Let op! Vervangings interval distributie en multiriem 2.0 diesel aangepast

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Jelmer de Jong schreef: Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kettingen zijn die dingen die bij 'n THP motor om de 30.000km vervangen moeten worden, bij vag gaan ze tenmiste nog 40.000km mee
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Texels schreef:
Jelmer de Jong schreef: Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Ik zou als ik jou was terug naar honda gaan, er staan je nog veel teleurstellingen te wachten
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Honda bewaarde de inferieure troep voor verstappen, 4 motoren per seizoen
thijssie!
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 05.10.2010 - 16:42
Locatie: A’doorn

Texels schreef: Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
Zeer bijzondere uitspraak. Ik zou als ik u was nog eens even gaan googlen op “distributieketting” icm met “VAG” of “multijet”.

Doe mij maar een riempje met wat randdelen á 600 eurie elke 180.000km (afhankelijk van motortype) i.p.v. gedonder met zogenaamd onderhoudsvrije distributiekettingen.
- Ford Ka 1.3 1996
- Volvo 855 T5 aut. 1996
- Mazda MX5 1.6. 1991
- Fiat Punto 1.4 16V Dynamic 2005
- Fiat Punto Evo 1.3 M-JET Dynamic 2011
- Volvo V50 2.0d Momentum 2009

- Volvo V40 D3 Momentum + Winterline MY13 |Volvotune’d
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Texels schreef:
Jelmer de Jong schreef: Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Texels:

Volvo schrijft voor dat bij een bepaalde km. Stand dingen vervangen moeten worden. Dat hoeft niet, heb je zelf in de hand....maar om nu gelijk te brullen dat, omdat iets bij 150.000 vervangen moet worden per definitie rotzooi is gaat mij veuls te krap deur de bochte. Ik schaar dat onder regulier onderhoud en als je dat doet is een half miljoen km in principe geen probleem....daar zijn bij Volvo ik weet niet hoeveel voorbeelden van.

Mijn advies, verdiep je nu eens goed in Volvo. De B21 en B23 motoren, de D5, de roffel, stuk voor stuk blokken die "for life" mee gingen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik ken ook substantieel meer Volvo's met > 500.000km op de klok dan Honda's
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Heb mijn '89-er Corolla, van een fabrikant die nou niet te boek staat als onbetrouwbaar, bij 130.000 km weggedaan omdat ik in een 850 met 180000 km zoveel lekkerder zat. Die stoel van Toyota was na 130000 helemaal af.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Texels schreef: Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
Verdiep u eens in de 6 cylinder motoren (3.2 en T6). Ook voorzien van ketting.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En beiden onbetrouwbaarder dan 'n 5 cilinder met 'n riem
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Jeetje Texels....... U bent expert begrijp ik?
Ik niet, rij pas sinds januari mijn 3e D4 waarmee ik nog maar 58K mee gereden heb. Was een gebruikte hoor.... dat dan weer wel. Maar ff zonder gekheid succes bij Honda!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

OGA244 schreef: En beiden onbetrouwbaarder dan 'n 5 cilinder met 'n riem
Ho ho. Nu trapt u toch tegen het zere been van o.a. Walter en mij. 8) 8) 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat doe ik ook met tegenzin
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

thijssie! schreef:
Texels schreef: Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
Zeer bijzondere uitspraak. Ik zou als ik u was nog eens even gaan googlen op “distributieketting” icm met “VAG” of “multijet”.

Doe mij maar een riempje met wat randdelen á 600 eurie elke 180.000km (afhankelijk van motortype) i.p.v. gedonder met zogenaamd onderhoudsvrije distributiekettingen.
Er zijn idd een aantal fabrikanten die problemen hebben gehad met distributie kettingen. Mercedes onder andere. Spanner van zo'n ketting kan ook problemen geven (bij sommige Mercedes motoren ligt die ketting aan de achterzijde van de motor....dan moet de hele motor er uit om die ketting te vervangen....)

Ik doelde op bedrijven die zoiets goed ontwerpen, langdurig testen en zorgvuldig bouwen. Dan kom je bij atmosferische benzine motoren vaak in Japan uit. Toyota / Lexus en bijvoorbeeld Honda zijn daar wereldwijd goed in.
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Walter schreef: Heb mijn '89-er Corolla, van een fabrikant die nou niet te boek staat als onbetrouwbaar, bij 130.000 km weggedaan omdat ik in een 850 met 180000 km zoveel lekkerder zat. Die stoel van Toyota was na 130000 helemaal af.
Zijn qua prijsklasse wat moeilijk vergelijkbare auto's denk ik. Maar ben met u eens dat de stoelen (en voor mij ook de zitpositie) in veel Toyota modellen niet optimaal zijn. Maar dat is heel persoonlijk uiteraard. Online lees ik best veel reviews waar mensen zeer positief zijn over Toyota meubilair. Ik pas er niet goed in schijnbaar :D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

V70/2.4D/2003 schreef:
Texels schreef:
Jelmer de Jong schreef: Bij beide kan je nog +/- 70.- voor de waterpomp optellen.
U bedoelt dat Volvo zwaar inferieure onderdelen monteert? Net als VW?
Ik heb een benzine Honda gehad die in tien jaar tijd 400.000 km plus liep zonder vervanging van dergelijke onderdelen. Startmotor, dynamo, en alle pompen zouden mijns inziens een dergelijke afstand mee moeten gaan.
Als iets al na 150K vervangen moet worden is het rotzooi
Texels:

Volvo schrijft voor dat bij een bepaalde km. Stand dingen vervangen moeten worden. Dat hoeft niet, heb je zelf in de hand....maar om nu gelijk te brullen dat, omdat iets bij 150.000 vervangen moet worden per definitie rotzooi is gaat mij veuls te krap deur de bochte. Ik schaar dat onder regulier onderhoud en als je dat doet is een half miljoen km in principe geen probleem....daar zijn bij Volvo ik weet niet hoeveel voorbeelden van.

Mijn advies, verdiep je nu eens goed in Volvo. De B21 en B23 motoren, de D5, de roffel, stuk voor stuk blokken die "for life" mee gingen.

Volvo is een relatief duur "premium" merk. Indien het bedrijf waterpompen installeert die om de 150K vervangen moeten worden dan lijkt mij een overstap naar een betere toeleverancier verstandig

Ik lees dit soort dingen al vele jaren, distributieriem vervangen, dan ook de waterpomp, "want alles ligt toch open". Een goed onderdeel zou mijn inziens langer moeten meegaan. Het is immers geen Dacia (Waar je goedkope onderdelen zou verwachten)

Weet iemand of Volvo motoren vrijlopers zijn? Daar hoor ja autojournalisten eigenlijk nooit over. Toch wel fijn idee om dat te weten. Toyota deed dat vroeger wel, of hun huidige motoren nog steeds zo ontworpen zijn weet ik niet (Non-interference noemen ze het in de USA dacht ik)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Texels schreef: Volvo is een relatief duur "premium" merk. Indien het bedrijf waterpompen installeert die om de 150K vervangen moeten worden dan lijkt mij een overstap naar een betere toeleverancier verstandig

Ik lees dit soort dingen al vele jaren, distributieriem vervangen, dan ook de waterpomp, "want alles ligt toch open". Een goed onderdeel zou mijn inziens langer moeten meegaan. Het is immers geen Dacia (Waar je goedkope onderdelen zou verwachten)

Weet iemand of Volvo motoren vrijlopers zijn? Daar hoor ja autojournalisten eigenlijk nooit over. Toch wel fijn idee om dat te weten. Toyota deed dat vroeger wel, of hun huidige motoren nog steeds zo ontworpen zijn weet ik niet (Non-interference noemen ze het in de USA dacht ik)
Ik heb de waterpomp laten vervangen omdat bij mij de interval nog 240k was, voor de bekendmaking van Volvo over het verkorten tot 150k. Als ik zou wachten op de volgende riemwissel zou de pomp 480k mee moeten gaan en dat vind ik te veel risico voor de geringe meerprijs van de waterpomp.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Texels schreef: Slechte beurt van Volvo, dit zullen ze niet voor niets zo hebben terug gedraaid? Blijkbaar niet lang genoeg getest voor de motor op de markt kwam.
Opvallend: volgens een test in AutoZeitung heeft de nieuwe XC60 B5 AWD (biturbo) diesel een distributie ketting. Het heeft even geduurd, maar er lijkt toch wat gezond verstand aanwezig te zijn in Zweden of China
In de my 2020 brochure wordt daar met geen woord over gerept, ik waag het dan ook te betwijfelen
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ooh nog 104.000km dus.
Hij heeft even een beetje tlc nodig gehad maar jongens wat rijdt 237pk 4 cilinder lekker.
Stil en krachtig, met een toefje gas ben je net even die auto voorbij op de snelweg die anders 5 vrachtwagens voor je zit.
Samen met de XC60 en S60 de meest fijne Volvo die ik gereden heb.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Hans oet Twent schreef: Jeetje Texels....... U bent expert begrijp ik?
Ik niet, rij pas sinds januari mijn 3e D4 waarmee ik nog maar 58K mee gereden heb. Was een gebruikte hoor.... dat dan weer wel. Maar ff zonder gekheid succes bij Honda!
Gelukkig geen expert, tot nu toe zijn alle kettingen en riemen heel gebleven :happy:
Verstandig juist om een occasion te kopen, zeker als particulier in Nederland

In Duitsland kun je bijvoorbeeld via meinauto.de 20 of 30% korting (Rabatt) krijgen
Zo kan het voor een privé koper nog wel goed zijn om nieuw te overwegen

Maar met en BTW, en BPM en CO2 heffing op een nieuwe auto in Nederland lijkt de lol er wel af
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”