Ervaring T2 2 liter tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Ik heb zojuist Bull-power eens bekeken: ziet er inderdaad ook professioneel uit.
Hoeveel vraagt deze voor de V40, incl testbank?
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

yauwera schreef: Ik heb zojuist Bull-power eens bekeken: ziet er inderdaad ook professioneel uit.
Hoeveel vraagt deze voor de V40, incl testbank?
Met actie ivm nieuwe site €399,-
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
Woody259
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 10.08.2018 - 20:31

yauwera schreef: RICA is zeer duur, en gebruiken een standaard file.

In Belgie heb je ook meerdere goede tuners zoals BR-performance of APEC dewelke ook enkel op maat tunen, maar het dubbel kosten van Volvotune.
Ik zou niet focussen op de term 'op maat tunen'. Dit is naar mijn inzien vooral een marketing term, die zo te zien erg goed aanslaat bij potentiële klanten.

Bij 99% van de tuningsbedrijven betekent 'op maat tunen':
1. Een originele meting uitvoeren op de rollenbank. Dit is vooral een technische controle, is de auto in goede conditie; haalt de auto fabrieksspecificatie. Bij een goede tuner zal je weggestuurd worden als je auto storingen heeft en zijn fabrieksspecificatie niet haalt.
2. Een meting met andere software uitvoeren op de rollenbank. Meestal is de 'op de maat geschreven software' binnen een uur klaar. Dit zijn een standaard set aanpassingen die over jouw originele motormanagement worden aangepast. Als je zelf beschikt over een ECU-flasher met bijbehorende computer software kan je deze standaard set aanpassingen kopen via een database. Bijna alle tuningsbedrijven die software zelf kunnen schrijven, bieden in deze database hun 'op maat geschreven' software hier aan.

Dit is een voorbeeld van een database waarin deze tuningsfiles worden verhandeld: https://www.evc.de/en/product/ols/resel ... p=&search=
BR-performance is bijvoorbeeld in deze database B&C Consulting https://www.bcconsulting.lu/nl/#winols- ... r-database

'Op maat tunen' zonder rollenbank vind ik een hele interessante propositie, is niet verantwoord mogelijk. Op de weg testen wordt volgens mij alleen gebruikt om de driveability te verbeteren, na een afstelling op een rollenbank. Voorbeeld:
[youtube]UVWFIx8BTt8[/youtube]

'Op maat tunen' daargelaten, ik heb in het verleden twee auto's laten afstellen bij BR-Performance. Die reden erg goed/soepel en over een gecombineerde afstand van 150.000 km heb ik geen problemen gehad. Maar ik had geen enkel idee dat mijn auto's daadwerkelijk 'op maat' waren getuned, binnen anderhalf uur na het begin van een afspraak sta je namelijk alweer buiten de deur. Mijn afspraak bij RICA duurde een half uur langer (ook met twee rollenbank metingen, op verzoek).
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Er is toch nog altijd een verschil tussen een tuningfile uit een database halen, dan is het tunen op 10min klaar, of tunen op basis van de originele uitgelezen software?
Heb mijn Audi indertijd ook bij BR laten tunen, en die is er toch wel even mee bezig geweest: indien er 'oneffenheden' in de vermogen- of koppelcurve zitten, probeert men die er toch min of meer uit te krijgen door verder fine te tunen en opnieuw op de testbank na te kijken. Dit versta ik onder 'op maat tunen'.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

vankol schreef: Met actie ivm nieuwe site €399,-
Mooie prijs is dit. Bedankt voor de tip.
Ik heb hem een mail gestuurd met mijn vragen ivm het max koppel op de geartronic.
V40 T4 Geartronic 2017
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

yauwera schreef: Er is toch nog altijd een verschil tussen een tuningfile uit een database halen, dan is het tunen op 10min klaar, of tunen op basis van de originele uitgelezen software?
Heb mijn Audi indertijd ook bij BR laten tunen, en die is er toch wel even mee bezig geweest: indien er 'oneffenheden' in de vermogen- of koppelcurve zitten, probeert men die er toch min of meer uit te krijgen door verder fine te tunen en opnieuw op de testbank na te kijken. Dit versta ik onder 'op maat tunen'.
Aangezien de originele software ook uit een database komt(die van de fabrikant) zal elke A4 of V70 per motor dezelfde software hebben. Je kan op basis daarvan prima standaard tuningfiles aanbieden. Ik zie geen voordeel in tunen op maat zonder testbank, dan liever een doorontwikkeld stukje eenheidsworst uit de database.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Jelmer de Jong schreef:
yauwera schreef: Er is toch nog altijd een verschil tussen een tuningfile uit een database halen, dan is het tunen op 10min klaar, of tunen op basis van de originele uitgelezen software?
Heb mijn Audi indertijd ook bij BR laten tunen, en die is er toch wel even mee bezig geweest: indien er 'oneffenheden' in de vermogen- of koppelcurve zitten, probeert men die er toch min of meer uit te krijgen door verder fine te tunen en opnieuw op de testbank na te kijken. Dit versta ik onder 'op maat tunen'.
Aangezien de originele software ook uit een database komt(die van de fabrikant) zal elke A4 of V70 per motor dezelfde software hebben. Je kan op basis daarvan prima standaard tuningfiles aanbieden. Ik zie geen voordeel in tunen op maat zonder testbank, dan liever een doorontwikkeld stukje eenheidsworst uit de database.
Daarom is Bullpower interessant omdat die wel de testbank gebruiken

Ik ga in iedergeval binnenkort een afspraak bij hun maken.
Ze hebben al meerdere Volvo's gedaan
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Jelmer de Jong schreef:
yauwera schreef: Er is toch nog altijd een verschil tussen een tuningfile uit een database halen, dan is het tunen op 10min klaar, of tunen op basis van de originele uitgelezen software?
Heb mijn Audi indertijd ook bij BR laten tunen, en die is er toch wel even mee bezig geweest: indien er 'oneffenheden' in de vermogen- of koppelcurve zitten, probeert men die er toch min of meer uit te krijgen door verder fine te tunen en opnieuw op de testbank na te kijken. Dit versta ik onder 'op maat tunen'.
Aangezien de originele software ook uit een database komt(die van de fabrikant) zal elke A4 of V70 per motor dezelfde software hebben. Je kan op basis daarvan prima standaard tuningfiles aanbieden. Ik zie geen voordeel in tunen op maat zonder testbank, dan liever een doorontwikkeld stukje eenheidsworst uit de database.
Klopt maar niet elke motor is 100% identiek. Je kan bij op maat beter bespreken wat je wil, en of je wel het onderste kan wil.
V40 T4 Geartronic 2017
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1601
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Waar zit Bullpower? Website voorhanden? Ik zie wel iets maar die doen geen volvo
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

ruuds70 schreef: Waar zit Bullpower? Website voorhanden? Ik zie wel iets maar die doen geen volvo
https://www.bullpower.nl/
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

yauwera schreef: Misschien gaat het niet helemaal op, maar er worden hier grote zware auto's met dieselmotor vergeleken met de veel lichtere V40 met benzine motor.
Een 2.0 turbo met slechts 120PK kan best wel naar 200PK getuned worden, niet?
Ik zeg vooral doen!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

van 120 naar 200pk ...... met alle bijkomende grotere snelheden, krachten, toeren, etc....
ik schat in dat er zo maar een aantal componenten zijn welke niet berekend zijn op deze toename, ergo nogal risky
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

teebee schreef: van 120 naar 200pk ...... met alle bijkomende grotere snelheden, krachten, toeren, etc....
ik schat in dat er zo maar een aantal componenten zijn welke niet berekend zijn op deze toename, ergo nogal risky
De koppeling en aandrijflijn cq versnellingsbak is het zelfde als de diesel varianten.
Daarnaast bepaald je rechtervoet alles.
Ook met de standaard uitvoering kan je alles aan gruzelementen rijden.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En die 80 pk extra even laten opnemen in het kenteken bewijs via het rdw, verzekeraar kan moeilijk doen bij een dergelijke vermogentoename wanneer ze daar achter komen.
Dat is ook de reden dat Polestar max 20pk extra geeft en zodoende RDW ontloopt.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

diesel01 schreef: En die 80 pk extra even laten opnemen in het kenteken bewijs via het rdw, verzekeraar kan moeilijk doen bij een dergelijke vermogentoename wanneer ze daar achter komen.
Dat is ook de reden dat Polestar max 20pk extra geeft en zodoende RDW ontloopt.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
Zou goed kunnen, maar hoe komen ze daar achter?
Niet met uitlezen.
Denk niet dat ze hem op de rollenbank gaan zetten, bij een ongeval is hij waarschijnlijk ook niet meer rijdbaar :D
En ik ga het ze niet zeggen :P
Een V40 T5 heeft 225 pk en ziet er het zelfde uit als een T2 V40 dus de auto ziet er niet verdacht uit optisch.
Technisch is een T2 gelijk aan een T4 met remmen bak en koppeling
Dus de kans dat ze dat gaan controleren is denk ik minimaal.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
yauwera
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.05.2018 - 15:02

Nee maar als ze in een rechtszaak Volvo zouden verplichten om de software uit te lezen, en deze komt niet overeen met de originele Volvo versie (en dat zien ze omdat de checksum niet meer dezelfde is), zou je wel eens een probleem kunnen krijgen.
Tegenwoordig weet Volvo perfect welke versie er op jouw auto draait.
Als een verzekering een reden kan vinden om niet te moeten uitbetalen, dan zullen ze daar wel de nodige moeite voor doen.
Ik heb bij mijn vorige auto de tuning wel aangegeven aan de verzekering, en dat kostte me maar een 40 euro per jaar extra. (in Belgie)
V40 T4 Geartronic 2017
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

teebee schreef: van 120 naar 200pk ...... met alle bijkomende grotere snelheden, krachten, toeren, etc....
ik schat in dat er zo maar een aantal componenten zijn welke niet berekend zijn op deze toename, ergo nogal risky
Er zijn voldoende voorbeelden van auto's die enkel op software verschillen. Volvo met de huidige T2/T3/T4, Volkswagen met 1.0/2.0 TFSI. Het is goedkoper om overal dezelfde onderdelen in te schroeven met het risico dat een enkele klant zelf gaat tunen dan dat je per motor een andere dikte aandrijfas of versnellingsbak ontwikkelt.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Jelmer de Jong schreef:
teebee schreef: van 120 naar 200pk ...... met alle bijkomende grotere snelheden, krachten, toeren, etc....
ik schat in dat er zo maar een aantal componenten zijn welke niet berekend zijn op deze toename, ergo nogal risky
Er zijn voldoende voorbeelden van auto's die enkel op software verschillen. Volvo met de huidige T2/T3/T4, Volkswagen met 1.0/2.0 TFSI. Het is goedkoper om overal dezelfde onderdelen in te schroeven met het risico dat een enkele klant zelf gaat tunen dan dat je per motor een andere dikte aandrijfas of versnellingsbak ontwikkelt.
En daarom kan je ze ook veilig tunen binnen deze marges, zonder dat er wat kapot gaat.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

en dat garandeert wie?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

vankol schreef:
diesel01 schreef: En die 80 pk extra even laten opnemen in het kenteken bewijs via het rdw, verzekeraar kan moeilijk doen bij een dergelijke vermogentoename wanneer ze daar achter komen.
Dat is ook de reden dat Polestar max 20pk extra geeft en zodoende RDW ontloopt.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
Zou goed kunnen, maar hoe komen ze daar achter?
Niet met uitlezen.
Denk niet dat ze hem op de rollenbank gaan zetten, bij een ongeval is hij waarschijnlijk ook niet meer rijdbaar :D
En ik ga het ze niet zeggen :P
Een V40 T5 heeft 225 pk en ziet er het zelfde uit als een T2 V40 dus de auto ziet er niet verdacht uit optisch.
Technisch is een T2 gelijk aan een T4 met remmen bak en koppeling
Dus de kans dat ze dat gaan controleren is denk ik minimaal.
Een familielid, die assurantie tussenpersoon is, merkt dat steeds meer verzekeraars onderzoek laten doen bij aanrijdingen.
Alles om niet te hoeven uitbetalen en dat is niet eens zo zeer de op prijs van een V40 T2, daar komen ze doorgaans wel over heen.
Het zijn metname de letselschade's die ze niet willen hebben en daar gaan ze steeds verder in, wanneer jij mij aanrijdt met een auto waarvan ze kunnen aantonen dat hij niet voldeed aan de typegoed keuring scheelt mijn AOV dat verschrikkelijk veel geld, die gaat dan op jouw verzekeraar verhaalt worden..
Maar goed gewoon 80pk extra in het ding drukken zonder rdw en verzekeraar er van op de hoogte stellen en dan komt het goed.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”