voor je reactie. Klinkt allemaal heel logisch, behalve de condensator waren dat inderdaad de dingen waar ik ook als eerste aan dacht. Mijn condensator is beschermd door een honingraat-rooster, nota bene door Bluekens zelf als service op mijn verzoek erop gezet. Deze is niet beschadigd, dus die sluit ik even voor het gemak uit.
Ik wist trouwens niet dat als de airco leeg is, de pomp automatisch niet meer aanslaat. Dat verklaart. De laatste keer dat hij is bijgevuld, is alweer 6 jaar geleden. Ik laat wel bij iedere grote beurt de airco controleren, maar ja, ik heb nooit gehoord dat hij is bijgevuld, dus daar weet ik verder niets over.
Allez, ik ben heel benieuwd naar de prijzen; ik hoop dat het meevalt :-)
Geniet van het weekend! Groetjes.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Dat hij al 6 jaar niet is bijgevuld zegt nog niet alles. Mijn airco wordt jaarlijks gecontroleerd en heeft na 14 jaar nog steeds geen reparaties of bijvulling nodig gehad. Ik zou het gegeven advies opvolgen en naar een aircospecialist gaan, die zal snel duidelijkheid kunnen geven.
Volvoless, nu Golf VII
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Op de airco pomp zit een koppeling, als die te ver uitgesleten is pakt de poulie de pomp zelf niet mee. Deze is af te stellen dmv ringetjes er van tussen te halen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Geitekaas
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 25.10.2006 - 07:55

NicoV40:
Alhoewel ik het enorm op prijs stel, ik ben niet zo technisch meer (vroeger wel nu niet meer: lang verhaal) en ik zou niet weten waar ik die ringetjes moet vinden. Neen, ik zal dus echt afhankelijk moeten zijn van de dealer. Deze heeft mij altijd netjes behandeld en redelijke prijzen gerekend, dus het is wat het is. Ik heb juist slechte ervaringen met vele kleine garages. Zeer slechte ervaringen zelfs! Sinds ik bij de dealer ben, voel ik me een stuk fijner en alles wordt netjes verantwoord.
Ach, mss is het maar een kleinigheid! We blijven positief hoor.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Het is ook wel een prutswerk, de multiriem moet er bvb al af, die ringetjes zitten achter de poulie van de aircopomp, die krijg je er met standaard materiaal ook niet zomaar af. De dealer weet er zich vast wel raad mee!
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Geitekaas
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 25.10.2006 - 07:55

Ik ga het dan wel niet doen maar het wel weer leuk om iets te leren, dus dank je wel!
Geitekaas
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 25.10.2006 - 07:55

Update: condensator lek. Helaas. En dat terwijl ik er een extra rooster voor heb zitten. Blijkbaar kunnen ze dan nog kapot. Dank allen voor de tips en adviezen.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1076
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Geitekaas schreef: 14.04.2020 - 16:30 Update: condensator lek. Helaas. En dat terwijl ik er een extra rooster voor heb zitten. Blijkbaar kunnen ze dan nog kapot. Dank allen voor de tips en adviezen.
Ook 3x een lekke condensor gehad, met mijn vorige en huidige V40 gelukkig nog niet.
Plaats reactie

Terug naar “C30”