Nu zo'n 2,5 jaar en een dikke 110dkm rijdend in m'n S80 heb ik een lekke koppakking.
Om het te laten repareren is het de auto niet meer waard, dus heb ik besloten het zelf te gaan doen.
Aangemoedigd door de filmpjes op YouTube, denk ik een aardig eind te komen.
Toch wil ik liever een WP handboek, speciaal gereedschap en de juiste onderdelen alvast in huis hebben.
Een kistje met speciaal gereedschap heb ik al binnen.
Dacht "ff" een WP handboek te kunnen kopen op het internet ... blijken de S80 boeken niet de 6 cilinder te behandelen, dus geen handboek ... och, moet ook zonder kunnen ... hier en daar wat momenten van YouTube genoteerd.
Nu dacht ik ook "ff" een koppakking setje en alle pakkingen die voor deze klus nodig zijn bij een automaterialen zaak te kopen ... wat krijg ik tot mijn verbazing te horen ... niet door de automatierialen zaak te leveren.
Dus ... internet? ... mijn ervaring is dat je niet altijd het juiste onderdeel krijgt toegestuurd.
Daarom, iemand een suggestie voor een Volvo S80 T6 onderdelen leverancier / onderdelen site met exploded view / WP handboek voor T6 ... ik hoor het graag.
S80 T6 1999
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1446
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Gewoon de dealer? Als je veel besteld is er vast wel wat korting mogelijk, en misschien behoort een uitdraai uit Vida dan ook wel tot de mogelijkheden.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: Southern California
Ik koop alle onderdelen voor mijn T6 bij Skandix in Duitsland, online. Mochten ze niet alles in de catalogus hebben dan kan je bellen of mailen. Of je checkt bij de Volvo dealer, dat moet ook lukken.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
Gents, Dank voor jullie reacties.
Skandix leek me wel wat. eea aan onderdelen besteld, maar om de een of andere reden duurde het meer dan 5weken voordat ik de spullen binnen had. Daarna op de zomer vakantie gewacht en begonnen. eea aan plastics, o-ringen, slangen en pakkingen waren stuk, deze dan via de Volvo dealer besteld. Kreeg te horen dat eea aan onderdelen uit "het museum" moesten komen en dat het 5 tot 10 weken levertijd had. Daarom besloten om de motor op te bouwen zonder de distributie bescherm plastic kappen. Zonder WPH toch het eea met behulp van youtube en spiegeltjes en proberen alles weer op z'n plek gekregen. Proefritje door de straat , kwam ik erachter dat er een forse olie lek was. Dit bleek het o-ring seal van de retour van de turbo te zijn. dus alle afdichtingen op de beiden turbo's vervangen en tevens toen weer de distributie eraf om het plastic te monteren.
Hij rijdt weer netjes en allemaal niets mis mee, alleen draait hij nu niet meer mooi stationair en kan er maar niet achter komen wat het is.
Heeft iemand een suggestie voor een betaalbare OBD2 meter?
Ik heb een zender via bolpuntcom gekocht, maar de (gratis) appjes (8stuks geprobeerd) zijn eigenlijk allemaal waardeloos.
Ik wil foutmeldingen kunnen zien en welke bougie er een vonk geeft etc.
fuel druk heb ik gemeten en deze is constant ronde de 55bar
de gasklep hoor je "calibreren" en is schoon gemaakt
O2 sensoren werken naar mijn idee ook
toch draait stationair niet constant en dat is heel vervelend voor stoplichten etc. (ook af en toe geen rembekrachtiging, door te lage toeren?!)
Dus ... meten is weten? graag een advies ivm een betaalbare OBD2 uitlees apparaat.
Skandix leek me wel wat. eea aan onderdelen besteld, maar om de een of andere reden duurde het meer dan 5weken voordat ik de spullen binnen had. Daarna op de zomer vakantie gewacht en begonnen. eea aan plastics, o-ringen, slangen en pakkingen waren stuk, deze dan via de Volvo dealer besteld. Kreeg te horen dat eea aan onderdelen uit "het museum" moesten komen en dat het 5 tot 10 weken levertijd had. Daarom besloten om de motor op te bouwen zonder de distributie bescherm plastic kappen. Zonder WPH toch het eea met behulp van youtube en spiegeltjes en proberen alles weer op z'n plek gekregen. Proefritje door de straat , kwam ik erachter dat er een forse olie lek was. Dit bleek het o-ring seal van de retour van de turbo te zijn. dus alle afdichtingen op de beiden turbo's vervangen en tevens toen weer de distributie eraf om het plastic te monteren.
Hij rijdt weer netjes en allemaal niets mis mee, alleen draait hij nu niet meer mooi stationair en kan er maar niet achter komen wat het is.
Heeft iemand een suggestie voor een betaalbare OBD2 meter?
Ik heb een zender via bolpuntcom gekocht, maar de (gratis) appjes (8stuks geprobeerd) zijn eigenlijk allemaal waardeloos.
Ik wil foutmeldingen kunnen zien en welke bougie er een vonk geeft etc.
fuel druk heb ik gemeten en deze is constant ronde de 55bar
de gasklep hoor je "calibreren" en is schoon gemaakt
O2 sensoren werken naar mijn idee ook
toch draait stationair niet constant en dat is heel vervelend voor stoplichten etc. (ook af en toe geen rembekrachtiging, door te lage toeren?!)
Dus ... meten is weten? graag een advies ivm een betaalbare OBD2 uitlees apparaat.
- Rik Tuin
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 06.11.2013 - 21:14
- Locatie: Omgeving Groningen
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik bestel meestal bij Motointegrator.de Heb afgelopen zomer mijn cilinderkop gelicht ivm lekke klep. Zelfs de kleppen hadden ze op voorraad, betrof een S80 2.5T waarvan één uitlaatklep lek. Heb ze meteen allemaal maar vervangen.
Ze hebben me nog nooit gezegd dat spullen uit het museum moeten komen, dus de Volvo dealer kan er een puntje aan zuigen.
Meestal na max 3 dagen thuis en vrijwel altijd de goedkoopste.
Ze hebben me nog nooit gezegd dat spullen uit het museum moeten komen, dus de Volvo dealer kan er een puntje aan zuigen.
Meestal na max 3 dagen thuis en vrijwel altijd de goedkoopste.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: Southern California
Er is een apart draadje in 'gereedschappenx over obd lezers. Ikzelf ben erg tevreden over mijn icarsoft scanner. Misschien is er iemand in de buurt die je er een kan lenen, het is echt nuttig.
viewtopic.php?f=48&t=66662
viewtopic.php?f=48&t=66662
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
Zo leer je je motor wel weer kennen ... OBDII geleend en zoiets als "wrong valve timing" was de uitkomst.
Weer youtube kijken en 1 filmpje liet zien hoe je de VVT moet afstellen. Alles weer in elkaar en toch wel een beetje tot m'n verbazing en opluchting, loopt de T6 weer als een zonnetje.
De opmerking van V70R^2 was mij ook al die tijd nog wel bijgebleven, maar ik heb geen scheur met het blote ook kunnen ontdekken, ook geen andere verkleuring van de cilinders onderling. Gezien mijn olie verbruik en het niet meer af en toe legen van mijn KW tankje, denk ik dat het echt de koppakking is geweest.
Ondertussen CX60 wielen met winterbanden gemonteerd (naaf iets uitgefreezt), nieuwe binnen spiegel glas, deur paneel met de vrieskoude kapot getrokken, ruil startmotor, tubo seals vervangen, hier en daar wat slangetjes vernieuwd... accu
En toen, toen rook het weer naar benzine, af en toe. Dit bleek uiteindelijk de o-ring te zijn van de benzine toevoer op de fuelrails.
Deze o-ring kan ook een iets bredere ring zijn, gezien de uitsparing.
Echter kan ik deze afdichting nergens vinden en de Volvo dealer verkoopt deze niet los. Dit is weer onderdeel van een slangetje welke tussen de EUR42 en EUR172 zou gaan kosten (4 verschillende types). ... voor een o-ring ... echter kan het slangetje van mijn model niet meer geleverd worden door Volvo zelf ??
Ondertussen zit er nu een AC o-ringetje in, welke het tot nu toe wel dicht weet te houden.
Toch wil ik wel een nieuwe afdichting alvast hebben.
Wie kan mij hiervan een plaatje en beter nog een leverancier geven? het gaat om slangetje #5 en dan de afdichting welke in de fuelrails gaat.
Weer youtube kijken en 1 filmpje liet zien hoe je de VVT moet afstellen. Alles weer in elkaar en toch wel een beetje tot m'n verbazing en opluchting, loopt de T6 weer als een zonnetje.
De opmerking van V70R^2 was mij ook al die tijd nog wel bijgebleven, maar ik heb geen scheur met het blote ook kunnen ontdekken, ook geen andere verkleuring van de cilinders onderling. Gezien mijn olie verbruik en het niet meer af en toe legen van mijn KW tankje, denk ik dat het echt de koppakking is geweest.
Ondertussen CX60 wielen met winterbanden gemonteerd (naaf iets uitgefreezt), nieuwe binnen spiegel glas, deur paneel met de vrieskoude kapot getrokken, ruil startmotor, tubo seals vervangen, hier en daar wat slangetjes vernieuwd... accu
En toen, toen rook het weer naar benzine, af en toe. Dit bleek uiteindelijk de o-ring te zijn van de benzine toevoer op de fuelrails.
Deze o-ring kan ook een iets bredere ring zijn, gezien de uitsparing.
Echter kan ik deze afdichting nergens vinden en de Volvo dealer verkoopt deze niet los. Dit is weer onderdeel van een slangetje welke tussen de EUR42 en EUR172 zou gaan kosten (4 verschillende types). ... voor een o-ring ... echter kan het slangetje van mijn model niet meer geleverd worden door Volvo zelf ??
Ondertussen zit er nu een AC o-ringetje in, welke het tot nu toe wel dicht weet te houden.
Toch wil ik wel een nieuwe afdichting alvast hebben.
Wie kan mij hiervan een plaatje en beter nog een leverancier geven? het gaat om slangetje #5 en dan de afdichting welke in de fuelrails gaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
Dan de Automatic Transmission 4-speed ; GM 4T65-E
Hiervan wilde ik het filter vervangen.
Filter gekocht en nieuwe pakking, plus volledige aantal liters olie.
Echter, begrijp ik nu via youtube dat het niet altijd verstandig is om al je olie te verversen?!
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hiervan wilde ik het filter vervangen.
Filter gekocht en nieuwe pakking, plus volledige aantal liters olie.
Echter, begrijp ik nu via youtube dat het niet altijd verstandig is om al je olie te verversen?!
Heeft iemand hier ervaring mee?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20837
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb het een aantal keer gedaan. Met Volvo's maar ook met onze beide BMW's.
Maar de grap is om eerst de warme olie af te tappen en dan weer vullen. Motor starten en even alle versnellingen kiezen. Dan weer aftappen en vervolgens carter eraf om het filter te vervangen. Daarna weer vullen, starten en weer alle versnellingen kiezen. Dat laatste herhaal je nog 2 of 3 keer.
Wat je nu namelijk doet is met verse olie de oude olie uit het systeem duwen naar je carter. Vandaar dat je na een korte tijd weer moet aftappen. Als laatst vullen met draaiende motor tot de olie net niet uit de vulopening vloeit.
Als ik het goed heb adviseert Volvo om dit te doen met een automaat die iets meer dan handwarm is. Zeg maar 40 graden.
Maar de grap is om eerst de warme olie af te tappen en dan weer vullen. Motor starten en even alle versnellingen kiezen. Dan weer aftappen en vervolgens carter eraf om het filter te vervangen. Daarna weer vullen, starten en weer alle versnellingen kiezen. Dat laatste herhaal je nog 2 of 3 keer.
Wat je nu namelijk doet is met verse olie de oude olie uit het systeem duwen naar je carter. Vandaar dat je na een korte tijd weer moet aftappen. Als laatst vullen met draaiende motor tot de olie net niet uit de vulopening vloeit.
Als ik het goed heb adviseert Volvo om dit te doen met een automaat die iets meer dan handwarm is. Zeg maar 40 graden.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3389
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Dan zou ik dat mooi laten zitten en een zelfde o-ringetje op voorraad leggen in het handschoenenvakje.
Wat je kunt doen is proberen het onderdeelnummer te achterhalen van het slangetje. En dan zoeken op e-bay. Soms kom je dan uit op NOS (new old stock).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
thnx voor de reply's
ivm de automaten bak, las ik dat je door het verversen van de olie ook de "frictie-deeltjes", welke van de frictieplaten in de olie zitten, dan afvoert en dat de bak dan na het verversen van de olie kan gaan slippen. Daarom denk ik dat ik het eerst "half" doe. Carter plaat eraf, filter vernieuwen en alleen opvullen met nieuwe olie. Dan rijden en merken hoe hij schakelt.
Misschien weet iemand een redelijk geprijsde automatenbakken firma of 2e hands bak, met weinig km's ?
ivm het o-ringetje, deze laat ik ook zitten, maar wil dus een "juiste" op voorraad. Geen NOS maar gewoon iets nieuws.
Alle plastics en afdichtingen zijn inmiddels echt waardeloos geworden na zo'n 22jaar. Alles is vergaan, breekt af of scheurt. ... Deur paneel brak ook opeens rond schroef af
ivm de automaten bak, las ik dat je door het verversen van de olie ook de "frictie-deeltjes", welke van de frictieplaten in de olie zitten, dan afvoert en dat de bak dan na het verversen van de olie kan gaan slippen. Daarom denk ik dat ik het eerst "half" doe. Carter plaat eraf, filter vernieuwen en alleen opvullen met nieuwe olie. Dan rijden en merken hoe hij schakelt.
Misschien weet iemand een redelijk geprijsde automatenbakken firma of 2e hands bak, met weinig km's ?
ivm het o-ringetje, deze laat ik ook zitten, maar wil dus een "juiste" op voorraad. Geen NOS maar gewoon iets nieuws.
Alle plastics en afdichtingen zijn inmiddels echt waardeloos geworden na zo'n 22jaar. Alles is vergaan, breekt af of scheurt. ... Deur paneel brak ook opeens rond schroef af
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20837
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Plaatje toevoegen is niet echt moeilijk.
Wat ik wel eens doe is een 2e tabblad openen waar dat plaatje staat wat ik toe wil voegen. Klik daarop met links, sleep hem naar het andere tabblad en laat los in het reactieveld "snelle reactie". Direct er onder zie je dan dat er een bijlage aan je bericht is toegevoegd.
Wat ik wel eens doe is een 2e tabblad openen waar dat plaatje staat wat ik toe wil voegen. Klik daarop met links, sleep hem naar het andere tabblad en laat los in het reactieveld "snelle reactie". Direct er onder zie je dan dat er een bijlage aan je bericht is toegevoegd.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
kop net verwijderd
Kunststof van achter de distributieriem ... in 6 stukken bovenste helft van de kop erop inlaat spruitstuk erop
nieuwe PCV gemonteerd
onderste helft van de kop erop met 14stuks nieuwe kopbouten Kunststof van achter de distributieriem ... in 6 stukken bovenste helft van de kop erop inlaat spruitstuk erop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
vergeten seal alsnog monteren
turbo olieretour seal waardoor er erg veel olie uitspoot bij opstarten (nieuwe links)
meteen ook de koperen turbo afdicht ringen van de Volvo dealer ... welke te groot waren, dus de oude gemonteerd
gasklep schoon
maar bleek dus het afstellen van de uitlaat VVT te zijn ...Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
plaatje uploaden en ik zag alleen een zwart vlak, dacht dat ik het verkeerd deed ...Msuidgeest schreef: ↑05.03.2021 - 17:02 Plaatje toevoegen is niet echt moeilijk.
Wat ik wel eens doe is een 2e tabblad openen waar dat plaatje staat wat ik toe wil voegen. Klik daarop met links, sleep hem naar het andere tabblad en laat los in het reactieveld "snelle reactie". Direct er onder zie je dan dat er een bijlage aan je bericht is toegevoegd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15.03.2020 - 21:15
... ondertussen de plus kabel naar de startmotor weer ff losgehaald om dat deze niet zo mooi langs het blok liep.
fuel filter vervangen ... starten en ... helemaal nix.
kreeg wel 12 volt bij startmotor en tijdens starten op kleine start relais draadje ...
Ik met startmotor naar specialist ... blijkt het start relais zo'n 90graden gedraaid te zijn tijdens het loshalen van de plus kabel. ... dus draadjes inwendig afgescheurd.
... met een ook maar een nieuwe accu ...
fuel filter vervangen ... starten en ... helemaal nix.
kreeg wel 12 volt bij startmotor en tijdens starten op kleine start relais draadje ...
Ik met startmotor naar specialist ... blijkt het start relais zo'n 90graden gedraaid te zijn tijdens het loshalen van de plus kabel. ... dus draadjes inwendig afgescheurd.
... met een ook maar een nieuwe accu ...