Pagina 1 van 1

Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 28.06.2019 - 14:07
door Sheldor
Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.

Kan dit kloppen?

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 28.06.2019 - 15:15
door RoaldH
Sheldor schreef: Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.

Kan dit kloppen?
Een PowerShift is geen traditionele automaat en ook geen gerobotiseerde handbak maar een soort DSG (met 2 koppelingen) van Ford origine.
Ford schrijft een oliewissel voor elke 60.000 km (net als de Audi/VW DSG6). Ik zou je adviseren dit te volgen.
Tenminste elke 90.000 km zoals hieronder aangegeven:

http://www.vomd.nl/9-uncategorised/117- ... -koppeling

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 28.06.2019 - 23:19
door Jelmer de Jong
Giet er alsjeblieft nieuwe olie in, dat doet de fabrikant zelf ook.

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 23.09.2019 - 20:28
door Texels
Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 23.09.2019 - 20:53
door OGA244
Het is idd dom van volvo om 'n paar honderd euro per 60.000km te laten liggen

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 30.09.2019 - 15:05
door The Mechanic
Volvo zegt bij zware belasting, veel gebruik van zware aanhangers of bij taxi's elke 60.000 km verversen/flushen...

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 30.09.2019 - 21:45
door Msuidgeest
Texels schreef: Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
In al de 5 instructieboekjes die ik kreeg bij onze 940, 960 en S90 eind vorige eeuw werd geadviseerd om bij zware belasting door een aanhanger of taxi de automaat-olie te verversen om de 75000 km. Dat Volvo dom bezig is kan ik in ieder geval niet bevestigen.

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 30.09.2019 - 21:55
door V480-S60
En dat staat in elk instructieboekje ook van de "oude" V40 en verder.

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 06.10.2019 - 19:35
door Texels
Msuidgeest schreef:
Texels schreef: Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
In al de 5 instructieboekjes die ik kreeg bij onze 940, 960 en S90 eind vorige eeuw werd geadviseerd om bij zware belasting door een aanhanger of taxi de automaat-olie te verversen om de 75000 km. Dat Volvo dom bezig is kan ik in ieder geval niet bevestigen.
Destijds gelukkig wel. Bij de V70 III staat er helaas dat het niet vervangen hoeft te worden. Er zijn wel meer fabrikanten die moderne olies overschatten. Mijn automaat schakelt beter na ATF olie vervanging. De eerste eigenaar ging uitsluitend naar de offcieel dealer, daarom denk ik dat het nooit vervangen is

Bij zeer intensief gebruik is het verstandig om (veel) kortere intervallen aan te houden, ook met motorolie e.d.

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 06.10.2019 - 20:13
door V480-S60
Ook de officiƫle dealer vervangt de ATF olie.

Re: Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 06.10.2019 - 21:21
door Texels
RoaldH schreef:
Sheldor schreef: Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.

Kan dit kloppen?
Een PowerShift is geen traditionele automaat en ook geen gerobotiseerde handbak maar een soort DSG (met 2 koppelingen) van Ford origine.
Ford schrijft een oliewissel voor elke 60.000 km (net als de Audi/VW DSG6). Ik zou je adviseren dit te volgen.
Tenminste elke 90.000 km zoals hieronder aangegeven:

http://www.vomd.nl/9-uncategorised/117- ... -koppeling
AutoBild had er in de uitgave van 10 januari 2019 nog een groot artikel over. Oliewissel wordt aangeraden om dit eerder te doen dan de fabrikant opgeeft.
Ging vooral om de vele problemen met de VW DSG bakken, maar ook Ford heeft veel ellende met hun dubbele koppelings automaten:


www.jalopnik.com/fords-dual-clutch-tran ... 1837238730

Dit is dus waarom ik een traditionele automaat met koppelomvormer rijd
Al zou je voor een zeer scherpe prijs wel iets met dubbele koppelingsbak kunnen overwegen uiteraard

Automaat of robot-handgeschakeld?

Geplaatst: 19.04.2020 - 19:02
door Bover
die lange intervallen en karig onderhoud GT/DSG zou ook mee te maken hebben dat men daardoor de leasprijs cq kostenplaatje drukt per km uit concurrentie beding. Zoiets als om de 30.000km olie interval die te lang bleek voor sommige motoren.
Tja en dan komen de kosten bij de koper na de leaseperiode.