V70xc ’02 benzine “Made in Sweden” - USA-versie
Geplaatst: 17.09.2019 - 10:53
V70xc ’02 benzine “Made in Sweden” - USA-versie
2002 in Seattle op de weg gekomen.
Gekocht mrt 2010, als vierde eigenaar, historie (ook schade) bekend: 147.835km.
Proefrit: 'verkocht', mede omdat in-/exterieur naar wens, kinderverhogingen in achterbank, 3ebankje, trekhaak en audio 'naar mijn oortjes'.
En ja als caravantrekker met awd (Visco, dus zonder electronica) op nat gras (rustig rijden) en flinke hellingen geweldig; ook achteruit.
Bij elke beurt: op brug alle wielen vrij > D en R laten alle wielen direct dezelfde richting op draaien; let op max 2mm verschil profieldiepte voor/achter.
Ons rijgedrag? Liever tussen de vrachtauto's met ruimte dan gehaast over de linker rijstrook.
Geen strepentrekkers bij stadse-verkeerslichten; wel bij invoegen op autosnelwegen met caravan; veel landen kennen korte of geen invoegstrook.
Gemiddeld: 1 op 11,5. Stad 1 op 9, autosnelweg 1 op 13, caravantoertochten amper 1 op 7. Olie lust hij ook: 1 op 6000km
En ja, wij vinden het nog steeds een geweldige auto qua eigenlijk alles!
Moderne auto's gewend? Ja, van de werkgever.....
Vóór de koop met familie-keurmeester brug op en (tweede) proefrit gemaakt.
Werkelijk keurig afgeleverd met beurt, achterremmen en distri-multiriem, ruitenwissers, kentekenplaten, parkeerdeukjes eruit;
arbeid 864 onderdelen 622 voor de dealer in Amersfoort.
Voor onderhoud en reparaties (behalve waar aangegeven) bij die dealer gebleven.
all-season Scorpion banden vervangen bij 3 a 4mm; cupgeluid dan, bovendien winter-effectiviteit verdwenen lijkt mij.
Derde van de kilometers met caravan gewogen 1620kg
7 > 13 polige stekker incl. p9, 10, 11 & 12, plus extra 12V externe doos €400 (Districars Vlaardingen)
Al vrij snel: engine-lampje brandend. Bleek USA milieu-systeem van brandstoftoevoer te zijn. Benzinedop is een speciale met membraam.
Als de druk niet goed is, foutmeting. Andere dop erop: okay.
Beurten en (extra) onderhoud:
2011 juni: bij beurt stabilisatiestang achter €60
2011 november: voorwielnaven €650
2012 aug beurt
2013 april: automaatflush Uden: Obbe zei: deze bak gaat misschien nog 5000 mee, opnieuw flushen! Maar hij liep werkelijk perfect. Tot 7000 km verder tijdens vakantie half juli. Dat wil je nooit meer meemaken. Had ik maar geluisterd.
2013 mei: airco gasweging Noort Klima €58
2013 mei 202.848: banden en voorremmen €1240
2013 juni 205.650: achterremmen. Handrem liep niet lekker, dus gelijk alles achter €520
2013 juli 209.???: terugreis vakantie net na Zwitserland automaat stuk: ruilbak. Die liep niet lekker. Onder garantie van Gery door Dennis nieuwe solenoids in september. 2x nog geflushed. Hulde voor die mensen!
……..En toen kwam ik op dit Volvo-forum terecht viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820 (en heb me nog steeds niet netjes voorgesteld)
2013 aug 210.368: beurt met als extra: zuursensor (?) €285. Weet wel dat voorste Lambda-sond vervangen is.
2014 aug 232.186: basisbeurt
2015 mrt 239.473: automaatflush bij dealer, wilde wel eens Volvo-voorgeschreven-olie hebben. €450 Bak schakelde beter en langer goed! Wat mij opvalt: na elke caravan-vakantie (belasting dus) schakelt hij aanzienlijk vloeiender en vervalt na paar maanden weer in oude-liedje. Goed genoeg maar minder.
2015 juli 250.971: beurt met als extra bougies
2016 mrt: airco gasweging NK Schiedam €62
2016 sept 271.596: beurt en banden (bij 4 mm vervangen, cupvorming)
2017 jan 277.325: accu90Ah €182
2017 aug 285424: beurt met als extra: spoorstang €55, achter- en middenuitlaat €660
2017 aug 286101: dashboardunit viel uit €417 via dealer naar extern bedrijf (Erich)
2018 mrt 296717: afstandbediening reageerde niet meer: inleren en nieuwe erbij €172
2018 aug 302224: beurt met bougies (uh, alweer?)
2018 nov airco gasweging N-Kli: condensor lek & aircopomp rep ivm pullyspeling. €601
2019 jan 306299: distri- & multiriem vervangen (160dkm na aflevering/vervanging)
en dynamo reparatie extern bedrijf in A’foort (as maakte herrie) €870
2019 juli 313.571: een normale beurt gelukkig. Extra op verzoek: zoeken naar gaten ivm regenwaterlekkage eerder dit jaar. Niets gevonden. Wat ik zelf een paar maanden eerder vond: veel bladerproppen voor bij vloerplaat buiten achter de plastic (sier)kappen. Na wegpeuteren/blazen (drukspuit) bleef vloer droog. Kennelijk is daar een ‘doorvoer’?
2019 aug interieur stinkt vreselijk naar benzine. Nieuwe pompunit €847……..
2020 aug 323.300: en opeens hield de (al 'gereviseerde') dynamo er mee op. Nieuwe €700. Gelijk de jaarbeurt met apk; goedgekeurd zonder toestanden 700
en toen wilde hij (warm, gebeurde vaker al jaren) niet starten: storing impulssensor en nog eens 200
Tja, de GT5 was weer dik 80dkm na de laatste flush: gelijk meegenomen 350 of zo iets
Toekomst? Nou eens even geen dure reparaties graag.
Opvolger? Tweedehands XC40, V60/90cc T5 awd (met een gordijntje over dat foeilelijke scherm in het midden)
alternatief: Lexus 450hL; was ooit Saab 9-5
Onderhoudshistorie van onze 945LE ’98 vind je hier:
viewtopic.php?t=60225&page=fst_unread&h ... r;roofrail
2002 in Seattle op de weg gekomen.
Gekocht mrt 2010, als vierde eigenaar, historie (ook schade) bekend: 147.835km.
Proefrit: 'verkocht', mede omdat in-/exterieur naar wens, kinderverhogingen in achterbank, 3ebankje, trekhaak en audio 'naar mijn oortjes'.
En ja als caravantrekker met awd (Visco, dus zonder electronica) op nat gras (rustig rijden) en flinke hellingen geweldig; ook achteruit.
Bij elke beurt: op brug alle wielen vrij > D en R laten alle wielen direct dezelfde richting op draaien; let op max 2mm verschil profieldiepte voor/achter.
Ons rijgedrag? Liever tussen de vrachtauto's met ruimte dan gehaast over de linker rijstrook.
Geen strepentrekkers bij stadse-verkeerslichten; wel bij invoegen op autosnelwegen met caravan; veel landen kennen korte of geen invoegstrook.
Gemiddeld: 1 op 11,5. Stad 1 op 9, autosnelweg 1 op 13, caravantoertochten amper 1 op 7. Olie lust hij ook: 1 op 6000km
En ja, wij vinden het nog steeds een geweldige auto qua eigenlijk alles!
Moderne auto's gewend? Ja, van de werkgever.....
Vóór de koop met familie-keurmeester brug op en (tweede) proefrit gemaakt.
Werkelijk keurig afgeleverd met beurt, achterremmen en distri-multiriem, ruitenwissers, kentekenplaten, parkeerdeukjes eruit;
arbeid 864 onderdelen 622 voor de dealer in Amersfoort.
Voor onderhoud en reparaties (behalve waar aangegeven) bij die dealer gebleven.
all-season Scorpion banden vervangen bij 3 a 4mm; cupgeluid dan, bovendien winter-effectiviteit verdwenen lijkt mij.
Derde van de kilometers met caravan gewogen 1620kg
7 > 13 polige stekker incl. p9, 10, 11 & 12, plus extra 12V externe doos €400 (Districars Vlaardingen)
Al vrij snel: engine-lampje brandend. Bleek USA milieu-systeem van brandstoftoevoer te zijn. Benzinedop is een speciale met membraam.
Als de druk niet goed is, foutmeting. Andere dop erop: okay.
Beurten en (extra) onderhoud:
2011 juni: bij beurt stabilisatiestang achter €60
2011 november: voorwielnaven €650
2012 aug beurt
2013 april: automaatflush Uden: Obbe zei: deze bak gaat misschien nog 5000 mee, opnieuw flushen! Maar hij liep werkelijk perfect. Tot 7000 km verder tijdens vakantie half juli. Dat wil je nooit meer meemaken. Had ik maar geluisterd.
2013 mei: airco gasweging Noort Klima €58
2013 mei 202.848: banden en voorremmen €1240
2013 juni 205.650: achterremmen. Handrem liep niet lekker, dus gelijk alles achter €520
2013 juli 209.???: terugreis vakantie net na Zwitserland automaat stuk: ruilbak. Die liep niet lekker. Onder garantie van Gery door Dennis nieuwe solenoids in september. 2x nog geflushed. Hulde voor die mensen!
……..En toen kwam ik op dit Volvo-forum terecht viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820 (en heb me nog steeds niet netjes voorgesteld)
2013 aug 210.368: beurt met als extra: zuursensor (?) €285. Weet wel dat voorste Lambda-sond vervangen is.
2014 aug 232.186: basisbeurt
2015 mrt 239.473: automaatflush bij dealer, wilde wel eens Volvo-voorgeschreven-olie hebben. €450 Bak schakelde beter en langer goed! Wat mij opvalt: na elke caravan-vakantie (belasting dus) schakelt hij aanzienlijk vloeiender en vervalt na paar maanden weer in oude-liedje. Goed genoeg maar minder.
2015 juli 250.971: beurt met als extra bougies
2016 mrt: airco gasweging NK Schiedam €62
2016 sept 271.596: beurt en banden (bij 4 mm vervangen, cupvorming)
2017 jan 277.325: accu90Ah €182
2017 aug 285424: beurt met als extra: spoorstang €55, achter- en middenuitlaat €660
2017 aug 286101: dashboardunit viel uit €417 via dealer naar extern bedrijf (Erich)
2018 mrt 296717: afstandbediening reageerde niet meer: inleren en nieuwe erbij €172
2018 aug 302224: beurt met bougies (uh, alweer?)
2018 nov airco gasweging N-Kli: condensor lek & aircopomp rep ivm pullyspeling. €601
2019 jan 306299: distri- & multiriem vervangen (160dkm na aflevering/vervanging)
en dynamo reparatie extern bedrijf in A’foort (as maakte herrie) €870
2019 juli 313.571: een normale beurt gelukkig. Extra op verzoek: zoeken naar gaten ivm regenwaterlekkage eerder dit jaar. Niets gevonden. Wat ik zelf een paar maanden eerder vond: veel bladerproppen voor bij vloerplaat buiten achter de plastic (sier)kappen. Na wegpeuteren/blazen (drukspuit) bleef vloer droog. Kennelijk is daar een ‘doorvoer’?
2019 aug interieur stinkt vreselijk naar benzine. Nieuwe pompunit €847……..
2020 aug 323.300: en opeens hield de (al 'gereviseerde') dynamo er mee op. Nieuwe €700. Gelijk de jaarbeurt met apk; goedgekeurd zonder toestanden 700
en toen wilde hij (warm, gebeurde vaker al jaren) niet starten: storing impulssensor en nog eens 200
Tja, de GT5 was weer dik 80dkm na de laatste flush: gelijk meegenomen 350 of zo iets
Toekomst? Nou eens even geen dure reparaties graag.
Opvolger? Tweedehands XC40, V60/90cc T5 awd (met een gordijntje over dat foeilelijke scherm in het midden)
alternatief: Lexus 450hL; was ooit Saab 9-5
Onderhoudshistorie van onze 945LE ’98 vind je hier:
viewtopic.php?t=60225&page=fst_unread&h ... r;roofrail