Ervaring T2 2 liter tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Godtoh schreef: Dit forum is wel heel erg als het over iets anders gaat als Polestar tuning op een Volvo.

Merendeel hier is een mening, kan het, mag het, is het wel veilig?
Antwoord is ja, nee, ja (mits alleen software).
Uitleg, ja je kan altijd wel iets winst halen met een betere afstelling.
Nee je RDW goedkeur komt in het gedrang tenzij je daar iets voor doet (maar wees eerlijk, wie doet dat nou, ik niet).
Veilig, ja, je verandert het wagengewicht niet door bitjes toe te voegen of te verwijderen. Onderstel en remmen kunnen het vergaand prima aan.

Voor mij is het gewoon een keuze van een persoon. Als ik de T2 had gekocht had ik em een dag later naar 220pk laten zetten. Gewoon omdat het geld bespaart tov een T4 of T5.
Zo simpel is het idd, en ik durf te wedden dat 99% dit niet aangeeft bij de verzekeraar of rdw
En waarschijnlijk niet eens weet.
Mijn garage zegt ook, niet aangeven dat doet niemand met alleen een software update.
Iedereen heeft een verschillende mening hierover en dat dient gerecepteerd te worden hier op dit forum.
Laatst gewijzigd door vankol op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Iedereen heeft een verschillende mening hierover en dat dient gerecepteerd te worden hier op dit forum.
Zo is het, ook als die mening meer neigt naar optimale veiligheid.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het maakt mij persoonlijk geen bal uit welke problemen iemand krijgt door het niet aangeven, maar als blijkt dat de verzekeraar niet gaat uitkeren omdat de slimmerik door een ongeldig geworden kenteken ineens niet meer verzekerd blijkt lijkt het advies van de dealer om gewoon niets te zeggen ineens een buitengewoon stom advies..
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Zonder een waardeoordeel te geven over de voor- en tegenstanders in dit inmiddels behoorlijk lange topic dat blijkbaar veel forummers raakt: ik loop al een jaar of 30 mee in de automotive, maar heb nog nooit gezien of gehoord dat een verzekeringsmaatschappij ging controleren of een auto meer vermogen had dan op het kenteken staat. En om niet uit te keren zou er m.i. een causaal verband moeten zijn tussen de aanrijding en het hogere vermogen, iets wat lastig te bepalen is, uitzonderingen daar gelaten. Ook kan ik me niet goed voorstellen hoe de politie dat zou moeten doen; zetten ze een auto dan op een rollenbank? Het enige dat ik weet is dat de technische recherche een remmentest kan doen om de technische staat te controleren. Bij een APK is dit in ieder geval geen item, er worden geen vermogens gecontroleerd.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

BasG schreef: Zonder een waardeoordeel te geven over de voor- en tegenstanders in dit inmiddels behoorlijk lange topic dat blijkbaar veel forummers raakt: ik loop al een jaar of 30 mee in de automotive, maar heb nog nooit gezien of gehoord dat een verzekeringsmaatschappij ging controleren of een auto meer vermogen had dan op het kenteken staat. En om niet uit te keren zou er m.i. een causaal verband moeten zijn tussen de aanrijding en het hogere vermogen, iets wat lastig te bepalen is, uitzonderingen daar gelaten. Ook kan ik me niet goed voorstellen hoe de politie dat zou moeten doen; zetten ze een auto dan op een rollenbank? Het enige dat ik weet is dat de technische recherche een remmentest kan doen om de technische staat te controleren. Bij een APK is dit in ieder geval geen item, er worden geen vermogens gecontroleerd.
Na deze woorden, lijkt mij een mooi moment om deze topic te sluiten.
Het heeft geen zin om deze discussie nog voort te zetten, dank iedereen voor zijn inbreng.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Kabaal
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 14.07.2021 - 13:36

Nu ben ik toch wel benieuwd, heb je jouw T2 uiteindelijk nog laten tunen? Zo ja, wat is je ervaring?

Ik heb zelf exact hetzelfde model en ben nog aan het twijfelen..

Thanks!
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Kabaal schreef: 02.08.2021 - 21:49 Nu ben ik toch wel benieuwd, heb je jouw T2 uiteindelijk nog laten tunen? Zo ja, wat is je ervaring?

Ik heb zelf exact hetzelfde model en ben nog aan het twijfelen..

Thanks!
Ik heb via RICA laten tunen naar 190 pk, veel meer power bij inhalen ed. verbruik is niet toegenomen.
Maar ik gebruik hem dan ook normaal, zoals ook voor de tuning. En de extra power, alleen als ik het nodig heb.
Wel lekker hoor als je hem ff doortrekt. Geen problemen met bak of koppeling.
De Isofloader is ook makkelijk, ik heb hem bv eens teruggezet naar 122pk maar dat wil je dan niet meer :)
Ik heb hem ook op de 225 pk gezet, dat merk je wel, erg leuk.
Maar heb hem toch terug gezet naar 190 pk ik wil gen extra kosten aan bak of koppeling, ook al zeggen ze dat die 225 binnen de veilige marge zit.

RICA Stage 2 122 HP / 220 NM 190 HP / 300 NM +68 HP / +80 NM €695.75 EUR inc VAT
RICA Stage 3 122 HP / 220 NM 225 HP / 415 NM +103 HP / +195 NM €744.15 EUR inc VAT
RICA iSoftLoader
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”