Stotteren in lage toeren Volvo C30 D2

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Vinizio
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.03.2019 - 00:03

Hej!

Ik heb gisteren een Volvo C30 D2 R-Edition uit 2012 met ruim 130.000 op de teller. Auto start en rijdt als een zonnetje alleen omdat ik hiervoor een oude kleine VW had loop ik een beetje tegen het volgende aan. Ik ben bang dat de Volvo een miskoop was en dat er diverse technische problemen zijn. Ik ben nog nergens tegenaan gelopen hoor maar heel af en toe als de auto rolt in zijn twee en ik geef gas stottert hij een klein beetje en rijdt hij ruim één op tien.
Nu weet ik dat ik optrek en het verbruik dan omhoog hoort te gaan maar dit is mijn eerste diesel en ben gewoon bang dat mijn centjes naar de verkeerde auto zijn gegaan.

Iemand hier bekend mee? Is dit normaal en wat is jullie algemene mening over dit model auto?

Vriendelijk bedankt!

Gr. Vinizio
Laatst gewijzigd door Vinizio op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hallo Vinizio, bedoel je dat de auto in de tweede versnelling met stationair draaiende motor zich voor beweegt, zonder de koppeling te gebruiken?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Vinizio, Welkom.

De D2 motor, en eigenlijk alle moderne diesels, zijn turbo motoren. Dit houd in dat er bij een lucht inlaat een pomp/compressor/turbo (of hoe je het ook wilt zien of noemen) zit die extra lucht de motor inwerkt voor meer vermogen.
Deze wordt aangedreven door de uitstromende uitlaatgassen. Bij lage toeren doet die turbo dus niets...

In zijn 2 rijden rond de 1000 toeren en dan versnellen werkt dan ook bij elke diesel met horten en stoten. Zodra je boven de 2000 toeren komt begint hij dan ook in eens te trekken.

Mocht je bang zijn dat er wat mis is en dat de motor zich zelf inhoud dan zou ook bij 2000 toeren moeite hebben met optrekken en kom je al rijdend niet boven de 3000 toeren. Dit heet noodloop en krijg je bv je brandstoffilter verstopt zit of als de computer vind dat er wat fout is. Een sensortje kan ook al veel roet in het eten gooien.
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

Mijn V50 met D2 motor begint rond de 1500 toeren te trekken. Dan wordt de turbo pas wakker. Daaronder duurt het even voordat ie van zijn plek wilt. In 2e versnelling lukt dat wel, maar in 3e versnelling begint ie dan ook te bokken. Het is tenslotte maar een 1.6 motor met beperkte koppel. Volgens mij trekt een 2.0D of een D3, D4 of D5 dat een stuk beter om in een hogere versnelling van stationair rollen gas bij te geven. Maar ook bij deze motoren zal de turbo onder 1500 roeren niets tot niet veel doen.

Als je het niet vertrouwd, dan laat je het nakijken. Ik ben zelf na aankoop met mijn auto naar Volvotech in Els geweest voor een technische controle icm een tuning bij Volvotune. Een aankoopkeuring kan een goed gevoel geven, of de nodige aandachtpunten aan het licht brengen. Bij mij gelukkig het eerste :)
Laatst gewijzigd door Spotlight op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Waarom ben je bang dat je een miskoop hebt gedaan, en zou de auto diverse technische gebreken hebben als je nog helemaal nergens tegenaan gelopen bent?
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32870
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Red-Dragon schreef: Waarom ben je bang dat je een miskoop hebt gedaan, en zou de auto diverse technische gebreken hebben als je nog helemaal nergens tegenaan gelopen bent?
Ik dacht precies hetzelfde!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Dezeiler
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 05.12.2016 - 14:23

Onze topic starter is niet meer op het forum geweest sinds hij dit topic starte... Ik denk dat hij inmiddels weet hoe het werkt...
jevedewe
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.02.2016 - 18:49

Dezeiler schreef: Onze topic starter is niet meer op het forum geweest sinds hij dit topic starte... Ik denk dat hij inmiddels weet hoe het werkt...
Of hij rijdt weer een oude kleine VW...
S40 2.4i uit 2006 op LPG
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Of hij is naar een rijschool gegaan om te leren met een automotor om te gaan.
Misschien altijd automaat gereden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”