Vals alarm TPMS

Plaats reactie
intered
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14.04.2022 - 19:48

raspaardje schreef: 29.10.2021 - 10:24 Mooi!

De procedure uit het boekje:

Volg de volgende procedure om de nieuwe bandenspanning als referentiewaarde in het systeem op te slaan:
1. Zet de auto uit.
2. Pomp de banden op tot de juiste spanning, zie de sticker aan de binnenkant van de portierstijl aan bestuurderszijde voor de aanbevolen spanning voor originele banden.
3. Start de motor.
4. Open de app Auto status op het app-scherm.
5. Tik op TPMS.
6. Tik op Kalibreren. (N.B.De auto moet stilstaan om te zorgen dat de knop Kalibreren kan worden gekozen.)
7. Tik op OK om te bevestigen dat u de bandenspanning van alle vier de wielen hebt gecontroleerd en aangepast.
8. Rijd met de auto totdat de nieuwe bandenspanning is opgeslagen. (N.B. De nieuwe bandenspanning wordt opgeslagen als de auto met een snelheid hoger dan 35 km/h (22 mph) rijdt.
Als het contact van de auto wordt uitgeschakeld voordat de nieuwe bandenspanning is opgeslagen, moet de procedure opnieuw worden uitgevoerd. Zorg ervoor dat hetopslaan binnen één rijcyclus plaatsvindt, zodat de nieuwe bandenspanning op de juiste manier wordt opgeslagen. > Als het opslaan mocht mislukken, verschijnt de melding Opslaan van bandenspanning mislukt. Probeer het opnieuw.)
Ik ben sinds een kleine week de trotse eigenaar van een S60 uit eind 2019 en ik heb de melding over bandenspanning nu twee keer gehad. De eerste keer, heb ik via het menu TPMS voor 'opslaan' gekozen. En daarna was de melding weg. Echter vandaag weer een stukje gereden en de melding popt weer op. Ik lees heel veel over kalibreren, maar ik zie alleen de tekst 'Opslaan' en 'Handleiding'. Haalt niet uit of de auto stil staat (motor aan/uit) of niet.
Heeft niet ieder model de optie om te kalibreren? Of hoe kan je die knop naar voren toveren?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

intered schreef: 30.04.2022 - 18:05
raspaardje schreef: 29.10.2021 - 10:24 Mooi!

De procedure uit het boekje:

Volg de volgende procedure om de nieuwe bandenspanning als referentiewaarde in het systeem op te slaan:
1. Zet de auto uit.
2. Pomp de banden op tot de juiste spanning, zie de sticker aan de binnenkant van de portierstijl aan bestuurderszijde voor de aanbevolen spanning voor originele banden.
3. Start de motor.
4. Open de app Auto status op het app-scherm.
5. Tik op TPMS.
6. Tik op Kalibreren. (N.B.De auto moet stilstaan om te zorgen dat de knop Kalibreren kan worden gekozen.)
7. Tik op OK om te bevestigen dat u de bandenspanning van alle vier de wielen hebt gecontroleerd en aangepast.
8. Rijd met de auto totdat de nieuwe bandenspanning is opgeslagen. (N.B. De nieuwe bandenspanning wordt opgeslagen als de auto met een snelheid hoger dan 35 km/h (22 mph) rijdt.
Als het contact van de auto wordt uitgeschakeld voordat de nieuwe bandenspanning is opgeslagen, moet de procedure opnieuw worden uitgevoerd. Zorg ervoor dat hetopslaan binnen één rijcyclus plaatsvindt, zodat de nieuwe bandenspanning op de juiste manier wordt opgeslagen. > Als het opslaan mocht mislukken, verschijnt de melding Opslaan van bandenspanning mislukt. Probeer het opnieuw.)
Ik ben sinds een kleine week de trotse eigenaar van een S60 uit eind 2019 en ik heb de melding over bandenspanning nu twee keer gehad. De eerste keer, heb ik via het menu TPMS voor 'opslaan' gekozen. En daarna was de melding weg. Echter vandaag weer een stukje gereden en de melding popt weer op. Ik lees heel veel over kalibreren, maar ik zie alleen de tekst 'Opslaan' en 'Handleiding'. Haalt niet uit of de auto stil staat (motor aan/uit) of niet.
Heeft niet ieder model de optie om te kalibreren? Of hoe kan je die knop naar voren toveren?
Kalibreren verschijn alleen bij stilstaande auto.
Zoek even in je handleiding op ‘kalibreren’
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
intered
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14.04.2022 - 19:48

De auto staat stil, maar met motor aan of uit, kalibreren verschijnt niet. En handleiding zegt er weinig over behalve still staan met de motor aan
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

intered schreef: 30.04.2022 - 22:20 De auto staat stil, maar met motor aan of uit, kalibreren verschijnt niet. En handleiding zegt er weinig over behalve still staan met de motor aan
Het is “opslaan” daarmee kalibreer je het systeem
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Daarna een km of wat gaan rijden, dan geeft het systeem aan ‘kalibreren’ (met een rond draaiend cirkeltje meen ik)
Het kan even duren voordat dat proces is afgerond (en moet rijdend worden afgerond)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik heb het ook al een paar keer gehad & meestal als ik op hoge snelheid over een slecht stuk asfalt rij (meestal op hetzelfde stukje autosnelweg omdat ik merk dat je meer comfort hebt aan hoge snelheid dan als je er met 100 overgaat), kan het spijtig genoeg niet meer uittesten, ze zijn dit stukje aan het vernieuwen nu(nu max 70) & er is trajectcontrole geplaatst :()
misschien te maken met het loskomen bij het dribbelen waardoor de sensor een andere snelheid meet aan 1 wiel?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Risrael schreef: 01.05.2022 - 08:48
intered schreef: 30.04.2022 - 22:20 De auto staat stil, maar met motor aan of uit, kalibreren verschijnt niet. En handleiding zegt er weinig over behalve still staan met de motor aan
Het is “opslaan” daarmee kalibreer je het systeem
Zo is het.
Punt 6. heet dus opslaan, het boekje zegt het niet helemaal correct.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Is het 1 band, of alle 4?
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
intered
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 14.04.2022 - 19:48

Daf88 schreef: 04.05.2022 - 21:24 Is het 1 band, of alle 4?
Beide meldingen gaven alle 4 de banden aan, dus gelukkig geen lekke band o.i.d. Maar ik ben inmiddels terug gegaan naar de dealer, en daar vertelde ze dat niet alle banden de juiste spanning had. Dus hopelijk is het opgelost :)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

intered schreef: 04.05.2022 - 22:09
Daf88 schreef: 04.05.2022 - 21:24 Is het 1 band, of alle 4?
Beide meldingen gaven alle 4 de banden aan, dus gelukkig geen lekke band o.i.d. Maar ik ben inmiddels terug gegaan naar de dealer, en daar vertelde ze dat niet alle banden de juiste spanning had. Dus hopelijk is het opgelost :)
Hmm, het verschil in bandenspanning tussen alle vier de banden moet wel groot zijn wil je op alle vier de banden een terechte melding krijgen.

Mijn ervaring met mijn V60 is dat ook als de spanning hoger wordt dan waarmee gekalibreerd is je een foutmelding van alle vier de banden krijgt. Dat gebeurt meestal als ik de banden direct na de wasstraat oppomp. De banden zijn dan erg koud en wanneer het buiten warm is en de kalibratie is klaar voordat de banden op temperatuur zijn krijg ik vaak daarna, na een snelle rit bij warme buitentemperatuur, de foutmelding. Nog een keer kalibreren en daarna blijft het goed.
Wellicht is dat bij jou ook het geval?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”