De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Mees in 20 pk scheepsmotor Brons pakte je vingerdik startlont dat de gloeispiraal verving..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Rene64 schreef: 21.07.2022 - 00:03 Bij de latere W123 , waarvan er een aantal ook een trekstarter hadden, kon je de trekstarter draaien om het toerental hoger te zetten, en die had ook een lampje in plaats van het zoutvaatje.
En dat zouitvaatje is veel mooier , in serie geschakeld met de originele ook in serie staande gloeibougies.
Daarom is wat mij betreft de W115/8 de mooiste, ook wat de carrosserie betreft.
De trekstarters van de W123 waren er tot en met 1979, met de invoering van de verbeterde dieselmotoren (de 220D verviel) kwam dat te vervallen. Ik heb in Afrika een W123 gereden, in feite een doorontwikkelde W115. Iedereen loopt hier op dit forum te mekkeren dat de levertijden zo lang zijn maar bij de introductie van de W123 in 1976 bedroeg de wachttijd 2 jaar of te wel 24 maanden. De vraag was zo hoog dat de W115 in 1976 nog is geproduceerd, dus beide modellen liepen parallel van de band in Sindelfingen. Komt daar nu eens om. Een late W115 kan dus een 1977 kenteken hebben.

Leuk filmpje, zo klinkt het ook als ik hem start. In de zomer, als iedereen in de buurt met de ramen open slaapt, zijn de langslapers dan ook gelijk wakker als ik 's ochtends in alle vroegte naar het werk ga :-). Ik zie trouwens dat deze 200D ook stuurbekrachtiging heeft, net als de mijne. Voor toen een zeldzame optie dat vaak alleen op de 6 cilinders zat.
diesel01 schreef: 21.07.2022 - 09:57 Aiii dit is voor de groene kerk gewoon satan,
Klopt. Trieste figuren trouwens die ze verplicht eens in een grote 3e wereld stad zouden moeten laten wonen, bijv. Caïro, Manila, New Delhi etc. Dan leren ze gelijk wat echte milieuvervuiling is en dat groen denken een luxe is die alleen wij ons (denken te) kunnen permitteren.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

DB200 schreef: 21.07.2022 - 22:14 De trekstarters van de W123 waren er tot en met 1979, met de invoering van de verbeterde dieselmotoren (de 220D verviel) kwam dat te vervallen. Ik heb in Afrika een W123 gereden, in feite een doorontwikkelde W115. Iedereen loopt hier op dit forum te mekkeren dat de levertijden zo lang zijn maar bij de introductie van de W123 in 1976 bedroeg de wachttijd 2 jaar of te wel 24 maanden. De vraag was zo hoog dat de W115 in 1976 nog is geproduceerd, dus beide modellen liepen parallel van de band in Sindelfingen. Komt daar nu eens om. Een late W115 kan dus een 1977 kenteken hebben.
Volgens mij was dat ook meteen de introductie van de "snelgloeiers" al was het nog rustig wachten tot het lampje uit ging.
Vroeger hoorde ik de uitdrukking "diesel herdenkings minuut" nog wel eens voorbij komen , en dat had een goede reden, vooral in een koude winter :lol:
DB200 schreef: 21.07.2022 - 22:14 Klopt. Trieste figuren trouwens die ze verplicht eens in een grote 3e wereld stad zouden moeten laten wonen, bijv. Caïro, Manila, New Delhi etc. Dan leren ze gelijk wat echte milieuvervuiling is en dat groen denken een luxe is die alleen wij ons (denken te) kunnen permitteren.
Helemaal met je eens!
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik herinner mij bij de Benz jaren 70 van de buurman die had ook nog een plat knopje en meen dat je daarmee stationair toerental kon aanpassen ? Zie foto model.

Jammer is dan die “zelfbenoemde groene ridders” een redelijk kleine wereld zien. Nederland heeft wat last van een gemankeerd zelfbeeld op milieu gebied
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

DB200 schreef: 21.07.2022 - 22:14
Rene64 schreef: 21.07.2022 - 00:03 Bij de latere W123 , waarvan er een aantal ook een trekstarter hadden, kon je de trekstarter draaien om het toerental hoger te zetten, en die had ook een lampje in plaats van het zoutvaatje.
En dat zouitvaatje is veel mooier , in serie geschakeld met de originele ook in serie staande gloeibougies.
Daarom is wat mij betreft de W115/8 de mooiste, ook wat de carrosserie betreft.
De trekstarters van de W123 waren er tot en met 1979, met de invoering van de verbeterde dieselmotoren (de 220D verviel) kwam dat te vervallen. Ik heb in Afrika een W123 gereden, in feite een doorontwikkelde W115. Iedereen loopt hier op dit forum te mekkeren dat de levertijden zo lang zijn maar bij de introductie van de W123 in 1976 bedroeg de wachttijd 2 jaar of te wel 24 maanden. De vraag was zo hoog dat de W115 in 1976 nog is geproduceerd, dus beide modellen liepen parallel van de band in Sindelfingen. Komt daar nu eens om. Een late W115 kan dus een 1977 kenteken hebben.

Leuk filmpje, zo klinkt het ook als ik hem start. In de zomer, als iedereen in de buurt met de ramen open slaapt, zijn de langslapers dan ook gelijk wakker als ik 's ochtends in alle vroegte naar het werk ga :-). Ik zie trouwens dat deze 200D ook stuurbekrachtiging heeft, net als de mijne. Voor toen een zeldzame optie dat vaak alleen op de 6 cilinders zat.
diesel01 schreef: 21.07.2022 - 09:57 Aiii dit is voor de groene kerk gewoon satan,
Klopt. Trieste figuren trouwens die ze verplicht eens in een grote 3e wereld stad zouden moeten laten wonen, bijv. Caïro, Manila, New Delhi etc. Dan leren ze gelijk wat echte milieuvervuiling is en dat groen denken een luxe is die alleen wij ons (denken te) kunnen permitteren.
Gistermorgen vroeg in de ochtend zapte ik bij een progamma langs waar een jonge ceo van een groot bedrijf in Canada terug ging de werkvloer op.
Deze dame vertelde dat ze vanwege het klimaat en de liefde voor dieren vegetarisch was geworden.
In de volgende zin zei ze dat ze heel veel op het vliegveld zat omdat haar vriend in New York woonde, ze vloog elk weekend naar New York op vrijdagavond en zondagavond terug naar Toronto.
Ik vind de zienswijze van deze mensen briljant….
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Tja, vroeger heette zoiets meten met twee maten. Er is een minister in het huidig kabinet bij wie ik dezelfde associaties heb, die kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen. In George Orwell's "1984" wordt deze manier van denken tot in de finesses uitgewerkt. Ik blijf hopen dat dit boek nooit de werkelijkheid wordt.
Bover schreef: 22.07.2022 - 08:22Zie foto model.
Dat is de Ponton, gebouwd van 1953 tot 1963.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

volgens mij is "Orwell 1984" al een beetje werkelijkheid....:(
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Zeau we zijn weer thuis.
Dat was me wel een terugreis.
Met panne onderweg in Frankrijk in een niet-Franse auto in de hete augustus vakantie maand is meer dan een uitdaging.

En als je geen Frans spreekt ben je aan de goden overgeleverd. Gelukkig lukt mij dat want anders waren we nog niet thuis geweest 😬.

Maar goed, nu de camper weer terug zien te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Jullie zijn gelukkig weer thuis. Wat was de panne met de camper?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Johan als die bij mij in de buurt staat…. Ff pm
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

DB200 schreef: 12.08.2022 - 09:56 Zeau we zijn weer thuis.
Dat was me wel een terugreis.
Met panne onderweg in Frankrijk in een niet-Franse auto in de hete augustus vakantie maand is meer dan een uitdaging.

En als je geen Frans spreekt ben je aan de goden overgeleverd. Gelukkig lukt mij dat want anders waren we nog niet thuis geweest 😬.

Maar goed, nu de camper weer terug zien te krijgen.
Zo goedemorgen. uitgeslapen?
01:25 zag ik bij je bericht staan vanmorgen.
Het Kia ongemak mag ook niet op de oprit staan? :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

lint schreef: 12.08.2022 - 11:09 Wat was de panne met de camper?
De dynamo laadde niet meer. Met moderne diesels kun je dan niet meer doorrijden omdat ook de verstuivers en brandstofpomp elektronisch worden aangestuurd en dus stroom verbruiken. Helaas had het te bestellen onderdeel bij VW in France een levertijd van maar liefst 2 weken. En aangezien wij op de terugreis waren, gaat de camper dan op transport naar NL om hier te worden gerepareerd. Het gekke is dat de levertijd in NL hooguit enkele dagen zou moeten zijn. Als we aan het begin van onze vakantie stonden was het dus een optie om het onderdeel per 24 uursdienst naar de dealer in F. te laten sturen en dan daar in te bouwen, vooropgesteld dat ze daar dan de capaciteit voor zouden hebben. Ik heb daar wel mijn twijfels over want heel Frankrijk is nu inmiddels met vakantie (behalve Bob :-) ) Het is nu augustus zelfs zo bizar druk dat op de N94 in de Alpen gewoon files staan bij Gap, Embrun, Savines-le-lac en Briancon. Zelfs de meest eenvoudige camping municipal is vol of bijna vol.

Een vervangende camper kan eventueel ook, dat zit bij de verzekering in, maar ga nu nog maar een beschikbare camper bij een verhuurbedrijf vinden.
diesel01 schreef: 12.08.2022 - 11:34 Zo goedemorgen. uitgeslapen?
Tot een uurtje of acht.
Ik was enorm blij toen we de sleutels van de Kia in handen hadden want we konden weer naar huis. Vanochtend gelijk de auto even gewassen en de stofzuiger er door heen gehaald.
Ik was ook enorm blij toen ik vanmiddag bij Logicx de Kia weer inleverde, want één lange afstandsrit was meer dan genoeg als je Volvo gewend bent.

Conclusie: Een Kia brengt altijd vreugde aan, is het niet bij het komen, dan wel bij het gaan.

Bij Logicx waren ze ook blij met de auto want nu kan hij weer worden in gezet. Op dit moment staan er in Europa 1130 NL auto's die wachten op repatriëring naar Nederland. Men waarschuwde dat wij 2 tot 3 weken zullen moeten wachten totdat de camper terug is. Ik begreep ook dat er 30% meer beroep wordt gedaan op de Alarmcentrale dan in 2019. En al deze oproepen moeten ze zien af te handelen met minder personeel.

De telefonische wachttijden bij SOS International bedroegen voor ons 1,5 tot 2 uur totdat we iemand konden spreken. En daarnaast werd er niet adequaat gehandeld, waardoor wij van half tien 's ochtends tot kwart over 8 's avonds hebben moeten wachten op de dépannage, op een parkeerplaats waarlangs ze de vouwen uit je broek reden en in de brandende zon bij 35 graden hitte. Dépannage zelf was dikke prima. Het hielp wel dat ik een technisch handboek van de T5 bij me had, zodat aan de hand van technische plaatjes de oorzaak kon worden bepaald (ik had zelf al bedacht wat het zou kunnen zijn en de mecanicien kwam zelf tot dezelfde conclusie).

In het algemeen vind ik de Fransozen wel behulpzaam, dat gold voor alle betrokkenen: de on-Frans pro-actieve VW dealer in Choisey (achteraf zag ik hele positieve reviews op Google), de planner en mecanicien van het bergingsbedrijf, de campingbeheerder, de centralist en chauffeuse van het taxibedrijf - de taxi was op de minuut af stipt ter plekke op het afgesproken tijdstip - en de garagist in Fénay die de Kia afgaf.

Morgenochtend om 7 uur, als de dagdienst begint, SOS International maar eens bellen wanneer ze de camper bij de camping denken te gaan ophalen, want daar hebben we nog niets verder over gehoord.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Wat een verhaal. Ja die drukte is giga overal. De “kolonel” waar ik de XC van heb gekocht heeft familie huis in Landres west zuid Frankrijk zeg Bordeaux die hoek.
Daar staat bos in brand erg dicht bij hun huis op 400 meter schrijft die. Ik zou vertrekken …

Johan volgende keer bellen zover was dat ook weer niet….
Belangrijkste is weer veilig thuis en geluk bij ongeluk, de pech op de terugweg.
C Est marche!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bob, bedankt voor je aanbod. Onderweg hebben we ook twee bermbranden gezien. 400m is niet ver, als de wind verkeerd staat of draait, heb je het vuur binnen 10 min. bij de voordeur. Een zwembad in de tuin is dan wel handig, dan heb je wel een goede overlevingskans.

Vanochtend om kwart voor acht gebeld met SOSI en 2 uur en 10 min in de wacht gestaan. Camper wordt 25 aug opgehaald door de transporteur, en niet na enkele dagen zoals eerder aan mij verteld. Camping moesten we zelf maar even op de hoogte stellen. De camping chef heb ik gebeld en die vindt het o.k., gelukkig want anders hadden we weer een nieuw probleem er bij.

Ik zie dat de afsleepfoto toch wel 52 keer is bekeken. Daarom voor de (stille) meelezers:
Mijn vrouw is even gaan zoeken op reviews over SOS International. Het kan nog erger dan wij het hebben ervaren maar in het algemeen is de dienstverlening niet best. Wij zouden met de kennis van nu kiezen voor de ANWB (hier maakt Volvo Assistance ook gebruik van).

Vanaf volgende week gaan we weer on-topic en komen weer de updates over de XC70.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ach nee, geen fijn avontuur :-O
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gelukje dat het op de terugweg was, maar desalniettemin is het stevig balen.
Net als dat je nog bijna 2 weken op de auto moet wachten.
Met de V50 destijds via Volvo/ANWB goed contact gehad, maar duurde het ook een week voordat de auto uit Duitsland op werd gehaald.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

ONDERHOUDSBEURT 220.000km
Deze week bij Van der Veen in Nijverdal geweest voor een uitgebreide onderhoudsbeurt.

Uitgevoerd zijn:
- 60.000km beurt incl. vervangen van luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter.
- Oliewissel haakse overbrenging
- Oliewissel AWD/AOC
- Legen, vacumeren en vullen van de airco
- Stuurhuisflush

Opvallend is hoe er gewerkt wordt: netjes en beheerst met oog voor detail, geen gejaag en gestress, maar ook geen gemors van tijd. Tussentijds werd de vloer onder de brug met een Kärcher-stofzuigveegmachine gereinigd.

Het was een dagvullend programma maar de wifi en koffie waren goed, het enige echt grote verschil ten opzichte van thuiswerken was dat er een lading C70’s rond “mijn” werkbureau stond opgesteld. Verder een rustige werkomgeving, geen baliegeluiden en geloop van mensen omdat de balie gescheiden is van de wachtruimte.

Daarnaast kon ik desgewenst meekijken en gaf de monteur uitleg van wat hij deed. Ik heb gevraagd aan welke Volvo hij het liefste werkt. Dat was de huidige XC90. Reden: van dit model wil de ERAD nog wel eens de geest geven en vervanging brengt veel sleutelwerk aan de achterzijde met zich mee 😊.

Hieronder de werkzaamheden zoals ik ze heb waargenomen, met wat detail informatie over wat het allemaal inhoudt. Weet je dat allemaal al of, sterker nog, zou je je schamen als je het allemaal wist, dan snel even doorbladeren naar de samenvatting.

De werkzaamheden:
Oliefilterhuis bovenzijde motorruimte losdraaien maar laten zitten totdat het blok geheel is leeggelopen, anders loopt het huis leeg in de motorruimte in plaats van via het blok in het opvangvat. Gevuld met 5,9 liter 0W30. Calibreren oliepeil in VIDA is voor deze XC70 niet mogelijk, door monteur is in VIDA aangegeven dat nieuwe beurt is uitgevoerd, dan komt het digitale peil op max. te staan.

Remvloeistof gemeten op hygroscopie. Laagste niveau = groen. Dus niet vervangen, ook al is het 3 jaar geleden dat de remolie is ververst.

Geen nieuwe 2.0 software beschikbaar. De navigatie heeft de nieuwste versie gekregen (standaard procedure bij van der Veen om de navigatie voor de klant te updaten, bij de voorgaande Volvo dealers was dit niet het geval).

2,5 liter ruitenwisservloeistof bijgevuld (wordt bij van der Veen altijd geheel tot max. gevuld bij een beurt, onafhankelijk van hoeveel er in moet, standaard bij de dealer: 1 liter bijvullen).

Bandenspanning op 2,8 barg gezet, ik had ze staan op 2,5 barg. Hybrides zetten ze nog hoger i.v.m. gelijkmatige bandenslijtage. Slijtageprofiel XC70 is in orde. Voor 4,3 mm en achter 4,7 mm profiel. Reminder: na de winterwissel voor en achter van de zomerbanden omwisselen in voorjaar 2023.

Koelvloeistof stond op min en is aangevuld naar max. Van max. naar min. niveau koelvloeistofverlies tussen de beurten in is toelaatbaar en acceptabel volgens de monteur. De vraag is wel of de koelvloeistof ooit is bijgevuld bij eerdere beurten want ik vind een dergelijk verlies wel erg veel. Gaan we de volgende keer zien.

Draagarmrubbers achter gecontroleerd -> zijn nog goed. Mijn XC70 heeft de nieuwe type rubbers, die gaan langer mee.

Remmen -> zijn nog goed, voorschijven worden wel wat minder maar advies is om deze pas vervangen als de remblokken voor ook aan vervanging toe zijn. Maar goed, de schijven aan de voorkant zijn nog nooit vervangen en gaan al 220.000km mee.

Luchtfilter -> was redelijk schoon, viel de monteur 100% mee. Filterhuis uitgezogen.

Brandstoffilter -> eerst plug (moer) losmaken en filterhuis leeg laten lopen. Daarna filterhuis aan de bovenzijde losdraaien met speciaal gereedschap (ring, gekant aan de binnenzijde, middels verlengstuk verbonden aan ratel). Als het filterhuis los is, deze er uit halen middels draaien, wurmen en wringen, duidelijk een engineering fout. Daarna filter wegnemen (blijft aan de auto tijdens verwijderen brandstoffilterhuis). Nieuw filter plaatsen, plastic verpakking aan de bovenzijde van het filter weggehaald maar plastic verpakking liet de monteur er verder om. Na plaatsing wordt de rest van de plastic weggenomen. Voordeel: brandstoffilter blijft schoon tijdens plaatsing (want ook hier weer eerst draaien en manoevreren om te kunnen plaatsen). Sludgevorming aan de binnenkant van het brandstoffilterhuis. Dit is schoongemaakt. Filterhuis is vooraf niet te vullen met diesel omdat terugplaatsen ook weer gaat middels draaien, wurmen en wringen. Pomp in tank wordt softwarematig via VIDA aangestuurd om het filterhuis te vullen omdat filterhuis vullen met behulp van gewoon starten niet wilde lukken. Conclusie: bijna onmogelijk om deze klus zelf te doen.

AOC -> Vulplug losgemaakt m.b.v. 5 cent muntstuk (en tang). Er stroomt geen olie uit dus af fabriek is de AOC niet royaal gevuld. Filter is vervuild. Dit is schoongemaakt met remmenreiniger en perslucht. Ook binnenbehuizing vervuild en schoongemaakt met papierdoek en remmenreiniger. Veel sludge in de behuizing. Twee rubber ringen om de AOC vervangen en montage met nieuwe bouten. Er gaat ca. 0,3 liter AOC olie in.

AWD -> Leeg zuigen via de vulopening en opnieuw vullen totdat de vulopening overstroomt. Totaal gevuld met 0,6 liter AWD olie tot aan overstromen. Oude olie tikkeltje donkerder, verse olie glanst meer. Maar best nog wel acceptabel te noemen.

Haakse overbrenging -> Zelfde werkwijze als de AWD. De olie van de haakse overbrenging (die zit aan de voorzijde, aan de vooras, onder het motorblok) is donkerbruin. De olie van de haakse overbrenging is smeriger dan van de AWD en echt aan een verversing toe. De plug is magnetisch en zit vol met ijzervijlsel en sludge. Deze is schoongemaakt, voorzien van een nieuwe ring en teruggeplaatst na vulling met AWD olie tot aan (royaal) overstromen, ca. 0,45 liter.

Een netjes werkende monteur kan met 1 liter AWD olie zowel de AWD als de haakse overbrenging verversen.

Airco leeggezogen: 560 gram koelmiddel er uit. Vacumeren gedurende 45 minuten. 720 gram koelmiddel er in. Dus 160 gram er uit in 3 jaar tijd, ca. 7,5% verlies per jaar.

Interieurfilter: vervuiling is afhankelijk van hoe de paravan wordt schoongehouden door de XC70 bezitter. Ergo: in mijn geval weinig vervuiling. Voor het vervangen van het interieurfilter moet een paneel aan de zijkant van de middenconsole worden weggenomen. Het bleek dat in het verleden een clip van dit paneel was afgebroken (zeer waarschijnlijk bij een eerdere beurt gebeurd) en dit was “hersteld” met kit en tie-wrap. En zo prutsen we vrolijk voort want bij de volgende beurt komt dit probleem gewoon weer terug. Maar dat gaan we dus niet doen, ik heb gelijk een nieuw paneel besteld en die wordt nagestuurd om zelf te monteren.

Stuurhuisflush: zeer de moeite waard, de af-fabriek groene olie was veranderd in een soort chocolademelkachtige substantie. Voor het leeghalen van het tankje en het flushen wordt eerst de rechterkoplamp uitgebouwd. Ziet er heftig uit maar is relatief simpel om te doen. Er is conditioner toegevoegd aan de nieuwe stuurbekrachtigingsolie. De stuurbekrachtigingsolie is gevuld tot max. Het is tijdens het rijden merkbaar dat een stuurhuisflush is uitgevoerd, de auto stuurt gewoon strakker.

Proefrit door monteur gedaan waarbij AOC/AWD is aangesproken. Daarna check of AOC nog moet worden bijgevuld maar dat is niet het geval. Controle op lekkage oliefilter en brandstoffilter. Geen lekkage aanwezig, bodemplaat monteren, boekje stempelen en klaar.

Gewetensvraag aan de monteur: zou hij deze auto na deze beurt bij hun te koop durven zetten. Het antwoord laat zich raden.

Samengevat:
Haakse overbrenging veel eerder versen dan AWD/AOC, zeg bij 120.000 km. Zelf vind ik 200.000 kilometers of 10 jaar wel een aardig richtpunt voor de olieverversing van de AWD/AOC. Bij veelvuldig aanhangergebruik zou ik een interval van 120.000 – 150.000 km voor de AWD/AOC aanhouden.
Stuurhuisflush na 6 jaar is geen overbodige luxe.
Geen adviespunten of zaken om op termijn te vervangen.
De XC70 is technisch tip-top, de 220.000 kilometers zie je niet aan de auto af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door DB200 op 24.08.2022 - 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Wauw, netjes hoor! En mooie beschrijving, ik zal het meenemen naar enkele van mijn volgende beurten.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Keurig, bijzonder en goed daar,
heb ik afgelopen december mogen ervaren.
Fijn dat het voor jou(w auto) ook goed is gegaan.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk en informatief verslag van de onderhoudsbeurt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”