V60 problemen en vragen

Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mee eens hoor. Die RAW roept ook weer hele andere reacties op...:-)
Daarom is de huidige Volvo PA en ACC alleen relaxed wanneer het verkeersbeeld ernaar is. En dat is jammer.
Ben benieuwd hoe dat bij de andere merken is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

J33Bee schreef: 06.10.2021 - 11:40 Ik kan maar niet wennen aan de ACC. Het werkt mooi als je achter iemand aan tuft, zoals in NL met de treintjes 100 km/h, maar met snelheidsverschillen is de ACC toch echt een "dom" mechanisme;

- snelheid; gewoon inhouden/afremmen bij scherpere bochten* op de autobahn (je schrikt je de tering want de auto houdt opeens in terwijl je door een bocht gaat, met andere weggebruikers achter je)
- tegelijk met je voorligger van rechts naar links invoegen (accelereren want de ACC is de voorganger kwijt? en vervolgens weer op de rem want "heej, de voorganger is er nog steeds")
- regelmatig false/positives met zogenaamde auto's (die er dus niet zijn) die voor de V60 gedetecteerd worden, waardoor ie onnodig gaat afremmen/inhouden om vervolgens weer te accelereren

Er zit geen "vooruitkijk/3D surrounding mechanisme" in, wat de oplossing echt voor verbetering vatbaar maakt icm onnodig acceleren/remmen wat schrikreacties oplevert bij zowel de berijder alsmede andere weggebruikers.

*dit is op stukken waar een adviessnelheid 130 km/h geldt, dus niet aankomen met Volvo, veilig, je rijd te hard etc.
Acc aan op de autobahn op hoge snelheid met verkeer om je heen?
Nee hier niet, laatst tussen Oldenburg en NL grens met 110 te hard voor NL begrippen een auto achter een vrachtwagen die de radar zag als voorligger.
Ik zie in mijn ooghoek dat de radar actief word en zet tegelijkertijd de voet op het gaspedaal om de radar te overrulen want anders ga je echt met de giechel op het stuur.
Ook grappig met het systeem is wanneer je vanuit de 80 de 50 ingaat, afstand op maximaal en hij remt keurig op afstand op de voorganger.
In de slinger die vaak aan het begin en einde 50 zit raakt de radar de voorligger kwijt, de bak gooit direct 2 versnellingen weg en begint als een malle te versnellen, met name passagiers schrikken zich de tandjes :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

raspaardje schreef: 08.10.2021 - 11:40 Mee eens hoor. Die RAW roept ook weer hele andere reacties op...:-)
Daarom is de huidige Volvo PA en ACC alleen relaxed wanneer het verkeersbeeld ernaar is. En dat is jammer.
Ben benieuwd hoe dat bij de andere merken is.
bij mijn Passat uit 2016 was dit perfect, alsof hij verder vooruit keek, sneller anticipeerde en gewoon nauwkeuriger was, ook kon je daar de auto leren meer links of bijv. rechts op de baan te rijden, de Volvo kiest altijd exact het midden, terwijl ik op de linker baan liever wat meer links rij en op de rechter juist wat meer rechts
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mickyman schreef: 08.10.2021 - 11:53 bij mijn Passat uit 2016 was dit perfect, alsof hij verder vooruit keek, sneller anticipeerde en gewoon nauwkeuriger was, ook kon je daar de auto leren meer links of bijv. rechts op de baan te rijden, de Volvo kiest altijd exact het midden, terwijl ik op de linker baan liever wat meer links rij en op de rechter juist wat meer rechts
Jij hebt de ervaring en rijdt genoeg km, zo te lezen...:-)
We zullen er in onze Volvo's mee moeten leren leven, wellicht komt er tzt nog verbetering in dmv softwareupdates.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
N207
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 16.11.2020 - 18:55

raspaardje schreef: 08.10.2021 - 11:31
Mickyman schreef: 06.10.2021 - 15:29 f je rijdt links, je auto heeft afgeremd ivm een voorganger, deze gaat in een bocht naar de rechter rijbaan en remt dan wat af, de V60 denkt dat hij nog voor je zit en remt met hem mee terwijl jij links rijdt zonder verkeer voor je.
Dat meeremmen zal dus niet gebeuren als de auto die naar rechts gaat sneller van rijstrook wisselt? Zodat de auto snel "tussen de lijntjes" op de naastgelegen rijstrook rijdt?
Om toch meeremmen te voorkomen (je weet immers niet hoe snel je voorligger van rijstrook zal wisseleen) je linker RAW inschakelen om het A systeem even uit te schakelen...? :-)
Ik heb dit ook regelmatis met de ACC; als een voorligger een afslag neemt (dus naar rechts afslaat), reageert de ACC door in te houden. Erg hinderlijk en inderdaad even de A uitschakelen als dit gebeurt.
Polestar 2 LRSM MY24 - Midnight
Historie: SAAB... / Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Savile Grey 2019
Gebruikersavatar
N207
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 16.11.2020 - 18:55

J33Bee schreef: 06.10.2021 - 11:40 - snelheid; gewoon inhouden/afremmen bij scherpere bochten* op de autobahn (je schrikt je de tering want de auto houdt opeens in terwijl je door een bocht gaat, met andere weggebruikers achter je)
Dit kun je uitzetten.
Polestar 2 LRSM MY24 - Midnight
Historie: SAAB... / Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Savile Grey 2019
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

N207 schreef: 12.10.2021 - 14:11
J33Bee schreef: 06.10.2021 - 11:40 - snelheid; gewoon inhouden/afremmen bij scherpere bochten* op de autobahn (je schrikt je de tering want de auto houdt opeens in terwijl je door een bocht gaat, met andere weggebruikers achter je)
Dit kun je uitzetten.
Hoe bedoel je, "Dit kun je uitzetten"? Het ingrijpen bij bochtige wegen mbt snelheid? Je ziet inderdaad zo'n logo verschijnen van een auto door de bocht.
Gebruikersavatar
N207
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 16.11.2020 - 18:55

J33Bee schreef: 12.10.2021 - 14:25
N207 schreef: 12.10.2021 - 14:11
J33Bee schreef: 06.10.2021 - 11:40 - snelheid; gewoon inhouden/afremmen bij scherpere bochten* op de autobahn (je schrikt je de tering want de auto houdt opeens in terwijl je door een bocht gaat, met andere weggebruikers achter je)
Dit kun je uitzetten.
Hoe bedoel je, "Dit kun je uitzetten"? Het ingrijpen bij bochtige wegen mbt snelheid? Je ziet inderdaad zo'n logo verschijnen van een auto door de bocht.
Naar rechts swipen, waar alle instellingen staan en dan "bochtassistent" deactiveren (als dat aan staat zal er een groen balkje bij staan).
Polestar 2 LRSM MY24 - Midnight
Historie: SAAB... / Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Savile Grey 2019
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

N207 schreef: 12.10.2021 - 16:14
Naar rechts swipen, waar alle instellingen staan en dan "bochtassistent" deactiveren (als dat aan staat zal er een groen balkje bij staan).
Ik las deze optie anders. Vallen er dan nog anderen functionaliteiten "uit" dat jij weet?
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb nu een passat en daar werkt de ACC prima, dit is alleen ACC geen andere hulpen.
Hij heeft me twee keer laten schrikken en dat was toen ik op de middelste baan tussen de twee buitenste stilstaande banen doorreed.

Ik hoo rjuist dat de volvo systemen zo'n beetje de beste op de markt zijn met Tesla en mercedes
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
N207
2nd Gear member
Berichten: 149
Lid geworden op: 16.11.2020 - 18:55

J33Bee schreef: 12.10.2021 - 16:39
N207 schreef: 12.10.2021 - 16:14
Naar rechts swipen, waar alle instellingen staan en dan "bochtassistent" deactiveren (als dat aan staat zal er een groen balkje bij staan).
Ik las deze optie anders. Vallen er dan nog anderen functionaliteiten "uit" dat jij weet?
Nee, alleen het automatisch afremmen/inhouden in bochten als op ACC of PA wordt gereden wordt dan uitgeschakeld.
Polestar 2 LRSM MY24 - Midnight
Historie: SAAB... / Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Savile Grey 2019
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

N207 schreef: 13.10.2021 - 19:02
Nee, alleen het automatisch afremmen/inhouden in bochten als op ACC of PA wordt gereden wordt dan uitgeschakeld.
Toch iets positiefs, uit ermee dus. Dit had ik zelf ook uit kunnen zoeken/proberen. Normaliter rijd ik veel meer km's, dus had ik het wellicht al eens gepoogd te testen maar ik zie de autobahn nu vrij weinig door corona. Dank!
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

RTFM....;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1230
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

raspaardje schreef: 14.10.2021 - 09:13 RTFM....;-)
Zeker. Het is een combinatie met ergernis die niet vaak genoeg getriggerd is, de laatste tijd.
HMIDIEE
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.12.2021 - 15:19

Hallo,

Heeft iemand ervaring met ESC foutmelding heb een volvo v60 2.0 diesel bj 2016 150 pk. Bij het brud geremd te hebben kwam deze melding samen met airbagelding op mij dashboard en bij volvo krijgen ze deze niet weg ook niet als ze deze wille terug inlezen.
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

Ik heb hier volgende gemerkt.
Cross traffic alert aan en ik sta op de oprit en er komen regelmatig auto's langs (en de rem ingedrukt)
Onmogelijk om dan de navigatie/telefoon te bedienen omdat het display elke keer weer om springt.

Zou mooi zijn dat het display blijft staan waar ik mee bezig ben en alleen een geluid doet afspelen
Best wel irritant nu...
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Navigatie en/of telefoon bedienen tijdens het manoeuvreren/achteruitrijden lijkt mij geen scenario waar de ontwerpers rekening mee hebben gehouden en of het verstandig is, laat ik aan eenieder ;)

Waar ik mij dan aan stoor is dat het scherm van de drive mode te lang blijft op staan als ik na het starten mijn eigen rijmodus heb gekozen en daarna achteruit wil wegrijden; dan heb je dus niets aan de camera…
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Rolandk schreef: 27.12.2021 - 22:22 Waar ik mij dan aan stoor is dat het scherm van de drive mode te lang blijft op staan als ik na het starten mijn eigen rijmodus heb gekozen en daarna achteruit wil wegrijden; dan heb je dus niets aan de camera…
Even op de home knop duwen onder het scherm, dan is het drive mode scherm weg.
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Poolrev schreef: 28.12.2021 - 00:35
Rolandk schreef: 27.12.2021 - 22:22 Waar ik mij dan aan stoor is dat het scherm van de drive mode te lang blijft op staan als ik na het starten mijn eigen rijmodus heb gekozen en daarna achteruit wil wegrijden; dan heb je dus niets aan de camera…
Even op de home knop duwen onder het scherm, dan is het drive mode scherm weg.
Herkenbaar en dan de gouden tip!
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Nu je het zegt... Dank voor de tip :)
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”