Accu dood

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

arnold_w schreef: Vanmorgen was het weer raak, op de telefoon stond de melding dat het alarm was afgegaan. huh?
Niets gehoord en de auto stond gewoon voor de deur, maar toen ik wilde instappen reageerde de ontgrendeling niet op de AB.
Accu dus weer helemaal leeg getrokken tijdens het laden. Er was nog wel genoeg stroom om de auto via de app uit te lezen en de positie te bepalen, de vorige keer was ook die helemaal dood.

Volvo gebeld, ANWB langs gekomen en even aan de stroom gehangen. Accu laadt met ca 34 ampère, dus die accu is wel in orde.
Na een paar minuten de auto weer gestart en begon meteen bij te laden, dus ook dat zit wel goed.

De vorige keer dat ik dit had was het 35 graden en stond tijdens het laden de ventilator enorm te loeien, gisteren was het helemaal niet zo heet en de fan draaide net als anders.
Maar toch weer de accu helemaal leeg. Volgens de man bij Volvo On Call had hij het al een paar keer eerder gehoord en zou het een bug zijn.
Vraag me af of het software is of dat er ergens stroom weg lekt.

Maar knap irritant, want erg onbetrouwbaar zo.
Het lijkt alsof de auto gewoon aan het laden is, maar in plaats daarvan trekt hij de boel gewoon leeg.
Zou toch eigenlijk een check op moeten zitten, dat wanneer de startaccu onder een bepaald niveau komt, het laden wordt afgebroken.

Misschien dat het aan mijn manier van rijden ligt, ik rijd eigenlijk altijd in de PURE mode wanneer ik op stroom wil rijden.
Zo ook de laatste km's naar huis en meestal zit er nog net voldoende in. Gisteren was hij iets verder leeg en de laatste 200 mtr sprong de diesel aan.
Zou het kunnen zijn dat de accu te ver is leeg gereden en dat het laden dan niet goed oppakt?
Is het beter om gewoon in de hybride modus te rijden ipv PURE ?
Ik heb alleen deze “bug” als ik de accu in Pure helemaal leegrij bij hoge temperatuur en de auto meteen gaat blazen bij het inpluggen en de 400v accu zover leegtrekt dat het laden niet meer lukt/wordt afgebroken. In VOC zie je dan dat dectijd waarop de auto klaar is met laden, steeds verder opschuift. Dus rij ik met temperaturen hoger dan 30 graden liefr in Hybrid, want met 2/3 rest blokjes aan capaciteit, is er geen laadprobleem. Wat betreft je lege 12v accu, verdenk ik een kapotte noodaccu van VOC. Doordat de auto foutmeldingen genereert, komt de auto niet in “sluimerstand” en trekt hier binnen 24u de 12v accu leeg.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Dat zo zomaar eens heel erg waar kunnen zijn, want bij het starten krijg ik wel een melding dat de VOC onderhoud vereist, dat had bij de vorige check te maken met de back-up batterij die vervangen moest worden.
Kosten 80,= en dus dacht ik, laat maar even zitten, komt de volgende keer wel. Bij de dealer zeiden ze dat het verder geen kwaad kon en ik had nog steeds verbinding met de auto via de app.
Maar als deze ook verantwoordelijk is voor het genereren fout foutmeldingen en de sluimerstand niet doorgeeft, dan snap ik het euvel nu wel.

Over twee weken mag hij weer langs de garage voor een beurt, dus zal meteen deze batterij laten vervangen.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Laat ff weten of het probleem weg is.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Bij mij is de 12 Volt accu een paar weken geleden vervangen. Ondanks dat krijg ik toch nog af en toe de melding "Accu spanning laag". Dit was eigenlijk alleen nadat ik een paar ritjes alleen elektrisch (in Hybrid Mode) heb gereden en tussendoor ook weer geladen heb. Dit i.c.m met het warme weer van afgelopen tijd. Als ik een ritje op diesel heb gehad, kan ik mij de melding niet herinneren.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: Bij mij is de 12 Volt accu een paar weken geleden vervangen. Ondanks dat krijg ik toch nog af en toe de melding "Accu spanning laag". Dit was eigenlijk alleen nadat ik een paar ritjes alleen elektrisch (in Hybrid Mode) heb gereden en tussendoor ook weer geladen heb. Dit i.c.m met het warme weer van afgelopen tijd. Als ik een ritje op diesel heb gehad, kan ik mij de melding niet herinneren.
De 12v accu wordt uit de 400v accu geladen tijdens het rijden. Of er een verschil is in de laadstroom in Pure vs Hybrid, zal ik moeten nagaan. Het hard werken van de airco met het warme weer kan zorgen voor een beperking van dit laadvermogen. Daarom is het slim om bij warmer weer de auto op lager vermogen (6A of 8A) op te laden, zodat de 12v accu langer de kans krijgt om bij te laden. Zodra de 400v accu vol is, zal er geen prik meer in de 12v accu gaan. Door het proces te rekken door dit op lager vermogen te doen, heb je meer prik in de 12v accu.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Hier hetzelfde. Auto deed niets meer en staat nu bij de garage.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

RoaldH schreef:
Athome schreef: Bij mij is de 12 Volt accu een paar weken geleden vervangen. Ondanks dat krijg ik toch nog af en toe de melding "Accu spanning laag". Dit was eigenlijk alleen nadat ik een paar ritjes alleen elektrisch (in Hybrid Mode) heb gereden en tussendoor ook weer geladen heb. Dit i.c.m met het warme weer van afgelopen tijd. Als ik een ritje op diesel heb gehad, kan ik mij de melding niet herinneren.
De 12v accu wordt uit de 400v accu geladen tijdens het rijden. Of er een verschil is in de laadstroom in Pure vs Hybrid, zal ik moeten nagaan. Het hard werken van de airco met het warme weer kan zorgen voor een beperking van dit laadvermogen. Daarom is het slim om bij warmer weer de auto op lager vermogen (6A of 8A) op te laden, zodat de 12v accu langer de kans krijgt om bij te laden. Zodra de 400v accu vol is, zal er geen prik meer in de 12v accu gaan. Door het proces te rekken door dit op lager vermogen te doen, heb je meer prik in de 12v accu.
Maar hoe ga je dat doen met een laadpaal?
Die geeft standaard 16A af en kan ik niet lager schakelen, dan zou ik weer een verlengsnoer naar buiten moeten gooien en met de stuko lader gaan werken.
Beetje suf dat de boordcomputer dat zelf niet regelt, wanneer de 12v accu onder een bepaald niveau komt, het laden van de 400v wordt beperkt of met een lager vermogen gaat laden.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Met dit verloopsnoer kun je de schuko/mennekes adapter aansluiten op een laadpaal:

https://www.4ev.nl/renault-twizy-adapte ... BQQAvD_BwE
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Volvo V60 1983
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.02.2019 - 20:28

Nu net hetzelfde probleem als hierboven beschreven, melding alarm midden in de nacht, maar niets gehoord en nu ik weg wil gaan is de auto spanningsloos.
Volvo gebeld nu wachten op iemand van de ANWB ben benieuwd.
-Volvo V50 2.4 5 cilinder 140PK 2004 verkocht.
-Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI 235PK 2010 verkocht.
-Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI Squadra tuning 290 pk 2015 verkocht.
-Audi A4 1.8 TFSI S-line 170 PK 2013 verkocht.
-Opel insignia 2.0 CTDI 140 Pk 2
013 verkocht.
-Volvo V60 2.4 PIH 2013-My2014.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb het [link=https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Duurzame ... 2850297018]nieuwe type[/link] Schuko laadkabel. Hier zit de stroomsterkte selectieknop niet meer op.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Bij mij was de 12v accu overleden. Is nu vervangen.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Volvo V60 1983
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.02.2019 - 20:28

Bij mij wordt morgen ook de 12v accu vervangen, geen goedkoop accuutje wat ik zo hoorde.
Nu maar hopen dat ik er wat langer van kan genieten.
-Volvo V50 2.4 5 cilinder 140PK 2004 verkocht.
-Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI 235PK 2010 verkocht.
-Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI Squadra tuning 290 pk 2015 verkocht.
-Audi A4 1.8 TFSI S-line 170 PK 2013 verkocht.
-Opel insignia 2.0 CTDI 140 Pk 2
013 verkocht.
-Volvo V60 2.4 PIH 2013-My2014.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Hoe lang heb je met de huidige gedaan dan?

Wat kostte de accu. Iets van 150 Euro?
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Accu heeft het 6 jaar gedaan. Een nieuwe koste mij € 240 (!).
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Dave_de_W
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.10.2018 - 17:19

€218,99 bij de dealer. Na 4,5 jaar vroegtijdig laten vervangen. Zat nog op 55% tov nieuw bij km stand 196.500.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Stevige prijzen van een dealer. Online kom ik ze tegen voor 160 euro
Volvo V60 PiH Summum MY14
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je moet de auto nog even digitaal vertellen dat je een nieuwe hebt en ze waaien er ook niet vanzelf in. 8-)
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

De accu er in zetten is het probleem niet ( ongeveer 5 min werk). Of de auto ook wil weten dat er een nieuwe accu in zit, ben ik niet mee bekend
Volvo V60 PiH Summum MY14
Dave_de_W
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 27.10.2018 - 17:19

Mag de dealer ook wat verdienen? Paar tientjes voor werk en service mag wat kosten toch?
lala83
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05.07.2022 - 14:23

Hoi,

sinds de aanschaf van de Volvo al meerdere malen accu helemaal leeg. Op een gegeven moment ook melding lege accu spanning gekregen en hierop de (kleine) accu laten vervangen. Echter probleem nog steeds het zelfde.
Ben ook aan het laden met een lager Amperage maar ook dat werkt niet.
Ik heb ook de VOC accuspanning leeg en moet nog vervangen worden. Heeft er volgens mij niets mee te maken ?

Volgens een electromonteur kan het liggen aan het feit dat het stopcontact niet goed is en teveel weerstand ondervind waardoor de hybide accu en de kleine accu volledig leeggetrokken worden.
Ben momenteel bezig om een apart stopcontact te maken enkel voor het opladen van de Volvo dan zou het probleem opgelost zijn. Maar is een gok.
Heb dit euvel ook al eens bij de garage nagevraagd maar hier wisten ze niks van. Hier ga ik toch maar eens echt mee aan de slag want het moet toch niet zo zijn dat er niemand is bij het hele VOLVO concern die niet weet wat hier het probleem is ???

Nog meer mensen een idee met hoe en wat anders gaat de volvo de deur uit..ben niet van plan om de anwb om de week te bellen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”