Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Met mijn vorige auto, een V70 D4, heb ik de bewuste recall met het ontluchtingsslangetje laten uitvoeren. Op de rit naar huis kreeg ik melding koelvloeistofniveau te laag. Ik heb de volgende ochtend direct de dealer gebeld, en mocht meteen langskomen (is maar 10 km) en ik mocht niet verder rijden. Ze waren als de dood voor dit probleem, er werd mij tussen de regels door verteld dat ze daar vanuit Volvo heel duidelijke instructies over hebben gekregen. Daarna nooit enig probleem gehad, maar mocht je in die omstandigheden de motor wel erg warm rijden, dan was het misschien anders gelopen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
decram
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.08.2021 - 13:53

Ik heb het zelfde probleem en ook de vage uitleg van de Volvo dealer gekregen.

Vorig jaar augustus ex-leasewagen gekocht XC60 D4 bouwjaar januari 2016 met 79.375 km. Kort nadien melding "koelvloeistof te laag". Reservoir was leeg na het opendraaien ontsnapte een hoop druk en vulde zich het reservoir zich terug bijna volledig. Volvo dealer; het is een terugroepactie om de slagenklemmen aan te passen.
Het probleem was maar een tijdelijke oplossing, na een 2 maanden, terug dezelfde storing. Terug naar de dealer, na een week bij de dealer was het probleem "gevonden" ; gescheurde koppakking. De dag erna telefoon van de dealer, het bleek een scheurde cilinderkop. kostprijs ongeveer 6000€. De auto was nog net in garantie. Leasemaatschappij vroeg aan Volvo of deze wilde tussenkomen in de onkosten. Volvo had opgemerkt dat de wagen éénmalig een onderhoud op 20.000km had gehad bij een Bosch servicepunt en dus geen deal in de kosten. Cilinderkop is inmiddels vervangen na 3 MAANDEN STILSTAND BIJ DE VOLVO DEALER !!!!!(te drukke vakantieperiode), met de leuke mededeling dat ik een auto kon huren voor de periode van 3 maanden voor 50€ per dag!!! Na 3 maanden auto opgehaald, de dag nadien terug dezelfde melding!!!!. Dit hebben ze nog nooit meegemaakt bij Volvo beweren zij, maar een oplossing kan of wordt niet aangeboden. Ze hebben wat koelwater bijgevuld maar de dag nadien terug hetzelfde probleem. Het probleem doet zich meestal voor bij stadsritten bij veel remmen alsof er zich nog een "luchtzak" bevindt in het koelsysteem. Ik heb inmiddels zelf een 15 liter bijgevuld. Het probleem blijkt zich nu te stabiliseren. Is de lucht nu inmiddels vervangen door het koelwater????
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

15 liter is wel erg veel... De recall ging m.i. over het toevoegen van een ontluchtingsslangetje op het koelsysteem, om dergelijke luchtbellen te vermijden...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

decram schreef: 19.10.2021 - 13:12 Ik heb het zelfde probleem en ook de vage uitleg van de Volvo dealer gekregen.

Vorig jaar augustus ex-leasewagen gekocht XC60 D4 bouwjaar januari 2016 met 79.375 km. Kort nadien melding "koelvloeistof te laag". Reservoir was leeg na het opendraaien ontsnapte een hoop druk en vulde zich het reservoir zich terug bijna volledig. Volvo dealer; het is een terugroepactie om de slagenklemmen aan te passen.
Het probleem was maar een tijdelijke oplossing, na een 2 maanden, terug dezelfde storing. Terug naar de dealer, na een week bij de dealer was het probleem "gevonden" ; gescheurde koppakking. De dag erna telefoon van de dealer, het bleek een scheurde cilinderkop. kostprijs ongeveer 6000€. De auto was nog net in garantie. Leasemaatschappij vroeg aan Volvo of deze wilde tussenkomen in de onkosten. Volvo had opgemerkt dat de wagen éénmalig een onderhoud op 20.000km had gehad bij een Bosch servicepunt en dus geen deal in de kosten. Cilinderkop is inmiddels vervangen na 3 MAANDEN STILSTAND BIJ DE VOLVO DEALER !!!!!(te drukke vakantieperiode), met de leuke mededeling dat ik een auto kon huren voor de periode van 3 maanden voor 50€ per dag!!! Na 3 maanden auto opgehaald, de dag nadien terug dezelfde melding!!!!. Dit hebben ze nog nooit meegemaakt bij Volvo beweren zij, maar een oplossing kan of wordt niet aangeboden. Ze hebben wat koelwater bijgevuld maar de dag nadien terug hetzelfde probleem. Het probleem doet zich meestal voor bij stadsritten bij veel remmen alsof er zich nog een "luchtzak" bevindt in het koelsysteem. Ik heb inmiddels zelf een 15 liter bijgevuld. Het probleem blijkt zich nu te stabiliseren. Is de lucht nu inmiddels vervangen door het koelwater????
Wat een ellende allemaal, het vervelende is ook dat er geen revisie motoren beschikbaar zijn of een hele lange levertijd hebben.

Ik hoop voor jou dat het simpel op te lossen is. Wie kan je garanderen dat er niet weer een scheur in de cilinder zit.
Voor mij nooit meer een VEA diesel van Volvo. Wat een rampenmotor is dat zeg, eerst had ik veel gedoe met EGR en nu ook een scheur in de cilinder.
Ik ben een erge Volvo fan, maar of ik er weer één koop. Vind een V90 leuk maar daar zit ook zo'n 2L blok in. (ook bij de benzine uitvoeringen)
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik moet zeggen dat ik je reactie nogal overtrokken vind. Er zijn inderdaad problemen bekend met de VEA dieselmotoren. Dat valt absoluut niet te ontkennen. Echter het betreft met name de D4 versies van bepaalde jaargangen. (welke weet ik niet zo uit mijn hoofd). Met een D3 of D5 zijn er maar heel weinig problemen mee bekend.
Ja het is zeer vervelend dat het je overkomt. Zeker ook als je maar heel weinig tot geen begrip van de dealer ontvangt. Maar om nu direct alle VEA motoren (ook benzine) "onbetrouwbaar" (ja het wordt niet zo gezegd, maar die intentie heeft het wel) te noemen gaat wat te ver.

En nogmaals ik bagatelliseer niets. Ik vind de problemen die velen met, met name, de D4 overkomen zeer ernstig. En vind zeker dat Volvo hier veel verder met coulance had kunnen (moeten?) gaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

V480-S60 schreef: 19.10.2021 - 15:27 Ik moet zeggen dat ik je reactie nogal overtrokken vind. Er zijn inderdaad problemen bekend met de VEA dieselmotoren. Dat valt absoluut niet te ontkennen. Echter het betreft met name de D4 versies van bepaalde jaargangen. (welke weet ik niet zo uit mijn hoofd). Met een D3 of D5 zijn er maar heel weinig problemen mee bekend.
Ja het is zeer vervelend dat het je overkomt. Zeker ook als je maar heel weinig tot geen begrip van de dealer ontvangt. Maar om nu direct alle VEA motoren (ook benzine) "onbetrouwbaar" (ja het wordt niet zo gezegd, maar die intentie heeft het wel) te noemen gaat wat te ver.

En nogmaals ik bagatelliseer niets. Ik vind de problemen die velen met, met name, de D4 overkomen zeer ernstig. En vind zeker dat Volvo hier veel verder met coulance had kunnen (moeten?) gaan.
Volgens mij zijn enkel de 2014 en 2015 exemplaren van de D4 daar gevoeliger voor dan de nieuwere versies.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En komt het misschien dat de D3 maar weinig is geleverd als vea en om over de exoot als de D5 maar te zwijgen.
De diesel voor een my14/my16 is een D4 en ja die heeft issues met olieverbruik en scheurende blokken, te idioot voor woorden dat Volvo niets doet.
Op mijn vraag aan de dealer of Volvo iets kon betekenen in de kosten van €588 voor vervangen van de klepdekselpakking bij een kmstand van 100k en 5 jaar was het antwoord, kansleaus.
Wij zien ze hier voorbij komen terwijl de auto's jonger zijn met minder kilometers...
Kortom, toegeëint op 4 jaar of max 180k km en daarna moet je gaan nadenken of je risico's wilt gaan lopen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Pfff ik heb 2015 D4 4 cylinder die in 2014 in elkaar is geschroefd. Ding loopt als een tierelier!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja daar hebben de mensen met een kapot gelopen D4 niet zo veel aan, die zitten met een schade van tussen de 3 en de 10k
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
decram
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.08.2021 - 13:53

Een update; De dealer belde (na de wagen opnieuw is binnengebracht op 27 oktober 2021 ) dat ze een nieuwe EGR cooler gaan installeren. Ik heb de wagen nu sinds gisteren (10 november) terug. Ongeveer een 200 kilometer gereden en alles normaal. Hopelijk is dit het einde van de problemen.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

rfs88 schreef: 20.10.2021 - 10:35 D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Frits V70 schreef: 13.11.2021 - 11:23
rfs88 schreef: 20.10.2021 - 10:35 D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Nee, het gaat hier over de 4 cilinder VEA diesels.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ferrari schreef: 13.11.2021 - 14:44
Frits V70 schreef: 13.11.2021 - 11:23
rfs88 schreef: 20.10.2021 - 10:35 D3 motoren hebben ook last van zwakke koppakkingen en gescheurde blokken....kan er helaas zelf over meepraten, er was zelfs een coulance regeling beschikbaar
Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Nee, het gaat hier over de 4 cilinder VEA diesels.
Ow, ik dacht al…. Die D3 5-pitter staat juist bekend om zn (bijna) onverwoestbare en probleemloze performance.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

teebee schreef: 13.11.2021 - 19:17
Ferrari schreef: 13.11.2021 - 14:44
Frits V70 schreef: 13.11.2021 - 11:23 Hebben we het hier over de 5 cilinder??
Nee, het gaat hier over de 4 cilinder VEA diesels.
Ow, ik dacht al…. Die D3 5-pitter staat juist bekend om zn (bijna) onverwoestbare en probleemloze performance.
Ik heb zowel de XC60 destijds als nu mijn XC70 daar specifiek op uitgezocht. Kwam mij ook al raar voor.

Wel triest voor de VEA bezitters, geen reclame voor Volvo.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het zal wellicht een klein percentage zijn die problemen ondervindt met de VEA diesel, maar ik ben ook blij met de 5-cilinder - en klopt op een stuk hout -
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ferrari schreef: 14.11.2021 - 10:10 Het zal wellicht een klein percentage zijn die problemen ondervindt met de VEA diesel.
Als dat zo is zou ik van Volvo coulance verwachten. Als ik het e.e.a. hier goed gevolgd heb is dat niet het geval.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

In mijn geval wel (20%), zelfs met 190.000km en een leeftijd van 6 jaar. Maar dat was te danken aan de inzet van de dealer.
rfs88
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 20.05.2021 - 12:59

dit topic daat over VEA , maar de 5 cilinders hebben hier wel degelijk ook last van helaas... wellicht in mindere maten maar het is zeker niets nieuws...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

rfs88 schreef: 15.11.2021 - 10:44 dit topic daat over VEA , maar de 5 cilinders hebben hier wel degelijk ook last van helaas... wellicht in mindere maten maar het is zeker niets nieuws...
Dat ‘in mindere mate’ zal dan een heel miniem aantal zijn, ik heb er bij een 5-pitter nog nooit van gehoord. Het tegendeel geldt: ik heb daar door de jaren heen uitsluitend uiterst positieve ervaringen (ook persoonlijk) over vernomen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”