Pagina 2 van 4

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 23.06.2019 - 05:34
door OGA244
Ja, meerdere van gehad

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 23.06.2019 - 09:49
door V70/2.4D/2003
OGA244 schreef: Had in 2002 'n handbak D5 die 1op20 deed, de D5en van 2005, 2006 en 2007 werden onzuiniger
Eensch!

Mijn 2003 2.4D 131 pk kon fluitend 1 op 20 halen
Mijn 2007 D5 185 pk zoop als het mooi ging 1 op 15
Mijn 2012 D3 met 163 PK is een soort van milieuvriendelijk dieseltje O-) maar lust hem ook wel met gewoon 1 op 15. En op de Autobahn met oma op het dak, achterbak vol met wat bagage en een hondje, achterbank vol met 3 pubers en de levende cruisecontrolemetnavigatie rechts naast mij.... is 1 op 10 meer regel dan uitzondering.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 24.06.2019 - 21:57
door Ludo
OGA244 schreef: De 240 is met 5 cilinder diesel D20 geleverd geweest
Ik heb het altijd geweten, opgelicht door Volvo.
OP mijn papieren stond duidelijk 6 cilinder.
...proppen ze er stiekem een 5 cilinder in... bandieten!. :bandit:

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 25.06.2019 - 07:14
door Armoderos
Het verbruik wordt door zoveel dingen beïnvloed dat je niet kunt vergelijke tussen chauffeurs en auto's.

Zelf heb ik een S60 2.4d 2004 Handgeschakeld 5bak (gechipd Tunex) gehad. Deze had een gem verbruik van 5,5l (uitgerekend BC gaf nog minder aan).
Nou een XC70 D5 2008 aut. (gechipd Tunex). Knappe kerel die hiermee onder de 7,5l komt. Ik heb 1x 7,6l gehaald maar echt als een opa van 85jaar gereden ;-)

Nou is het een optie om EGR en roetfilter uit te schakelen bij de XC70, alleen heb ik dan een prachtige auto welke stinkt.
Want dat doet een auto waar bij de filter "bewerkt" is. Dan maar meer verbruik maar zonder stank. Af en toe schoonblazen op de Autobahn en komt alles goed.

Iets met wie mooi wil zijn moet ........., nou zoiets geld ook voor een Volvo, wil je 5 cilinder rijden niet zeuren over 2 a 3 l extra op 100km. Want dan kan je beter een sdi'tje nemen.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 25.06.2019 - 17:34
door Bover
Ha het verbruik maakt me niet zoveel uit, het is gewoon wel leuk dat er een stevige besparing in de jaren is gerealiseerd door motor management aan te passen bij volvotune.
Trouwens hier in France haal ik geen 1:15 meer....
Bochten, hellingen, huis op en helling, aanhanger en ook vaak kortere stukken van rond de 25 km maken een gemiddeld verbruik van 1:13,5-14

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 27.07.2019 - 14:14
door pbor
pbor schreef: Rijd eveneens met een 2006 V70 2.4d 6 handbak met inmiddels 220k km waarvan zelf 37k.
Motor is nog standaard. Gemiddeld verbruik over de laatste 37k km is 1 op 17, zakt met het warmere weer naar 1 op 17,5. Rijd met een lichte voet, woon-werk 100 km per dag, 90% snelweg.

Overweeg nog een Obbe-kuurtje, met name om de verdere interne vervuiling vd motor te voorkomen. Extra koppel ook welkom, vermogen leuk maar kom zelden boven de 2500 rpm.
Vraag me wel af of het door mij gerealiseerde verbruik inderdaad nog zo’n 10% lager zou worden bij gelijk gebruik.
Inmiddels in Elst langs geweest.
Sindsdien 2 maal een tank leeggereden, beide ruim 1 op 18 met zelfs iets meer doorrijden, die 10% lijkt niet onhaalbaar dus. Daarnaast zit er idd ook wel wat extra pit in nu, feitelijk meer dan de vooras kwijt kan in z’n 1 en 2. 3 gaat net, 4, 5, en 6 echt leuk nu.
Verbruikt bovendien geen druppel olie.
Nog steeds dik tevreden dus na inmiddels 43k km in 9 mnd.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 27.07.2019 - 17:13
door Gilbert 20
Ik heb geen enkel idee hoe het in Nederland zit met chip tuning.
Ik liet vroeger ook mijn wagens chip tunen .
Maar nu zeggen ze bij Volvo dat als je hem laat chip tunen en er zijn problemen met de wagen , de volledige garantie vervalt.
Ik heb eveneens een Volvo verzekering en daar staat duidelijk voor de eerste maal in vermeld dat je onder geen beding de wagen mag laten tunen.
Bij een ernstig ongeval kan dit dus nare gevolgen hebben. Om nog maar niet te spreken over de verkeersbelasting , want je rijd met een hogere pk dan ingeschreven.
Dat is het wat mij betreft allemaal niet waard. Tenslotte als je een snellere wagen wilt , dan koop je toch gewoon een zwaardere motor.
En wat ben je met een wagen die 230 km per uur rijd , als je boven de 120 al geflitst word. Ik kreeg hier in de bebouwde kom al een flitsboete voor het rijden aan 53km per uur waar je 50 mocht.
Dit is natuurlijk een persoonlijke mening en ieder is vrij te doen wat ie wil.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 27.07.2019 - 17:37
door Rinootje
In België mag je geen chiptuning toepassen, dat is bij jullie bij wet geregeld.
In Nederland mag je dat "straffeloos" doen tot 20% toename.
Vandaar, dat de Polestar tuning wel in Nederland mag en niet in België.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 27.07.2019 - 18:23
door Gilbert 20
Rinootje schreef: In België mag je geen chiptuning toepassen, dat is bij jullie bij wet geregeld.
In Nederland mag je dat "straffeloos" doen tot 20% toename.
Vandaar, dat de Polestar tuning wel in Nederland mag en niet in België.
Bedankt voor de uitleg Rinootje , wist ik niet.

Re: Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 09.08.2019 - 13:49
door Bover
Ik kan je alleen vertellen dat ik al mijn Volvo s sinds 2005 getunend heb.
Eerst in Haaksbergen en vanaf 2012 bij Volvotune in Uden en later in Elst GLd.
Ik heb op de rollerbank gestaan in 2012 en had 217pk en 487 nwt met de toenmalige km stand van 125.000.
Ik rij met deze aanpassing inmiddels meer dan 330.000km!! zonder een enkele storing en de tuning is door-ontwikkeld middels langdurige test ritten met mijn huidige Volvo.
Een super tuning die echt luistert naar de z.g. 'drivers wish' en soepel. De volvo hangt als het ware aan het gaspedaal.
Het gemiddelde verbruik is al jaren in Holland is 1;15 of beter. Alleen autobaan op 1200km naar France met gemiddelde 2200toeren en 115km/u haal ik de 1:18
De enigste voorzorgsmaatregel die ik genomen heb is de Geartronic elke 80.000km laten flushen.

Conclusie is dat de praktijk bewijst dat de geartronic een verhoogd vermogen 20%-25% aankan . En Obbe van Volvotune is een goede professionele tuner die waar voor zijn geld levert.

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 08.01.2020 - 22:41
door pbor
pbor schreef: 27.07.2019 - 14:14
pbor schreef: Rijd eveneens met een 2006 V70 2.4d 6 handbak met inmiddels 220k km waarvan zelf 37k.
Motor is nog standaard. Gemiddeld verbruik over de laatste 37k km is 1 op 17, zakt met het warmere weer naar 1 op 17,5. Rijd met een lichte voet, woon-werk 100 km per dag, 90% snelweg.

Overweeg nog een Obbe-kuurtje, met name om de verdere interne vervuiling vd motor te voorkomen. Extra koppel ook welkom, vermogen leuk maar kom zelden boven de 2500 rpm.
Vraag me wel af of het door mij gerealiseerde verbruik inderdaad nog zo’n 10% lager zou worden bij gelijk gebruik.
Inmiddels in Elst langs geweest.
Sindsdien 2 maal een tank leeggereden, beide ruim 1 op 18 met zelfs iets meer doorrijden, die 10% lijkt niet onhaalbaar dus. Daarnaast zit er idd ook wel wat extra pit in nu, feitelijk meer dan de vooras kwijt kan in z’n 1 en 2. 3 gaat net, 4, 5, en 6 echt leuk nu.
Verbruikt bovendien geen druppel olie.
Nog steeds dik tevreden dus na inmiddels 43k km in 9 mnd.
Ondertussen weer een half jaartje en nog eens 30k km verder. Over deze laatste 30k km gemiddeld 1 op 18 gereden met min en max verbruik van resp bijna 1 op 20 en 1 op 15,5.
Heb de bandenspanning (maatje 205/55-16 voor zowel winter als zomerschoeisel) op ca. 2.5 bar rondom staan.
Verbruik onder koudere omstandigheden wat hoger, vermoedelijk met name door langere opwarmduur (geloof persoonlijk niet dat zomer of winterbanden zo’n grote invloed hebben).

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 16.01.2020 - 17:53
door Bover
Zo 1:18 dat is echt wel veel autobaan. Ik heb echt dacht een zuinige voet, rol erg veel, geen sprintjes maar GEMIDDELD nooit boven de 1:15,8 geweest met de huidige volvo. ( 2006 euro 4 )
Op de baan van Frankrijk naar Holland v v haal ik wel 1;18,5-19 met een aangehouden snelheid van 107-110 en 2000toeren. Altijd op de cruise..!

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 13.02.2020 - 21:17
door pbor
Jouw hogere verbruik is vermoedelijk te wijten aan een automaatbak versus handbak.
Op de lange baan met lock-up in de hoogste versnelling worden de slipverliezen overall vrijwel tot nul gereduceerd, wat verklaart dat je dan ook een 1 op 18 a19 weet te realiseren.
Grappig dat bij mij het verbruik op lange trips juist wat hoger is omdat ik dan 110 op de teller niet volhoud.

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 14.02.2020 - 10:45
door Bover
Pbor dat denk ik ook. Mijn verbruik is inmiddels in france hier behoorlik gestegen. Recent ben ik nog naar HL geweest en 18,5 gehaald op 2000T( 110)
Maar het gemiddeld verbruik rondom is nu 1:14 krap maar dan stijg en daal ik ook veel. Zijn hellingen bij die te vergelijken zijn met de baan achter Luik

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 14.02.2020 - 12:42
door V70R^2
Er zijn gigantische verschillen in die 2003-2006 D5 motoren.

Een euro3 haal je ongetuned zo 1:20 mee, een euro 4 van datzelfde jaar verbruikt al wat meer, en een euro5 D5 van ook datzelfde bouwjaar haalt slechts 1:14 als je je best doet ..

Hoewel je minder schadelijke uitstoot hebt (als je lange stukken rijd en alles incl regenereren e.d. goed functineerd) kan je mij niet overtuigen dat 25-30% meer verbruik te verantwoorden valt..

Eind jaren '80 kreeg BMW zelfs de 6 cilinder benzine op een verbruik van 1:30, maar toen moest alles schoner en werden de auto's 50% zwaarder.. en liepen ze ineens 1:10

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 14.02.2020 - 16:46
door Carfreak
Bij mij is de auto niets zuiniger geworden door de tuning. Wel is het olieverbruik gestegen door een sneller opspoelende turbo.

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 14.02.2020 - 18:24
door Bover
De D5 euro 4 gebruikt geen druppel olie met 475.000km en tuning en alle maatregelen o.a. EGR, tuning met verhoogde turbo druk, dus mogelijk ligt het niet aan de tuning maar aan wat anders....
Bob

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 18.02.2020 - 12:08
door edraket
V70R^2 schreef: 14.02.2020 - 12:42 Er zijn gigantische verschillen in die 2003-2006 D5 motoren.

Een euro3 haal je ongetuned zo 1:20 mee, een euro 4 van datzelfde jaar verbruikt al wat meer, en een euro5 D5 van ook datzelfde bouwjaar haalt slechts 1:14 als je je best doet ..

Hoewel je minder schadelijke uitstoot hebt (als je lange stukken rijd en alles incl regenereren e.d. goed functineerd) kan je mij niet overtuigen dat 25-30% meer verbruik te verantwoorden valt..

Eind jaren '80 kreeg BMW zelfs de 6 cilinder benzine op een verbruik van 1:30, maar toen moest alles schoner en werden de auto's 50% zwaarder.. en liepen ze ineens 1:10
Rijd zelf een euro 5 D5 (215 pk) en haal echt wel betere waarden dan 1:14 hoor. Ik rijd gemiddeld bijna 1:17. Dat is wel regelmatig cruisen op de A2, dus 108 op de teller. Maar ook veel binnendoor. Ben met je eens dat het een stuk zuiniger kan met bijv de D4 vea, maar 1:14 is weer de andere kant van het spectrum.

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 18.02.2020 - 12:55
door Armoderos
Ik denk dat hij Euro4 D5 van datzelfde bouwjaar bedoelt. En dan heeft hij gelijk.
Want E3 en E5 zijn niet in het zelfde jaar leverbaar geweest (denk ik). Terwijl de E3 en E4 dat wel waren.

Tuning bespaart wel degelijk

Geplaatst: 02.03.2020 - 12:13
door fredhead
Bover schreef: 14.02.2020 - 18:24 De D5 euro 4 gebruikt geen druppel olie met 475.000km en tuning en alle maatregelen o.a. EGR, tuning met verhoogde turbo druk, dus mogelijk ligt het niet aan de tuning maar aan wat anders....
Bob
Idem hier destijds met mijn Euro 4 S60 2.4D.
Die verbruikte zowel voor als na tuning geen druppel olie binnen de olieverversingen.