Accuspanning laag

Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

Als ik de auto een paar dagen niet, of wat minder gebruik, krijg ik al snel de melding "accu spanning laag".
Ik moet flink wat snelweg rijden om de melding dan weer weg te krijgen. Omdat ik niet vaak snelweg rij, voornamelijk binnenwegen, begint dat een beetje een probleem te worden.

De wagen start nog prima, maar ik vrees een beetje voor de wat koudere dagen.

Is dit een bekend probleem? Verbruikt de auto bij stilstand zo veel stroom, of is de accu na 2,5 jaar "klaar" ?
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb wel eens gehoord van een T2 met hoge stilstand verliezen, ik zou eens (laten) meten wat de auto trekt als ie uit staat
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Ik heb dat ook. Gaat om een D5 weliswaar, maar die staat soms ook wel een dag of 3 stil. Die melding komt bij mij af en aan. Hang hem wel eens aan een druppellader, dan zit ik vaak op 4 lampjes van de 7. In het begin maakte ik me er druk om. Nu niet meer. Heb nog niet mee gemaakt dat hij moeilijk of niet startte. In de winter gebruik ik ook veelvuldig de standkachel en die heeft me wel eens laten zitten vanwege te weinig brandstof, maar nog nooit vanwege lage accuspanning terwijl de melding zich wel af en toe laat zien. Persoonlijk vind ik de melding "ruim op tijd."
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Mijn ouders hebben ook regelmatig deze melding. Ik volg dit even
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Bij normaal gebruik zal het niet vaak voorkomen dat de accu te weinig spanning heeft om de motor nog te laten starten.
Uiteraard heeft het ook te maken met het aantal verbruikers die tegelijkertijd aan staan.
Een kwaliteit accu gaat echt langer dan 2 en jaar mee, mijn accu is op dit moment 9 jaar oud en de afgelopen winter gaf dit nog geen problemen.
Ben je bang dat er bij stilstand te veel stroom verbruikt wordt, laat dit even meten of doe dit zelf.
Plus pool los, ampere meter (multimeter) tussen de accupool en da accuklem en even kijken wat die aangeeft.
Let wel dat als de accuklem losgooit je misschien het een en ander weer moet opstarten, o.a. de klok en de radio.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Ik heb dit zelfde probleem gehad. Als de auto langer dan een dag of 2 stil stond, kreeg ik ook deze melding. Ook kon ik de standkachel via de app niet meer aan zetten, terwijl Volvo een stand-by tijd van 7 dagen aangeeft. Of als ik het contact aan had en de radio, binnen 1 minuut de melding “accu spanning laag”. Ik werd er gek van. Alle updates gedaan, gekeken of de backup batterij slecht was, noem het maar op. Bleek de accu zelf gewoon slecht te zijn, ook al had ik deze nog geen 2 jaar geleden vernieuwd. Nu, na een nieuwe accu is het probleem opgelost.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Een "slechte" accu kan best de oorzaak zijn maar ik ben van mening dat als een accu na 2 jaar al "slecht" is ik met de accu toch terug zou gaan naar de leverancier. Ik kan mij wek voorstellen dat als er een te kleine accu geplaatst is dat dit probleem kan voorkomen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

Dejeeper schreef: Een "slechte" accu kan best de oorzaak zijn maar ik ben van mening dat als een accu na 2 jaar al "slecht" is ik met de accu toch terug zou gaan naar de leverancier. Ik kan mij wek voorstellen dat als er een te kleine accu geplaatst is dat dit probleem kan voorkomen.
Bedankt voor jullie advies. Nu ben ik afg. maandag naar de dealer geweest voor de balansas, maar ben ik dit vergeten te zeggen >_<
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Jammer dat je dit nu na de garantie ontdekt... Ik heb hetzelfde gehad met mijn V70 uit juli 2016. Al vrij snel gezeur over accuspanning laag. Om een lang verhaal kort te maken is er in 2016 een hele serie accus uitgeleverd die na zeer korte tijd niet meer dan maximaal 70% opladen. Hier ligt ook ongeveer de drempel wanneer aangeven wordt dat de accu spanning laag is! Er zijn er toen heel erg veel vervangen. Niet bij mensen die er niet over geklaagd hebben helaas.... nu ben je waarschijnlijk de sjaak en zal het niet meer onder garantie vervangen worden.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

@HansEindhovenV70 heb je hier wat meer informatie over, want ik loop ook al een half jaar de deur plat bij mijn dealer.
Tot nu toe alleen getest en de BMS vervangen (BMS = Battery Monitor Sensor), maar de accu nog steeds niet. Ik heb diverse keren gehad, dat na een lange rit (van bijvoorbeeld 200 km) de melding kreeg accuspanning laag als ik de auto uitzet. Na het vervangen van de BMS heb ik die melding niet meer gehad, maar het Start-Stop systeem werkt ook niet meer (niet dat ik daar rauwig om ben). Maar ik heb afgelopen winter al gehad, dat mijn standkachel het niet deed, ook vanwege deze problemen.
Het zou aannemelijker kunnen zijn, als ik met wat meer bewijs naar mijn dealer kan, dat het toch de accu is, zoals ik daar al heel lang beweer.
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Nvr78
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16.03.2019 - 17:59

HansEindhovenV70 schreef: Jammer dat je dit nu na de garantie ontdekt... Ik heb hetzelfde gehad met mijn V70 uit juli 2016. Al vrij snel gezeur over accuspanning laag. Om een lang verhaal kort te maken is er in 2016 een hele serie accus uitgeleverd die na zeer korte tijd niet meer dan maximaal 70% opladen. Hier ligt ook ongeveer de drempel wanneer aangeven wordt dat de accu spanning laag is! Er zijn er toen heel erg veel vervangen. Niet bij mensen die er niet over geklaagd hebben helaas.... nu ben je waarschijnlijk de sjaak en zal het niet meer onder garantie vervangen worden.
Ik heb een jaar garantie op de auto, die ik nu 3 maanden heb. De balansassen zijn ook onder garantie vervangen.
Ik neem dus over dit verhaal ook weer contact met ze op.
Volvo V60 T4 2016 parallelle import Zweden
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Zo, we zijn nu enige tijd verder en even wat stof van dit topic af blazen.
Mijn dealer heeft eerst de BMS vervangen (BMS = Battery Monitor Sensor) maar het probleem bleef, alhoewel het minder werd.
Op mijn verzoek is laatst dan toch de (grote) accu vervangen en ben ik van het probleem af. Nu werkt ook het start/stop systeem bijna direct weer. Ook als de auto een paar dagen stil heeft gestaan.

Ik kreeg wel te horen, dat als de accu slecht wordt, dat dan ook de BMS een tik mee kan krijgen. Het is dus raadzaam. om beide te vervangen als je het niet helemaal vertrouwd.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
TJ-Gingerman
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 28.05.2019 - 22:05

Ik heb er ook last van in mijn D3; bij een paar dagen veel korte stukjes begint 'ie ook te zeuren.
Garage heeft het ding doorgemeten en gaf aan dat de accu gewoon uitermate prima is...
Zal m eens bij een echte accu-boer naar binnen rijden, kijken wat zij ervan zeggen :-D
...en dan nog, het is zoals het is; het je aantrekken is een keuze --> laat het lekker los!
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

TJ-Gingerman schreef: Ik heb er ook last van in mijn D3; bij een paar dagen veel korte stukjes begint 'ie ook te zeuren.
Garage heeft het ding doorgemeten en gaf aan dat de accu gewoon uitermate prima is...
Zal m eens bij een echte accu-boer naar binnen rijden, kijken wat zij ervan zeggen :-D
Bij mij hadden ze het ook door gemeten en kreeg ik precies hetzelfde te horen. En het leek even weg te zijn, toen ze bij de tweede keer de BMS hadden vervangen. Echter heb je zelf het gevoel, dat het dat toch niet is. Tenslotte rij je er zelf het meeste in. Op mijn verzoek is de accu vervangen en ik moet heel eerlijk zeggen, dat de dealer ook geen uurloon heeft gerekend bij de vervanging. Alhoewel ik het wel vreemd vind, de auto is net twee en een half jaar oud, idem dus de accu. Nog nooit in mijn hele leven, zo snel een accu moeten vervangen. Even ter info, mijn auto staat bijna de hele week stil en als ik er mee rij, zijn het lange afstanden (huidige km stand op het moment van schrijven, nog net geen 34.000 km).
Zoals hierboven ook al eens is geopperd, het schijnt, dat Volvo in 2016 een slechte badge accu's heeft gehad. Daar ga ik dan maar van uit, al kan ik het niet bewijzen, dus ik laat het er maar bij.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Een goede garage meet een accu door onder belasting, d.w.z. niet alleen kijken hoeveel spanning de accu geeft, maar vooral hoeveel vermogen de accu kan leveren. Bij het leveren van vermogen mag de spanning niet te ver zakken.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

rolvio schreef: Een goede garage meet een accu door onder belasting, d.w.z. niet alleen kijken hoeveel spanning de accu geeft, maar vooral hoeveel vermogen de accu kan leveren. Bij het leveren van vermogen mag de spanning niet te ver zakken.
Dat deed de mijne ook niet echt. Als de auto met contact aan, maar zonder draaiende auto stond, was de accu spanning op de ODB nog altijd 11,9V. Dus binnen de "marges" maar blijkbaar niet sterk genoeg meer om goed opgeladen te worden (laden gebeurde rustig met een spanning van gemiddeld 14V).
In ieder geval, de auto heeft deze week drie dagen stil gestaan, vanochtend op pad en het systeem werd binnen honderd meter weer groen. Dus duidelijk een accu probleem. Met de oude accu werd het systeem niet eens groen meer (in "My Car") als ik 200 km erop had zitten.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Als een accu slecht is, zal deze tijdens het starten instorten.
Daarnaast kan ik uit eigen ervaring dat gebruik van de standkachel ook de levensduur van je accu ernstig kan verkorten. Een accu kan dan met 2 jaar al op zijn.

Mijn V60 PiH geeft deze meldingook . Bij de dealer laten testen (nog in de garantie) en daar bleek dat 1 cel waarschijnlijk slecht was. Was de originele accu van eind 2013 nog. Dus geen enkele schande voor de accu.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Tom V60
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.09.2018 - 12:54

Sinds enkele dagen geeft de mijne ook deze accuspanning laag aan bij het starten 's morgens. Ik vermoed dat de extreme hitte hier voor iets tussen zit, de batterij is wel al minstens 4 jaar oud. Ik hou het in het oog of het terug betert bij frissere temperaturen.
Kunnen deze batterijen bijgevuld worden met gedemineraliseerd water. Mss vloeistofpeil te laag door verdamping en daardoor mindere prestaties?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

accu is onderhoudsvrij, wat wil zeggen dat je ook niet kunt of hoeft bij te vullen. Accu's kunnen slecht tegen warmte, daar gaan ze hard van achteruit. Zal denk ik wel een nieuwe worden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Tom V60
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.09.2018 - 12:54

De Volvo batterij had nog wel aparte stopjes per vak om te kunnen bijvullen maar het heeft niet mogen baten. Na 2 dagen moeizaam starten zelfs na een nacht aan de druppellader kreeg ik er geen leven meer uit. Hij laadde gewoon niet meer op.
Nieuwe batterij geplaatst en probleem opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”