Remmen upgrade

De opvolger van P1800 en 480
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik vroeg mij af of iemand hier al eens een set V70 remmen op een C30/S40/V50 heeft gemonteerd?

Volgens mij kunnen er vrij simpel grotere remklauwen en schijven gemonteerd worden.
Laatst gewijzigd door thepioneer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Je kan toch gewoon 320mm S40/V50/C30 T5 remmen monteren...
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Zijn die zo groot? Weet iemand zo toevallig hoe groot de D5 remschijven zijn?
Laatst gewijzigd door thepioneer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Of van een Focus ST/RS. Ook 320mm en veel makkelijker te vinden.
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Passen de remklauwen er zo op? Ben je dan een rewklauw+beugel nodig?
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Uiteraard nieuwe beugel/bracket/geleider. Daar naast ook een nieuwe remslang omdat de klauw hoger zit, maar dat weet ik niet meer zeker.
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Geeft zoiets nog problemen ivm de remkrachtverdeling?
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

thepioneer schreef: Zijn die zo groot? Weet iemand zo toevallig hoe groot de D5 remschijven zijn?
De automaat heeft ook 320mm
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Das wel serieus ander formaatje.
Ik heb op mijn V90 net rondom nieuw gekregen 345mm ivm trillen.
Ben nog rustig aan het inremmen maar merk nu al dat de remblokken verglaast waren, nieuw voelt zoveel beter
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Dat is wel een heel groot verschil. Ik moet dat ook maar eens op de C30 bouwen
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik heb inmiddels een setje remklauwen besteld voor de C30. Nu zoek ik nog een paar schijven en blokken. Ik las dat ATE het merk is wat ook door Volvo geleverd wordt.

Ik zag dat er een standaard schijf is en een Powerdisc versie. Ook zie ik ceramische blokken staan van ATE.

Hebben jullie ervaring met dit soort schijven en blokken?

En ik moet nog nieuwe remleidingen bestellen lees ik, wat langere slangen neem ik aan. Hebben jullie ook ervaring met bijvoorbeeld staal, of zijn de originele slangen meer dan voldoende?

Bedankt alvast
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Kortere slangen heb je nodig. Doordat de klauw groter is en de bracket hoger zit heb je slang over en krijg je een rare bocht als je de slang in de houder van de veerpoot wil drukken.
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Oh, net anders dus

Zou ik de slangen van een V50 D5 kunnen bestellen?
Laatst gewijzigd door thepioneer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik denk even hardop, maar misschien denk ik te simpel:

Als je normaal rijdt, en ook redelijk remt, en de ABS grijpt in, dan heb je toch al de maximale remkracht bereikt?
Als ik mijn C30 tot stilstand kan brengen met werkende ABS is toch prima? Meer remkracht KAN je niet opwekken, want de ABS grijpt in.
Dus wat is de meerwaarde van grotere remschijven, remblokken etc etc?

Tenzij je op een circuit gaat rijden, en voor elke bocht stevig remt, en daardoor de blokken te warm worden en de kans op verglazen is dan aanwezig….maar op een normale openbare weg?????
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

klopt, maar met een normaal remsysteem kun je dat 2 tot 3 keer doen en raakt de boel oververhit. Als je sportief wilt rijden en even lekker over landweggetjes gaat boenderen is een groter remsysteem wel gewenst. Niet voor niets dat de snellere modellen dit standaard hebben. Vaak bouw je met meer vermogen ook meer snelheid op en moet je harder remmen. Je hebt iets meer reserves.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

wim de jong schreef: Ik denk even hardop, maar misschien denk ik te simpel:

Als je normaal rijdt, en ook redelijk remt, en de ABS grijpt in, dan heb je toch al de maximale remkracht bereikt?
Of je hebt goedkope banden die totaal geen grip hebben...
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik ben geen racecoureur en uiteraard heel zuinig op mijn spullen. Op dit moment vind ik de remmen te weinig vertragen. Dat kan als gevolg hebben dat de blokken verglaasd zijn of dat er veel water in de remolie zit waardoor de druk op de zuiger afneemt.

Ik houd er van om met weinig pedaaldruk goed te kunnen remmen. Als ik een maal flink gas geef wil ik niet hopen dat ik op tijd stil sta maar wil ik het zeker weten. Ook zoals hierboven aangegeven is de temperatuur en levensduur van de remmen iets om rekening mee te houden.

Zelf vind ik de kleine remmen op de C30 D5 dus niet goed genoeg. Ik heb de auto nog niet zolang dus nieuwe schijven en blokken zouden wel een passende oplossing kunnen zijn. Maar als ik toch nieuwe schijven en blokken moet gaan halen, waarom dan niet direct een grotere set monteren? Zeker nu de D5 getuned is wil ik wel wat extra remkracht.

Ik heb de klauwen binnengekregen, jeetje wat een grote klauwen zijn dat zeg. Daar word ik wel blij van. Nu nog remschijven, remblokken, remolie en remslangen halen. Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat :)

Is er niemand die wat kan zeggen over de Powerdiscs van ATE?
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

thepioneer schreef: Zelf vind ik de kleine remmen op de C30 D5 dus niet goed genoeg. Ik heb de auto nog niet zolang dus nieuwe schijven en blokken zouden wel een passende oplossing kunnen zijn. Maar als ik toch nieuwe schijven en blokken moet gaan halen, waarom dan niet direct een grotere set monteren? Zeker nu de D5 getuned is wil ik wel wat extra remkracht.
Als je toch moet vervangen waarom dan niet direct ook remklauwen en voor de grote jongens gaan.
Bij mij is het inmiddels op elkaar ingesleten en dat geeft serieus meer gevoel.
kost een paar centen maar dat was het waard.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
thepioneer
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04.03.2019 - 10:24
Locatie: Provincie Groningen

Ik heb de klauwen al binnen, heb net de ATE powerdiscs besteld met de Ceramic remblokken en nieuwe remslangen. Als het morgen binnenkomt kan ik zondag mooi sleutelen. :)

Het zal in totaal een 200-225 euro meer kosten, best te doen en het blijft hobby :)
Volvo C30 D5 2006
Volvo V40 D2 2013
Plaats reactie

Terug naar “C30”