XC40 Electrisch

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Nog eentje. Erg positieve test van TopGear

https://www.topgear.com/car-reviews/vol ... 8-recharge
C40 Ultimate Twin
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

mga1600 schreef: 05.10.2020 - 18:01 De gewone XC40 heeft gewoon LED , de P8 dus ook neem ik aan.
De lampen van de XC40 geven overigens wel goed licht! Het basis systeem geeft wel actief licht, dus zelf dimmend bij tegenliggers, maar schijnt dus niet “om de tegenligger heen” zoals bij Matrix.
De optie in XC40 lijst is voor meesturende lampen en sproeiers.
Dit was we wat de verkoper tegen mij heeft aangegeven.
Echter zover ik begrijp zijn het 4 losse units per lamp die onafhankelijk aangestuurd worden. Dat is overigens met het lightning pack.
Onderstaan de tekst uit de config

“645 Full LED koplampen met adaptieve bochtverlichting
Onze meest geavanceerde led-koplampen zorgen voor een uitzonderlijke verlichting, helpen u bij het overzicht in bochten en verbeteren uw zicht zonder andere weggebruikers te verblinden. De koplampen draaien met het stuur mee voor verlichting van de bocht. Led-verlichting biedt u een feller groot licht met een groter bereik. En u kunt het groot licht ingeschakeld laten, want bij tegenliggers of inhaalmanoeuvres schakelen de koplampen automatisch over op dimlicht om de andere bestuurder niet te verblinden. Wanneer de andere auto voorbij is gereden, schakelen uw koplampen weer over op groot licht voor een optimaal zicht. De koplampen zijn bovendien ook nog eens intelligent: het groot licht schakelt uit zodra u de bebouwde kom inrijdt, maar blijft ingeschakeld wanneer u een verlicht bord passeert. Ze beschikken ook over mistlampen voor een verbeterd zicht bij mist of zware neerslag. Bovendien ondersteunen ze het manoeuvreren bij lage snelheden en het achteruitrijden in het donker, doordat ze maximaal 15 graden kunnen draaien tijdens het sturen en daardoor het gebied vlakbij de auto verlichten. Daarnaast zijn ze een aanvulling op het kenmerkende design van uw Volvo.”

Hier staat niet letterlijk dat het alles uitschakelde, als ik het bijbehorende filmpje moet geloven is dit echter wel het geval
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bro schreef: 07.10.2020 - 20:18
mga1600 schreef: 05.10.2020 - 18:01 De gewone XC40 heeft gewoon LED , de P8 dus ook neem ik aan.
De lampen van de XC40 geven overigens wel goed licht! Het basis systeem geeft wel actief licht, dus zelf dimmend bij tegenliggers, maar schijnt dus niet “om de tegenligger heen” zoals bij Matrix.
De optie in XC40 lijst is voor meesturende lampen en sproeiers.
Dit was we wat de verkoper tegen mij heeft aangegeven.
Echter zover ik begrijp zijn het 4 losse units per lamp die onafhankelijk aangestuurd worden. Dat is overigens met het lightning pack.
Onderstaan de tekst uit de config

“645 Full LED koplampen met adaptieve bochtverlichting
Onze meest geavanceerde led-koplampen zorgen voor een uitzonderlijke verlichting, helpen u bij het overzicht in bochten en verbeteren uw zicht zonder andere weggebruikers te verblinden. De koplampen draaien met het stuur mee voor verlichting van de bocht. Led-verlichting biedt u een feller groot licht met een groter bereik. En u kunt het groot licht ingeschakeld laten, want bij tegenliggers of inhaalmanoeuvres schakelen de koplampen automatisch over op dimlicht om de andere bestuurder niet te verblinden. Wanneer de andere auto voorbij is gereden, schakelen uw koplampen weer over op groot licht voor een optimaal zicht. De koplampen zijn bovendien ook nog eens intelligent: het groot licht schakelt uit zodra u de bebouwde kom inrijdt, maar blijft ingeschakeld wanneer u een verlicht bord passeert. Ze beschikken ook over mistlampen voor een verbeterd zicht bij mist of zware neerslag. Bovendien ondersteunen ze het manoeuvreren bij lage snelheden en het achteruitrijden in het donker, doordat ze maximaal 15 graden kunnen draaien tijdens het sturen en daardoor het gebied vlakbij de auto verlichten. Daarnaast zijn ze een aanvulling op het kenmerkende design van uw Volvo.”

Hier staat niet letterlijk dat het alles uitschakelde, als ik het bijbehorende filmpje moet geloven is dit echter wel het geval
Bij deze LED lampen zijn er 4 segmenten die per geheel segment worden aangestuurd en daarmee dimmen en in dimstand mee kunnen sturen.
Bij matrix lampen is de verdeling veel gedetailleerder waardoor er deeltjes van de lamp uitgezet kunnen worden om zo om zo een klein ‘zwart gat’ te creëren ter plaatse precies ter plaatse van een tegenligger terwijl de overige leds full out blijven branden. Dat zwarte gat verplaatst zich met de tegenligger doordat er dan andere leds in zo’n segment uitgezet en weer aangezet worden.
Het verschil in de praktijk tussen deze 2 soorten is dat je bij het automatisch dimmen bij een XC40 even over gaat op dimlicht en als de tegenligger weer weg is schakelt hij weer over op grootlicht en bij matrix lampen blijft het grootlicht aan ingeval van tegenliggers maar met een donkere vlek er in.
C40 Ultimate Twin
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Bij deze LED lampen zijn er 4 segmenten die per geheel segment worden aangestuurd en daarmee dimmen en in dimstand mee kunnen sturen.
Bij matrix lampen is de verdeling veel gedetailleerder waardoor er deeltjes van de lamp uitgezet kunnen worden om zo om zo een klein ‘zwart gat’ te creëren ter plaatse precies ter plaatse van een tegenligger terwijl de overige leds full out blijven branden. Dat zwarte gat verplaatst zich met de tegenligger doordat er dan andere leds in zo’n segment uitgezet en weer aangezet worden.
Het verschil in de praktijk tussen deze 2 soorten is dat je bij het automatisch dimmen bij een XC40 even over gaat op dimlicht en als de tegenligger weer weg is schakelt hij weer over op grootlicht en bij matrix lampen blijft het grootlicht aan ingeval van tegenliggers maar met een donkere vlek er in.
Dat is inderdaad wat mij beloofd is.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bro schreef: 08.10.2020 - 08:15
Bij deze LED lampen zijn er 4 segmenten die per geheel segment worden aangestuurd en daarmee dimmen en in dimstand mee kunnen sturen.
Bij matrix lampen is de verdeling veel gedetailleerder waardoor er deeltjes van de lamp uitgezet kunnen worden om zo om zo een klein ‘zwart gat’ te creëren ter plaatse precies ter plaatse van een tegenligger terwijl de overige leds full out blijven branden. Dat zwarte gat verplaatst zich met de tegenligger doordat er dan andere leds in zo’n segment uitgezet en weer aangezet worden.
Het verschil in de praktijk tussen deze 2 soorten is dat je bij het automatisch dimmen bij een XC40 even over gaat op dimlicht en als de tegenligger weer weg is schakelt hij weer over op grootlicht en bij matrix lampen blijft het grootlicht aan ingeval van tegenliggers maar met een donkere vlek er in.
Dat is inderdaad wat mij beloofd is.
Pas op met beloftes van verkopers.
Mijn ervaring is dat zij het zelf vaak ook niet precies weten, maar hun kennis wel als de waarheid presenteren.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Bro
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2020 - 20:21

Marcnij schreef: 08.10.2020 - 08:39
Bro schreef: 08.10.2020 - 08:15
Bij deze LED lampen zijn er 4 segmenten die per geheel segment worden aangestuurd en daarmee dimmen en in dimstand mee kunnen sturen.
Bij matrix lampen is de verdeling veel gedetailleerder waardoor er deeltjes van de lamp uitgezet kunnen worden om zo om zo een klein ‘zwart gat’ te creëren ter plaatse precies ter plaatse van een tegenligger terwijl de overige leds full out blijven branden. Dat zwarte gat verplaatst zich met de tegenligger doordat er dan andere leds in zo’n segment uitgezet en weer aangezet worden.
Het verschil in de praktijk tussen deze 2 soorten is dat je bij het automatisch dimmen bij een XC40 even over gaat op dimlicht en als de tegenligger weer weg is schakelt hij weer over op grootlicht en bij matrix lampen blijft het grootlicht aan ingeval van tegenliggers maar met een donkere vlek er in.
Dat is inderdaad wat mij beloofd is.
Pas op met beloftes van verkopers.
Mijn ervaring is dat zij het zelf vaak ook niet precies weten, maar hun kennis wel als de waarheid presenteren.
Tja, contracten zijn getekend en daarmee vakt er niets aan te doen. Gelukkig wordt de auto (als het goed is) in 2020 geleverd 19-11 dat was de vbelanhrijkste voorwaarde.
Ik heb in het verleden van de meedraaiende lampen gehad die automatich dimmen. Is ook relaxed.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Mijn XC90 had matrix lampen (met meedraai functie) en die waren geweldig!
Ik heb met een leen- XC40 bewust op de lampen en het licht wat ze geven gelet en de conclusie: het is wel wat minder ‘luxueus’ maar nog steeds heel erg goed licht,. Dus ik zou er niet wakker van liggen.....
C40 Ultimate Twin
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Ik stel met enige verwondering vast dat de recharge exemplaren niet meer kunnen uitgerust worden met een wit dak. Alle kleuren zijn beschikbaar met een zwart dak...
Beetje vreemde keuze. Vraag me af of ze bij Volvo wel weten dat een wit dak de warmte afstoot en een zwart dak de warmte absorbeert.
Voor hun verkopen in de landen rond de Middellandse zee lijkt me dat nu net geen overbodige luxe.
Waarom stellen ze die keuze niet ter beschikking?
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Omdat ze nu maar paar type modellen maken om snel te kunnen leveren.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Witte daken bleken onverkoopbaar, bij 'n aantal op voorraad staande xc40's met wit dak en spiegels heeft men ze gewrapt om ze wel verkoopbaar te maken
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Paul schreef: 04.11.2020 - 08:45 Omdat ze nu maar paar type modellen maken om snel te kunnen leveren.


Ja, ik dacht dat Wouter Karssen in zijn review meld dat er later misschien wel eens wat aanpassingen zouden kunnen bijkomen. Misschien dat ze het gaan voorzien met de lancering van de P4.
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

OGA244 schreef: 04.11.2020 - 09:13 Witte daken bleken onverkoopbaar, bij 'n aantal op voorraad staande xc40's met wit dak en spiegels heeft men ze gewrapt om ze wel verkoopbaar te maken


:-O Straf feitelijk want dat verbaast me toch. Ik zou het alvast wel zien zitten om met een wit dak rond te rijden. Veel kandidaat kopers in die zuiderse landen gaan ze toch niet kunnen overhalen met een zwart dak vrees ik.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

We verblijven hier in noordelijke landen waar men dat mogelijk net ff anders ziet
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Kinoúmai schreef: 04.11.2020 - 21:31
OGA244 schreef: 04.11.2020 - 09:13 Witte daken bleken onverkoopbaar, bij 'n aantal op voorraad staande xc40's met wit dak en spiegels heeft men ze gewrapt om ze wel verkoopbaar te maken


:-O Straf feitelijk want dat verbaast me toch. Ik zou het alvast wel zien zitten om met een wit dak rond te rijden. Veel kandidaat kopers in die zuiderse landen gaan ze toch niet kunnen overhalen met een zwart dak vrees ik.
Ook mijn dealer vertelde dat hij er ooit een paar met een wit daki in de showroom had gekregen die ze later hebben laten ‘omkleuren’ omdat de auto’s niet verkocht werden.
Maar als iemand perse een wit of paars of oranje dak wil kan hij dat natuurlijk altijd zelf van folie laten voorzien toch?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik bekeek gisteren de configurator van Volvo España en kon ook daar geen witte daken ontdekken.
Het was leuk bedacht door de ontwerpers maar kennelijk zitten die er ook wel eens naast.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

[P8]
Vandaag even proefgereden in een P8 bij de dealer. Vooral bedoeld om het effect van 20” te ‘proeven’ maar uiteraard ook uit pure nieuwsgierigheid.

Kort en goed: blij mee, hij rijdt heerlijk (snel&stil) geen last van het extra gewicht t.o.v. gewone XC40, voelt erg solide aan, one-pedal is denk ik niet mijn ding (en mijn vrouw wordt er misselijk van.. dus ik heb het snel uitgezet ...).
Google werkte fantastisch (navigatie, radio bediening, vraag naar resterende range etc.steeds in een keer goed).
Geluid van de HK radio vond ik nog niet geweldig (de equalizer ontbreekt duidelijk nog), wielen van 20” zijn niet te groot en het blijft voldoende comfortabel en die blijven dus zo staan in mijn bestelling!

Met de stuurinstelling op ‘zwaar’ stuurt het ding als een scheermes, acceleratie desgewenst waanzinnig, maar ook heel soepeltjes en rustig (weg)rijden gaat prima, de stoelen zitten ons heel goed (altijd even zoeken naar de juiste zit, maar dat komt zeker goed- de zit lijkt erg op de van de XC90 R-design die we eerder hadden).
C40 Ultimate Twin
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

mga1600 schreef: 05.11.2020 - 10:41
Kinoúmai schreef: 04.11.2020 - 21:31
OGA244 schreef: 04.11.2020 - 09:13 Witte daken bleken onverkoopbaar, bij 'n aantal op voorraad staande xc40's met wit dak en spiegels heeft men ze gewrapt om ze wel verkoopbaar te maken


:-O Straf feitelijk want dat verbaast me toch. Ik zou het alvast wel zien zitten om met een wit dak rond te rijden. Veel kandidaat kopers in die zuiderse landen gaan ze toch niet kunnen overhalen met een zwart dak vrees ik.
Ook mijn dealer vertelde dat hij er ooit een paar met een wit daki in de showroom had gekregen die ze later hebben laten ‘omkleuren’ omdat de auto’s niet verkocht werden.
Maar als iemand perse een wit of paars of oranje dak wil kan hij dat natuurlijk altijd zelf van folie laten voorzien toch?


Haha, een oranje dak...daar zie ik in Nederland nog wel één van rondrijden in de toekomst denk ik.

Een volledige witte kan ook natuurlijk.
Kinoúmai
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 05.10.2018 - 12:25

Ben schreef: 05.11.2020 - 11:12 Ik bekeek gisteren de configurator van Volvo España en kon ook daar geen witte daken ontdekken.
Het was leuk bedacht door de ontwerpers maar kennelijk zitten die er ook wel eens naast.


Gemiste kans volgens mij. Nu ja, dan gaan ze daar in Spanje, Italië of Griekenland veel kleurloze van verkoop veronderstel ik.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

In de US is er kennelijk wel vraag naar want daar staat een wit dak als optie in de prijslijst
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Mijn P8 is binnen. Begin volgende week ophalen.
XC40 P8.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”