De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vanommj
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.07.2016 - 12:35

The Mechanic schreef: 26.09.2022 - 21:10 Na de 2.0 methode de airco nog eens leeggehaald en gevuld? Bij een schadeherstel of bij een airco onderhoud?
nee, helemaal niks.
vanommj
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.07.2016 - 12:35

Armoderos schreef: 27.09.2022 - 09:12 Ben ook wel erg benieuwd. Heb mijn pomp namelijk ook in 2021 vervangen in Hengelo volgens het 2.0 principe.

Had stille hoop dat die ellende klaar was. We gaan het meemaken.... Hoor wel graag idd hoe het afloopt bij je.
. Ik ben deze week op zakenreis, maar heb maandag afspraak bij Volvo. Ik hou jullie op de hoogte
VTbeRt
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2023 - 12:08

vanommj schreef: 27.09.2022 - 23:48
Armoderos schreef: 27.09.2022 - 09:12 Ben ook wel erg benieuwd. Heb mijn pomp namelijk ook in 2021 vervangen in Hengelo volgens het 2.0 principe.

Had stille hoop dat die ellende klaar was. We gaan het meemaken.... Hoor wel graag idd hoe het afloopt bij je.
. Ik ben deze week op zakenreis, maar heb maandag afspraak bij Volvo. Ik hou jullie op de hoogte
Ben wel benieuwd hoe het gegaan is!
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Anders ik wel.
Bij mij is de airco ook volgens 2.0 principe vervangen. Nu toch de melding "Airco Service Vereist" Idem na ongeveer 40.000 km. De originele pomp heeft er ruim 6 jaar ingezeten en de vervangende goede pomp maar een paar jaar.
Volgens de dealer valt airco reparatie waarschijnlijk niet onder reparatiegarantie.

Eerst diagnose en dan maar verder kijken.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Afgelopen woensdag bij de dealer geweest.
Electrische storing in de aircopomp. Deze moet dus vervangen worden. Zat er pas 44.000 kilometer in met een montage/reparatie datum van Juli 2020

Het heeft een paar dagen geduurd maar ze zijn eruit bij de dealer. De Airco wordt volledig kostenloos vervangen.
Daar ben ik uiteraard blij om. Al valt de airco onder "Levenslange Garantie" op reparatie. Volvo kan het zeggen maar dan moeten ze het ook uitvoeren en dat is niet altijd vanzelfsprekend.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat lijkt me goed nieuws (zo voor de kerst).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Dat is het zeker. Het was anders een stevige discussie geweest om het onder garantie te vallen.

Hoop dat de nieuwe pomp wel langer meegaat
Volvo V60 PiH Summum MY14
VTbeRt
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2023 - 12:08

Mag ik vragen bij welke dealer dit was?
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Nieuwenhuijse Zwolle.
Ze hebben niet gezegd dat het garantie was. Alleen dat de reparatie kosteloos zou zijn.
Aangezien het een electrische storing in de pomp is, doet het mij vermoeden dat het toch weer hetzelfde probleem is, als waar Volvo jarenlang mee aan het stoeien is geweest.

Op de website staat dat de airco onder levenslange garantie valt.
https://www.nieuwenhuijse.nl/werkplaats ... -garantie/
Volvo V60 PiH Summum MY14
VTbeRt
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2023 - 12:08

Even uitleg waarom ik dit vraag: mijn airco is in 2020 vervangen. Dit was al de tweede keer. Deze reparatie is niet berekend.

Maar in 2022 is deze weer defect gegaan, gerepareerd, maar deze keer wel berekend!

Beide keren is deze via het universele garagebedrijf waar ik de auto in onderhoud had doorgezet naar een Volvo dealer die beide reparaties heeft uitgevoerd.

Ik ben eerst in discussie gegaan met het universele bedrijf, die hebben contact gehad met de Volvo dealer, die doorverwees naar Volvo Nederland. Die heb ik gemaild en gebeld, maar die willen niks doen en verwijzen weer terug naar de dealer. Ook daar kwam ik niet verder, zij verwezen weer door naar mijn universele garagebedrijf.

Soortgelijk geval dus als de jouwe, maar een compleet ander verhaal van Volvo!

De levenslange garantie geldt volgens Volvo trouwens alleen als het een reparatie betrof waar je zelf (deels) voor betaald hebt, niet voor een reparatie onder garantie.!

Je snapt dat we er nog niet helemaal uit zijn met Volvo en consorten! Wordt vervolgt!
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Mijn auto is altijd (en nog steeds) in onderhoud geweest bij de Volvo dealer. De vorige keer heb ik deels zelf betaald voor de reparatie bij de dealer. Dit is in Juli 2020 geweest en valt daarmee dus binnen de voorwaarden voor levenslange garantie.

Ik snap je verhaal. Zoals ik het zie. Is dit het nadeel als je bij een universele garage zit. Eigenlijk geen recht op coulances en rechten die je via de dealer wel hebt.
Ik ben dus bij de officiële dealer. De rekeningen zijn niet mals. Dat is HET grote nadeel van de officiële dealer.
Aan de andere kant merk ik dat dingen als storing zoeken wel erg vlot gaat. Auto aan de kast en ze hebben vaak binnen 30 minuten gevonden welke onderdeel het probleem veroorzaakt. Voor een vrij complexe auto als de V60 PHEV vind ik dit wel prettig.
De levenslange garantie op de reparatie is een prettige bijkomstigheid
Ook de "gratis" pechhulp is een mooie bijkomstigheid.
De betaalde functies via de Volvo app wordt tegenwoordig ook jaarlijks gratis verlengd (was 35 euro per jaar).

Al met al zeker voordelen t.o.v een universele garage maar of dit de hoge factuurbedragen rechtvaardigd, heb ik mijn twijfels bij.

Vraag je garage eens na wat voor "olie" er aan het koude middel toegevoegd wordt. Deze is bij een electrische airco (zoals in de Volvo) anders dan de reguliere aircosystemen. Als ik het goed begrepen heb, was de verkeerde "olie" eigenlijk het probleem geweest in de afgelopen jaren.
Daarom moet het systeem eerst goed gespoeld worden voordat het opnieuw gevuld kan worden.
Volvo V60 PiH Summum MY14
VTbeRt
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03.12.2023 - 12:08

Ja klopt, een universele en een echte dealer zit wel verschil in, maar dat zou in dit geval niets uit hoeven te maken, omdat beide reparaties door de dealer zijn gedaan. In geen van de regelingen staat volgens mij als voorwaarde dat de auto alleen en volledig door de Volvo dealer onderhouden moet worden. Wel dat de reparaties door een Volvo dealer gedaan moeten zijn. En dat is zo.

De keuze voor een universele dealer was niet zozeer de hoogte van de facturen, maar omdat ik daar al jaren een tevreden klant was en ik de Volvo daar ook gekocht heb. In principe gaat de auto voor de 'complexe' zaken ook altijd naar de Volvo dealer. Eenvoudige zaken als een beurt doen ze zelf.

Achteraf gezien misschien niet de beste keuze, want ik verwacht dat er dan iets meer coulance vanuit de Volvo dealer was geweest. De universele dealer wil niks doen, omdat hij de reparatie ook gefactureerd heeft gekregen door de Volvo dealer.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alleen puur juridisch maakt het al een groot verschil. 1. De Volvo dealer heeft juridisch niets met jou te maken, jij bent niet hun klant/opdrachtgever, maar het universele bedrijf. 2. Ik vermoed dat de levenslange garantie een product is gericht op consumenten. Je hebt dan geen recht op consumenten bescherming, immers jij bent niet de klant van de dealer maar het universele bedrijf. Kortom, ik denk dat je helaas voor jou aan het kortste juridische eind trekt. Voelt misschien niet goed, maar juridisch klopt het wel (ben ik bang voor jou).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

VTbeRt schreef: 30.12.2023 - 15:18 De levenslange garantie geldt volgens Volvo trouwens alleen als het een reparatie betrof waar je zelf (deels) voor betaald hebt, niet voor een reparatie onder garantie.!
Dit is ook een interessante... Waar staat dat?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Bekijk deze pagina eens:
https://www.nieuwenhuijse.nl/werkplaats ... -garantie/

Onderaan staan "Veel gestelde vragen". Die geven voldoende antwoorden welke voorwaarden Volvo aan deze garantie stelt.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Gouwe schreef: 31.12.2023 - 13:32 Alleen puur juridisch maakt het al een groot verschil. 1. De Volvo dealer heeft juridisch niets met jou te maken, jij bent niet hun klant/opdrachtgever, maar het universele bedrijf. 2. Ik vermoed dat de levenslange garantie een product is gericht op consumenten. Je hebt dan geen recht op consumenten bescherming, immers jij bent niet de klant van de dealer maar het universele bedrijf. Kortom, ik denk dat je helaas voor jou aan het kortste juridische eind trekt. Voelt misschien niet goed, maar juridisch klopt het wel (ben ik bang voor jou).
Dit is volgens mij precies wat er aan de hand. Dit maakt naar mijn mening overigens niet dat volvo zich niet coulant zou moeten stellen. Had ts de auto zelf bij de dealer neergezet.....
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Athome schreef: 31.12.2023 - 21:34 Bekijk deze pagina eens:
https://www.nieuwenhuijse.nl/werkplaats ... -garantie/

Onderaan staan "Veel gestelde vragen". Die geven voldoende antwoorden welke voorwaarden Volvo aan deze garantie stelt.
Dank je!
Ik vind het nogal wat; eerst zelf betalen dus om eventueel bij een volgende keer defect raken ervan te kunnen profiteren. Vandaar dus ook die marges op onderdelen. Je betaalt de zgn. kosteloze reparatie bijna zelf bij de eerste betaalde reparatie.

Bij mijn V60 ben iig gedekt vwb het krimpend panoramadakrubber (mocht het verlijmen ervan dus niet helpen) maar niet vwb de kofferklepveren. Die laatste zijn nu binnen 3 jaar tijd voor de eerste keer onder garantie vervangen. Zal mij benieuwen hoe de discussie bij de dealer verloopt als zoals binnen 6 jaar voor de 2de keer vervangen moet worden en je daar dan voor moet betalen. Lijkt me een vrij kansrijke zaak bij de BOVAG geschillencommissie.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Alles gaat een keer kapot. Dus dat je er een keer voor moet betalen is niet vreemd. Die garantie is uiteraard vooral om jou bij de dealer te krijgen/houden.
In mijn geval speelt het in wel in mijn voordeel.
3 jaar en 44.000 km is snel voor een aircopomp. Je kan dit bij de geschillencommisie of rechtsbijstand proberen op te lossen maar betalen moet je dan alsnog. Als het goed is niet het volledige bedrag maar toch wel een paar honderd euro. Je hebt er namelijk toch al een tijd gebruik van kunnen maken. Dus die tijd wordt "afgeschreven" als goed functioneren.
Nu kost het me niets.

Wat betreft de kofferklepveren. Als Volvo kan aantonen dat de levensduur een normale levensduur is, moet je gewoon betalen. Daar zal de geschillencommissie dan niets aan veranderen. Ook staat de Bovag geschillencommissie niet perse aan de kant de consument.
Ik heb recent al een geschil meegemaakt bij de auto van mijn moeder. Voor ons leek het een kansrijke zaak. Duidelijk geval van verborgen gebrek. Oliekeerring ging lekken paar dagen nadat de olie ververst was. Er zat 50/50 garantie op de auto maar omdat dit een verborgen gebrek was. Eiste ik 100% garantie (was nog steeds binnen garantie termijn). Het garagebedrijf bleef bij 50/50. Contact gehad met rechtsbijstand. Zij waren er niet zo zeker van. Wij als eindgebruiker moesten toch echt aan kunnen tonen dat het niet onze schuld was. Dat lukt niet. Daardoor was de zaak zwak. Toch gedreigd met de geschillencommissie. Daarna de rekening toch volledig vergoed. Waarom? De kosten van de geschillencommissie waren hoger dan de rekening voor het vervangen de oliekeerring.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als je kan aantonen dat een product met een onderdeel wordt geleverd dat te snel kapot gaat kan er sprake zijn van non-conformiteit.
Een aircopomp die zo snel gaat en zoveel problemen geeft vind ik een duidelijk geval hiervan. Is er hiervoor ook niet een terugroepactie geweest?

"Wat is wettelijke garantie/conformiteit eigenlijk?
In het algemeen zeggen de wettelijke conformiteitsregels, die in de volksmond 'wettelijke garantie' worden genoemd' dat een gekocht product moet doen wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Een redelijk vaag begrip, maar wel een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent dat, dat u als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper moet aantonen dat er geen sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan moet u als verkoper het probleem op tijd en zonder ernstige overlast oplossen. Dat geldt voor alle soorten consumentenproducten, van auto tot caravan en van fiets tot aanhangwagen."

en

https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conf ... e-garantie
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als TS al een beroep op non-conformiteit zou willen doen dan moet hij dat bij dat bij het universele bedrijf doen.....
Daarvoor hoef je overigens helemaal niet aan te tonen dat er een onderdeel is wat snel kapot gaat. Een airco pomp gaat (zou ik zeggen) gewoon 5 jaar of 150K km mee. Alles wat korter is, is non-conform. Overigens was er geen probleem met een onderdeel van de pomp maar werd deze volgens een verkeerde procedure vervangen waardoor ze steeds opnieuw kapot gingen. En nee daar was ook geen terugroepactie voor. Ze werden pas vervangen als er isolatiefouten waren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”